handdator

Visa fullständig version : Övningar för röven


memmeme
2013-03-16, 12:34
Hej, jag har en skada i korsryggen vilket gör det omöjligt för mig att köra böj eller mark. Vilka övningar har jag då till mitt förfogande för att attackera rumpan?

Utfall tar ganska skönt i rumpan, finns det fler?

Vunnis
2013-03-16, 12:36
Vad är det som är kass i ländryggen? Vilka rörelser/belastningar klarar du inte av?
Höftlyft och höftextensioner i cc är två alternativ där det sistnämnda antagligen är det skonsammaste.

r1kkie
2013-03-16, 12:37
benpress

Nephelite
2013-03-16, 12:40
kan du köra hip-thrusts?

straand94
2013-03-16, 12:50
Utfall tar väl en del där? Jag kör utfall och trycker fram höften, det ger bra kontakt i röven i alla fall. Sen vet jag väl inte om det är för ansträngande för korsryggen.

Sheogorath
2013-03-16, 12:55
benpress

Kan vara något av det sämsta man kan köra vid en hel del olika ländryggsproblem. Inte nog med flexionstrycket i bottenläget utan dessutom kompression mot ryggstödet.

memmeme
2013-03-16, 13:06
Vad är det som är kass i ländryggen? Vilka rörelser/belastningar klarar du inte av?
Höftlyft och höftextensioner i cc är två alternativ där det sistnämnda antagligen är det skonsammaste.

Jag har en överansträngd muskel. Rehabiliterar och stärker bålen så all belastning på korsryggen kan jag bara glömma.

kan du köra hip-thrusts?

Väldigt svårt att utföra den utan att svanka ryggen?

vicarious
2013-03-16, 13:29
Satsa på utfall, se till att ta långa djupa steg.

KalleTeodor
2013-03-16, 13:40
Kan vara något av det sämsta man kan köra vid en hel del olika ländryggsproblem. Inte nog med flexionstrycket i bottenläget utan dessutom kompression mot ryggstödet.

eller det bästa. för mig funkar det ypperligt och jag har grova ländryggsproblem. läs trasiga diskar.

Sheogorath
2013-03-16, 13:45
eller det bästa. för mig funkar det ypperligt och jag har grova ländryggsproblem. läs trasiga diskar.

Ja, men benpress är inget bra generellt råd till någon med ländryggsproblem. Funkar det för dig är det kalas för just din diagnos, i ditt fall.

Till TS: det krävs kompetens för att ställa ryggdiagnos och jag kan ju tycka att någon som har kompetens att ställa diagnos borde kunna hjälpa dig med bra övningar. Eller?

memmeme
2013-03-16, 13:59
Till TS: det krävs kompetens för att ställa ryggdiagnos och jag kan ju tycka att någon som har kompetens att ställa diagnos borde kunna hjälpa dig med bra övningar. Eller?

Jag har varit hos en naprapat flera gånger och fått min diagnos. Har dock inte tänkt på att fråga om övningar för röven. Jag har ju redan mycket styrka och att ligga på golvet och puffa med en 5 kiloshantel kommer nog inte göra så mycket för min del.

Sheogorath
2013-03-16, 14:13
Jag har varit hos en naprapat flera gånger och fått min diagnos. Har dock inte tänkt på att fråga om övningar för röven. Jag har ju redan mycket styrka och att ligga på golvet och puffa med en 5 kiloshantel kommer nog inte göra så mycket för min del.

Överlag fungerar utfall bra vid ländryggsbesvär och är egentligen det enda man behöver för röven. Om man kört lite annat innan som föruttröttning kan en så här enkel grej vara ganska tungt om man kör med motsatt arm samtidigt, och har ben som väger lite. Tro det eller ej ;) Ger också ländryggsträning på ett ganska skonsamt sätt, och man kan öka belastningen med viktmanschett vid behov:

http://www.instablogsimages.com/1/2012/04/17/image_title_fb4lr_445x335.jpg

Fuark
2013-03-16, 14:27
Skada i korsryggen har jag personligen också, allting påverkas så ofantligt, det är inte mycket roliga övningar man kan göra

hugok
2013-03-16, 16:24
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/dispelling_the_glute_myth
Här finns allt du behöver veta om rövträning.