handdator

Visa fullständig version : Svensk klassiker 2014


Bubbish
2013-03-14, 21:14
Tjena! jag bestämde mig för att jag skulle genomföra en svensk klassiker 2014 så jag hinner träna upp rätt muskler innan detta för det är inte bara att göra.

Jag är mest orolig för att cykla 30 mil, löpningen på 3 mil känns självklart jobbig men helt klart genomförbar då jag löptränar extremt mycket och springer rätt långt.

Jag fick höra av en som cyklar mycket att jag typ "förstör" mina cykelmuskler när jag löptränar och bör isåfall träna mer på cykel, skulle väl helt enkelt behöva veta om detta är sant eller inte, om så är kan jag cykelträna då utan att förstöra mina löpmuskler.
Hur bör jag lägga upp min träning, just nu styrketränar jag 4 dagar i veckan och springer lite innan och efter varje pass och sedan löptränar på lördagar.

Tips mottages gärna

Peace

delta_mats
2013-03-14, 21:36
Bra tråd! Har själv funderingar på att göra samma sak med början på vasaloppet nästa år. Kan dock inte svara på dina frågor.

944RS
2013-03-15, 04:37
Naturligtvis måste du cykelträna en hel del innan. Gärna med en klubb/grupp oxå så du vänjer dig med det som kommer ske under loppet. Mycket löpträning kan göra dig mer sliten i benen men att du skulle förstöra något låter som en kraftig överdrift.
Att springa 1pass på helgen och lite kring styrketräningen låter inte så mycket men det beror såklart på vilken längd och intensitet du har på dem.

Eftersom du verkar kunna träna ofta så skulle jag delat upp träningen mer där styrketräningen får en dag mindre och inte alltid i samband med löpningen.
Börja springa i terräng så fort som underlaget tillåter och gärna så kuperat som möjligt för LL är väldigt backigt.
Skaffa cykel och övrig utrustning nu i år så du hinner köra några långpass i sommar/höst. Nästa vår gäller det att komma igång med cyklingen så tidigt som möjligt.

ulfalf
2013-03-15, 08:07
"förstör" mina cykelmuskler när jag löptränar

Kvalificerat trams. Man blir dock inte bättre cyklist av att springa och vice versa, utan det krävs specifik träning för att känna sig bekväm på cykeln och i spåret. I övrigt +1 på vad röda bilen sa. Nästan så att jag t om skulle rekommendera att bara köra 1-2 pass styrka i veckan, beroende på hur mycket tid du har till att träna. Viktigast är att bli van med löpningen, cyklingen och skidåkningen som grenar, speciellt i god tid innan de olika loppen. Detaljer kring simmandet överlåter jag till någon annan.. :)

Morty
2013-03-15, 10:11
Vansbro är så kort att det bara är att flyta med. Borde vara minst 10km för att vara i paritet med de övriga grenarna i klassikern.

role
2013-03-15, 10:57
Mitt råd är att träna mycket axlar inför vättern. Min första runda kändes det rejält dom sista 10 milen. Fick stanna i varje depå och få massage. Året efter hade jag tränat mycket axlar och kände inget alls i axlarna. Nått som också är viktigt att få några rejäla rundor på våren minst 10 milare så man blir van av att sitta länge på sadeln.

Torwald
2013-03-15, 11:25
Cyklingen är riktigt lång. Det viktigaste är att cykla mycket. Det låter väl självklart, men så är det. Det kan vara slitsamt för ländrygg, axlar, händer och såklart ben och fötter. Det tar tid att bygga upp statisk styrka i bål och axlar, och det görs bäst på cykeln och inte på gymet. Bra att komplettera med styrketräning såklart, men det spelar inte så stor roll för Vätternrundan att man tar 300 i mark och pressar 100 över huvudet.

delta_mats
2013-03-15, 11:38
Är det tillräckligt att börja cykelträna på våren efter man genomfört vasaloppet? Börja med inomhuscykling och när vägarna är torra köra utomhus till mitten av juni då Vätternrundan körs.

role
2013-03-15, 13:58
Är det tillräckligt att börja cykelträna på våren efter man genomfört vasaloppet? Börja med inomhuscykling och när vägarna är torra köra utomhus till mitten av juni då Vätternrundan körs.

Ja då det tycker jag. Har man bara hyffsad grundkondis borde det inte vara några problem. Har du kört vasan borde du ha bra kondis. Det är rekommenderat att cykla 100 mil på våren innan loppet. Som jag sa innan är det viktigt att man får in några långa sträckor så man vänjer kroppen att cykla långt. Man kan ju köra något 10-12 mils lopp på våren om man hittar något i närheten.

Torwald
2013-03-15, 14:13
Det räcker att cykla på våren innan. Vill du ha en head start kan du ju börja cykla i sommar och försöka hålla igång en liten aning under vintern. Det lär göra stor skillnad nästa år.

Cykling är dessutom väldigt kul ;)

Morty
2013-03-15, 14:42
Minst 100 mil borde man få ihop de två månaderna innan.

Själv har jag redan gjort 30 utomhus :) Bara börja, vägarna är torra!

delta_mats
2013-03-15, 15:37
Det räcker att cykla på våren innan. Vill du ha en head start kan du ju börja cykla i sommar och försöka hålla igång en liten aning under vintern. Det lär göra stor skillnad nästa år.

Cykling är dessutom väldigt kul ;)

Jag tänkte fixa rullskidor och börja stakträna en del i sommar för vasan nästa vinter.

Efter Vätternrundan måste nog fokus ligga på löpningen. Även simning i öppet vatten med våtdräkt kan ju vara bra att träna på. Men det känns som att simningen är det som krävs minst träning inför.

Frågan är om det räcker att börja löpträningen efter Vätternrundan om man som jag är en tämligen dålig löpare?

Torwald
2013-03-15, 15:40
Det räcker men det kanske inte kommer gå så fort? :)

Allt beror ju på vad du har för ambition. Med halvdålig kondis och ingen bakgrund kanske du kan springa LL under 3 timmar om du börjar träna (ordentligt) efter Vätternrundan om du inte är tungviktare. Men du kan ju glömma medaljtid (2:15).

944RS
2013-03-15, 17:27
Jag tycker det tar längre tid att bli bra på löpning än cykling. Mycket pga att långpass löpning sliter mer än vad cyklingen gör. Man kan alltså träna mer cykling än löpning.
Bästa träningen för att slippa problem med axlar och ländrygg är nog att helt enkelt cykla ofta och i rätt sittställning.

Bubbish
2013-03-16, 14:00
Jag är rätt van att träna mycket iaf cardio, alltså långa lågintensiva pass då, kan lätt köra 6-7 timmar på en dag om det behövs men detta har varit nu i vinter när jag stämplat, jag kommer att jobba från 2 april så då blir det inte riktigt lika mycket tid till träningen men jag kommer ändå träna 6 dagar i veckan hade jag tänkt.
Kan ska ska dra ner styrketräningen till 2 dagar då istället och köra 4 dagar cykel/löpning.

Vilka musklergrupper bör jag satsa på för att hålla ihop kroppen till dessa lopp.
Jag äger en MTB nu som jag tänkte börja med och sen köpa en räcer när det är läge för det.
Klart jag måste träna en massa på de olika stilerna frågan är ju om jag borde köpa rullskidor och köra med i sommar också för att få in rätt teknik för vasan.


Vansbro är jag inte ett dugg orolig över jag har simmat hela mitt liv och 3 km har jag inget problem med

Fetbulle
2013-03-16, 15:43
Nu har jag inte cyklat på två år men jag får väldigt ont i rumpan när jag gör det. Funderar på en liknande sak jag med.. Är dessutom 100kg+ så tänkte i samband med viktnedgång träna upp kondis o sånt. Fast det kanske blir till 2015 ist för mig. Men försvinner smärtan i rumpan när man cyklat några gånger? Typ som träningsverken som infann sig första gångerna jag styrketränade men sen försvann de efter några pass..?

role
2013-03-16, 16:28
Nu har jag inte cyklat på två år men jag får väldigt ont i rumpan när jag gör det.

Vad har du för cykel? Använder du riktiga cykelbyxor? Ett par bra cykelbyxor med en racersadel borde det inte vara några problem. Jag är heller inte pinnasmal.

Morty
2013-03-16, 17:07
Nu har jag inte cyklat på två år men jag får väldigt ont i rumpan när jag gör det. Funderar på en liknande sak jag med.. Är dessutom 100kg+ så tänkte i samband med viktnedgång träna upp kondis o sånt. Fast det kanske blir till 2015 ist för mig. Men försvinner smärtan i rumpan när man cyklat några gånger? Typ som träningsverken som infann sig första gångerna jag styrketränade men sen försvann de efter några pass..?

Rumpan härdas men det är viktigt att ha en sadel man trivs med.

Bubbish
2013-03-17, 12:48
De problemet har jag med även om jag använder cykelbyxorna men jag tror ja ska kolla lite närmare på både byxorna och sadeln sen vänjer man sig nog som med allt annat.

Catstyle
2013-03-17, 14:10
De problemet har jag med även om jag använder cykelbyxorna men jag tror ja ska kolla lite närmare på både byxorna och sadeln sen vänjer man sig nog som med allt annat.
Och aldrig kalsonger!

Bubbish
2013-03-17, 21:43
Nä de e klart! kallingarna blir ju bara ivägen, tror ja hade kallingar sist ja använde cykelbyxorna men ja ska nog ta o prova det utan för då hjälper dom nog bättre.

944RS
2013-03-18, 04:48
Fick du någon startplats till Vasaloppet igår?

delta_mats
2013-03-18, 09:41
Sjukt att det blev fullt på 10 min bara. Men visst kan man åka öppet spår ändå? Eller så Engelbrektsloppet.

Bubbish
2013-03-18, 10:08
Asså nä jag missa den totalt, var ute och skaka loss efter 5 månaders nykterhet och mådde ju sådär på morgonen där, och sen tänkte jag inte att det skulle fyllas på 10 minuter, det var ju helt galet.
Men jag läste på klassikerns hemsida att öppetspår räknas med så får anmäla mig till det istället alternativt engelbrektsloppet men det känns inte lika äkta.

delta_mats
2013-03-18, 11:00
Hmm. Är hela vasaloppsveckan 2014 fullbokad alltså? Det känns ju typiskt!
Blir att boka Engelbrekt då.

Bubbish
2013-03-18, 22:20
hur äre egentligen med träning, kan jag styrketräna hur mycket jag vill så länge jag ser till att få till träningen med cykel och löpning? ja har hört nånstans att man inte vill löpträna om man ska bygga muskler.. det är nått me det där jag inte får ihop för jag måste göra båda delarna för att ens tycka att det är värt de.

944RS
2013-03-19, 04:38
Benen kan såklart bli övertränade eller liknande om du tänker köra styrkepass för dem flera gånger i veckan och springa + cykla de andra dagarna. Men har du ett vettigt upplägg och får till vilodagar /perioder med olika fokus så är det bra med styrketräning.
Konditionsträning med löpningslångpass är väl inte direkt optimalt om du vill bygga muskler men att styrketräna ändå är ju inte bortkastat för det.