handdator

Visa fullständig version : Måste muskeln "bränna" för att träningen skall vara bra?


Rober
2013-03-12, 15:38
Körde bl.a. bänkpress och bicepscurl idag, och lyfte tills det helt enkelt tog stopp. Jag utförde rörelserna korrekt, men kände knappt något i musklerna när jag lyfte. Däremot skakade t.ex. bröstmusklerna rejält mot slutet, men det var aldrig den där brännande känslan man kan få.

Det har varit så här de senaste träningstillfällena. Är det ett tecken på att träningen är dålig, eller kan det vara något annat såsom att jag fått högre smärttröskel efter några månaders gymmande?

Diomedea exulans
2013-03-12, 15:44
Jag tror den brännande känslan du pratar om är det som kallas för "kontakt". Det är då det känns att det "tar" i muskeln.

De lärde tvistar huruvida kontakt behövs eller ej. Min uppfattning är att muskeln växer även om man inte känner kontakt, men att den växer bättre om man känner kontakt.

Noppe
2013-03-12, 15:45
Om du kört ett tag så kommer kroppen att anpassa sig. Vilket innebär att det inte behöver vara så att du tränar fel eller dåligt på något vis.

Om du berättar exakt hur du kör etc, då kan vi säkert lättare avgöra om det skulle visa sig att du på nåt sätt gör fel.

Latissimus Dorsi
2013-03-12, 15:45
Kort svar, nej.

Beemel
2013-03-12, 15:47
Brännande känsla låter mer som mjölksyra än som pump. Men vad vet jag...
enda gången jag känner det jag kallar mjölksyra är när jag kör ben (framförallt vaderna) och underarmarna.
Känner i stort sett aldrig samma känsla för t.ex. bröstträning.
Men alla är vi olika. Lyfter du samma vikter eller tyngre än gången innan och känner att muskeln är trött (du orkar inte fler rep) så tror jag inte du behöver oroa dig om det bränner eller inte.

Rober
2013-03-12, 16:38
Låter som att senaste veckornas träning inte är bortkastat, skönt att höra!

Tror inte jag kan förklara i detalj hur jag lyfter, men vid t.ex. hantelpress så arbetar jag knappt alls med musklerna i armarna (det tar aldrig stopp på grund av att triceps blir trötta eller liknande). Däremot känner jag lite mer kontakt i "clavicular head" än i nedre bröstmusklerna, även när jag kör liggande hantelpress.

Mjölksyra vet jag inte om jag fått så mycket av när jag lyft.
Brännet jag pratar om är mer att man känner hur muskeln arbetar.

Noppe
2013-03-12, 17:03
Mitt tips är alltid att testa dig fram om du inte redan gjort/gör det.
Utan att testa dig fram kan du inte känna av vilken/vilka övningar etc som passar just dig bäst.

Kan ju hända att andra övningar gör att du får en bättre kontakt än vad hantelpress gör.

Rober
2013-03-12, 17:47
Jag varierar pressen med flies och lutande press / flies.


När vi ändå pratar om hantelpress: Vad kan man göra för att minska spänningen runt huvudet när man lyfter? Känner att det uppstår ett redigt tryck i skallen, som om allt blod rusar dit. Synen bultar en del också. Har lärt mig att det blir lite bättre om man andas lugnt och stadigt istället för att hålla andan, men vore kul att höra om fler knep.

Rawsteel
2013-03-12, 18:13
Skakande bröstmuskler? Wtf?

Rober
2013-03-12, 19:44
Skakande bröstmuskler? Wtf?

Skakande / darrande / vibrerande eller vad man nu vill använda för ord.
Vet inte vad du tycker är konstigt med det, när man är på slutet av fjärde settet så kan man bli lite darrig av ansträngningen.

Rawsteel
2013-03-12, 19:51
Skakande / darrande / vibrerande eller vad man nu vill använda för ord.
Vet inte vad du tycker är konstigt med det, när man är på slutet av fjärde settet så kan man bli lite darrig av ansträngningen.

Aldrig hört talas om, det enda jag kan komma på är muskelspasmer men det låter konstigt att du får det efter ett pass.

eAzy
2013-03-12, 20:07
"Körde bl.a. bänkpress och bicepscurl idag, och lyfte tills det helt enkelt tog stopp."

Hmm kör du till fail på varje set eller?

Proxy
2013-03-12, 20:11
Man får lära sig att skilja mellan kontakt och när det bränner.

Gör 30-40 cableflyes och det kommer att bränna, kör 10 fina hantelpressar med bra form och och du bör få god kontakt. Absolut inte samma sak.

Så nej, det måste inte bränna. När det bränner så innebär det att du drar på dig mjölksyra, och det vill man för det mesta undvika.

tjing
2013-03-12, 20:12
Undvika? Det är viktigt för hypertrofi med mjölksyra.

Proxy
2013-03-12, 20:12
Undvika? Det är viktigt för hypertrofi med mjölksyra.

Varför?

Rikard Jansson
2013-03-12, 20:14
Det bränner för mig när muskeln kvävs, och det har inte något med mjölksyra att göra utan perfekt kontakt.

Rober
2013-03-12, 20:15
"Körde bl.a. bänkpress och bicepscurl idag, och lyfte tills det helt enkelt tog stopp."

Hmm kör du till fail på varje set eller?

Ja, och när jag når fail på ett set så fortsätter jag med lägre vikter tills nästa fail (under samma set). Kör 3-4 sets med detta upplägg, men på sista settet brukar jag sänka vikterna flera gånger (dvs flera fails under det settet).

Är inte det bra?

z_bumbi
2013-03-12, 20:27
Det bränner för mig när muskeln kvävs, och det har inte något med mjölksyra att göra utan perfekt kontakt.

När muskeln kvävs så utvecklas det mjölksyra.

Rikard Jansson
2013-03-12, 20:29
När muskeln kvävs så utvecklas det mjölksyra.

Det gör det inte för mig i vissa övningar med rätt utförande. Det blir bara så mycket pump att den slutar fungera typ. Och jo, jag vet skillnaden mellan det och mjölksyra, och jag får mjölksyra av viss träning.

z_bumbi
2013-03-12, 20:33
Det gör det inte för mig i vissa övningar med rätt utförande.

Jo det gör det.

Rikard Jansson
2013-03-12, 20:35
Jo det gör det.

Nej, skärp dig. Säger jag att det inte gör det så gör det inte det. Jag kanske inte bokstavligen talat menar kvävs utan det kanske är ett uttryck. Det är så det känns helt enkelt, och det bildas ingen mjölksyra.

Fredriiik
2013-03-12, 21:56
Varför?

vore riktigt intressant att höra! :)

Paperbasket
2013-03-12, 22:01
Undrar om det är detta han tänker på:

"...som tydligt visar att även nivåerna av laktat (mjölksyra) och cortisol ökade i gruppen som utförde benträning vilket understrycker det jag skrev tidigare, vill man höja nivåerna av testosteron och GH så får man också höja nivåerna av kortisol och de verkar alla svara mest på träning som höjer mjölksyrenivåerna i kroppen."

Tagit från http://traningslara.se/hojning-av-anabola-hormon-genom-styrketraning/

BisonLGcrew
2013-03-12, 22:08
pumpa benspark till gh-mätaren slår i taket alltså

tjing
2013-03-13, 00:29
Undrar om det är detta han tänker på:

"...som tydligt visar att även nivåerna av laktat (mjölksyra) och cortisol ökade i gruppen som utförde benträning vilket understrycker det jag skrev tidigare, vill man höja nivåerna av testosteron och GH så får man också höja nivåerna av kortisol och de verkar alla svara mest på träning som höjer mjölksyrenivåerna i kroppen."

Tagit från http://traningslara.se/hojning-av-anabola-hormon-genom-styrketraning/

Har inte sett det där, men ungefär så ja.

Det har talats mycket om akuta förändringar av anabola hormon i förhållande till muskeltillväxt, men förändringar på sikt är kanske mer relevanta och intressanta.

Dock är det mycket som är viktigt för hypertrofi och en allsidig träning är givetvis det bästa. Få saker slår även progressiv överbelastning, d v s att faktiskt lyfta tyngre vikter över tid.

Röda Björnen
2013-03-13, 04:51
Nej, skärp dig. Säger jag att det inte gör det så gör det inte det. Jag kanske inte bokstavligen talat menar kvävs utan det kanske är ett uttryck. Det är så det känns helt enkelt, och det bildas ingen mjölksyra.

Du har fel.

MVH

bertbert
2013-03-13, 06:24
Nej, skärp dig. Säger jag att det inte gör det så gör det inte det. Jag kanske inte bokstavligen talat menar kvävs utan det kanske är ett uttryck. Det är så det känns helt enkelt, och det bildas ingen mjölksyra.

Du har fel. Så länge du inte är en alien med helt annan genetisk kod fungerar din kropp på precis samma vis som alla andras.

Mart|n
2013-03-13, 06:42
Du har fel. Så länge du inte är en alien med helt annan genetisk kod fungerar din kropp på precis samma vis som alla andras.

Nej, skärp dig. Hur kan du dra alla aliens över en och samma kam?!

Anders The Peak
2013-03-13, 06:52
Varför?

Nu är mjölksyra en produkt av en arbetande muskel. Men det är syrebristen som uppstår i muskeln som är en viktig komponent för att få muskeln att växa.

Rikard Jansson
2013-03-13, 08:16
Du har fel.

MVH

Du har fel. Så länge du inte är en alien med helt annan genetisk kod fungerar din kropp på precis samma vis som alla andras.

Nej, för ni vet ju tydligen inte ens vad jag syftar på. L2train

Rikard Jansson
2013-03-13, 08:31
Det jag pratar är om är man lyckas pumpa upp muskeln såpass mycket att det blir blodstopp och den slutar fungera. Skulle inte förvåna mig om ni aldrig varit med om det, dels för att det kräver lite tanke bakom utförandet och dels för hur ni låter i ämnet :)

rooz
2013-03-13, 08:48
Det jag pratar är om är man lyckas pumpa upp muskeln såpass mycket att det blir blodstopp och den slutar fungera. Skulle inte förvåna mig om ni aldrig varit med om det, dels för att det kräver lite tanke bakom utförandet och dels för hur ni låter i ämnet :)

Upplys oss mindre värdiga då:)

Rikard Jansson
2013-03-13, 08:52
Upplys oss mindre värdiga då:)

Är ingen hemlighet precis, allt man behöver är så bra isolation som möjligt samtidigt som man träffar alla muskelhuvuden i muskeln lika hårt, har konstant anspänning och rörelse utan stopp, i en övning där belastningen är likadan genom hela ROM

z_bumbi
2013-03-13, 08:54
Träning utan syre, anaerob träning, som du beskriver som att kväva eller blodstopp ger alltid mjölksyra. Även om du inte har totalt stopp på syretillförseln så hänger den sällan med vid styrketräning och man får även då mjölksyra. Det är därför styrketräning kallas anaerob träning... (ja jag vet att mjölksyra är ett slaskuttryck men det funkar i det här sammanhanget)
Så innan du börjar beskylla folk för att de inte fattar vad du menar så kan du kanske fundera på vad du faktiskt skriver. Har du ingen aning om vad som händer i kroppen så kanske du bör lär dig det och tror du dig ha en aning så fundera på hur du uttrycker det?
Jag får rejäla flashbacks till när du och robban tjatade om TUT som om det var guds gåva till mänskligheten fast ingen av er visste vad tut var...

Att få pump är ju hur enkelt som helst och målet brukar vara att undvika det för att man ska kunna belasta muskeln tillräckligt för att bli starkare. I slutet kan man slänga in några pumpset om man gillar känslan men det är ju inget som påverkar tillväxten på sikt så det kan kvitta.

z_bumbi
2013-03-13, 08:55
Är ingen hemlighet precis, allt man behöver är så bra isolation som möjligt samtidigt som man träffar alla muskelhuvuden i muskeln lika hårt, har konstant anspänning och rörelse utan stopp, i en övning där belastningen är likadan genom hela ROM

Dvs du kan aldrig få pump.

Rikard Jansson
2013-03-13, 08:58
Träning utan syre, anaerob träning, som du beskriver som att kväva eller blodstopp ger alltid mjölksyra. Även om du inte har totalt stopp på syretillförseln så hänger den sällan med vid styrketräning och man får även då mjölksyra. Det är därför styrketräning kallas anaerob träning... (ja jag vet att mjölksyra är ett slaskuttryck men det funkar i det här sammanhanget)
Så innan du börjar beskylla folk för att de inte fattar vad du menar så kan du kanske fundera på vad du faktiskt skriver. Har du ingen aning om vad som händer i kroppen så kanske du bör lär dig det och tror du dig ha en aning så fundera på hur du uttrycker det?
Jag får rejäla flashbacks till när du och robban tjatade om TUT som om det var guds gåva till mänskligheten fast ingen av er visste vad tut var...

Att få pump är ju hur enkelt som helst och målet brukar vara att undvika det för att man ska kunna belasta muskeln tillräckligt för att bli starkare. I slutet kan man slänga in några pumpset om man gillar känslan men det är ju inget som påverkar tillväxten på sikt så det kan kvitta.

Dvs du kan aldrig få pump.

Jag har aldrig sagt något om syrebrist, och va? Du verkar ju inte ha någon aning om vad du pratar om. Kom ut ur studievärlden och in i gymmet. :)

Rober
2013-03-13, 09:33
Att få pump är ju hur enkelt som helst och målet brukar vara att undvika det för att man ska kunna belasta muskeln tillräckligt för att bli starkare. I slutet kan man slänga in några pumpset om man gillar känslan men det är ju inget som påverkar tillväxten på sikt så det kan kvitta.

Har jag förstått det rätt nu att pump = ständig kontakt (muskeln får inte vila under setet)?

Anders The Peak
2013-03-13, 11:07
En intressant artikel som beskriver muskelns anpassningsförmåga och begränsningar (http://elib.dlr.de/77116/1/hypertrophylimitsreview.pdf)

Rikard Jansson
2013-03-13, 11:08
Har jag förstått det rätt nu att pump = ständig kontakt (muskeln får inte vila under setet)?

Nej, pump är när muskeln blir blodfylld, och att få till extrem pump är inte i närheten av "lätt" som bumbi vill få det till. Kanske blandar han/hon ihop det med mjölksyra.

Juniper
2013-03-13, 15:24
Som jag upplever det kommer pumpen antingen före, samtidigt som eller efter det att mjölksyran sätter in, beroende av belastning och övningsutförande.

Förstår jag Rikard rätt så tränar han på ett sätt som gör att pumpen sätter in före muskeln fylls med mjölksyra, vilket så klart är fullt möjligt.

MaxHBG
2013-03-13, 16:15
Nu är mjölksyra en produkt av en arbetande muskel. Men det är syrebristen som uppstår i muskeln som är en viktig komponent för att få muskeln att växa.

Hur skapar man syrebrist i musklen? hålla annspänning under ett set?

bigbellybob
2013-03-13, 16:54
Träning utan syre, anaerob träning, som du beskriver som att kväva eller blodstopp ger alltid mjölksyra. Även om du inte har totalt stopp på syretillförseln så hänger den sällan med vid styrketräning och man får även då mjölksyra. Det är därför styrketräning kallas anaerob träning... (ja jag vet att mjölksyra är ett slaskuttryck men det funkar i det här sammanhanget)
Så innan du börjar beskylla folk för att de inte fattar vad du menar så kan du kanske fundera på vad du faktiskt skriver. Har du ingen aning om vad som händer i kroppen så kanske du bör lär dig det och tror du dig ha en aning så fundera på hur du uttrycker det?
Jag får rejäla flashbacks till när du och robban tjatade om TUT som om det var guds gåva till mänskligheten fast ingen av er visste vad tut var...

Att få pump är ju hur enkelt som helst och målet brukar vara att undvika det för att man ska kunna belasta muskeln tillräckligt för att bli starkare. I slutet kan man slänga in några pumpset om man gillar känslan men det är ju inget som påverkar tillväxten på sikt så det kan kvitta.
Jag hänger inte med nu, eller kanske jag gör. Men du säger alltså att pump INTE är önskvärt för att man inte kan belasta muskeln tillräckligt mycket när man har pump? Bara ta tyngre vikt om du tycker det är för lätt eller har jag missat ngt?

Illustrerade mannen
2013-03-13, 17:16
Det här är riktigt underhållande, utöver att det är lärorikt. Det påminner om en "debatt" på ett kampsportsforum en gång för ett gäng år sedan. Det var några ynglingar som menade att visste vad som gällde i en viss teknikfråga. De debatterade med en person som var med och tog den aktuella stilen till Sverige, som räknades till en av de största och mest respektingivande utövarna - han var med i tekniska kommittén på global nivå mm. De glada ynglingarna hade ingen aning om vem han var. Vi andra "gamlingar" hade riktigt roligt åt dem medan de fyllde sitt eget blå skåp med avföring. Ca 6 månader senare var det ett nationellt läger... Där fick de glada ynglingarna försöka förevisa sina varianter för den månghövdade deltagarskaran. Sedan visade deras debattmotståndare hur det skulle gå till. Han upplyste även gossarna om sitt alias på det aktuella forat. Z-bumbi kanske skulle upplysa de glada ynglingarna här om vem han är. Men jag tror mig veta att han inte har det behovet...

Beemel
2013-03-13, 17:46
Jag har aldrig sagt något om syrebrist

Vad syftade du på när du skrev att muskeln kvävs? (Längst upp på sidan två i denna tråd)
Det kanske bara är jag men att kvävas är för mig starkt förknippat med syrebrist. Du kanske har en annan definition.

bertbert
2013-03-13, 18:11
Nej, pump är när muskeln blir blodfylld, och att få till extrem pump är inte i närheten av "lätt" som bumbi vill få det till. Kanske blandar han/hon ihop det med mjölksyra.

Jag rekommenderar dig att ta ett steg tillbaka och läsa på lite.

Fredriiik
2013-03-13, 21:05
Träning utan syre, anaerob träning, som du beskriver som att kväva eller blodstopp ger alltid mjölksyra. Även om du inte har totalt stopp på syretillförseln så hänger den sällan med vid styrketräning och man får även då mjölksyra. Det är därför styrketräning kallas anaerob träning... (ja jag vet att mjölksyra är ett slaskuttryck men det funkar i det här sammanhanget)
Så innan du börjar beskylla folk för att de inte fattar vad du menar så kan du kanske fundera på vad du faktiskt skriver. Har du ingen aning om vad som händer i kroppen så kanske du bör lär dig det och tror du dig ha en aning så fundera på hur du uttrycker det?
Jag får rejäla flashbacks till när du och robban tjatade om TUT som om det var guds gåva till mänskligheten fast ingen av er visste vad tut var...

Att få pump är ju hur enkelt som helst och målet brukar vara att undvika det för att man ska kunna belasta muskeln tillräckligt för att bli starkare. I slutet kan man slänga in några pumpset om man gillar känslan men det är ju inget som påverkar tillväxten på sikt så det kan kvitta.

Jag rekommenderar dig att ta ett steg tillbaka och läsa på lite.

Hur vet du bumbi att det inte påverkar?

Bertbert detta är pump enligt en studie jag har på datorn, så så jävla fel har han nog inte?:

"Training in a moderate repetition range also maximizes
acute cellular hydration. During moderate rep training, the
veins taking blood out of working muscles are compressed
while arteries continue to deliver blood into the working
muscles, thereby creating an increased concentration of
intramuscular blood plasma. This causes plasma to seep out of
the capillaries and into the interstitial spaces. The buildup
of fluid in the interstitial spaces causes an extracellular
pressure gradient, which causes a flow of plasma back into the
muscle causing the phenomenon commonly referred to as
a ‘‘pump.’’ This is augmented by the accumulation of
metabolic byproducts, which function as osmolytes, drawing
fluid into the cell (157). Whether acute exercise-induced cell
swelling mediates muscle hypertrophy is not known, but it
seems plausible given the known role of hydration in
regulating cell function."

THE MECHANISMS OF MUSCLE HYPERTROPHY AND
THEIR APPLICATION TO RESISTANCE TRAINING
BRAD J. SCHOENFELD
Global Fitness Services, Scarsdale, New York

z_bumbi
2013-03-13, 21:49
Jag har aldrig sagt något om syrebrist, och va?

Jo två gånger så det är kanske dags att du lämnar internet och tar en kurs i läsförståelse av vad du själv skriver?

Du kan aldrig uppfylla det som du skrev som krav för att få pump dvs du kan aldrig få pump. Vi andra som har en aning om hur man tränar har däremot lätt att få pump om vi vill utan att försöka uppfylla något som är fysiologiskt omöjligt att uppnå.

Fredriiik: Jag har inte läst den reviewn så jag ska kolla på var han får infon ifrån i morgon.

Fredriiik
2013-03-13, 21:53
Jo två gånger så det är kanske dags att du lämnar internet och tar en kurs i läsförståelse av vad du själv skriver?

Du kan aldrig uppfylla det som du skrev som krav för att få pump dvs du kan aldrig få pump. Vi andra som har en aning om hur man tränar har däremot lätt att få pump om vi vill utan att försöka uppfylla något som är fysiologiskt omöjligt att uppnå.

Fredriiik: Jag har inte läst den reviewn så jag ska kolla på var han får infon ifrån i morgon.

hur får man pump då enligt dig? och vad är det enligt dig?

den har 205 källförteckningar, men jag har för mig att det är anders the peak som postat den och att den var fri att tanka så bara att kika på.

Anders The Peak
2013-03-13, 21:56
THE MECHANISMS OF MUSCLE HYPERTROPHY AND (http://img2.tapuz.co.il/forums/1_158907702.pdf)

Men artikeln jag la in tidigare är betydligt mer ingående i frågan om hypertrofi.
Den förklarar på ett bra sätt varför muskelvolymen inte gärna sväller över med normal maxstyrketräning.

Rikard Jansson
2013-03-13, 23:35
Jag rekommenderar dig att ta ett steg tillbaka och läsa på lite.
Jag rekommenderar dig att sluta vara så jävla dryg och korkad så du kanske inte framstår som totalt blåst. :)
Jo två gånger så det är kanske dags att du lämnar internet och tar en kurs i läsförståelse av vad du själv skriver?

Du kan aldrig uppfylla det som du skrev som krav för att få pump dvs du kan aldrig få pump. Vi andra som har en aning om hur man tränar har däremot lätt att få pump om vi vill utan att försöka uppfylla något som är fysiologiskt omöjligt att uppnå.

Fredriiik: Jag har inte läst den reviewn så jag ska kolla på var han får infon ifrån i morgon.

Vart då?

Och jo, det kan man visst.

cero
2013-03-14, 00:28
Det här är riktigt underhållande, utöver att det är lärorikt. Det påminner om en "debatt" på ett kampsportsforum en gång för ett gäng år sedan. Det var några ynglingar som menade att visste vad som gällde i en viss teknikfråga. De debatterade med en person som var med och tog den aktuella stilen till Sverige, som räknades till en av de största och mest respektingivande utövarna - han var med i tekniska kommittén på global nivå mm. De glada ynglingarna hade ingen aning om vem han var. Vi andra "gamlingar" hade riktigt roligt åt dem medan de fyllde sitt eget blå skåp med avföring. Ca 6 månader senare var det ett nationellt läger... Där fick de glada ynglingarna försöka förevisa sina varianter för den månghövdade deltagarskaran. Sedan visade deras debattmotståndare hur det skulle gå till. Han upplyste även gossarna om sitt alias på det aktuella forat. Z-bumbi kanske skulle upplysa de glada ynglingarna här om vem han är. Men jag tror mig veta att han inte har det behovet...

Lol. Skit blev precis riktigt.

MackeJuve
2013-03-14, 01:41
Spännande diskussion, anar vem som kommer att "vinna"... cofffee

Beemel
2013-03-14, 05:42
Jag rekommenderar dig att sluta vara så jävla dryg och korkad så du kanske inte framstår som totalt blåst. :)

Här kastas det glas i stenhus

Paperbasket
2013-03-14, 05:46
Jag rekommenderar dig att sluta vara så jävla dryg och korkad så du kanske inte framstår som totalt blåst. :)


Vart då?

Och jo, det kan man visst.

Den enda som framstår som korkad och blåst är du med sådana kommentarer istället för att backa upp det du påstår på ett bra sätt.

Rikard Jansson
2013-03-14, 09:00
Den enda som framstår som korkad och blåst är du med sådana kommentarer istället för att backa upp det du påstår på ett bra sätt.

Det har liksom inte ens frågats efter några källor, utan bara "nej, du har fel" av personer som alltid är sådana, drygar till det med "nej, du har fel" och så har de själva fel SÅ ofta. Whatever, tänker inte diskutera det här mer för bryr mig inte om de tror ^^ Vet inte ens vad de tjafsar om ärligt talat.

Jag har inte nämnt syrebrist, så sluta anklaga mig för det.
Jag pratar om det som händer vid väldigt få utföranden av vissa övningar i visst tempo, något som jag är helt säker på att bumbi och bertbert inte "hittat", för då skulle de förstå.
Vad tjafsar de om? Vad är det de inte får in i huvudet? Hur kan de sitta och dryga och anklaga mig för att ha fel när de uppenbarligen inte ens vet vad jag pratar om?

Röda Björnen
2013-03-14, 09:45
Detta hade varit en lärande och givande tråd ang. om "The Burn" men Rikard förvandlade den som vanligt till ännu en dum diskussionstråd angående att han inte alls har fel om anatomiska grunder för sättet han tränar på för enligt hans stora erfarenheter så stämmer det inte. u mirin brah, u even lift brah blablabla...

Rikard Jansson
2013-03-14, 09:45
Detta hade varit en lärande och givande tråd ang. om "The Burn" men Rikard förvandlade den som vanligt till ännu en dum diskussionstråd angående att han inte alls har fel om anatomiska grunder för sättet han tränar på för enligt hans stora erfarenheter så stämmer det inte. u mirin brah, u even lift brah blablabla...

Nej, du har fel.

Och "som vanligt"? Skärp dig. Jag har inte öht pratat om något som bryter mot anatomiska grunder, för det är ni som dragit upp syrebrist och dampat runt, inte jag. Så vänligen sluta grina.

Röda Björnen
2013-03-14, 09:47
Nej, du har fel.

Skillnaden när jag gav dig det svaret hade du ett påstående som var felaktigt, i detta fall är det inte.

Rikard Jansson
2013-03-14, 09:48
Skillnaden när jag gav dig det svaret hade du ett påstående som var felaktigt, i detta fall är det inte.

Lika moget svar som vanligt.

Nej.

Svarar jag väl på det då. :)

Fattar du inte att du inte kan lägga som premiss att jag har sagt något jag inte sagt för att sedan argumentera mot det istället för det jag säger?

Röda Björnen
2013-03-14, 09:51
Det bränner för mig när muskeln kvävs, och det har inte något med mjölksyra att göra utan perfekt kontakt.

Jag argumenterar emot det du har sagt, problemet verkar vara att du glömmer vad du har skrivit eller tänker inte på vad du skriver.

Rikard Jansson
2013-03-14, 09:52
Jag argumenterar emot det du har sagt, problemet verkar vara att du glömmer vad du har skrivit eller tänker inte på vad du skriver.

Nej, det gör du inte. Jag sa ju att det inte har något med mjölksyra att göra, och därigenom fattar ju vem som helst att det inte har något med syrebrist att göra. Förutom ni då. :)

Dreas
2013-03-14, 09:53
Jag har aldrig sagt något om syrebrist, och va? Du verkar ju inte ha någon aning om vad du pratar om. Kom ut ur studievärlden och in i gymmet. :)Du pratar om blodstopp. Varför pumpas blod runt i kroppen? :)

Rikard Jansson
2013-03-14, 09:54
Du pratar om blodstopp. Varför pumpas blod runt i kroppen? :)

Ja, precis. För att ge syre såklart. Och det jag menar är att syrebristen hinner inte sätta in för att ge mjölksyra innan muskeln slutar fungera om man gör på rätt sätt.

Rikard Jansson
2013-03-14, 09:57
Ni borde som sagt ta reda på vad det är ni käftar emot innan ni börjar göra det på drygaste och självsäkraste sättet möjligt. gg easy :)

bertbert
2013-03-14, 10:08
Nej, det gör du inte. Jag sa ju att det inte har något med mjölksyra att göra, och därigenom fattar ju vem som helst att det inte har något med syrebrist att göra. Förutom ni då. :)

Det bränner för mig när muskeln kvävs, och det har inte något med mjölksyra att göra utan perfekt kontakt.

Går det bra för dig Rikard? Har du bestämt dig än?

ebbmp
2013-03-14, 10:11
Rikard

Du har använt ordet kväva (muskeln) och därav att Bumbi mfl påtalar att du har nämnt syrebrist. kväva = syrebrist
Se tex inlägg 16 sida 2
Iom det så uppstår en lång diskussion dvs ordbajseri om att jag inte sagt ditten och datten som vi andra betraktare ser som självklart att du faktiskt nämnt.
Ämnet är intressant som f_n och det vore kul om det går att hitta tillbaka till kärnfrågan och som någon nämnde tidigare i tråden: backa hellre upp påståenden än att kasta skit så kanske vi får fram något intressant ur detta.
Kör hårt :hbang:

Rikard Jansson
2013-03-14, 10:14
Går det bra för dig Rikard? Har du bestämt dig än?

Har jag sagt att jag syftade på syrebrist när jag skrev kvävs?

Kväva

1. döda genom att (för)hindra andning/tillgång till syre


vilket är precis vad man gör genom att orsaka ett blodstopp, men det börjar inte producera mjölksyra för att det inte hinner det utan det tar tvärstopp. Jag skrev aldrig att jag orsakar syrebrist utan att det börjar produceras mjölksyra, jag skrev att jag kvävde utan att producera mjölksyra. DVS att jag kvävde utan att orsaka syrebrist. Du kan själv hålla andan i ett par sekunder utan att orsaka syrebrist.

kkthx,plzl2p,ggbp, nu är jag trött på den här tråden :)

svar på topic; nej, det måste den inte

bertbert
2013-03-14, 10:19
Sorry Rikard, men det du skriver är helt absurt.

Carnes
2013-03-14, 10:52
Vet inte vad som har diskuteras under dessa 5 sidor, men det här är mina 2 cents.

Att köra ''byggaperioder'' med kortare rom, högre tut, mindre fail, tryck, pump och all that good tuff men fortfarande progressivt kan vara jävligt givande. Det finns en anledning varför byggare kör på ett visst sätt. Men för att svara på TS fråga: Nej, det måste det inte.

bigbellybob
2013-03-14, 11:52
Jag hänger inte med nu, eller kanske jag gör. Men du säger alltså att pump INTE är önskvärt för att man inte kan belasta muskeln tillräckligt mycket när man har pump? Bara ta tyngre vikt om du tycker det är för lätt eller har jag missat ngt?

Bump

ebbmp
2013-03-14, 11:57
[/B]QUOTE=Rikard Jansson;6332904]Har jag sagt att jag syftade på syrebrist när jag skrev kvävs?

Kväva

1. döda genom att (för)hindra andning/tillgång till syre[/B]

vilket är precis vad man gör genom att orsaka ett blodstopp, men det börjar inte producera mjölksyra för att det inte hinner det utan det tar tvärstopp. Jag skrev aldrig att jag orsakar syrebrist utan att det börjar produceras mjölksyra, jag skrev att jag kvävde utan att producera mjölksyra. DVS att jag kvävde utan att orsaka syrebrist. Du kan själv hålla andan i ett par sekunder utan att orsaka syrebrist.

kkthx,plzl2p,ggbp, nu är jag trött på den här tråden :)

svar på topic; nej, det måste den inte[/QUOTE]


Rikard

Vi ser nog bara olika på vad syrebrist innebär. Syrebrist för mig innebär minskad mängd syre inte nödvändigtvis helt slut som jag tror du syftar på?
Hursomhelst så tycker jag att alla dom understrukna raderna ovan innebär en viss syrebrist i mina värld av logik. Säkert där vi alla tänker olika kanske*hug*

Rikard Jansson
2013-03-14, 11:59
Ja, det verkar ju sannerligen vara ordmärkning som har orsakat väldigt mycket väsen. :D Ser det såhär; jag kan strypa någon, men det innebär inte att de nödvändigtvis dör. Det man gör behöver inte nödvändigtvis leda till sitt syfte för att det ska räknas som om man gör det.

Röda Björnen
2013-03-14, 12:32
Ja, det verkar ju sannerligen vara ordmärkning som har orsakat väldigt mycket väsen. :D Ser det såhär; jag kan strypa någon, men det innebär inte att de nödvändigtvis dör. Det man gör behöver inte nödvändigtvis leda till sitt syfte för att det ska räknas som om man gör det.

Men oavsett så sker en syrebrist, stryper jag dig i 10 sekunder och sen slutar så har du haft en förlust av syre. = Syrebrist.
Och innan du tänker det, NEJ! Oavsett vinkeln och omfånget av rörelsen jag stryper dig på så kommer det inte förändra det.

Kan alla bara ignorera Rikard nu till något relevant kommer ifrån hans skrivbord, om han inte som uppenbart trollar denna tråd något enormt så har han absolut ingen kunskap i detta ämne så han bör inte ens skriva om han inte har något relevant att komma med!

Tillbaks till ämnet, jag skulle gärna vilja titta djupare i ämnet!

cero
2013-03-14, 13:04
Vi kan väl skilja på broscience och riktig vetenskap? Båda har sin plats i träningen, men bör inte blandas ihop.

Carnes
2013-03-14, 13:07
vi kan väl skilja på broscience och riktig vetenskap? Båda har sin plats i träningen, men bör inte blandas ihop.

+1

Rikard Jansson
2013-03-14, 13:31
Men oavsett så sker en syrebrist, stryper jag dig i 10 sekunder och sen slutar så har du haft en förlust av syre. = Syrebrist.
Och innan du tänker det, NEJ! Oavsett vinkeln och omfånget av rörelsen jag stryper dig på så kommer det inte förändra det.

Kan alla bara ignorera Rikard nu till något relevant kommer ifrån hans skrivbord, om han inte som uppenbart trollar denna tråd något enormt så har han absolut ingen kunskap i detta ämne så han bör inte ens skriva om han inte har något relevant att komma med!

Tillbaks till ämnet, jag skulle gärna vilja titta djupare i ämnet!

Väx upp. :) Har aldrig sett dig skriva något hjälpsamt på forumet någonsin utan bara kritiserat andra med dina felaktiga idéer och vanföreställningar, så kasta inte sten i glashus. DYEL ffs ^^

clavain
2013-03-14, 13:56
När man får pump drar man väl ändå ofrånkomligen på sig betydande mängder mjölksyra? Personligen har jag iaf alltid upplevt det som att anledningen till att musklerna slutar "fungera" inte beror på pumpen i sig utan snarare på ackumulerad syreskuld.

King Grub
2013-03-14, 14:55
"Mjölksyra" är ett bränsle för muskeln, inte ett hinder.

clavain
2013-03-14, 15:01
"Mjölksyra" är ett bränsle för muskeln, inte ett hinder.

Hmm, jo upp till en viss gräns, för mycket mjölksyra, över tröskeln så att säga och musklerna slutar fungera. Eller är det fel?

King Grub
2013-03-14, 15:02
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130762&highlight=mj%F6lksyra

z_bumbi
2013-03-14, 15:10
Fredriiik: Den referens som nämns är nr 157 dvs

"Water and ion shifts in skeletal muscle of humans with intense dynamic knee extension.
Sjøgaard G, Adams RP, Saltin B.
Abstract

Six subjects performed one-legged dynamic knee-extension. Blood samples were drawn from the femoral artery and vein, and muscle biopsies were obtained from the quadriceps muscle. Leg blood flow was measured by the thermodilution technique, and 3H-inulin was infused for determination of extra- and intracellular muscle water shifts. During the submaximal work load (S) muscle lactate increased, whereas muscle pH remained almost constant; after maximal exercise (M) the values markedly increased for lactate and decreased for pH. Except for a release of lactate from the exercising muscles, K was continuously released throughout S, and this release increased during M. Immediately when the muscles relaxed, the K release was converted to a K re-uptake. The calculated K loss, based on v- a and flow values, agreed with the decrease in muscle K content from 458 mmol/kg dw at rest to 414 mmol/kg dw at exhaustion (P less than 0.05), as analyzed on the muscle biopsies. Muscle water content increased during S mainly because of an increased extracellular H2O, whereas during M the largest increase occurred in intracellular H2O (H2Oi). Because of the simultaneous K loss and H2Oi increase in the exercising muscle the intracellular [K] was calculated to decrease from 165 mM at rest to 129 mM at exhaustion. This decrease and an increase in extracellular [K] from 4.5 mM at rest to greater than 6.0 mM at exhaustion affects the muscle membrane excitability. Muscle fatigue may thus not only be caused by changes within the cell, affecting energy metabolism or actin-myosin reaction, but may be located at the membrane protecting the cell against overload."

Jag har inte kollat upp själva studien då jag försöker (borde?) göra något vettigt parallellt men det som är intressant är

A
"During the submaximal work load (S) muscle lactate increased, whereas muscle pH remained almost constant; after maximal exercise (M) the values markedly increased for lactate and decreased for pH. Except for a release of lactate from the exercising muscles,"
Dvs det står att man får mjölksyra vid pump vilket inte är någon nyhet.

B
Att referensen inte verkar säga det som den påstås säga. Någon som har mer tid kan kanske kolla upp vad den säger mer exakt men jag har svårt att få ihop hela den textmassan som skrivs med referensen.

C
Saltin har gjort jävligt mycket. :D

Jag har däremot för mig att jag sett studier där man undersökt effekten av pump på muskelbyggande och inte hittat så mycket samband. Där kan jag spekulera om det beror på att de flesta metoderna för att snabbt få pump är ganska värdelösa för att bli starkare och eller att det helt enkelt inte spelar någon roll överhuvudtaget. Att det kan vara en fördel att samla på sig restprodukter och att minska glykogenlagren (vilket ju också sker vid pump) finns det en hel del som tyder på men att från det gå till att pump har jag svårt att se att det har ett direkt samband. Pump är alldeles för lätt att framkalla utan att belasta särskilt mycket.

bigbellybob
2013-03-14, 15:23
Varför ska man undvika pump bumbi som du skrev tidigare?

hestJaevel
2013-03-14, 15:27
"Mjölksyra" är ett bränsle för muskeln, inte ett hinder.

"Mjölksyra" är väl ändå en restprodukt efter anaerobt arbete, och inte ett bränsle i sig?

Gpajpen
2013-03-14, 15:37
Det bränner för mig när muskeln kvävs, och det har inte något med mjölksyra att göra utan perfekt kontakt.

Om man tar bort kvävs här (eftersom jag inte har en aning om muskeln kvävs eller inte) så fattar jag inte vad som är fel med detta. Jag känner också hur det bränns utan att känna traditionell mjölksyra. Dvs Om inte mjölksyra från konditionsträning känns jävligt annorlunda mot mjölksyra från styrketräning

Anders The Peak
2013-03-14, 16:33
Saltin har gjort jävligt mycket. :D

Jag har däremot för mig att jag sett studier där man undersökt effekten av pump på muskelbyggande och inte hittat så mycket samband. Där kan jag spekulera om det beror på att de flesta metoderna för att snabbt få pump är ganska värdelösa för att bli starkare och eller att det helt enkelt inte spelar någon roll överhuvudtaget. Att det kan vara en fördel att samla på sig restprodukter och att minska glykogenlagren (vilket ju också sker vid pump) finns det en hel del som tyder på men att från det gå till att pump har jag svårt att se att det har ett direkt samband. Pump är alldeles för lätt att framkalla utan att belasta särskilt mycket.

Det kunde vara intressant att få se några studier ?

z_bumbi
2013-03-14, 17:14
Varför ska man undvika pump bumbi som du skrev tidigare?

För att det kan försämra prestationen i det man gör efteråt. Dels så får man ett annat rörelsemönster så länge pumpen är kvar, dels blir man antagligen svagare och dels får man mindre energi kvar.

Det kunde vara intressant att få se några studier ?

Kör på.

trool
2013-03-14, 17:16
"Mjölksyra" är väl ändå en restprodukt efter anaerobt arbete, och inte ett bränsle i sig?

Glukos metaboliseras i muskeln till Pyruvat, vid syrerika förhållanden (aerob metabolism) omvandlas sedan Pyruvat till Acetyl CoA som går in i citronsyracykeln (TCA-cykeln/Krebscykeln). Vid denna reaktion bildar även NAD --> NADH+H. Den sistnämda molekylen används för att skapa ATP, den energirika molekylen som används i hela kroppen under energikrävande omständigheter, till exempel muskelarbete.

Vid ANAEROBA förhållanden omvandlas Pyruvat istället till Laktat (mjölksyra). Vid denna reaktion sker även: NADH+H --> NAD (alltså omvänd från ovanstående).
Detta sker för att NAD+ behövs som substrat i citronsyracykeln. I citronsyracykeln bildas sedan flertalet molekyler som i sin tur skapar energi.
Svårt att förklara kort och koncist tyvärr...

TL;DR: laktat (mjölksyra) används inte direkt som bränsle, det är mer korrekt att säga att laktat är nödvändigt för att kunna skapa ämnen som i sin tur används som energi.

bigbellybob
2013-03-14, 17:35
För att det kan försämra prestationen i det man gör efteråt. Dels så får man ett annat rörelsemönster så länge pumpen är kvar, dels blir man antagligen svagare och dels får man mindre energi kvar.



Kör på.

Så får man pump när man kör bänkpress blir man alltså svagare i hantelpressen som man kör efteråt, gentemot om man inte fått pump? Vidare lär man ju ta högre vikt 1rm med pump än utan i vilken övning som helst. Det låter instinktivt absurt men du verkar vara en veteran här på kolo o ha koll på vad du pratar om.

Varför finns det det då kosttillskott som just ska främja pumpen?

Finns pumpens negativa inverkar på styrka dokumenterad?

Anders The Peak
2013-03-14, 18:05
Så får man pump när man kör bänkpress blir man alltså svagare i hantelpressen som man kör efteråt, gentemot om man inte fått pump? Vidare lär man ju ta högre vikt 1rm med pump än utan i vilken övning som helst. Det låter instinktivt absurt men du verkar vara en veteran här på kolo o ha koll på vad du pratar om.

Varför finns det det då kosttillskott som just ska främja pumpen?

Finns pumpens negativa inverkar på styrka dokumenterad?

När man tränar för maxstyrka är det inte nödvändigt i med pump i någon större utsräckning. Men arbetande muskel blir alltid blodfylld.

bigbellybob
2013-03-14, 18:45
När man tränar för maxstyrka är det inte nödvändigt i med pump i någon större utsräckning. Men arbetande muskel blir alltid blodfylld.

I see, correlation not causation, intressant.
När det kommer till hypertrofi då? Är det första när syrebrist uppstår som pump har en inverkan?

Fredriiik
2013-03-14, 20:00
Kör på.

han menar såklart från din sida. Jag å Anders har denna studie som säger att det kan vara så att pump påverkar. Du har ingen?

"Whether acute exercise-induced cell
swelling mediates muscle hypertrophy is not known, but it
seems plausible given the known role of hydration in
regulating cell function."

Vad är pump enligt dig och bertbert?
Ni båda sa att Rikard hade fel när han pratade om blodfyllda muskler men i studien står det ju att det är just det som händer bland annat.

Anders The Peak
2013-03-14, 22:24
I see, correlation not causation, intressant.
När det kommer till hypertrofi då? Är det första när syrebrist uppstår som pump har en inverkan?

Det ställer andra krav på muskeln jämfört med maxstyrka där muskeln når ideal storlek där den utvecklar maximal styrka.