handdator

Visa fullständig version : Böjd rygg i sittande axelpress


Maskan
2013-03-12, 16:49
Hej, när jag köra sittande axelpress så brukar jag böja lite på ryggen som man kan göra på bänkpress (brygga). Jag undrar om det tar mindre på axlarna om t.ex brösten hjälper till ? eller är det på något sätt dåligt att böja på ryggen vid sittande axelpress ?

MVH :)

whuddafuks
2013-03-12, 17:02
Har hört att det inte är bra för ryggen att böja vid axelpress. Kan tyvärr inte ge källa på det.

Rawsteel
2013-03-12, 17:28
När du gör det så hjälper bröst till mer vill jag ha för mig.
Frågan är dock om det inte går jämnt ut då man kan hantera mer vikt mot om man sitter/står rakt.

pezrulezhaakon
2013-03-12, 17:30
Maskan

Beror ju såklart på hur mycket du svankar, eller om du kör med ryggstöd eller inte.

r1kkie
2013-03-12, 17:32
Försök att ha neutral rygg eller skippa ryggstödet.

Maskan
2013-03-12, 17:41
Maskan

Beror ju såklart på hur mycket du svankar, eller om du kör med ryggstöd eller inte.

Kör med rakt ryggstöd, svankar en del vet inte hur jag ska förklara men inte överdrivet mycket

pezrulezhaakon
2013-03-12, 17:44
Maskan

Ryggstödet kan öka en del risker i ryggen, då du "slappnar av" mer.
Kör hellre utan ryggstöd. Win-win...

Maskan
2013-03-12, 18:18
Maskan

Ryggstödet kan öka en del risker i ryggen, då du "slappnar av" mer.
Kör hellre utan ryggstöd. Win-win...

Isånafall får jag sänka vikterna så jag orkar sitta rak i ryggen :)

Sheogorath
2013-03-12, 18:20
Isånafall får jag sänka vikterna så jag orkar sitta rak i ryggen :)

Jag har aldrig sett någon som fixat att svanka "för mycket" i sittande hantelpress utan ryggstöd. Man kommer falla bakåt och saken är självbegränsande.

För mycket i stående? Jepp. För mycket i sittande med ryggstöd? Absolut. För mycket i sittande utan ryggstöd? Aldrig sett.

Maskan
2013-03-12, 18:34
Jag har aldrig sett någon som fixat att svanka "för mycket" i sittande hantelpress utan ryggstöd. Man kommer falla bakåt och saken är självbegränsande.

För mycket i stående? Jepp. För mycket i sittande med ryggstöd? Absolut. För mycket i sittande utan ryggstöd? Aldrig sett.

Okej, kanske säkrast och bäst att köra utan ryggstöd ska testas nästa pass :)

Sheogorath
2013-03-12, 20:39
Okej, kanske säkrast och bäst att köra utan ryggstöd ska testas nästa pass :)

Asgrym övning. Du kommer få gå ner i vikter rejält om du är van att trycka dig mot ett ryggstöd, men du kan inte annat än att jobba effektivt med axlarna och ryggen hamnar i ett bra läge.

Maskan
2013-03-12, 21:07
Asgrym övning. Du kommer få gå ner i vikter rejält om du är van att trycka dig mot ett ryggstöd, men du kan inte annat än att jobba effektivt med axlarna och ryggen hamnar i ett bra läge.

Yes, så får det bli :)