handdator

Visa fullständig version : Åh mitt mark suger, snälla hjälp (korta lårben)


midwinterholes
2013-03-16, 02:08
Tjenare! Jag är en kille på 178 cm.

Jag har i vetenskapens namn jämfört längden på mina ben med mina vänners. Mina ben är lika långa som en tjejkompis á 167 cm, och en kompis som mäter 187 cm har något längre skenben än mig, men mina lårben är ca 7 cm kortare. Vi mätte aldrig men jag har förmodligen längre överkropp än honom.

Hoppa gärna över frågor om hur jag klarar av min vardag eller hur det känns att vara missbildad ( :d ) Jag hade uppskattat lite teknikhjälp när det gäller marklyft.

Hur jag än gör så känns det som att det är ryggen som får jobba, och den som begränsar mig.
Och skulle jag gå riktigt djupt i starten så blir det mer som en böj och för tungt att häva upp. Dessutom, om jag går nästan parallellt med låren i start och börjar lyfta så kommer stången slå i skenbenen på vägen upp, det går inte.

Jag vet inte hur jag gör nu riktigt men det känns inte klockrent. Jag hänger för långt över stången helt enkelt och lägger en stor del av ansträngningen på att pressa stången in/genom kroppen bakåt när jag lyfter.

Eller är det bara att fortsätta nöta? Jag vill inte gå över till sumpmark. Känns som en annan övning.

Tack goda vänner och trogna grannar

Marcuslevin
2013-03-16, 08:46
Skenbenen mot stången, Sätt handflatorna uppe i ljumskarna, låt dem glida ner längst med låren och håll ryggen rak med blicken rakt fram tills du når stången, där har du ett bra tips som funkar för mig :)

Btw är det ju ryggen som ska jobba i mark främst :D

Alfers
2013-03-16, 12:06
Jag är också vanskapt, det är bara att leva med att man skrapar upp skenbenen varenda gång.
Finns ju marklyftsstrumpor om du inte vill blöda.
Bildgoogla deadlift shins för lite porr.

midwinterholes
2013-03-19, 10:48
Sumomark kanske inte är så dumt ändå. Jag såg en video på någon Dave i en tråd här bredvid. Men får ryggen jobba lika mycket i sumo som vanlig?
Jag vill inte piska benen när jag kör mark, jag kör det för att piska ländryggen. Men jag vill ju göra det på ett korrekt sätt.

Har bokat in en tid med en utbildad PT nästa tisdag. Hoppas det ger framsteg!