handdator

Visa fullständig version : Träningsschema för en tjej?


MrKnubbis
2013-03-12, 22:24
Hallå.

Så ska börja ta med min tjej till gymmet, men hon vill inte gymma som "mig" dvs för styrka.

Som de flesta tjejerna vill hon fokusera mest på underkroppen.

Hon gillar att simma och köra rushfit. Så det kommer vara hennes cardio.
Men hur bör hon gymma? Vet att hon bör köra igenom hela kroppen.. men svårt att övertala henne så att få henne att börja med underkroppen och sedan blir det väl roligare och då kör hon antagligen resten.

Vilka övningar bör hon köra på tycker ni?

pwnyou
2013-03-12, 22:25
Samma som för en nybörjarpojke.

MrKnubbis
2013-03-12, 22:28


4*6 Knäböj
3*10 benspark
3*10 bencurl
3*10 situps

Några mer övningar hon bör köra då?
Som sagt så vill hon bara köra på underkroppen (Ben,mage rumpa) >.< Vilka är "core övningarna" till de grupperna? Eftersom att hon redan är skeptiskt emot det så vill jag inte att hon ska köra för många övningar så hon "skräms" av det.. utan ett simpel och lätt schema nu i början som hon sen kan gå vidare på om hon tycker det är kul.

Carnes
2013-03-12, 22:56



Som sagt så vill hon bara köra på underkroppen (Ben,mage rumpa) >.<
Det är inte alltid man får som man vill, nomsayin'.. Hon ska givetvis köra igenom hela kroppen för att få ut mest av träningen.

mikaelj
2013-03-12, 23:00
Hallå.

Så ska börja ta med min tjej till gymmet, men hon vill inte gymma som "mig" dvs för styrka.

Om hon tränar som om hon tror att man gör när man blir Arnold Schwarzenegger så kanske hon når sina mål.

Det är kul hur tjejer tror att de blir mer muskulösa än någon som tar AAS över en natt, samtidigt som killar sliter i flera år utan att nå't händer. Säkert tjejers lägre testosteronnivå som gör det...

filmjölk
2013-03-12, 23:02
Utfall har jag genom åren kunnat dra slutsatsen att det ger en snygg stjärt på tjejer. Baserat på det måste utfall vara med i programmet.

Knäböj är bra men svår, är den för svår så byt ut den mot benpress eller "knäböjsmarklyft" (tänk knäböj, fast med hantlar i händerna utmed sidan) .

De två (tre) bör utgöra grunden i ett "jag vill ha en snygg underkropp"-program för en tjej.

Komplettera därefter med tex:

Marklyft (gärna rumänska)

Step ups på hög bänk eller gå i trappa med vikter

Höftlyft

Har hon mer ork kan du lägga till:

benspark, lårcurl, vadpress, låradduction


För överkroppen kan hon köra stångrodd, armhävningar och crunches.



Kör hon flera set på varje, tränar hårt och ökar vikterna emellanåt, och tränar det programmet en 2-3ggr i veckan vågar jag nästan lova att hon kommer ha riktigt snygga ben och stjärt om ett par år.

Blindguard1
2013-03-12, 23:02
Det är inte alltid man får som man vill, nomsayin'.. Hon ska givetvis köra igenom hela kroppen för att få ut mest av träningen.

Ja. Det tycker jag med. Knäböj och Marklyft bör hon köra, och bör betyder skall.

cero
2013-03-12, 23:05
Jag skulle tagit med raka marklyft också. Men den övningen och knäböj ställer ganska stora krav på teknik, så om hon inte vill lägga ned lite tid på det så skulle jag nog skippa de övningarna helt faktist. Detsamma gäller också marklyft och andra tunga basövningar där ryggen är involverad. Knäböjarna ska vara riktigt djupa om man vill ha med rumpan så mycket som möjligt.

För att få fram konturer på magen måste man ha tillräckligt lite underhudsfett på kroppen.

Och säg till henne att muskler bara kan bli mindre, eller större. Formen är genetisk. Sen kan man ta bort eller lägga till fett vilket ändrar utseendet. Så om hon vill öka volym på benen så ska hon träna tungt och öka styrkan.

Hon ska givetvis köra igenom hela kroppen för att få ut mest av träningen.

Beror väl på vad hon har för mål med träningen?

Blindguard1
2013-03-12, 23:50
Jag skulle tagit med raka marklyft också. Men den övningen och knäböj ställer ganska stora krav på teknik, så om hon inte vill lägga ned lite tid på det så skulle jag nog skippa de övningarna helt faktist. Detsamma gäller också marklyft och andra tunga basövningar där ryggen är involverad. Knäböjarna ska vara riktigt djupa om man vill ha med rumpan så mycket som möjligt.

För att få fram konturer på magen måste man ha tillräckligt lite underhudsfett på kroppen.

Och säg till henne att muskler bara kan bli mindre, eller större. Formen är genetisk. Sen kan man ta bort eller lägga till fett vilket ändrar utseendet. Så om hon vill öka volym på benen så ska hon träna tungt och öka styrkan.



Beror väl på vad hon har för mål med träningen?

"Som de flesta tjejerna vill hon fokusera mest på underkroppen. " stod det, som vanligt då för tjejer, dat ass och dat thighs antar jag. Fast överkropp behövs fan också om de ska vara riktigt snygga vilket många tjejer inte förstår.

MrKnubbis
2013-03-13, 00:28
"Som de flesta tjejerna vill hon fokusera mest på underkroppen. " stod det, som vanligt då för tjejer, dat ass och dat thighs antar jag. Fast överkropp behövs fan också om de ska vara riktigt snygga vilket många tjejer inte förstår.

Hon vet det. Jag har i princip tjatat sönder henne så hon fattar att hon inte bygger muskler.

Men hon tycker det verkar tråkigt, men hon kan tänka sig testa köra underkroppen.. för hon vill förbättra det mest.

Därav vill jag inte köra för hårt direkt.. utan börja med underkroppen och hoppas hon tykcer det är kul så hon vill köra på riktigt så att säga.

Så bör köra hennes pass så här:
Knäböj
Marklyft
step ups
höftlyft
benspark
lårcurl

eller?

Blindguard1
2013-03-13, 00:36
Hon vet det. Jag har i princip tjatat sönder henne så hon fattar att hon inte bygger muskler.

Men hon tycker det verkar tråkigt, men hon kan tänka sig testa köra underkroppen.. för hon vill förbättra det mest.

Därav vill jag inte köra för hårt direkt.. utan börja med underkroppen och hoppas hon tykcer det är kul så hon vill köra på riktigt så att säga.

Så bör köra hennes pass så här:
Knäböj
Marklyft
step ups
höftlyft
benspark
lårcurl

eller?

Kan du inte få in bänk, rows och militärpress också? :p

MrKnubbis
2013-03-13, 00:38
Kan du inte få in bänk, rows och militärpress också? :p

Har försökt få henne att köra bänkpress... men hon kan inte det. För stora bröst :( Men kör på hennes underkropp och försöker få in överkroppen om hon tycker om att träna.

Men det jag skrev uppe.. funkar det att köra under samma pass?

cero
2013-03-13, 00:43
Jag har i princip tjatat sönder henne så hon fattar att hon inte bygger muskler.

Va?

Och jag tycker du ska ta bort knäböj och marklyft om hon inte ens vill träna egentligen. Dessa övningar har hög skaderisk om man inte kan tekniken, vilket kan ta ett tag att lära sig. Men det beror givetvis på hur hög belastning ni kommer att träna med.

Blindguard1
2013-03-13, 00:52
Har försökt få henne att köra bänkpress... men hon kan inte det. För stora bröst :( Men kör på hennes underkropp och försöker få in överkroppen om hon tycker om att träna.

Men det jag skrev uppe.. funkar det att köra under samma pass?

För stora boobs...? Har hon HH? Bara köra så långt ner det går.

z_bumbi
2013-03-13, 07:42
Hon bör tränas precis som alla nybörjare som har en tränare med sig dvs plocka ut en bunt enkla övningar och introducera övriga med tiden. Iofs skiljer det sig inte ett dugg ifrån hur någon bör träna även om den inte har en tränare med sig men med en tränare kan man fasa in övningarna mer anpassat.
Går det trögt så hitta på saker som gör det roligare och gillar hon t ex konditionsträning är det bara att superseta styrka med styrkeuthållighet och/eller kondition. Förklara att det tar tid att komma in i styrketräningen och sätt en tidsgräns.
Det finns ingen övning som en motionär eller en idrottare som fystränar måste köra och oftast är det ju enklare desto bättre.