handdator

Visa fullständig version : Visceralt fett och planering av fruktos


exevision
2013-03-15, 10:43
Har tänkt att jag ska fungera bättre i sociala sammanhang. Och tänker försöka äta lite mer fika och efterrätter utan att det ska påverka mig i någon större negativ utsträckning. Tänkte att jag kan på tex lördagar äta en hyfsat kolhydratsrik frukost för att sedan under dagen hålla kolhydraterna nere och vid middagen äta främst protein. Då borde en tårtbit eller bakelse kunna intas utan strörre negativa effekter iom att levern borde kunna ta emot det mängd fruktos som efterrätten innehåller. Om jag sedan på vardagar blir bjuden på en bulle mitt på dagen (inte så ofta) så kommer detta att ske minst 3 timmar efter senaste måltid. Jag bulkar i relativt korta perioder (2-4 månader, men ska väll försöka mig på 6 månader någon gång) och med en viktuppgång på 1-1,5kg i månaden, följt av en relativt snabb deff. Så om jag skulle få en ökad mängd visceralt fett av fruktosen så borde det inte komma upp i några större mängder under bulken och den mängden borde ju lätt deffas bort sedan iom att jag nästan alltid går ner till samma vikt. Och, som ni kanske förstår så pratar vi inte om några stora mängder fruktos från rent socker, sett över dagen.

1. Är detta en sund och bra planering?
2. Förbränns visceralt fett tidigare/snabbare än vanligt fett? Förbränns det så pass bra att man även under bulk kan minska sin mängd av visceralt fett genom fastande morgonträning?

mattilainen
2013-03-15, 10:47
Du kan omfördela visceralt fett med konditionsträning.

exevision
2013-03-15, 10:54
Du kan omfördela visceralt fett med konditionsträning.

Kan inte fastande styrketräning göra det?

Bör kanske tilläggas att jag inte har något problem överhuvudtaget med för mycket visceralt fett i dagsläget och har nog aldrig haft.

Ola Wallengren
2013-03-15, 11:15
Bör kanske tilläggas att jag inte har något problem överhuvudtaget med för mycket visceralt fett i dagsläget och har nog aldrig haft.

Så vad är problemet?
Du gör saken mer komplicerad än vad som behövs och förmodligen helt i onödan.
Ät mestadels bra mat och unna dig något då och då, det har du förmodligen gott om utrymme för.

Dreas
2013-03-15, 11:18
Har Barbastark två konton?

Har för mig att omfördelningen av fett är något som konditionsträning har till fördel framför styrketräning, även som fastande(?).

exevision
2013-03-15, 11:35
Så vad är problemet?
Du gör saken mer komplicerad än vad som behövs och förmodligen helt i onödan.
Ät mestadels bra mat och unna dig något då och då, det har du förmodligen gott om utrymme för.

Okej, om DU säger det så är jag lugn.

Har Barbastark två konton?

Har för mig att omfördelningen av fett är något som konditionsträning har till fördel framför styrketräning, även som fastande(?).

Inte vet jag om han har det. Men detta är då inte hans konto ;)
Varför skulle inte styrketräning ha den effekten fast i mindre omfattning?

Dreas
2013-03-15, 11:38
Inte vet jag om han har det. Men detta är då inte hans konto ;)
Varför skulle inte styrketräning ha den effekten fast i mindre omfattning?Jag överlåter den frågan till någon som vet eller kommer ihåg, jag har läst det för länge sen och har för mig att det berör endast konditionsträning. Om det berodde på puls eller liknande låter jag vara osagt.

sumialic
2013-03-15, 12:45
Är det något speciellt som orsakar visceralt fett? Jag ligger på plus minus noll (målet är att ligga lite över 2kg för att sedan gå ner igen, men har inte gått så bra ;)) och äter max 85 g fett per dag (1g/kg). Men någon godsak varje dag hör till vanligheterna. Sen om det är en kanelbulle, glass på kvällen, eller kanske något större som en stor portion kladdkaka eller paj det varierar, men något brukar det blir. Men går jag över i fett en dag så drar jag ner dagen efter.

Tänkte bara höra vad ni har för åsikter om detta?

tjing
2013-03-15, 13:47
Du komplicerar det hela i onödan.

Angående omfördelningen av visceralt fett handlar det om konditionsträning.

Effects of aerobic vs. resistance training on visceral and liver fat stores, liver enzymes, and insulin resistance by HOMA in overweight adults from STRRIDE AT/RT.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21846904

Visceral fettinlagring kan orsakas och förvärras av t ex hormonet kortisol (under en längre tid) då bukfett har en hög andel glukokortikoid-receptorer och då som nämnts, fruktos.

tjing
2013-03-15, 13:59
"... RT resulted in a decrease in subcutaneous abdominal fat (P < 0.05) but did not significantly improve the other variables. AT was more effective than RT at improving visceral fat, liver-to-spleen ratio, and total abdominal fat (all P < 0.05) and trended toward a greater reduction in liver fat score (P < 0.10)."

Ola Wallengren
2013-03-15, 14:09
Dietkvalite kan ju naturligtvis spela in.
Här är ett exempel, men tänk på att de hade fettlever och insulinresistans redan från början.

J Hepatol. 2013 Feb 25. pii: S0168-8278(13)00134-7. doi: 10.1016/j.jhep.2013.02.012. [Epub ahead of print]
The Mediterranean Diet Improves Hepatic Steatosis and Insulin Sensitivity in Individuals with Nonalcoholic Fatty Liver Disease.
Ryan MC, Itsiopoulos C, Thodis T, Ward G, Trost N, Hofferberth S, O'Dea K, Desmond PV, Johnson NA, Wilson AM.

Abstract
BACKGROUND AND AIMS: Nonalcoholic fatty liver disease (NAFLD) affects up to 30% of the population and signifies increased risk of liver fibrosis and cirrhosis, type 2 diabetes and cardiovascular disease. Therapies are limited. Weight loss is of benefit but is difficult to maintain. We aimed to examine the effect of the Mediterranean Diet (MD), a diet high in mono-unsaturated fatty acids, on steatosis and insulin sensitivity, using gold standard techniques.

METHODS: Twelve non-diabetic subjects (6F/6M) with biopsy-proven NAFLD were recruited for a randomised, cross-over 6-week dietary intervention study. All subjects undertook both the MD and a control diet, a Low Fat High Carbohydrate Diet (LF/HCD), in random order with a 6-week washout period between. Insulin sensitivity was determined with a 3-hour hyperinsulinemic-euglycemic clamp study and hepatic steatosis was assessed with localized magnetic resonance1H spectroscopy (1HMRS).

RESULTS: At baseline, subjects were abdominally obese with elevated fasting concentrations of glucose, insulin, triglycerides, ALT and GGT. Insulin sensitivity at baseline was low (M=2.7±1.0mg/kg/min-1). Mean weight loss was not different between the two diets (p=0.22). There was a significant relative reduction in hepatic steatosis after the MD compared with the LF/HCD: 39±4% versus 7±3% as measured by 1HMRS (p=0.012). Insulin sensitivity improved with the MD, whereas after the LF/HCD there was no change (p=0.03 between diets).

CONCLUSIONS: Even without weight loss, the MD reduces liver steatosis and improves insulin sensitivity in an insulin resistant population with NAFLD, compared to current dietary advice. This diet should be further investigated in subjects with NAFLD.

exevision
2013-03-15, 14:19
"... RT resulted in a decrease in subcutaneous abdominal fat (P < 0.05) but did not significantly improve the other variables. AT was more effective than RT at improving visceral fat, liver-to-spleen ratio, and total abdominal fat (all P < 0.05) and trended toward a greater reduction in liver fat score (P < 0.10)."

Så styrketräning kan förbränna visceralt fett, men konditionsträning är effektivare. Då borde ju styrketräning och deff vara tillräckligt om man vill bli av med lite visceralt fett?

tjing
2013-03-15, 14:21
Vad pratar du om?

"RT resulted in a decrease in subcutaneous abdominal fat (P < 0.05) but did not significantly improve the other variables."

exevision
2013-03-15, 14:25
Trodde "subcutaneous abdominal fat" var visceralt fett :em:

Men ändå, att deffa, även utan konditionsträning borde minska visceralt fett?

Ola Wallengren
2013-03-15, 14:33
Energirestriktion är det mest effektiva.

tjing
2013-03-15, 14:39
Som ovan.

rogerQ
2013-03-18, 19:49
Okej, om DU säger det så är jag lugn.




Är du riktigt rikigt säker? (jag skulle maila Alan Aragon för att bekräftacofffee)