handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp


Cogge
2013-03-12, 20:23
Jag har under 18 månader gått ner 24kg från 102 till 78 och har från början av sommarn styrketränat och ligger nu på 83kg. Det har varit en sjuk omställning för mig och fram tills nu har jag varit väldigt motiverad men för tillfället ORKAR jag verkligen inte mer. Allt som har med träning och kost att göra är för tillfället hur tråkigt som helst cofffee . Innan var det de enda jag levde för.

Är det någon av er på kolo som har gjort något liknande och tagit sig över den här spärren som man kan få? Borde man bara ta ett breake helt O hållet och leva utan tankar på kcal och träning etc. eller borde man fortsätta?

Finns det något sätt att tänka som får en att "lätta upp" tankarna kring det här?

bigjepp
2013-03-12, 20:31
Jag har under 18 månader gått ner 24kg från 102 till 78 och har från början av sommarn styrketränat och ligger nu på 83kg. Det har varit en sjuk omställning för mig och fram tills nu har jag varit väldigt motiverad men för tillfället ORKAR jag verkligen inte mer. Allt som har med träning och kost att göra är för tillfället hur tråkigt som helst cofffee . Innan var det de enda jag levde för.

Är det någon av er på kolo som har gjort något liknande och tagit sig över den här spärren som man kan få? Borde man bara ta ett breake helt O hållet och leva utan tankar på kcal och träning etc. eller borde man fortsätta?

Finns det något sätt att tänka som får en att "lätta upp" tankarna kring det här?

tror dom flesta som har kört ett tag har fått denna "spärr", vissa löser det genom att ta ett break och få tillbaka suget, vissa dunkar bara vidare så kommer det troligtvis gå över och de roliga med gymmet återkommer.

z_bumbi
2013-03-12, 20:40
Gå igenom situationen och se om du kan göra förändringar som gör det mindre tråkigt.
Du behöver kanske inte träna lika mycket?
Ändra målsättning/inriktning?
Byt träningsformer helt eller delvis? Det finns antagligen en del som du inte riktigt har klarat av när du vägde 20 kg mer så varför inte testa runt lite. För att bibehålla muskelmassan du har idag så krävs det ganska så lite så du kommer troligen inte att "förtvina" :D om du gör något annat i några månader.

Vad kalorierna så behöver ganska få människor räkna sådana utan det gäller att hitta en nivå där man helt enkelt blir mätt. Att släppa lite på kontrollen och se vad som händer kan med andra ord vara ganska så bra. Väg dig någon gång varannan vecka och håll koll på byxlinningen så märker du om du börjar öka i vikt igen.

Blindguard1
2013-03-12, 20:44
Jag hade samma problem nu i höstat, jag hade tränat styrka innan och den stora omvandlingen var att jag började med bodybuilding istället, seriös sådan, nu kollar jag på massor av filmer etc för att jag verkligen tycker det är kul, filmer om BB då, nu t.ex. är det "Jay Cutler New, Improved and beyond" Det var det som fick mig att få tillbaka sugen igen, och nu är det större än innan. Sen är resultat jävligt viktiga också, när jag hade suget tillbaka så hade jag förlorat en del styrka vilket inte var positivt för motivationen, därför fortsatte jag trycka mig själv tills jag hade tagit mig förbi mina hinder och mer.

Mål är också viktigt, jag har i dagsläget som mål att: 115kg kroppsvikt med lågt BF <10%, 200kg i bänk, 300kg i knäböj, 350kg i marklyft. Jag kommer inte sluta förens jag har nått mina mål, innan jag tappade suget hade jag inga direkt mål förut att bli stor och stark.