handdator

Visa fullständig version : Köpt hörlurar som ej funkar


whuddafuks
2013-03-12, 22:26
Köpte ett par hörlurar till min xperia (android). Men tydligen så funkar de bara till iPhones. Det märkte jag när jag kom hem, då det inte står någonstans på "paketet" som de ligger i.

Undrar då om jag kan kräva pengar tillbaks (eller ett tillgodokvitto), då den tekniskt sett funkar, men inte till min mobil, och det stod ingenting om det?

Kostade 200 kr för bövelen *grr27*

BlötSnö
2013-03-12, 22:30
Köpte ett par hörlurar till min xperia (android). Men tydligen så funkar de bara till iPhones. Det märkte jag när jag kom hem, då det inte står någonstans på "paketet" som de ligger i.

Undrar då om jag kan kräva pengar tillbaks (eller ett tillgodokvitto), då den tekniskt sett funkar, men inte till min mobil, och det stod ingenting om det?

Kostade 200 kr för bövelen *grr27*

Det tror jag att du kan göra.
En polare hade samma problem till sin Sony-Ericsson. Hon fick lämna tillbaka 3 gånger eftersom ingen av dem fungerade.
Jag antar att du har kvittot kvar.

MasterChief
2013-03-12, 22:30
Returrätt har de flesta butiker...bara du inte sabbat förpackningen helt...

Latissimus Dorsi
2013-03-12, 22:30
Bör väl gå på öppet köp?

Asdf
2013-03-12, 22:37
Varför har du ingen iphone?

PureWhey
2013-03-12, 22:57
Varför har du ingen iphone?

Lol
Bästa inlägget idag.

Asdf
2013-03-12, 23:04
http://rlv.zcache.com/y_u_no_iphone_4_4s_case-r77ca0a74edb24f669519a25aa925f9c2_a460e_8byvr_512. jpg

whuddafuks
2013-03-12, 23:22
Det tror jag att du kan göra.
En polare hade samma problem till sin Sony-Ericsson. Hon fick lämna tillbaka 3 gånger eftersom ingen av dem fungerade.
Jag antar att du har kvittot kvar.

Yes, har kvittot kvar.

Returrätt har de flesta butiker...bara du inte sabbat förpackningen helt...

Det var omöjligt att öppna den utan våld. Den var så stöldbeskyddad att det inte finns.

Returrätt har de tror jag, köpte på Åhlens.

Kischen
2013-03-19, 16:05
Varför har du ingen iphone?

Ts är man?

Vunnis
2013-03-19, 16:09
Framgår det inte på förpackningen har du rätt att lämna tillbaka hörlurarna. :)

PowPow
2013-03-19, 16:18
Ts är man?

Och alla riktiga män kör xperia med 200-kronorslurar



:d

Frisim
2013-03-19, 17:13
Här gick jag och trodde att det fanns en standard för hörlursjack =(

Fishtank
2013-03-19, 17:32
Här gick jag och trodde att det fanns en standard för hörlursjack =(

Det finns.
Förutom hos apple som ska vara lite speciella.

Olegh
2013-03-19, 17:34
Lita aldrig på en frukthandlare...

baguette
2013-03-19, 17:48
Förpackningen måste vara obruten för att öppet köp/bytesrätt ska gälla, har du tur är de snälla i butiken men de har ingen skyldighet att ge dig nya lurar (men vid det här laget har du kanske redan försökt).

Vunnis
2013-03-19, 17:53
Förpackningen måste vara obruten för att öppet köp/bytesrätt ska gälla, har du tur är de snälla i butiken men de har ingen skyldighet att ge dig nya lurar (men vid det här laget har du kanske redan försökt).

https://lagen.nu/1990:932#P16S2
..?

baguette
2013-03-19, 18:12
https://lagen.nu/1990:932#P16S2
..?

Oväsentligt, det är inte fel på varan utan det är TS som valt fel produkt.

Vunnis
2013-03-19, 18:15
Framgår det inte på förpackningen vad det är han köper så måste han förutsätta att det är någon sorts standard. Att förutsätta att det är en annan ingång än 3.5 när man köper hörlurar är ju bra nära helt uteslutet när det inte står på förpackningen.

tossefar
2013-03-19, 18:19
Framgår det inte på förpackningen vad det är han köper så måste han förutsätta att det är någon sorts standard. Att förutsätta att det är en annan ingång än 3.5 när man köper hörlurar är ju bra nära helt uteslutet när det inte står på förpackningen.

Vad hjälper information på lurarna när TS inte vet vilken ingång hans telefon har? iPhone har standard 3.5mm.

Juridiskt sätt är TS körd.

baguette
2013-03-19, 18:19
Skulle gissa på att det visst står någonstans på förpackningen men att TS missat detta. Som sagt är butiken inte tvungna att ta tillbaka varan men förhoppningsvis är de sjyssta och löser det, tycker många elektronikbutiker verkar ta tillbaka vad som helst.

PowPow
2013-03-19, 19:02
Framgår det inte på förpackningen vad det är han köper så måste han förutsätta att det är någon sorts standard. Att förutsätta att det är en annan ingång än 3.5 när man köper hörlurar är ju bra nära helt uteslutet när det inte står på förpackningen.

Fast är den gjord för en iphone så måste det ju vara 3.5mm.

Antar att det är fjärrkontrollen på lurarna som inte fungerar som den ska, då den inte är gjord för en xperia? För en xperia lär väl också ha 3.5mm?

Vunnis
2013-03-19, 19:09
Fel av mig då. :(

tp_88
2013-03-19, 19:43
Fast är den gjord för en iphone så måste det ju vara 3.5mm.

Antar att det är fjärrkontrollen på lurarna som inte fungerar som den ska, då den inte är gjord för en xperia? För en xperia lär väl också ha 3.5mm?
Ljudet ur alla lurar funkar inte med alla enheter, även om kontakt och uttag är 3,5mm.

Vad som skulle gälla rent juridiskt i det här fallet har jag inte en susning om.

PowPow
2013-03-19, 19:49
Ljudet ur alla lurar funkar inte med alla enheter, även om kontakt och uttag är 3,5mm.

Vad som skulle gälla rent juridiskt i det här fallet har jag inte en susning om.

Whut?
Aldrig varit med om att några av alla mina lurar med 3.5mm inte fungerat i någon apparat med 3.5mm-utgång (iphone, pc, mac, kameror, ljudinspelare, creative mp3-spelare, bilradio, boombox, elorgel, förstärkare osv osv i hela mitt liv :D). Vad är det för lurar som kör med någon annan form av 3.5mm utgång, och varför gör man det?

Jag hade ju garanterat också köpt fel och kallt räknat med att det skulle passa om det var 3,5mm :D

tp_88
2013-03-19, 19:59
Whut?
Aldrig varit med om att några av alla mina lurar med 3.5mm inte fungerat i någon apparat med 3.5mm-utgång (iphone, pc, mac, kameror, ljudinspelare, creative mp3-spelare, bilradio, boombox, elorgel, förstärkare osv osv i hela mitt liv :D). Vad är det för lurar som kör med någon annan form av 3.5mm utgång, och varför gör man det?

Jag hade ju garanterat också köpt fel :D
Det är ordningen och antalet "ringar" som skiljer mellan de olika 3,5mm-kontakterna (och givetvis uttagen).

Vanliga "dumma" hörlurar tror jag funkar överallt, men eftersom han skrev att "de bara funkar till iPhones" så utgår jag ifrån att det är någon handsfree-historia. Jag vill minnas att mitt headset till Nexus S (Samsung) inte funkade i min Xperia Arc, och tvärtom, t.ex. Vidare TROR jag att Samsung t.ex. kör samma kontakt som Apple, och att även Sony har bytt till den nu (men tidigare följde en annan standard). Alla knappar och sånt funkar nog långt ifrån alltid mellan systemen dock, då de kan vara mjukvarubaserade.

tp_88
2013-03-19, 20:14
Sedärja, minnet är inte alltid bedrövligt:

The new Sony Xperia S, Xperia P and Xperia U will use a different 3.5mm headset standard compared to the older Xperia models from 2010 & 2011. The spec sheet for the new 2012 Xperia models highlight that the 3.5mm jack will now use the CTIA standard as opposed to the OMTP standard it was using previously.

So what does this mean in English? Well, one of the common issues that users of Xperia phones faced was incompatibility with certain headsets/headphones. If you tried to plug a CTIA headset into an Xperia phone it may have had reduced functionality or it may not even have worked at all. This is as the 3.5mm plug is wired differently in both standards. The CTIA standard is more common and is the one adopted by Apple iOS devices.

Sony’s move to adopt the CTIA standard for its 3.5mm jack is good news as it immediately opens up a wide range of accessories for 2012 Xperia owners. However, the flip side to this, is that due to the different pin configuration, older headsets that can currently be used with 2010/2011 Xperia devices will not be compatible with 2012 Xperia phones.