handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag äta innan gym?


Kristinaolsson
2013-03-15, 12:41
Hur ska jag äta på morgonen? Hur lång tid innan ska man äta?

info. Jag kör 30 min löpning sedan vikter på gymmet. Jag gymmar ca 4 dagar i veckan. Jag vill ha massor med energi när jag väl är på gymmet.

WHITEFOLKS
2013-03-15, 13:57
Finns inga direkta "ska" på det sättet när det gäller mat. Det är långt mycket mer viktigt hur du äter totalt under dagen än vad du äter när. :)

Det går alldeles utmärkt för de flesta att träna på fastande mage. Energi finns redan lagrat i dina muskler och kroppsfett (förutsatt att du äter öht) så energimässigt är det inga problem.

Dock kan det vara en vanesak och kännas lite konstigt till att börja med på grund av hur vi har blivit "lärda".

Med det sagt så är det inget fel att äta innan om man vill eller mår bra av det men det är inget måste :)

cero
2013-03-15, 15:14
Jag brukar äta 2-4 timmar innan passet. Att kasta i sig en enorm tallrik pasta 5 minuter innan man ska springa ger nog inte så mycket mer än massa vikt i magen. Tränar du direkt på morgonen så kan du ju träna på fastande mage som WHITEFOLKS säger, förutsatt att du åt ordentligt dagen innan. 30 minuters löpning och lite vikter är ingenting du behöver en enorm laddning inför. Om du inte vill gå ned i vikt, och vill ha en mental boost innan du ska träna kan du äta något sött som t ex frukt, lite godis, juice etc.