handdator

Visa fullständig version : Marklyftet laggar! Need some feedback=)


trixen9565
2013-03-15, 20:46
Tjena!
Ja som rubriken lyder så laggar mitt marklyft.
Jag tränar just nu efter SL för benböj och marklyft, så 3x/vecka 5x5 benböj o 1x/vecka 1x5 marklyft.
Jag har dock fastnat på 140kg i marklyft(gör en 3reps), jag kör först benböj men efter benböjet är jag ganska slut, eftersom det är ganska jobbigt nu när jag börjar få det tufft att klara alla reps.
Första veckan jag fastnade o bara gjorde 3reps så deloada jag en vecka, nästa vecka gick jag på 135 - sen veckan därefter 140kg, fick bara en 3:a.
Jag vill dock addera att jag äter bra, ligger väl ibland lite dåligt men oftast +200kalorier/dag.
Skulle vara tacksam för lite råd hur jag ska göra! MVH Daniel

hbe
2013-03-15, 20:53
se över tekniken. äta mera och lägg på mer vikt =9

Fordon
2013-03-15, 21:19
Du kör alltså totalt 3 set marklyft på 7 dagar?

ceejay
2013-03-15, 21:25
Du kör alltså totalt 3 set marklyft på 7 dagar?

jag kör 2 tunga set mark per vecka. Eller ja, egentligen bara 1.

1. Kör mark först
2. Kör ett set tokmax i marken. 3-4 reps. Det ska vara absolut max. Sänk vikten 10% och gör ett set till med 1 rep mer än första setet. (Har typ läst detta på leangains.com, jag gillar upplägget)
3. Profit

Fordon
2013-03-15, 21:40
jag kör 2 tunga set mark per vecka. Eller ja, egentligen bara 1.

1. Kör mark först
2. Kör ett set tokmax i marken. 3-4 reps. Det ska vara absolut max. Sänk vikten 10% och gör ett set till med 1 rep mer än första setet. (Har typ läst detta på leangains.com, jag gillar upplägget)
3. Profit

Jag upplever att man (jag) får betydligt bättre resultat av att köra oftare än så. Men annars håller jag med det du skrev. 3-4 reps riktigt tungt. ser dock inte poängen med att sänka 10% och göra en rep mer. vad är tanken med det när man vill bli starkare? Jag gör hellre ett set till med samma vikt, samma antal reps.

*edit* det tråkiga här är att du är mycket starkare än jag *mini

trixen9565
2013-03-15, 21:44
jag kör 2 tunga set mark per vecka. Eller ja, egentligen bara 1.

1. Kör mark först
2. Kör ett set tokmax i marken. 3-4 reps. Det ska vara absolut max. Sänk vikten 10% och gör ett set till med 1 rep mer än första setet. (Har typ läst detta på leangains.com, jag gillar upplägget)
3. Profit

Jag har dock inte lust att byta program än, de flesta som markar 1set i veckan 5reps kan komma upp till åtminstone 170-180kg före de absolut fått ut allt av det.

ceejay
2013-03-15, 21:47
jag har kommit upp i 250x4 med 1 set typ.

Fordon
2013-03-15, 21:54
Jag har dock inte lust att byta program än, de flesta som markar 1set i veckan 5reps kan komma upp till åtminstone 170-180kg före de absolut fått ut allt av det.

Så vad vill du få ut av tråden?

newb123
2013-03-15, 21:57
jag har kommit upp i 250x4 med 1 set typ.

Tråd låst! :)

ceejay
2013-03-15, 21:58
Fast då kör jag knäböj varje dag också, det är väl inte så många som gör det. Böj för över styrka bra till mark.

Ladugårdsdörr
2013-03-15, 22:02
Vänta nu, du kör om jag förstår det rätt Stronglift 5x5? Alltså först 5 ganska tunga set böj, press och därefter mark? Då är det inte så märkligt att marklyften "laggar", du stressar ju kroppen hårdare och hårdare i böjen och då är det fullt rimligt att du inte kan prestera i marklyft.
Jag är övertygad om att marken kommer lossna när du är "färdig" med SL och byter upplägg till något med lite mer markprio, eller åtminste något där du inte är sliten när du börjar marklyfta. Men kör på med SL nu och fokusera på böjen i första hand.

Snömannen
2013-03-15, 22:41
Tjena!
Ja som rubriken lyder så laggar mitt marklyft.
Jag tränar just nu efter SL för benböj och marklyft, så 3x/vecka 5x5 benböj o 1x/vecka 1x5 marklyft.
Jag har dock fastnat på 140kg i marklyft(gör en 3reps), jag kör först benböj men efter benböjet är jag ganska slut, eftersom det är ganska jobbigt nu när jag börjar få det tufft att klara alla reps.
Första veckan jag fastnade o bara gjorde 3reps så deloada jag en vecka, nästa vecka gick jag på 135 - sen veckan därefter 140kg, fick bara en 3:a.
Jag vill dock addera att jag äter bra, ligger väl ibland lite dåligt men oftast +200kalorier/dag.
Skulle vara tacksam för lite råd hur jag ska göra! MVH Daniel

Ska man vara lite kinkig ska du ju snitta 1,5 set mark per vecka, dvs 1 set vecka 1 resp 2 set veckan därpå. Kanske därför du laggar. Är dock inte helt ovanligt att utveckling stannar upp i perioder ändå, oavsett vad man gör. Fortsätt på samma vikt så kommer alla 5 repsen så småningom. Enligt SL ska man ju sänka vikter och bära sig åt, men det vete fan...

Alfers
2013-03-16, 21:27
Ja som rubriken lyder så laggar mitt marklyft.

Du är född på 90-talet va?

z_bumbi
2013-03-16, 21:39
TS följ programmet och när du är klar så kör något som har mer jämn fördelning mellan övningarna.

mYrN
2013-03-16, 21:45
Mina markplatåer har släppt när jag varvat med tyngre kronlyft för att få in viktvanan. Kanske kan vara värt att prova!

Dyrgripen
2013-03-16, 23:09
Du är född på 90-talet va?

Ja, du är så gammal Alfers, vi vet.

trixen9565
2013-03-17, 10:13
Vänta nu, du kör om jag förstår det rätt Stronglift 5x5? Alltså först 5 ganska tunga set böj, press och därefter mark? Då är det inte så märkligt att marklyften "laggar", du stressar ju kroppen hårdare och hårdare i böjen och då är det fullt rimligt att du inte kan prestera i marklyft.
Jag är övertygad om att marken kommer lossna när du är "färdig" med SL och byter upplägg till något med lite mer markprio, eller åtminste något där du inte är sliten när du börjar marklyfta. Men kör på med SL nu och fokusera på böjen i första hand.

Okej men det låter nog bra det

trixen9565
2013-03-17, 10:14
Så vad vill du få ut av tråden?

Ville bara veta vad jag gör för fel.. :)

trixen9565
2013-03-17, 10:15
TS följ programmet och när du är klar så kör något som har mer jämn fördelning mellan övningarna.

Jo sant det

Landström
2013-03-17, 11:07
Du kör alltså totalt 3 set marklyft på 7 dagar?

jag har kommit upp i 250x4 med 1 set typ.

Sen när började man räkna endast set där man går tokmax? Jag går ytterst sällan tokmax så då kan jag säga att jag gjort 260x5 med 0 set.

ceejay
2013-03-17, 11:10
Sen när började man räkna endast set där man går tokmax? Jag går ytterst sällan tokmax så då kan jag säga att jag gjort 260x5 med 0 set.

Därför alla andra set jag kör är väldigt lätta och kräver typ inget av mig. Nu pratar jag om min träning. Har nyligen lagt till ett back-off set som inte är tokmax.

Landström
2013-03-17, 11:39
Därför alla andra set jag kör är väldigt lätta och kräver typ inget av mig. Nu pratar jag om min träning. Har nyligen lagt till ett back-off set som inte är tokmax.

Ja, jag förstår det. Blir dock risk för missförstånd när vissa redovisar alla sina set och vissa bara tokseten.

Snömannen
2013-03-17, 15:32
Ville bara veta vad jag gör för fel.. :)

Som jag skrev; du kör schemat fel. Varannan vecka ska det vara två pass mark.

arthax
2013-03-17, 16:54
Därför alla andra set jag kör är väldigt lätta och kräver typ inget av mig. Nu pratar jag om min träning. Har nyligen lagt till ett back-off set som inte är tokmax.

Är det inte då bättre att skriva ut antal set och den ungefärliga procenten dessa set har istället för helt irrelevanta vikter?

Metral
2013-03-17, 18:39
ser dock inte poängen med att sänka 10% och göra en rep mer. vad är tanken med det när man vill bli starkare? Jag gör hellre ett set till med samma vikt, samma antal reps.
Kör du ett set till tokmax som ceejay skriver så är det antagligen inte så att du har ork att göra om samma prestation. Eller så tokmaxar du inte tillräckligt i toppsettet, som jag förstår det. :D

lejalle
2013-03-18, 12:08
Om du kör stronglifts så förstår jag precis ditt problem. Jag upplevde det som otroligt frustrerande att känna att jag egentligen aldrig kunde lyfta på full potential i marken pga de 5 seten med personlig rekordvikt på knäböj som alltid är precis innan marklyftet. Det säger sig själv att man är rätt slut då när man börjat komma upp i vikter som är tunga för en..
MEN! Skit i det! Kör på som man ska enligt upplägget för du blir starkare i mark ändå i SL, trots att du kanske inte känner att du verkligen lyfter på dina potentiella maxvikter pga tröttheten efter böjen.
När du sen är klar med denna plåga till program och går på något annat där du inte är slutkörd innan marken så är det stor risk att du blir ganska chockad och lycklig när du ser hur stark du verkligen är i marklyft!

Jag gick över på Madcow där marken föregås av 2 lätta böjset som mest känns som en bra uppvärmning för marklyftet. Fyfan vad kul det var att enkelt slänga upp vikterna i mark som man tidigare inte trott att man egentligen var i närheten av. Kör på, du blir starkare i mark av SL trots att det inte alltid känns så. (Det är min åsikt och tro och kanske är jag dum i huvudet får jag väl tillägga innan jag blir skriven på näsan av någon..) ;)

z_bumbi
2013-03-18, 12:28
Det finns inget krav att köra max (varken i intensitet eller reps) för att bli starkare och det är ganska många som ser ett ganska direkt samband mellan böjstyrka och mark så jag är inte så förvånad över att du blev starkare i mark.

lejalle
2013-03-18, 12:37
Det finns inget krav att köra max (varken i intensitet eller reps) för att bli starkare och det är ganska många som ser ett ganska direkt samband mellan böjstyrka och mark så jag är inte så förvånad över att du blev starkare i mark.

Nej det förvånade inte mig heller, tvärtom. Men väldigt kul och inspirerande för den fortsatta träningen när man får det svart på vitt.
Annars är det kanske till och med ganska bra att man som nybörjare inte hela tiden maxar i marklyftet på det programmet utan kör mer moderat och nöter in teknik inför sin fortsatta karriär. (Om man nu inte nöter in fel teknik..)