handdator

Visa fullständig version : Qvalfeldt tar kontrollen


Qvalfeldt
2013-03-12, 17:32
Då sitter man här igen framför datorn/TVn med en godispåse. För ett halvår sedan vägde jag ~85 kilo, nu stannar vågen först på 96,5 kilo. Jag känner att vardagen blir tyngre och tyngre för varje kilo som läggs på. Detta ska det nu bli ändring på.

Inledning/Bakgrund:
Jag är 20 år och har i princip alltid varit överviktig. Även om det inte har varit särskilt mycket under några perioder så har det påverkat mig mycket. Kroppen och framför allt självförtroendet har tagit mycket stryk. Om det inte hade varit så att jag hade idrotten att luta mig mot så hade jag nog inte varit här längre.
Min idrottsbakgrund är stor. Så långt jag kan minnas så har jag utövat minst en sport och då var min vikt "under kontroll". När jag fick en allvarlig knäskada, borta 6 månader från fysisk aktivitet, för två år sedan så har det gått utåt. I januari 2012 låg min vikt på 99,9 kilo. När jag då stod på vågen förändrades mycket. Jag bestämde mig för att ta tag i mitt liv. Till sommaren hade jag gått ner 15 kilo. Men efter det gick det utför igen. På grund av ett antal anledningar lade jag på mig nästan all vikt jag hade tappat.
Där är vi nu.

Träning:
Alla pratar om att man ska hitta en aktivitet som passar individen. För min del är det cykling.
Det kommer att vara min huvudsakliga träningsform när all snö och is är borta. Tills dess kommer det att bli en del gång och löpning.
Jag har ett aktivt jobb, som brevbärare, som kommer att hjälpa till lite, men jag kommer inte att räkna till det som träning.

Kost:
Kosten, eller rättare sagt sötsakerna, är en stor del i att jag ser ut som jag gör idag och kommer att bli den största omställningen. Den övriga kosten kommer att i stort bli den samma som idag. Den är ganska bra, eftersom det är två andra i familjen (bor hemma) som vill gå ner i vikt. Självklart kommer att tänka på vad jag tar och hur mycket jag tar.

Mål:
Mitt kortsiktiga mål är att gå ner 24 kilo fram till den sista augusti, vilket blir 1 kilo per vecka. Om man har min förra sommar i åtanke så kommer det troligen att gå snabbare än så, men det är bättre att skynda långsamt.
Mitt långsiktiga mål är att gå ner till och hålla en 'normal' vikt. Hur mycket det är kan vara svårt att säga nu, så det får bli senare under resans gång. När jag väl är där så kommer jag att fokusera på att bygga muskler (seriöst), men det kan vi ta då.

Övrigt:
Jag har vid flera tillfällen sagt att "i morgon ska jag börja träna", men det misslyckas alltid och några dagar senare så sitter jag där igen. I och med denna tråd så kommer det inte att hända.

En gång per vecka kommer resultat att postas här i tråden. Där kommer kost, träning och viktnedgång att presenteras.

Tips, frågor och uppmuntran tas gladeligen emot.

Mvh Qvalfeldt