handdator

Visa fullständig version : Smula sönder ett piller istället för att svälja det helt?


Fireball
2013-03-13, 22:32
Hej!
Lite underlig fråga, men det här har jag tänkt på länge.

Krossa piller/hälla ut pulvret i vatten och sedan dricka.

Har ZMA (ZMB6) och Omega 3 piller (dock omfattar frågan inte bara dessa piller, kan vara bra att veta rent allmänt också).

Blir effekten densamma genom att inta pulvret direkt med vatten? Kan kroppen absorbera preparaten lika bra utan att kapseln bryts ned i magen?

Står här och överväger om man ska öppna upp ZMA-pillret och hälla ned det med lite vatten.

Kan detta vara skadligt på något underligt sätt? Omega 3 förstår jag att det inte är farligt, men Zink och Magnesium är en värld jag kan mycket lite om.

Jag har en grej för piller, det är därför jag undrar *gah!*

Tack!
-F

Blindguard1
2013-03-13, 22:44
Farligt, nej, men de ligger i kapslar för kapslarna löses upp när de kommer i kontakt med magsyran, skulle gissa på att innehållet inte tas upp på samma sätt i vatten i värsta fall.

mattilainen
2013-03-13, 22:49
Det beror helt på vilket preparat och går inte säga generellt. Ska en tablett eller kapsel ner till tarmen för att kunna absorberas så kan man därför inte göra sönder och smula tabletten då det blir mindre effekt då magsyran kan förstöra den. Sen om det är en tablett som sakta ska ge effekt under en längre tid och du smular ner denna kommer effekten istället allt på engång och detta kan göra det farligt. Det går därför inte att säga generellt vad som gäller. Farligt kan det absolut bli, som sagt, om det är en depåkapsel eller tablett som tas.

Allt beror på läkemedlet (detta gäller även om du ska dela tabletten) och det bästa sättet är att gå in på fass.se för att läsa om just det läkemedlet du vill veta om du kan dela/krossa och se där för där står det. Ofta kan man se om det finns en liten "grop" i tabletten som det ofta finns i alvedon som visar att här kan du bryta av. Då är den ok att dela men behöver inte vara ok att krossa.

Fireball
2013-03-13, 23:03
Söker där men hittar inget om varken kombinationen ZMA, Zink eller Magnesium.

Omega 3 lär ju kunna drickas, då det finns flytande att köra på istället för piller.

ZMA-pillren kan inte brytas på två, det är ett tunt plasthölje över som är ganska lätt att öppna!

watertouch
2013-03-13, 23:09
Söker där men hittar inget om varken kombinationen ZMA, Zink eller Magnesium.

Omega 3 lär ju kunna drickas, då det finns flytande att köra på istället för piller.

ZMA-pillren kan inte brytas på två, det är ett tunt plasthölje över som är ganska lätt att öppna!

ja det är en gelatinkapsel som löses upp på ca 5min i magen, öppna den du.

mattilainen
2013-03-13, 23:11
Såg inte att du skrev specifika kosttillskott. Eftersom det inte är läkemedel i den bemärkelsen så står det inte heller på fass.se nej. Då skulle jag säga att det inte är farligt eller för den delen påverkar upptaget.

Fireball
2013-03-13, 23:15
Tack för råden grabbar!

Omega 3 kapseln är gelatin.

ZMA-kapseln är tunn plast.

Uppskattar svaren! :)