handdator

Visa fullständig version : Hjälp ang. deff?


thresingemann
2013-03-15, 11:19
Nu har jag kommit till en punkt där jag vill få bättre resultat av min träning och funderar nu på att deffa för att komma i form inför sommaren. Jag har googlat runt om deff men det är så olika från person till person hur man bör lägga upp allt. Jag har inte deffat förr så jag har ingen erfarenhet av det då det inte är förrän nu jag känner att jag vill lägga ner 110 procent på gym och träning och inte göra det halvdant som tidigare. Intresset för träningen växer hela tiden nu så jag har gett mig fan på att komma i bättre form!

Jag är en 20 årig tjej, 162 lång och väger 56 kg och skulle vilja gå ner 6 kg på 10 veckor.

Det jag behöver hjälp med är hur en dag se ut och hur träningen bör ändras. Just nu äter jag till frukost en eller två omeletter, nån finncrisp med keso. Som mellanmål blir det ofta något äpple med kvarg innan det är dags för lunch och då blir det ofta kött med något tillbehör. Istället för pasta äter jag bulgur o ibland blir det potatis eller gratäng till. Jag äter något innan träningen, så som nån frukt med kvarg eller en proteinshake. Äter mat igen efter träning men det brukar skifta vilken mat det blir men undviker helst pasta. Ja, det är väl sådär det ser ut en dag för mig i princip. Och jag tränar 6 dagar i veckan där jag kör cardio varannan dag, ochdet blir 60 minuter på cykeln. Resten kör jag styrka som vanligt.
Kan även passa på att säga att jag äter en cla, burn och omega 3 till frukost och ibland innan styrkepassen häller jag i mig berzerk för bättre tryck.
Så då är frågan hur jag bör ändra kost och träning för att deffa?

Provrörsbarn
2013-03-15, 11:28
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

J3T69
2013-03-15, 14:48
Nu har jag kommit till en punkt där jag vill få bättre resultat av min träning och funderar nu på att deffa för att komma i form inför sommaren. Jag har googlat runt om deff men det är så olika från person till person hur man bör lägga upp allt. Jag har inte deffat förr så jag har ingen erfarenhet av det då det inte är förrän nu jag känner att jag vill lägga ner 110 procent på gym och träning och inte göra det halvdant som tidigare. Intresset för träningen växer hela tiden nu så jag har gett mig fan på att komma i bättre form!

Jag är en 20 årig tjej, 162 lång och väger 56 kg och skulle vilja gå ner 6 kg på 10 veckor.

Det jag behöver hjälp med är hur en dag se ut och hur träningen bör ändras. Just nu äter jag till frukost en eller två omeletter, nån finncrisp med keso. Som mellanmål blir det ofta något äpple med kvarg innan det är dags för lunch och då blir det ofta kött med något tillbehör. Istället för pasta äter jag bulgur o ibland blir det potatis eller gratäng till. Jag äter något innan träningen, så som nån frukt med kvarg eller en proteinshake. Äter mat igen efter träning men det brukar skifta vilken mat det blir men undviker helst pasta. Ja, det är väl sådär det ser ut en dag för mig i princip. Och jag tränar 6 dagar i veckan där jag kör cardio varannan dag, ochdet blir 60 minuter på cykeln. Resten kör jag styrka som vanligt.
Kan även passa på att säga att jag äter en cla, burn och omega 3 till frukost och ibland innan styrkepassen häller jag i mig berzerk för bättre tryck.
Så då är frågan hur jag bör ändra kost och träning för att deffa?

Hej!
1)för att deffa,dvs att bränna fett är ett moderat kaloriunderskott som måste till.Ät mindre kalorier än du förbrukar mao.
2)Träna styrketräning
3)Ha ett högt proteinintag c:a 2gram/kilo kroppsvikt
4)sov ordentligt,sömnen gör mer nytta än du tror.
Bry dig inte alltför mycket hur du skall äta i förhållande till olika makron utan se till att som jag skrev ovan att ät ordentligt med protein.
Sen skulle jag lagt mitt största mål mat EFTER styrketräningen.
Ha tålamod och tänk på att inte ha för bråttom.
Bättre att gå ner lite långsammare och orka hela sträckan än att ligga alldeles för lågt på ditt kaloriunderskott och tappa vikt fort för att sen inte orka fortsätta din diet.
Lycka till:)

thresingemann
2013-03-18, 09:07
Tack för svar! Men jag hade gärna velat haft en mer utvecklat svar om hur jag ska lägga upp träning/mat? Typ tips om hur ni andra äter under en dag?

J3T69
2013-03-18, 09:21
Tack för svar! Men jag hade gärna velat haft en mer utvecklat svar om hur jag ska lägga upp träning/mat? Typ tips om hur ni andra äter under en dag?

Jag äter precis som vanligt fast lite mindre!
Tänker mera på att få i mig mina proteiner och ser till att äta lite mer kolhydrater dom dagarna jag tränar och äter som i tidigare inlägg mitt största mål efter träningen.
Det behöver inte bli mer komplicerat än så.
Jag har själv tänkt i olika banor när/var/hur i olika frågeställningar men det är relativt enkelt att göra som jag gör.
Tänk på att din vardag skall fungera för dig och livet i övrigt skall också stämma in.
En livsstil som är sund och hälsosam och en diet som får ta tid är ALLTID att föredra än att ha bråttom.
Ät mindre och krångla inte till det så mycket.
Det enkla är ofta det bästa.Jag själv har köpt lite EAA som jag tar precis innan träning och även efter träning.Har aldrig haft dessa fria aminosyror förut så vi får se om min återhämtning blir bättre:)
Återigen jag äter som vanligt...ex:frukost idag
300 gram filmjölk med 35gram havregryn i.pluss en vassledrink efter toppat med omega 3 kapslar.
Lunchen idag består av 2 fläskkotletter c:a 200gram och lite potatis c:a 200gram och lite gröna ärtor till det.
Enkelt va:)
Tar ett litet mellanmål innan träningen i kväll med lite vassleprotein och 50 gram havregryn.C:a 2h innan träning.
Och äter ordentligt EFTER träning med protein+kolhydrater och lite fett...ungefär som lunchen.
Lycka till nu!