handdator

Visa fullständig version : Ont i knä, avbryta SL 5 x 5 ? Vad köra istället?


PetraK
2013-03-12, 19:21
Jag har tränat enl SL 5 x 5 i 6 veckor och det har gett mig fina resultat även om jag antagligen fortfarande är svagaste tjejen här på forumet.

Har sista två veckorna känt lite smärta ovanför ena knät efter benböj men har bara ignorerat och kört vidare. Nu börjar det dock göra så pass ont efter att jag inser att jag måste göra något åt det. Gör aldrig ont när jag väl böjer utan direkt efter och kan sitta i någon timme. Cyklar 11 km/dag och har sista dagarna börjat känna av det lite där med.

Jag känner dock att jag har mer att ge och känns så trist att behöva avbryta 5 x 5 men tror inte jag kan fortsätta böja 3 dagar i veckan. Jag blir lätt lat och mesig när jag gymmar och SL har varit perfekt då jag ju har varit "tvungen" att öka 2,5 kg/pass. Vill fortsätta bli starkare, så vad för pass skulle kunna passa? 2-split? Hur mkt och när ska jag höja vikterna då? Reps?

Jag ska såklart även se över min teknik ordentligt i benböj och se om jag kan få någon hjälp.

Är ju i princip total nybörjare... Hjälp tack! :)

Klintrot
2013-03-12, 19:33
När du gör knäböj var extra noga med att knäna pekar åt samma håll som dina tår och att du trycker ut knäna för att inte snebelasta knäna, det kan leda till skada i det långa loppet!

SL är ett väldigt bra program så försök hitta anledningen till smärtorna istället för att byta!

Snömannen
2013-03-12, 20:01
Lätt värt att se över tekniken. Knäböj är en enastående övning som har gett mig mer resultat på 2 månader än all annan benträning gjort någonsin.

PetraK
2013-03-12, 20:23
Ja, kanske ska förtydliga att jag inte på något sätt vill ta bort böj ur min träning och heller egentligen inte avbryta SL. Den röven det hittills har börjat gett mig tänker jag knappast byta bort. :d
Men tills jag hittat rätt teknik och kanske fått hjälp ( känner inte en kotte som styrketränar här ) så tänkte jag att jag kanske ska köra ngt annat så länge?

Eller kan jag sänka/stanna på vikten i böj tills det går bättre och köra på de andra övningarna som vanligt?

Shajjn
2013-03-12, 22:00
De främre lårbensmusklerna, extensorerna har sin gemensamma sena och fäste på patella, knät. Kanske har den plötsliga och återkommande belastningen varit lite för mycket.
Prova att sänka vikterna rejält och fokusera på teknik ett tag.

ceejay
2013-03-12, 22:02
Kan du inte ta det lugnt med cyklandet så får du ta det lugnare med böjen. Det tar tid att vänja alla fästen och senor :)

PetraK
2013-03-13, 16:26
De främre lårbensmusklerna, extensorerna har sin gemensamma sena och fäste på patella, knät. Kanske har den plötsliga och återkommande belastningen varit lite för mycket.
Prova att sänka vikterna rejält och fokusera på teknik ett tag.

Det var det jag kom fram till också. Är ju inte så mkt "annat" där än extensorerna och bursa suprapatellaris men då borde ju knät vara svullet och så ont har jag inte heller.


Kan du inte ta det lugnt med cyklandet så får du ta det lugnare med böjen. Det tar tid att vänja alla fästen och senor

Är för lat för att åka buss och behöver den vardagsmotionen då jag annars bara sitter helt still... :)

Så vad hade ni gjort? Fortsatt med SL 5 x 5 men sänkt och "börjat om" i böjen? Jag som var så nöjd att jag äntligen tagit mig över hela 50 kg. :em:

z_bumbi
2013-03-13, 16:57
Jag skulle letat upp någon som kan kolla om det kan vara teknikfel i böjen och om det verkar troligt försöka fixa det, syns det inget där så skulle testa att vila en aning men fortfarande hålla igång och blir det inte bättre av det så skulle jag gå till en sjukgymnast.

Shajjn
2013-03-13, 17:11
Det var det jag kom fram till också. Är ju inte så mkt "annat" där än extensorerna och bursa suprapatellaris men då borde ju knät vara svullet och så ont har jag inte heller.

Så vad hade ni gjort? Fortsatt med SL 5 x 5 men sänkt och "börjat om" i böjen? Jag som var så nöjd att jag äntligen tagit mig över hela 50 kg. :em:

Precis, och smärtan är ju ansträngningsutlöst.
Det z_bumbi skriver är vettigt, men det kanske är svårt praktiskt att få till en tekniköversyn av någon kunnig. Så, vila någon dag extra, sänk vikterna lite och se över tekniken de närmaste passen. Sen kan du säkert börja lägga på igen och över en kortare tid komma tillbaks till dina vikter.
Kanske ska fortsätta genom att begränsa knäböj till 2x/veckan?

PetraK
2013-03-13, 18:06
Tack för era svar!

Som sagt känner jag inte en kotte som styrketränar här. Tanken har slagit mig att fråga någon på gymmet men i det här landet verkar de ha en förkärlek för hockeyböj... Har helt ärligt inte sett en enda som böjer ens i närheten av 90 grader. :cool: Sen vet jag heller inte vilka som kan sin sak och vilka som inte kan det, om jag nu skulle hitta någon. Har funderat på att byta från denna komersiella gymkedja till "grottgymmet" men alla bara avråder mig. Dessutom ligger det en bit bort.

Huddex
2013-03-13, 18:16
Gå och testa ett par gånger på grottgymmet, vem vet du kanske blir överraskad :)

PetraK
2013-03-13, 19:16
Det har du faktiskt helt rätt i. :)