handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig att hålla kosten


guden2010
2013-03-13, 23:35
Hur gör ni för att inte, falla för suget efter en kebabtallrik pizza eller nå annan skit mat, och godis som chips och läsk ?
Jag faller tillbaks hela tiden och orkar inte stå ut.
Jag kan slita mig så hårt att jag springer tills jag spyr, köra fullständigt slut på mig, i all tränings form, men inte fan kan jag så emot sötsuget.

hur klarar ni er ?

LillisJ
2013-03-13, 23:38
Jag gör mat som jag tycker är god och även choklad förtärs vissa dagar. IIFYM.

Äter f.ö. ca. 2700-2800kcal om dagen.

Fuark
2013-03-13, 23:39
jag.. bara struntar i att äta det. ät stora mål så du blir nöjd, lättare att kontrollera hungern

cero
2013-03-13, 23:41
Kalorifria läskedrycker med sötningsmedel kan vara något. Men det kan också göra att du bibehåller dina preferenser för söta saker. Som en liten "teaser", så det är ingen lösning för alla.

Att äta sig riktigt jävla mätt på mat som inte är tät på energi är en annan sak man kan göra. Fyll ut med sallad.

Jag personligen har väldigt lite underhudsfett på kroppen, så jag behöver inte "klara" mig, utan jag käkar skräp med måtta när jag känner för det. Lite extra energi är ju bara positivt om du inte har mycket fett på kroppen redan och vill lägga på dig muskelmassa.

Hackenschmidt
2013-03-13, 23:42
Kvarg. Gott, mättande, billigt, proteinrikt, tar bort mitt sötsug.
Det vita guldet.

adlan
2013-03-14, 08:45
Ät regelbundet, menar då mellanmål! Räcker med en frukt bara om det är så, och ät det du tycker är gott fast i mindre mängder om det är mer då kallat ''onuttigt''.
Annars gör nått gott lyxigt av nått nyttigt, typ keso med lite. Vaniljsocker o frysta hallon...... Gör egen ostkaka

Knatcharn
2013-03-14, 10:39
Nyckeln är inte att äta något annat utan att finna viljestyrkan att stå emot suget. Ställ dig själv en väldigt enkel och väldigt svår fråga: Varför vill du hålla kosten?

cero
2013-03-14, 13:12
Nyckeln är inte att äta något annat utan att finna viljestyrkan att stå emot suget. Ställ dig själv en väldigt enkel och väldigt svår fråga: Varför vill du hålla kosten?

Fast om man inte vill gå runt och lida då?

bigbellybob
2013-03-14, 14:09
Hur gör ni för att inte, falla för suget efter en kebabtallrik pizza eller nå annan skit mat, och godis som chips och läsk ?
Jag faller tillbaks hela tiden och orkar inte stå ut.
Jag kan slita mig så hårt att jag springer tills jag spyr, köra fullständigt slut på mig, i all tränings form, men inte fan kan jag så emot sötsuget.

hur klarar ni er ?

Du styr över din hjärna inte din hjärna över dig. Sluta whinea och fokusera på annat. Ju mer du lägger fokus på såna här tankar och suktar efter kebabtallrikar ju mer kommer de ta påverka din vardag och ju mer kommer du gå runt o vara sötsugen. Istället för att fokusera på ditt sötsug lägg din tankefokus på det stora målet, dvs. hur ripped du kommer vara inom snar framtid, och vilken belöning det kommer ge dig.

Så acceptera som det är och gör något produktivt istället.

Ramrod
2013-03-14, 14:20
Det är väl inget fel med att ta en kebabtalrik, lite godis eller chips lite då och då, men man behöver ju inte överdriva.

edasvangen
2013-03-14, 14:45
Det är väl inget fel med att ta en kebabtalrik, lite godis eller chips lite då och då, men man behöver ju inte överdriva.

Precis, bara att planera in det i kaloribudgeten och äta med gott samvete! nåja, utan att må skit åtminstone!:d

mattilainen
2013-03-14, 15:07
Äter jag två stora mål per dag så blir man inte sådär hungrig så man vill åt snabbmat.

Knatcharn
2013-03-14, 16:58
Fast om man inte vill gå runt och lida då?

Ja, då kan man äta kalorisnåla livsmedel. Jag tror dock att det är lättast att gå hungrig i några dagar tills man inte längre blir så hungrig. Man blir ju hungrig efter mycket mat för att man äter mycket mat. Jag tror att TS redan försökt att trycka 1kg broccoli och märkt att det är lika tillfredställande som att inte äta alls då tråden gäller sötsug och inte hunger. Att trycka broccoli och andra kalorisnåla livsmedel fungerar ju om man gillar det. TS verkar ju dock vara en person som ändå blir sötsugen då han tydligen inte kan låta bli godis och läsk.

Man får helt enkelt samma frispel av att äta sig mätt på kvarg och broccoli som att inte äta alls. Man kommer fortfarande vara sugen på cola och chips. Pepsi Max är som redan nämnts gott och en tillräckligt bra ersättning för mig om sötsuget kommer.

Edit: Borsta tänderna eller svepa 3 liter vatten gör vissa också men det känns kanske lite väl.

Pahwn
2013-03-14, 17:40
Sätter mig och spelar Starcraft 2, helt plötsligt är 3h borta och man har inte tänkt ett dugg på hungern. Alternativt dricka en kopp kaffe och tugga lite tuggummi, annars är det iron will som gäller!

Wzup2u
2013-03-14, 19:32
lagar min egen mat som är 10ggr godare och smäller i mig mer kalorier än en kebabtallrik mennn med mer näring. =)

Gpajpen
2013-03-15, 11:21
Unnar sig ibland. En kebabtallrik ibland är inte katastrof, ens under deff. Skär bara ner på din vanliga diet mat.

larzs0n
2013-03-15, 12:17
hej, vill inte marknadsföra ett specifikt företag så MEN jag har faktiskt köpt body´s kokbok som heter Muskelmat.
Måste säga att det kan vara en av mina bästa investeringar det här året.
Där finns det ett helt kapitel som går under namnet sötsaker och bakverk men självklart är dessa saker väldigt proteinrika och inte alls så onyttiga som skräp från affären. Har prövat många av deras recept och är sjukt nöjd. Ibland vill man ha nått gött till söndagsfikat och då har jag tex gjort deras chokladkaka men det finns jätte mkt olika.

kan rekommendera den boken till alla, köpte den förövrigt till min bror i födelsedagspresent! :D

ett annat tips kan ju vara att man ersätter viss socker med tex honung och sen skulle jag vilja påstå att om man äter lite fetare mat, avokado etc så dämpas sötsuget!
kör hårt!