handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kcal rik färdig mat / snacks


Ballt
2013-03-12, 21:43
Okej, lite kort sammanfattat;

Har en pappa som är sjuk och undernärd, vägde 60kg på 180~ cm för 2-3 månader sen, sen dess har jag börjat laga matlådor & köpt gainer till han som han äter dagligen och nu har han gått upp till 65kg.

Eftersom han är sjuk så är han inte kapabel till att laga egen mat själv, så jag behöver tips på saker som går att plocka ur skafferiet/kylen eller som jag kan tillaga som han sedan kan värma upp i micron.


Så ös på med kcal rika tips som är simpla för han att få i sig!

har en budget på runt 1500:- / månad


Tack på förhand!

eiri
2013-03-12, 21:54
nötter

Vitlök
2013-03-12, 21:55
Mackor med nutella+jordnötssmör. Massa kcal för liten mättnadskänsla. Den nivån på matlagning borde din far klara av. I annat fall får du väl bre några mackor och stoppa i kylen.

begt
2013-03-12, 22:05
Köttbullar+ makaroner.
Korvstroganoff+ ris.
Mackor gärna med jordnötssmör om han gillar det (kuriosa: Plumpy'nut som svältande i 3e världen får är baserad på jordnötter och mjölk).

Juice, mjölk osv.

Ballt
2013-03-12, 22:19
nötter

Ser till så att han alltid har jordnötter hemma, är det några andra nötter som är bättre? Anledningen till att det är jordnötter är för att de finns billigt att köpa i 1kgs påsar

Mackor med nutella+jordnötssmör. Massa kcal för liten mättnadskänsla. Den nivån på matlagning borde din far klara av. I annat fall får du väl bre några mackor och stoppa i kylen.

Jo, det vore perfekt, vad kostar en nutella /jordnötssmör burk? något spec bröd som det är extra gott på tkr du?

Köttbullar+ makaroner.
Korvstroganoff+ ris.
Mackor gärna med jordnötssmör om han gillar det (kuriosa: Plumpy'nut som svältande i 3e världen får är baserad på jordnötter och mjölk).

Juice, mjölk osv.

Mjölk dricker han kanske 1L per dag i gainern sin, sen har han alltid dricka hemma, kanske man ska byta ut den mot juice? för och nackdelar med kolsyrad dricka såsom coca cola istället för juice? vitaminer osv? har hört att man ej bör dricka för mkt juice, någon som kan bekräfta?

Akada
2013-03-12, 22:26
Nutella och annat sockrigt skulle jag se upp lite med. På dig låter det som att han bor själv och inte direkt har fri rörelseförmåga, så jag kan då tänka mig att bl.a. munhygienen blir lite lidande?

Sen kan jag ju ha fel och det vore bara trevligt - men en tanke värd att tänka iaf!

Jeml
2013-03-12, 22:27
bättre att dricka juice ån läsk.

gör stor lasagne i lång panna på 20% färs, med massa bechamelsås gjord på vispgrädde och smula sen på en massa mozzarella på toppen! säg atr du gör på 1kg färs. då får du en lasagne på ~9000kcal och det kan man sen dela på 4-8portioner. om du delar den i 8 kommer portionerna vara väldigt små fast fortf över 1000kcal :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ballt
2013-03-12, 23:02
Nutella och annat sockrigt skulle jag se upp lite med. På dig låter det som att han bor själv och inte direkt har fri rörelseförmåga, så jag kan då tänka mig att bl.a. munhygienen blir lite lidande?

Sen kan jag ju ha fel och det vore bara trevligt - men en tanke värd att tänka iaf!

Det är nog inte så illa som det låter, men ifall jag inte lagar mat osv åt han så vet jag att det blir findus lådor varje dag, tandhygien osv sköter han, fast det kanske blir lite mkt socker iallafall.

bättre att dricka juice ån läsk.

gör stor lasagne i lång panna på 20% färs, med massa bechamelsås gjord på vispgrädde och smula sen på en massa mozzarella på toppen! säg atr du gör på 1kg färs. då får du en lasagne på ~9000kcal och det kan man sen dela på 4-8portioner. om du delar den i 8 kommer portionerna vara väldigt små fast fortf över 1000kcal :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2


Lasagne är perfekt, gott och värma upp också, tack för tipset!

Wzup2u
2013-03-13, 07:29
Billiga saker som är bra råvaror och dryck är.

Jordnötter (billigaste nöten och man får mycket för pengarna)
Olja & Smör billigt och bra!
Ägg proteinrikt och bra fett i gulan.
Gammaldags mjölk el. 3%
Juice
Grädde
och allt handlar inte om fett mkt kolhydrater brukar hjälpa till mycket så som:
pasta, bröd, havregryn<---billigt och gör en god havregrynsgröt serverat med naturella jordnötter, russin & sylt med mjölk.
m.m låt fantasin flöda.!

Ballt
2013-03-13, 19:27
Billiga saker som är bra råvaror och dryck är.

Jordnötter (billigaste nöten och man får mycket för pengarna)
Olja & Smör billigt och bra!
Ägg proteinrikt och bra fett i gulan.
Gammaldags mjölk el. 3%
Juice
Grädde
och allt handlar inte om fett mkt kolhydrater brukar hjälpa till mycket så som:
pasta, bröd, havregryn<---billigt och gör en god havregrynsgröt serverat med naturella jordnötter, russin & sylt med mjölk.
m.m låt fantasin flöda.!


Gröt kan bli svårt för han att koka osv.

hur nyttigt är egentligen nutella? är det inte som att sitta och äta choklad på sina mackor?

jenni
2013-03-13, 19:35
jag tycker att mannagrynsgröt gjort på grädde gjorde susen för mig :)

Jeml
2013-03-13, 19:42
jag tycker att mannagrynsgröt gjort på grädde gjorde susen för mig :)

de jan jag tänka mig, fyfan måste ju bli 1000kcal för en liten klick typ :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Wzup2u
2013-03-13, 20:38
1 portion mannagrynsgröt + 2 dl lättmjölk ger:
220 kcal
16 g protein
34 g kolhydrat
2,5 g fett

1 portion havregrynsgröt + 2 dl lättmjölk ger:
200 kcal
12 g protein
30 g kolhydrat
3,5 g fett

no big diff from havre... dock med grädden mer men inte på lång väg mot 1000kcal haha.

iofs beror på hur mycket kanske inte är 40% bara 15%

=)

jenni
2013-03-13, 22:00
1 portion mannagrynsgröt + 2 dl lättmjölk ger:
220 kcal
16 g protein
34 g kolhydrat
2,5 g fett

1 portion havregrynsgröt + 2 dl lättmjölk ger:
200 kcal
12 g protein
30 g kolhydrat
3,5 g fett

no big diff from havre... dock med grädden mer men inte på lång väg mot 1000kcal haha.


iofs beror på hur mycket kanske inte är 40% bara 15%

=)

är det inkl socker? och 2dl grädde är 750 kcal så nu är vi på god väg mot 1000kcal :d

Tisu
2013-03-15, 12:22
Chips, smaksatta riskakor