handdator

Visa fullständig version : Äta 6ggr om dagen?


Leetsauce
2013-03-14, 18:58
Den sista tiden har jag försökt börja träna ordentligt och också äta rätt och efter att ha samlat lite information lite varstans på nätet tänkte jag kolla med er här på kolozzeum o se om jag har sammanställt allt till en vettig diet.

Jag väger 95 kilo just nu och har tränat i 6 veckor, 4 ggr styrketräning i veckan, och har hållt samma vikt hela tiden fast blivit betydligt starkare och märker att jag klarar av mycket mer än tidigare i gymmet. Jag funderar just nu på att kanske dra upp till 6 ggr i veckan för att lägga på ett extra högt tempo o se hur det känns.

Min diet den sista tiden har sett ut som följer: Jag äter 5-6 ggr per dag och äter då ~80-90 gram kött (varierat med lax och kyckling än så länge), 1 dl brunt ris eller matvete (känns lagom, men funderar på o dra ner detta) och ungefär 1 dl grönsaker med lite olivolja på. Jag dricker runt 4 liter vatten om dagen och ingen mjölk eller liknande. Under helgen kanske jag äter något annat kött någon kväll eller potatis eller så, men i princip har jag hållt mig till detta. Jag äter också morötter eller äpplen ibland när jag blir hungrig. Kanske 1-2 äpplen om dagen eller så. Jag hade ätit gröt till frukost, men jag har väldigt svårt för smaken och har inget emot att äta färdig mat direkt på morgonen så det är det jag har gjort hittils. Känns gött o kunna laga massa mat, måtta upp lådor och ha allt färdigt för när man ska käka. Jag äter inga protein tillskott och jag vill helst inte börja göra det heller.

Låter detta vettigt? Borde jag kanske väga allting och kontrollera mitt intag lite mer noggrant? Vore det bättre om jag varierade mer (även om jag personligen inte känner något behov av det, just nu iaf)?

Leetsauce
2013-03-14, 19:21
EDIT: Jag är ~182cm lång föresten, tänkte det kanske är relevant.

Wzup2u
2013-03-14, 19:30
du verkar inte äta mkt alls. och du har för strikt schema i matväg och lite mer variantion och inte bara fisk och kyckling m.grönsaker. kolhydrater skadar inte, och fett är både gott och viktigt. 6 dgr, nae håll dig till 5 dagar det räcker mer än väl.

chill out more dude... varför dricker du bara vatten? mjölk... det du äter är väldigt ensidigt och fett, vitamin och kolhydratsfattigt i de små mängder.

Doctor Snuggles
2013-03-14, 19:40
Du behöver inte äta en massa gånger om dagen, och du behöver inte träna en massa gånger i veckan. Trivs du med det, så kör hårt, men det är inget du behöver optinojja över. Vill du gå ner i vikt så håll bara koll på vågen (och eventuellt hur mycket fett du har på kroppen via kaliper), och justera matintaget efter det.

Leetsauce
2013-03-14, 20:13
Innan har jag ofta blivit väldigt hungrig mellan de tre vanliga målen om dagen, så när jag läste om detta sätt att äta tänkte jag att det passa mig perfekt att äta lite mindre och istället mer utspritt. Jag äter som sagt en del frukt varje dag och tar olivolja till mina grönsaker för lite extra fett. Tänker att jag får en del vitaminer därifrån, men jag är inte bäst på mat och så. Jag tror jag ska testa och laga lite vanligt kött någon dag kanske, men jag känner inte att jag blir hungrig av att äta såhär och det känns som sagt ganska skönt faktiskt o alltid veta vad jag ska käka och ungefär när.

Men det verkar som att det är ok då, även fast lite mer variation inte skulle skada och jag kanske kunde släppa på det till och med? Men sålänge jag gillar det så tror jag att jag fortsätter köra på då. Tack för svaren!

100KG
2013-03-14, 22:34
God afton.

Vad har du för mål med din träning?

Varför vill du inte använda proteintillskott?

Beemel
2013-03-15, 07:11
Vad som är vettigt är individuellt. Jag provade på att äta 4-6 gånger om dagen vid årsskiftet, innan åt jag en eller högst två gånger.
Det var bland det dummaste jag gjort...
När kroppen vande sig vid att få massa käk ofta så var jag konstant hungrig (ligger på kcalunderskott) och det var omöjligt att koncentrerar sig på någonting överhuvudtaget om maten blev så mycket som en kvart försenad.
Nu har jag vant mig tillbaka (det gick väldigt fort) med att käka en eller två gånger igen. Jag mår kanon och det blir inte längre märkbart påverkad om mina mat tider förskjuts någon timme. Till saken hör att jag även märkt att jag faktiskt äter lite mindre mängd Kcal/dygn när jag käkar vid färre tillfällen.

Att under viktnedgång få till kombinationen minskad hunger, minskat kcalintag och mer tid över till annat är suveränt. Styrkan (på gymmet) och orken (i karate) ökar i oförändrad takt jämfört med när jag käkade massa gånger om dagen.

Jag äter alltid direkt (30-60 min) efter jag tränat. och sen tar jag om jag är sugen, eller för att balansera kcal och proteinintaget en kaseinpudding på kvällen innan sänggående.

Nu är det inte säkert att detta passar alla, men min poäng är iallafall att det inte finns något egenvärde med att slaviskt käka massa gånger per dag.

Jeml
2013-03-15, 07:52
du skriver inte vad du har för mål? viktnedgång/uppgång? inget speciellt?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Leetsauce
2013-03-15, 09:25
Tack för alla yterliggare svar!

Målet med träningen är att se bra ut och allmänt vara nyttigare än jag varit tidigare. Jag väger som sagt ungefär 95kg atm och är 182cm. Tror inte jag vill förlora särskillt mycke vikt, kanske 5-10 max, men framförallt bygga muskler och få dom synliga.

Det är inte som att jag är jätte anti-tillskott, men jag skulle hellre bara ändra min diet och äta "vanlig" mat fast i kontrollerad mängd och nyttigare varianter, än börja hålla på för mycket med annat. Vill gärna tro att om man har en balanserad nyttig diet och tränar bra så borde man inte behöva hålla på med sådant, men det kanske bara är ett hjälpmedel egentligen o ingenting jag borde bry mig om att hålla mig borta från. Känns bara lite mer hardcore än jag hade tänkt egentligen.

Du tar upp något väldigt bra där Beemel att det kanske inte alls är för alla att äta så ofta. Jag tror jag ska kolla upp ungefär vad jag får i mig varje dag, och jag har också märkt att det kan vara svårt att vänta en timme på mat ibland, men samtidigt har jag nästan alltid mat klar så problemet uppkommer ganska sällan, och jag äter gärna en frukt om jag blir lite hungrig och jag vet att det är en timme eller nått till käk.

Jeml
2013-03-15, 09:45
vill du få synligare muskler behöver du gån ner i vikt. jag tror du kan hamna lite i underkant på proteinet om du äter ~500g kött och 6dl ris om dagen, det blir ca. 140g.

konstig inställning till kosttillskott.. det är mat i pulverform inget annat.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Leetsauce
2013-03-15, 10:20
Ok så antaget att jag behöver förlora lite vikt för att uppnå önskat resultat, verkar maten jag äter per dag rimlig? 140g protein är ju fortfarande runt 1.5g/kg av min kropps vikt så det är ju inte alltför lite, men aa lite kosttillskott för att få upp det kanske inte vore fel.

Jag har inte så bra koll på kosttillskott alls faktiskt och det är la därifrån min inställning kommer. Jag trodde det var mest för när man ville lägga på vikt och tänkte att om jag började äta kosttillskott skulle jag äta mindre mat annars, eller träna väldigt hårt hela tiden. Får la kolla upp lite mer.

tjing
2013-03-15, 14:18
Fler måltider om dagen kan säkert påverka humör och blodsocker positivt hos många (jämnare energinivåer), men 6 måltider är nog lite i överkant för de flesta. Satsa på en 3-4 måltider istället kanske så kan du äta lite mer åt gången.

Men det är helt individuellt vad man trivs med.

Jeml
2013-03-15, 15:47
Fler måltider om dagen kan säkert påverka humör och blodsocker positivt hos många (jämnare energinivåer), men 6 måltider är nog lite i överkant för de flesta. Satsa på en 3-4 måltider istället kanske så kan du äta lite mer åt gången.

Men det är helt individuellt vad man trivs med.

sedan jag började äta 5-6ggr om dagen har jag upplevt atr min energiförbrukning ökat något, kan det stämma? eller inbillar jag mig bara/det beror på något annat?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

King Grub
2013-03-15, 16:08
Energiförbrukningen påverkas inte av måltidsfrekvensen.

Sniggel
2013-03-15, 16:23
Den sista tiden har jag försökt börja träna ordentligt och också äta rätt och efter att ha samlat lite information lite varstans på nätet tänkte jag kolla med er här på kolozzeum o se om jag har sammanställt allt till en vettig diet.

Jag väger 95 kilo just nu och har tränat i 6 veckor, 4 ggr styrketräning i veckan, och har hållt samma vikt hela tiden fast blivit betydligt starkare och märker att jag klarar av mycket mer än tidigare i gymmet. Jag funderar just nu på att kanske dra upp till 6 ggr i veckan för att lägga på ett extra högt tempo o se hur det känns.

Min diet den sista tiden har sett ut som följer: Jag äter 5-6 ggr per dag och äter då ~80-90 gram kött (varierat med lax och kyckling än så länge), 1 dl brunt ris eller matvete (känns lagom, men funderar på o dra ner detta) och ungefär 1 dl grönsaker med lite olivolja på. Jag dricker runt 4 liter vatten om dagen och ingen mjölk eller liknande. Under helgen kanske jag äter något annat kött någon kväll eller potatis eller så, men i princip har jag hållt mig till detta. Jag äter också morötter eller äpplen ibland när jag blir hungrig. Kanske 1-2 äpplen om dagen eller så. Jag hade ätit gröt till frukost, men jag har väldigt svårt för smaken och har inget emot att äta färdig mat direkt på morgonen så det är det jag har gjort hittils. Känns gött o kunna laga massa mat, måtta upp lådor och ha allt färdigt för när man ska käka. Jag äter inga protein tillskott och jag vill helst inte börja göra det heller.

Låter detta vettigt? Borde jag kanske väga allting och kontrollera mitt intag lite mer noggrant? Vore det bättre om jag varierade mer (även om jag personligen inte känner något behov av det, just nu iaf)?

Min erfarenhet är att när det gäller träning, om man har något som fungerar bra - så är det omöjligt att få det att fungera bättre (jag har provat väääldigt många gånger och det har alltid gått antingen lika bra eller sämre). Så mitt råd är att du inte mixtrar med schemat om det ger bra resultat.

I övrigt om du trivs med resten av dina vanor är det bara att köra på. Du behöver inte på ändra på nånting enligt mig isåfall.

MaxHBG
2013-03-15, 16:29
jag äter 8 mål om dagen, var 2h. Har problem att äta mycket mat på en gång.

Leetsauce
2013-03-16, 00:11
Ok najs det verkar som att det helt enkelt är individuellt hur ofta man käkar och vad som egentligen spelar roll är hur mycket man får i sig varje dag. Tror jag kör på med det jag gör just nu tills jag kanske kör fast och försöker isåfall ändra lite till. Tror jag bara drar upp till 5 ggr i veckan också istället för 6 som jag hade tänkt.

Tack igen!