handdator

Visa fullständig version : 5 Onödigaste övningarna.


StorEric
2013-03-15, 13:17
Enligt följade artikel är övningarna nedan onödiga. iaf om man är mer än nybörjare.

http://dailyhealthpost.com/5-most-overrated-exercises-you-can-stop-doing/#axzz2NbroHnRF

Pankan
(Continuously doing the plank over and over again will only slow down your progress.)

Crunches
(Crunches only target one small abdominal muscle group)

Bänkpress
(The bench press is overrated mainly because too many beginners stick to this chest exercise thinking that it’s the only thing they need.)

Benspark
(Plus, you don’t engage core and stabilizing muscles, so you miss out on a good opportunity to work your entire body)

Knäuppdrag
(Farligt typ)

Jag tycker det låter genomtänkt. Alla dessa timmar i bänken är bara bortkastade.
Tänkte dela med mig så har ni iaf 5 mindre övningar att tänka på när ni pular ihop era träningsprogram. *flex*

http://dailyhealthpost.com/5-most-overrated-exercises-you-can-stop-doing/#axzz2NbroHnRF

bigbellybob
2013-03-15, 13:22
Troll

StorEric
2013-03-15, 13:23
Troll

Läs artikeln istället. :devil:

clavain
2013-03-15, 13:23
Fail-artikel. Vill ha tillbaks de två minuter den tog att läsa plus halvminuten det tog att skriva denna intetsägande kommentar. Tack på förhand.

Stefan J
2013-03-15, 13:25
Att ta bort bänkpressen (dvs den och alla varianter med lutningar och greppbredder och hantelpressvarianterna) är att ta bort bland de enskilt bästa övningarna för att utveckla presstyrka och muskelmassa i bröst/axlar/triceps. Det kan vara bland det dummaste som jag har hört. :)

Rikard Jansson
2013-03-15, 13:27
Att ta bort bänkpress vore ju att ta bort det allra mest primära för att bli bra i det som träning handlar om. Att bänka.

Rikard Jansson
2013-03-15, 13:28
I övrigt efterblivet, crunches och benspark är sjukt bra övningar. Knäuppdrag vet jag inte vad det är. Benlyft? Grym övning.

BelowAverage
2013-03-15, 13:32
Bör dock vara svårt att bygga rejäl maxstyrka med crunches & plankan, krångligt att öka belastningen.
De andra är ju finemang.

StorEric
2013-03-15, 13:33
Bör dock vara svårt att bygga rejäl maxstyrka med crunches & plankan, krångligt att öka belastningen.
De andra är ju finemang.

Fast iof har jag rekomenderat plankan med vikt på ryggen om personen i fråga är vältränad och lätt/smal. :confused:
Kanske fel.. finns säkert bättre övningar?

bigbellybob
2013-03-15, 13:33
Läs artikeln istället. :devil:

Behövs inte, med endast logiskt resonerande utan förkunskaper kring hur kroppen fungerar bör du förstå att bänkpress och benspark och (cable)crunches inte är bortkastade övningar, tvärtom. Och resten är inga styrkeövningar.

Du borde istället fundera över din naivitet om du inte trollar, hur 1 artikel kan få dig ångra åtskilliga välinvesterade timmar på bänken.

Rikard Jansson
2013-03-15, 13:34
Skulle aldrig köra plankan för att det dödar min ländrygg oavsett utförande, men för de som behöver statisk styrka i bålen är det nog väldigt bra.

StorEric
2013-03-15, 13:34
I övrigt efterblivet, crunches och benspark är sjukt bra övningar. Knäuppdrag vet jag inte vad det är. Benlyft? Grym övning.

Japp.. du har nog rätt. Benlyft heter det säkert.

Benspark måste ju vara bästa övningen för de som till exemple spelar fotboll? När de ska sparka till bollen typ?

NiklasAlm
2013-03-15, 13:35
Bänkpress är awesome punkt *slap*

Pretorian
2013-03-15, 13:35
Jag skulle vara en "Panka" utan min bänkpress.

Rikard Jansson
2013-03-15, 13:35
Japp.. du har nog rätt. Benlyft heter det säkert.

Benspark måste ju vara bästa övningen för de som till exemple spelar fotboll? När de ska sparka till bollen typ?

Nja det vette fan, kanske. Men det är en riktigt bra övning för att den isolerar framsida lår. Det går det inte göra annars. (det är bra att kunna isolera muskler för många syften)

z_bumbi
2013-03-15, 13:38
Bör dock vara svårt att bygga rejäl maxstyrka med crunches & plankan, krångligt att öka belastningen.
De andra är ju finemang.

Inga större problem att öka belastningen i någon av övningarna. Plankan är lättaste att bara lasta på vikter även om den även går att köra i en cablecross.
Crunches går att styra var man har armarna, lägga på vikt eller köra i en kabelhiss.

BelowAverage
2013-03-15, 13:39
Fast iof har jag rekomenderat plankan med vikt på ryggen om personen i fråga är vältränad och lätt/smal. :confused:
Kanske fel.. finns säkert bättre övningar?

Plankan verkar ju många lyftare köra viktat som du säger.
Jag gör hellre tyngre varianter av benlyft, flagga, levers för successivt ökad belastning när jag väljer kroppsviktsövningar.
Och jag tränar crunches själv som komplement till benlyft som är min huvudsakliga bålträning.
Det är ju en smaksak utefter vad man vill uppnå men jag tvivlar på att plankan är ett tidseffektivt sätt för mig att nå mina mål.
Plankan känns som ett bra komplement till de som kör mycket maskinträning, den hjälper en att hålla bålen och det är ju fint.

Inga större problem att öka belastningen i någon av övningarna. Plankan är lättaste att bara lasta på vikter även om den även går att köra i en cablecross.
Crunches går att styra var man har armarna, lägga på vikt eller köra i en kabelhiss.

Point taken :)

StorEric
2013-03-15, 13:46
Inga större problem att öka belastningen i någon av övningarna. Plankan är lättaste att bara lasta på vikter även om den även går att köra i en cablecross.
Crunches går att styra var man har armarna, lägga på vikt eller köra i en kabelhiss.

Plankan i cablecross? hur?

z_bumbi
2013-03-15, 13:52
Plankan i cablecross? hur?

Kablarna från de nedre trissorna och koppla ihop dem med ett band etc, kryp in under och lyft. Hamnar trissorna för högt så släng ut skräpet eller ställ dig på en låg pall etc.
Jag har inte testat med gummiband men det borde också funka.

Tyrwing
2013-03-15, 13:53
Ta bort mina viktade plankor? Nonsens.

Rawsteel
2013-03-15, 13:58
Ingen övning är onödig, allt handlar om vad man har för mål.
Eller ja, vissa övningar bör man kanske stryka pga högre skaderisk som tex drag till hakan, dips, press bakom nacken osv.

Inge Enveten
2013-03-15, 14:02
Sen så är inte uteblivna resultat för gemene man något som beror på val av övningar utan snarare att man inte tränar ordentligt och om man tränar ordentligt kommer val av övningar inte spela någon större roll.

spoon
2013-03-15, 14:17
Troll

+1

Skriver man en sån artikel så är man bara ute efter att provocera för att bli sedd. Troll med andra ord.

mycketbrännvin
2013-03-15, 14:20
Finns en massa skitmaskiner som jag inte förstår att folk satsar tid på. de finns på nästan alla gym

StorEric
2013-03-15, 15:20
+1

Skriver man en sån artikel så är man bara ute efter att provocera för att bli sedd. Troll med andra ord.

Jag eller artikeln? :cryout:

(Inte jag som skrivit artikeln såklart, bara tyckte det lät intressant
att vissa övningar är onödiga)

vicarious
2013-03-15, 15:21
Att ta bort bänkpressen (dvs den och alla varianter med lutningar och greppbredder och hantelpressvarianterna) är att ta bort bland de enskilt bästa övningarna för att utveckla presstyrka och muskelmassa i bröst/axlar/triceps. Det kan vara bland det dummaste som jag har hört. :)

+1, vafan. Vad föreslås det istället? Cable-flyes? :laugh:

LillisJ
2013-03-15, 16:08
Ingen övning är onödig, allt handlar om vad man har för mål.

+1

Alla övningar som nämndes i artikeln är ju kanoners. Dessutom så är bröst en av mina bästa muskelgrupper som jag byggt upp nästan enbart med bänkpress.

Freddemann
2013-03-15, 16:11
Gött att se att så många faktiskt läste artikeln, nu syns ju inte sarkasm lika mycket i text som det hörs i tal men jag menar att det var väldigt få som faktiskt läste den.

Dom menar att man inte att man ska ta bort bänkpressen, men att man kanske inte behöver köra den så jäkla mycket som vissa gör, alltså varenda dag.

LillisJ
2013-03-15, 16:12
Gött att se att så många faktiskt läste artikeln, nu syns ju inte sarkasm lika mycket i text som det hörs i tal men jag menar att det var väldigt få som faktiskt läste den.

Dom menar att man inte att man ska ta bort bänkpressen, men att man kanske inte behöver köra den så jäkla mycket som vissa gör, alltså varenda dag.

Jag tror inte att någon här bänkar varje dag.

Freddemann
2013-03-15, 16:15
Jag tror inte att någon här bänkar varje dag.

Varför så mycket gnäll då? Jag skrev att ingen läste artikeln och du läste bevisligen inte hela mitt inlägg. ;)

Carnes
2013-03-15, 16:19
Benspark4life<3

LillisJ
2013-03-15, 16:34
Varför så mycket gnäll då? Jag skrev att ingen läste artikeln och du läste bevisligen inte hela mitt inlägg. ;)

Missuppfattade ditt inlägg. My bad :smash:

Rawsteel
2013-03-15, 16:34
Benspark4life<3

Med squeeeeeze i toppen*drool*
Alltid lika skönt att avsluta benpassen med.

rajjan_dammit
2013-03-15, 16:41
"Overrated" översätts inte till "onödig". Det är inte samma sak.

tjing
2013-03-15, 17:53
BS angående plankan.

Viktad planka är den magövning som är i särklass byggt mina magrutor bäst.

Edit: Bänkpress och benspark...va? Skitartikel.

PureWhey
2013-03-15, 17:57
Vissa personer förtjänar att bli kastrerade. (Inte riktat till dig jag citerar)

BS angående plankan.

Viktad planka är den magövning som är i särklass byggt mina magrutor bäst.

Edit: Bänkpress och benspark...va? Skitartikel.

Detta vet du hur..? Själv är jag grymt kritisk till det.

Christoforos
2013-03-15, 18:27
"Overrated" översätts inte till "onödig". Det är inte samma sak.

Precis. Inte ens i närheten.

tjing
2013-03-15, 18:51
Detta vet du hur..? Själv är jag grymt kritisk till det.

Baserar det helt på egen erfarenhet.

Med tung vikt stabiliserar magen hela tiden och man bokstavligt talat skakar sönder medan man försöker hålla sig uppe.

Fordon
2013-03-15, 19:35
Baserar det helt på egen erfarenhet.

Med tung vikt stabiliserar magen hela tiden och man bokstavligt talat skakar sönder medan man försöker hålla sig uppe.

Hur mycket har de växt pga plankan? Du kan skriva i cm3-mått. Och hur mycket har de växt av andra magövningar?

*popcorn*

Ett Orm
2013-03-15, 20:01
Enligt följade artikel är övningarna nedan onödiga. iaf om man är mer än nybörjare.

http://dailyhealthpost.com/5-most-overrated-exercises-you-can-stop-doing/#axzz2NbroHnRF

Pankan

http://www.google.se/imgres?hl=sv&sa=X&biw=1366&bih=667&tbm=isch&tbnid=qmVnm47jJC9mMM:&imgrefurl=http://kokskatten.blogspot.com/2010/01/fagel-fisk-mittemellan.html&docid=_udISaK2lS2ANM&imgurl=http://3.bp.blogspot.com/_wFvn3JxTnns/S1R-DS6PCaI/AAAAAAAAB_o/j1OqZVrSAWs/s400/panka.gif&w=400&h=212&ei=xG9DUZ-vLczZsgbpp4EI&zoom=1&ved=0CFgQhBwwAw&ved=1t:3588,r:3,s:0,i:88&iact=rc&dur=925&page=1&tbnh=163&tbnw=308&start=0&ndsp=18&tx=185&ty=72
Den kan jag hålla med om, helt värdelös till magträning.

tjing
2013-03-15, 20:20
Hur mycket har de växt pga plankan? Du kan skriva i cm3-mått. Och hur mycket har de växt av andra magövningar?

*popcorn*

Är du trög eller?

Jag skrev ju uttryckligen att det var en subjektiv iakttagelse.

svenbanan
2013-03-15, 20:26
Är du trög eller?

Jag skrev ju uttryckligen att det var en subjektiv iakttagelse.

Nej det gjorde du inte! Du skrev att du baserade det på egna iaktagelser. Jäkla skillnad!

PureWhey
2013-03-15, 20:59
Hur mycket har de växt pga plankan? Du kan skriva i cm3-mått. Och hur mycket har de växt av andra magövningar?

*popcorn*

Nej det gjorde du inte! Du skrev att du baserade det på egna iaktagelser. Jäkla skillnad!

*popcorn*

Kan någon med anatomiska kunskaper komma och ordna detta för oss?

Fordon
2013-03-15, 21:12
Viktad planka är den magövning som är i särklass byggt mina magrutor bäst.


Baserar det helt på egen erfarenhet.


Är du trög eller?

Jag skrev ju uttryckligen att det var en subjektiv iakttagelse.

Det måste jag nog vara för exakt vart skrev du det?

Ekonom
2013-03-15, 22:01
De fem mest onödiga skulle väl vara, i fallande ordning:
Knäböj
Marklyft
Bänkpress
Skivstångsrodd
Press

Rikard Jansson
2013-03-15, 22:02
De fem mest onödiga skulle väl vara, i fallande ordning:
Knäböj
Marklyft
Bänkpress
Skivstångsrodd
Press

Ironiskt nog de fem mest överskattade.

ceejay
2013-03-15, 22:03
De fem mest onödiga skulle väl vara, i fallande ordning:
Knäböj
Marklyft
Bänkpress
Skivstångsrodd
Press

Some men just wants to watch the world burn :D

Matsa
2013-03-15, 22:16
BS angående plankan.

Viktad planka är den magövning som är i särklass byggt mina magrutor bäst.

Edit: Bänkpress och benspark...va? Skitartikel.

I artikeln står det egentligen inte ens att plankan är dålig, bara att man växer ur oviktad planka fort. Skribenten föreslår att man byter till en annan övning eller en svårare version av plankan när man klarar vanlig planka i en minut. Viktad planka är en svårare version så det borde ju vara frid och fröjd.

Som vanligt är det en aggressiv titel och massa hurr durr följt av en ganska menlös artikel. ;)

Röda Björnen
2013-03-15, 22:38
Skulle aldrig köra plankan för att det dödar min ländrygg oavsett utförande, men för de som behöver statisk styrka i bålen är det nog väldigt bra.

Spänn magen och håll ryggen rak.

Enligt följade artikel är övningarna nedan onödiga. iaf om man är mer än nybörjare.

http://dailyhealthpost.com/5-most-overrated-exercises-you-can-stop-doing/#axzz2NbroHnRF

Pankan
Crunches
Bänkpress
Benspark
Knäuppdrag
(Farligt typ)

Jag tycker det låter genomtänkt. Alla dessa timmar i bänken är bara bortkastade. Tänkte dela med mig så har ni iaf 5 mindre övningar att tänka på när ni pular ihop era träningsprogram. *flex*

Bland det dummaste jag läst.

Plankan, Helt Ok. Crunches, sämst. Bänkpress, bäst. Benspark, onödig.

Vad är ett knäuppdrag av farlig typ ?, vad menas ?

MVH

svenbanan
2013-03-15, 23:05
Vad är ett knäuppdrag av farlig typ ?, vad menas ?

MVH
Det är väl att hänga i en stång (eller ligga på en snedbänk) och lyfta benen/knäna.

Antagligen menar de väl att det är skadligt om man inte först "drar in svansen mellan benen" innan man börjar lyfta benen. Typ samma problem som om man gör situps utan att trycka ned svanken mot marken först...

Men jag bara gissar. Orkar inte klicka på länken och läsa. Förövrigt anser jag benlyft vara en kanonövning.

xanan
2013-03-16, 00:16
Kör plankan i slutet av ert "magpass" och be någon släng upp 20-40 kilo i ryggen så ska ni se att det tar :)

Diomedea exulans
2013-03-16, 00:27
Var har ni vikterna på plankan? Måste göra en väldig skillnad om man har dem på bröstryggen eller på rumpan.

pezrulezhaakon
2013-03-16, 00:48
Fem mest onödiga övningar?

Dips
Press bakom nacken
Upright row
Pec-dec
Latsdrag bakom nacken
Sissysquats
Kraftigt nedåtlutad bänkpress
Hacksquat/hacklift
Finnen

Oj, förlåt.... räknade fel :)
Finns fler...

xanan
2013-03-16, 10:08
Var har ni vikterna på plankan? Måste göra en väldig skillnad om man har dem på bröstryggen eller på rumpan.

Jag brukar ta en 20kilos platta. Ju längre ned mot rumpan desto jobbigare blir det att hålla emot, säkert inte så hälsosamt så har den vid skuldrorna

miaz
2013-03-16, 10:55
(The bench press is overrated mainly because too many beginners stick to this chest exercise thinking that it’s the only thing they need.)
vilket ärkemongo.
om en övning blir överskattad för att nån är en idiot och enbart kör den,
så måste ju varenda övning vara med på listan.

arthax
2013-03-16, 11:11
https://www.youtube.com/watch?v=bc6OTQooWIc *gah!*

Bryggan
2013-03-27, 23:19
Some men just wants to watch the world burn :D*Hahaha*, där kunde jag inte hålla mig längre.
Skratt är en bra övning för magen:).

björne92
2013-03-28, 01:57
ja ta bort bänken och börja köra flyes och se hur stark du blir :-) herregud

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

björne92
2013-03-28, 01:59
varför är dips en onödig övning? har du provat dipa med vikter, tar bra tycker jag?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Albin Eriksson
2013-03-28, 02:20
Onödigaste övningarna var det dummaste jag sett, det verkar som författaren förutsätter att man kör en och endast en övning per muskelgrupp.

ballen123
2013-03-28, 04:18
varför är dips en onödig övning? har du provat dipa med vikter, tar bra tycker jag?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

För att det är fucking skyhög skaderisk utan att övningen gör något andra övningar inte kan.

Albin Eriksson
2013-03-28, 04:34
För att det är fucking skyhög skaderisk utan att övningen gör något andra övningar inte kan.

Förutom att vinna af-tävlingar då... ;)

bighulken
2013-03-28, 04:48
Näe tacka vet jag framsida vader,det e grejer det!!!!!........
de har en maskin på gymet för det,måste vara den minst använda på gymet......tror bara det är jag som kört den ett tag!!!

bra för trummisar å andra.......;-).

svenbanan
2013-03-28, 04:57
Näe tacka vet jag framsida vader,det e grejer det!!!!!........
de har en maskin på gymet för det,måste vara den minst använda på gymet......tror bara det är jag som kört den ett tag!!!

bra för trummisar å andra.......;-).

Lyfta tårna uppåt? Hur fan ser en sån maskin ut?

Albin Eriksson
2013-03-28, 04:59
Näe tacka vet jag framsida vader,det e grejer det!!!!!........
de har en maskin på gymet för det,måste vara den minst använda på gymet......tror bara det är jag som kört den ett tag!!!

bra för trummisar å andra.......;-).

Framsida vader?

Sheogorath
2013-03-28, 05:50
Näe tacka vet jag framsida vader,det e grejer det!!!!!........
de har en maskin på gymet för det,måste vara den minst använda på gymet......tror bara det är jag som kört den ett tag!!!

bra för trummisar å andra.......;-).

Haha ja precis lika knäppt som dom som kör baksida överarm! :laugh:

bertbert
2013-03-28, 06:06
Haha ja precis lika knäppt som dom som kör baksida överarm! :laugh:

:d :hbang:

Bryggan
2013-03-28, 06:41
Framsida vader?

Ursprung: Tibia och membranet mellan tibia och fibula.
Fäste: Insidan, undersidan av foten.
Funktion: Flekterar och supinerar fotleden.
Övrigt: Tibialis Anterior har sitt namn efter sin placering på kroppen. Tibia heter benet den sträcker sig över och Anterior betyder framför, muskeln framför smalbenet på svenska. Dess funktion är att dra foten uppåt och rotera den inåt. Det är via den här muskeln man kan få behinnesmärtor när man springer i nya skor eller på ovana underlag.


Tydligen...
Fast framsida underben ska det nog heta, vilket var det du menade tror jag.

pezrulezhaakon
2013-03-28, 07:02
björne92, varför kan man inte bli stark av flyes? Dipsövningen blir inte mindre onödig bara för att man har extravikt.

Arne Persson
2013-03-28, 07:12
Ursprung: Tibia och membranet mellan tibia och fibula.
Fäste: Insidan, undersidan av foten.
Funktion: Flekterar och supinerar fotleden.
Övrigt: Tibialis Anterior har sitt namn efter sin placering på kroppen. Tibia heter benet den sträcker sig över och Anterior betyder framför, muskeln framför smalbenet på svenska. Dess funktion är att dra foten uppåt och rotera den inåt. Det är via den här muskeln man kan få behinnesmärtor när man springer i nya skor eller på ovana underlag.


Tydligen...
Fast framsida underben ska det nog heta, vilket var det du menade tror jag.
Du skulle kanske även, i sammanhanget, nämna M. extensor digitorum longus...?;)

Jorgen
2013-03-28, 07:33
För att det är fucking skyhög skaderisk utan att övningen gör något andra övningar inte kan.

Typ som bänkpress menar du?

Arne Persson
2013-03-28, 07:57
Latsdrag mot bröstet! Kolla bara hur många som kör den totalfel... Bättre att köra bakom nacke...;):)

pezrulezhaakon
2013-03-28, 08:03
Arne Persson, som om folk kör lbn mer exemplariskt... Fet chans. :)

Jorgen
2013-03-28, 08:08
?

lbn lebanon (iso country code)
lbn legal broadcast network (scottsdale, az)
lbn logical block number (eide)
lbn late breaking news
lbn london biotechnology network (uk)
lbn legal business name
lbn listbox notification (windows programming)
lbn la bella notte (restaurant)
lbn little black number (various applications)
lbn local business networks
lbn love by net
lbn liturgical book number (roman missal paragraph identifier)
lbn landschaps beheer nederland
lbn latin breaking news (website)
lbn law book network
lbn london borough of newham (uk)
..

Bryggan
2013-03-28, 08:14
Jag utgår från att pezrulezhaakon hänvisar till Arnes inlägg och då borde lbn = Latsdrag Bakom Nacken.

Jorgen
2013-03-28, 08:31
Jag utgår från att pezrulezhaakon hänvisar till Arnes inlägg och då borde lbn = Latsdrag Bakom Nacken.

Bra edit du gjorde. cofffee

Naturligtvis är det så och det förstod, hör och häpna, jag också.
Kan vara lean body mass också för den delen. ;)

Bryggan
2013-03-28, 08:43
Eller Lean Body Nasse...kanske.

:laugh:

Jo körde en edit för det kunde ju faktiskt vara så att du inte förstod...vill ju inte göra dig ledsen.

björne92
2013-03-28, 10:31
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

jahaja, visste inte varför så hög skaderisk?

björne92
2013-03-28, 10:35
du blir väll antagligen starkare men du kan inte lägga på i närheten av så stor vikt som vid bänken och de kommer inte hjälpa något vid pressövningar och så vitt jag vet finns de ingen tävling för hur mycket man tar i flyes

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

björne92
2013-03-28, 10:37
arna du som är mästare inom triceps.. är de sant att dipsen är jättehög skaderisk, bör ja byta ut denna? brukar börja med smalbänk för att sen gå över till dips med vikt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Arne Persson
2013-03-28, 10:38
Arne Persson, som om folk kör lbn mer exemplariskt... Fet chans. :)

Min ytterst obetydliga erfarenhet säger att dom faktiskt kör lbn bättre än lmb*...:)




*latsdrag mot bröst...:D

Arne Persson
2013-03-28, 10:43
arna du som är mästare inom triceps.. är de sant att dipsen är jättehög skaderisk, bör ja byta ut denna? brukar börja med smalbänk för att sen gå över till dips med vikt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag personligen ser inga problem med dips, det handlar mycket om teknik och smidighet här. Jag drev ju, trots alt, redan på 90-talet igenom djupa dips inom AF.
Gissa om man fick ta emot mycket skit om skaderisken då...:d

Man skall vara medveten om att det är ingen utpräglad tricepsövning, utan bröst och axlar får även, minst sagt, sina beskärda delar.

björne92
2013-03-28, 11:29
okej hur ska man göra för att inte skada sig. ja jag vet de var lite därför ja kör den jag kör på måndagar bröst och på onsdagar tricepsövningar som tar lite på bröstet (smal bänk och dips) så att dom får träning då minst två ggr i veckan
och så hör ja så med i princip alla muskelgrupper triceps får lite under bröst biceps vid rygg osv
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

difaren
2013-03-28, 11:35
Latsdrag mot bröstet! Kolla bara hur många som kör den totalfel... Bättre att köra bakom nacke...;):)

Bara det tar så... ;)
Nej men alla gör inte övningarna rätt, inte en enda på detta forum tror jag gör 100% korrekta övningar ;)

pezrulezhaakon
2013-03-28, 12:47
björne92, just det som är grejen. Du kan inte jämföra två så olika övningar med varandra. Du kan bli lika stark i bröstmuskeln av flyes, utan att nämnvärt bli starkare i en pressövning.

pezrulezhaakon
2013-03-28, 12:56
Arne Persson

Ja, min ännu mer obetydliga erfarenhet säger att det är hugget som stucket mellan LBN och LMB.

Det blir antingen en roddrörelse, höftledsextension och en crunch eller en kombo mellan de tre i samma övning, förutom resten av allt annat fuffens folk sysslar med. :)

pezrulezhaakon
2013-03-28, 12:59
björne92

Hur skadlig dips är beror mest på rörligheten i axelleden, där många har för dålig rörlighet för övningen.
Sedan finns det ett otal andra övningar för de aktiva musklerna som är effektivare, till lägre risker.

PureWhey
2013-03-28, 13:34
Du får köra en tricepsövning, vilken väljer du?
(Assistansövning, mao inte bänkpress t.ex.)

björne92
2013-03-28, 13:35
skrev du till mig?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

PureWhey
2013-03-28, 13:39
Öppen fråga till vemsom

StarkaUlf
2013-03-28, 13:42
Du får köra en tricepsövning, vilken väljer du?
(Assistansövning, mao inte bänkpress t.ex.)

Liggande tricepsextension med rak stång.

björne92
2013-03-28, 14:20
varför rak stång ör inte ez baren bättre för de ?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jorgen
2013-03-28, 16:17
varför rak stång ör inte ez baren bättre för de ?


När det kommer till hur triceps arbetar så är det ingen skillnad.

Mollestam
2013-03-28, 18:38
Känns bra att det enda jag kör för magen är diverse crunches.

Bryggan
2013-04-02, 07:13
Min ytterst obetydliga erfarenhet säger att dom faktiskt kör lbn bättre än lmb*...:)


*latsdrag mot bröst...:DLbn fungerar bra så länge jag försöker hålla en så upprätt ställning som möjligt. Jag tenderar luta mig framåt när det tar emot för mycket vilket i mitt fall aktiverar M. Pectoralis Major.

feyin
2013-04-02, 07:23
Framatlyft med hantlar maste ju vara den mest onödiga övningen, i alla fall för de (majoriteten?) som inte lider utav nagon skada vilket försvarar pressar..

Fishtank
2013-04-02, 07:40
För att det är fucking skyhög skaderisk utan att övningen gör något andra övningar inte kan.

What?
Det beror ju helt på ens förutsättningar.
Vissa människor kan inte göra dips alls, för de som kan är det en riktigt bra övning som stärker hela överkroppen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Arne Persson
2013-04-02, 09:39
Lbn fungerar bra så länge jag försöker hålla en så upprätt ställning som möjligt. Jag tenderar luta mig framåt när det tar emot för mycket vilket i mitt fall aktiverar M. Pectoralis Major.

Man kan köra alla övningar fel om man bara anstränger sig, tom Lbn...;)

Bryggan
2013-04-02, 12:45
Så är det absolut...ville bara ge lite feedback på hur jag upplevde "latsdrag bakom nacke".