handdator

Visa fullständig version : Hög metabolism - otroligt svårt att gå upp i vikt!


eKoNoMi
2013-03-15, 14:18
Hej!

Som titeln säger, misstänker jag att jag har väldigt hög metabolism. Jag går knappt upp i vikt och har suttit fast på min nuvarande vikt (52,8kg) sedan jag var 16 (Fyller 20 nu i December). Mina dagar är väldigt slappa och jag sitter för det mesta väldigt still tills det är gym dags, och även då tar jag bilen till gymmet för att förbränna så lite kcal/dygn som jag bara kan.

Min mat består oftast av 200-250g potatis/pasta/ris, samt 250-300g Kött/Fisk/Fågel (Väger varje måltid med matvåg) och har även inhandlat en gainer (Mutant Mass) i hopp om att lägga på mig ett par kilon. Har följt strikt diet i ca. 2 veckor nu och bokfört allt jag äter i appen ShapeUp för att kunna hålla koll på allt jag äter. Jag äter ca 5-6ggr/dag (inkl. Frukosten) och äter oftast en frukost på ca 5-600kcal, och slänger även i mig 1-2 Gainers/dag.

Dagligt intag av Kcal/Fett/Protein/Kolhydrater:
Kalorier: 3225 (och ibland sträcker dig även upp till 4000+)
Protein: 121g (Kan sträcka sig upp till 150g+)
Kolhydrater: 484g (Kan sträcka sig upp till 550+)
Fett: 90g (Kan sträcka sig upp till 150+)

Gör jag något fel? Skulle verkligen uppskatta all hjälp som kan ges.
Tränar Mån-Fre och ganska intensiva pass.

Tack på förhand.
MvH / eKoNoMi

jflycore
2013-03-15, 14:24
Skulle tro att du försöka öka både lite på fett ( 10-30 gram ) och protein (30-70 gr ) för att komma upp att ligga på minst 3500-4500 kcal/dag ändå.
Har du försökt räkna ut din balans?

För det kan hända att du nästan ligger på balans just nu med tanke på att du tränar 5 dgr/veckan som dessutom beskriver som intensiva/hårda pass.

Ola Wallengren
2013-03-15, 14:33
Det är högst osannolikt att du har en energiförbrukning på 3250kcal/d. Min uppskattning är högst 2800. Det är alltså mest troligt att din uteblivna viktuppgång handlar om ett eller flera mätfel eller uppskattningar.

jflycore
2013-03-15, 14:36
Det är högst osannolikt att du har en energiförbrukning på 3250kcal/d. Min uppskattning är högst 2800. Det är alltså mest troligt att din uteblivna viktuppgång handlar om ett eller flera mätfel eller uppskattningar.

Jo iofs. Fel av mig. På den vikten så har du inte en förbrukning på 3000 kcal.

eKoNoMi
2013-03-15, 17:24
Det är högst osannolikt att du har en energiförbrukning på 3250kcal/d. Min uppskattning är högst 2800. Det är alltså mest troligt att din uteblivna viktuppgång handlar om ett eller flera mätfel eller uppskattningar.

Antingen är det då appen som ljuger (eftersom jag skannar in streckkoder, dock kollar jag alltid så det är rätt märke/näringsvärden per 100/g), eller så ljuger min matvåg.

E; Skall kolla upp om matvågen diffar fel eller inte, återkommer snarast :)

RykteT
2013-03-15, 17:40
Väger du maten innan eller efter tillagning? Vet att det är ganska basic men det finns folk som gör simpla fel också.
Jag tror nämligen Ola har rätt i det han säger. Jag sitter still ganska mycket om dagarna och jag har en balans på ca 2900 kcal och jag väger 20 kg mer än dig.

Wibba
2013-03-15, 17:51
Gör jag något fel?

Uppenbarligen äter du för lite.

David_wigren
2013-03-15, 17:52
Väger du maten innan eller efter tillagning?

^^This!

Ofta gör man misstaget att väga pasta o ris efter tillagningen då de sugit åt sig en betydande mängd vatten. Kaloriinnehållet är nästan alltid mätt efter torrvikten.

Wzup2u
2013-03-15, 18:01
trodde ja hade samma problem som dig long time ago...
hade dock svårt med viktökn men la till mycket mer fett så som nötter som mellis, nötter i all mat, mer fett, ägg avokado, en extra kebabrulle m.m

pressa mer fett som ökar kcal intaget och nötter är nyttigt fett likaså avokado m.m
sen en av de viktigaste sakerna MYCKET kolhydrater i form av ris & pasta! inte potatis...
var inte rädd för chips osv naturlig prrodukt & potatis med olja knaprar själv chips nu nomnom.. :D

eKoNoMi
2013-03-15, 18:07
^^This!

Ofta gör man misstaget att väga pasta o ris efter tillagningen då de sugit åt sig en betydande mängd vatten. Kaloriinnehållet är nästan alltid mätt efter torrvikten.

Det var det jag gjorde, kanske var därför jag gjorde fel? :)

E; Är det så på alla mat? Eller gäller detta bara det som tillagas i vatten och inte det som steks/görs i ugn (t.ex. potatisbullar/pommes frites etc.)?

RykteT
2013-03-15, 18:16
Det var det jag gjorde, kanske var därför jag gjorde fel? :)

E; Är det så på alla mat? Eller gäller detta bara det som tillagas i vatten och inte det som steks/görs i ugn (t.ex. potatisbullar/pommes frites etc.)?
Det som står på paketet är uträknat på den form som innehållet har.
Exempelvis har frusen mat lägre energiinnehåll än ickefrusen mat (då den innehåller ofta mer vatten) och ris (samt pasta) räknas på okokt vikt (då den inte ligger kokt i paketet)! ;)

StarkaUlf
2013-03-15, 18:20
Väg och räkna allt innan tillagning. Simple as that.

eKoNoMi
2013-03-15, 18:21
Det som står på paketet är uträknat på den form som innehållet har.
Exempelvis har frusen mat lägre energiinnehåll än ickefrusen mat (då den innehåller ofta mer vatten) och ris (samt pasta) räknas på okokt vikt (då den inte ligger kokt i paketet)! ;)

Tack för svaret! :) Jag trodde man skulle väga det när det var kokt *facepalm*, är det så med kött/potatisbullar/pommes frites också? Vet inte riktigt om du svarade på det, annars ber jag om ursäkt :)

StarkaUlf
2013-03-15, 18:22
är det så med kött/potatisbullar/pommes frites också? Vet inte riktigt om du svarade på det, annars ber jag om ursäkt :)

Ja. Väg allt innan tillagning. Även kött, köttbullar, pommes, korv etc etc.

eKoNoMi
2013-03-15, 18:27
Ja. Väg allt innan tillagning. Även kött, köttbullar, pommes, korv etc etc.

Tack så mycket! :) Återkommer om någon vecka för att se om detta har löst problemet! :) Är otroligt tacksam för alla svar och jag hoppas verkligen problemet ligger i det ni säger :) Dags att börja göra som ni säger *yourock*

exevision
2013-03-16, 13:49
Sluta väga och räkna maten. Ät så att vågen visar en ökning i kroppsvikt!

Jeml
2013-03-18, 09:32
Sluta väga och räkna maten. Ät så att vågen visar en ökning i kroppsvikt!

Man kanske vill ha koll på vad man äter.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2