handdator

Visa fullständig version : Förlorat mycket fett, men har fortfarande mycket fett på magen


CrankRodPiston
2013-03-16, 14:48
Jag har förlorat en massa fett. Har gått från övervikt till ett par kilo från undervikt. Har börjat bygga muskler och lyfta vikter med bra resultat. Har fått ett betydligt smalare ansikte, förlorat fett runt nacken, förlorat fett runt låren etc, i stort sett överallt förutom just magen. Har självklart byggt lite muskler och en massa styrka under tiden, har ökat i alla viktiga övningar (bänk, knäböj, marklyft).

Ett tips som jag ofta hör är "bulka, bulka, bulka" "ät mycket, väx". Men jag är rädd för att bli fet igen. Det som oroar mig mest är fettet runt magen, har inte mycket fett runt sidorna utan bara direkt på magen.

Nu är frågan, ska jag fortsätta med kaloriunderskott eller ska jag ge mig på en bulk?

vicarious
2013-03-16, 14:51
Ta en bild och lägg upp så vi får se. Men i slutändan handlar det om att vara nöjd med sin kropp som jag skrev i en annan tråd. Vad kommer göra dig mer nöjd just nu, att få magen mindre eller få mer muskler?

Zeq
2013-03-16, 15:02
Det spelar väl ingen större roll i vilken ordning du gör det, då du antagligen tänkt göra både om vartannat i slutändan. Är det jättejobbigt med magen så deffa lite till.

Alsor
2013-03-16, 18:40
Som sagt så beror det på om du vill ha rutor redan nu, (med lite mindre muskler) eller om du vill ha större muskler (fast med lite mage). Personligen hade jag legat på ungefär kaloribalans (kanske lite överskott) och deffat bort det sista senare. Är du ute efter beach 2013 är det nog deffa som gäller imo.

Alfers
2013-03-16, 21:33
Vid en bra bulk är ju så mycket som möjligt av viktuppgången muskler, låt bli att grisbulka och vänta inte 15 kilo mellan bulk och deff perioderna

CrankRodPiston
2013-03-17, 00:17
Tack för svaren!

Jag är inte ute efter någon beach 2013 utan jag har varit fet den största delen av mitt liv och just nu är jag i min bästa form. Jag är smal men som sagt så har jag fett just PÅ magen, inget som syns tydligt men det finns där och det är det som gör mig arg.

Ett sex pack vore en dröm, en magisk dröm. Men jag är redan smal, vill inte riskera att bli ännu smalare. Funderar på att fortsätta med min nuvarande kost (200-300 underskott) för att sedan starta en fin och långsam bulk.

Målet är dock att ha en fin kropp i slutet av sommaren då jag flyttar till USA för vidare studier dvs runt september. Så jag har gott om tid jämfört med dem som vill ha en fin kropp nu till sommaren.

Jag är en person som har enkelt för att inte äta skit och hålla mig vid önskad kalorinivå.

Så så här lyder planen:

Fortsatt underskott ett tag till. Sedan en långsam ökning för att hamna runt två-tre hundra över mitt normala kaloribehov efter att jag gått upp fem kilo så deffar jag ner.

Nu återstår två frågor i mitt huvud.

1. Är det sant att en nybörjare kan deffa och bygga muskler samtidigt? (tror det är det jag gjort)

2. Är det lättare att nå sex-pack drömmen genom en bulk + deff istället för bara en lång deff?

Madrock
2013-03-18, 15:57
Vad jag ahr hört så kan man gå ner i vikt och bygga muskler samtidigt men det ska tydligen vara väldigt svårt (?)

CrankRodPiston
2013-03-21, 15:26
Vad jag ahr hört så kan man gå ner i vikt och bygga muskler samtidigt men det ska tydligen vara väldigt svårt (?)

Det finns en del som går emot teorin om deff/bulk.

Zeq
2013-03-21, 16:01
1. Man kan gå ner i fett och öka i muskelmassa samtidigt, men det blir svårare och svårare ju mer erfaren man är. (ju starkare är och ju mindre fett man har). Men det är lättare att bygga på överskott. Detta säger alltså inte emot teorin om deff/bulk.

2. Om du bulkar innan så kommer du få bättre resultat när du väl deffat. Om du fortsätter med en lång deff (och inte har väldigt lite muskelmassa) så når du sexpackgrejen snabbare, men du kommer troligen inte få lika bra resultat eftersom du har mindre muskelmassa än om du bulkat. Vad som är ett bra resultat beror dock helt på ens mål.

I överigt vill jag tillägga att fettet oftast tas sist från magen på män. Så om du vill få ditt sexpack är det bara att fortsätta deffa, även om du känner dig smal kring andra ställen än magen. I och med att du kör så lågt underskott och styrketränar (eller?) samt har bra disciplin med maten så tvivlar jag på att du kommer göra några större muskelförluster. Så du behöver nog inte vara rädd för att bli jättasmal. Dock har jag ju inte koll på din muskelmassa, så du får själv känna efter vad som känns rimligast för dig utifrån informationen du har fått från tråden. :)

begt
2013-03-21, 16:12
Om du ligger ett par kg från undervikt vad finns det då för mening med att gå ned ytterligare? Ligg på energibalans; då har du goda förutsättningar att bygga muskler. Bulk kan du fundera på om några månader.