handdator

Visa fullständig version : Tips välkomnas!


Masterblaster
2013-03-14, 10:44
Hej alla träningsgenier! Jag kom till detta forum i förhoppningen att någon kanske kunde förbarma sig över mig och ge mig några träningstips.

Jag är 39 år och har sedan c:a 5 år gymmat mellan 2-15 ggr/månad i syfte att se någorlunda bra ut. Tycker gym är dötrist men gör det ändå. Mountainbike är roligare men inte nu under den kalla vintern. Jag har alltid fört träningsschema. För cirka 2 år sedan ökade jag under ett år till nästan det dubbla i lyft maxvikt. Det senaste året har jag knappt ökat någonting trots att det blir träning cirka 12 ggr/månad. Extra nämnvärt är att mina biceps blivit svagare. Min teori är att jag undlåtit att låta dem vila i 5 dagar pga att biceps ingår som sekundär muskelgrupp i många andra övningar?

Äter Bodyscience whey proteinpulver som mellanmål, nattprotein och innan och efter träning. Efter träning blir det ett par bananer eller andra kolhydrater.
Till frukost blir det en stor portion flingor och ägg, lunch och middag är nyttig lagad mat med lite fett.
Försöker undvika snabba kolhydrater så långt det går men ofta faller man för sötsuget.

Har ett ganska stillasittande arbete.

Äter långsam kolhydratmåltid 2-3 timmar innan träning som man ska. Innan varje träning tar jag 30 mg efedrin, 250 mg aspirin och 200 mg koffein. Kanske bör öka efedrinet?
Under träning värmer jag upp genom 100-200 kalorier kondition (förr körde jag 300-1000 men det var nog dumt, nu sparar jag lite mer energi till styrketräningen).
Pulsen under konditionsträning ligger på cirka 165, kanske bör jag träna långsammare för att fokusera mer på att bränna fett, fast då tar det ju å andra sidan så lång tid.
Därefter styrketräningsmaskiner 3-4 set * 7-10 reps (körde fler reps förr, men har korrigerat det), försöker att inte vila mer än 1 minut emellan och att planera träningen så att respektive muskelgrupp får vila 5 dagar. Avslutningsvis konditionsträning igen i mån av tid, blir cirka 300-600 kalorier.
Total gymtid (kondition + styrka) brukar vara cirka 2 timmar (tror jag skulle kunna gymma längre dock).
Under en vistelse i Indien åt jag Andriol (testosterone undecanoate) ”testoägg” 6 st/dag ett tag men märkte inte så mycket på träningsresultaten.

Sover gör jag gott, cirka 9 timmar per natt.

Har aldrig provat att ha deff-perioder men skulle nog inte orka det.

Givetvis vill man både ha ökad muskelmassa och mindre fett. Men måste jag välja är min högsta prioritet är att få mindre mage (vilket väl inte går, så jag måste alltså gå ner i fett överlag).

Min fråga är nu: kan jag göra något bättre/smartare för att uppnå mitt mål?

Stickprov ur träningsscheman:
2011 januari: Chestpress: 45@3*20 Legpress 200@3*17 Biceps 16@3*20
2013 januari: Chestpress: 50@4*7 Legpress: 200@4*8 Biceps: 12.5@3*8