handdator

Visa fullständig version : Vad är bäst för att maximera mina resultat?


Hotdoog
2013-03-12, 12:28
Hej

Det kan bli lite mycket att läsa därför har jag delat upp det i "kapitel" så det inte ska bli så rörigt...
--------------------------------------------------------------------------
Bakrund:
Jag har tränat sens i höstas (oktober) med ett 2 split schema, på dessa två dagar körde jag igenom hela kroppen och på tredje dagen kör jag ett crossfitschema. Totalt 3 träningsdagar i veckan med en vilodag emellan.
Schemat bestod av basövningar med ca 6-10 sets per muskelgrupp
och 8 reps vardera.

Jag tyckerg inte att jag har fått den ökningen jag ville storleksmässigt (muskler) på kroppen, därför bytte jag schema efter jul till att träna 4 ggr i veckan, bara styrketräning och ingen crossfit. Med många basövningar igen schemat.
Jag har ökat 2 kg totallt, sens dess.
Denna gången tränade jag istället Max-OT style, med 4-6 reps.
--------------------------------------------------------------------------
Kosttillskott och mat.
Jag använder mig av whey-100 eller One whey Isolate en gång om dagen, men har nu börjat ta det minst 2 ggr per dag.
Till frukost blir det 2 port gröt och ett ägg.
Förmiddagsmellanmål 1 st kvarg. 250 g
Äter mycket nötkött, kyckling, lax, och torsk till lunch och middag, med en portion ris/pasta/potatisar.
Eftermiddagsmellanmål, 125 g keso och en banan och 1 äpple.
Middag se ovan
Kvällsmat proteindrink eller keso.
--------------------------------------------------------------------------
Mitt mål:
Att packa på mig så mycket muskler som möjligt utan att behöva bulka eller använda gainers. Det är snart badsäsong och jag vill undvika gainers, jag vet att det är för sent att börja deffa nu och få fram magrutor, men jag vill ändå se rätt så "fast" ut om man säger så.
--------------------------------------------------------------------------
Mina tankar idag:
Jag hörde talas om GVT, German Volume Training och funderar på att byta schema nu till detta.
Tror ni det skulle kunna boosta min träning med tanke på vad jag tränat förut?
Eller borde jag hålla mig till att träna tungt med få reps, eller som i höstas, fler reps och crossfit?
--------------------------------------------------------------------------

tossefar
2013-03-12, 12:33
Går du inte upp i vikt tillräckligt snabbt så har det ingenting med ditt träningsschema att göra. Du äter helt enkelt för lite.

edit: Och det finns inte ett schema i världen som har effekt på den (extremt) korta tid du använder det...

Hotdoog
2013-03-12, 12:40
Går du inte upp i vikt tillräckligt snabbt så har det ingenting med ditt träningsschema att göra. Du äter helt enkelt för lite.

edit: Och det finns inte ett schema i världen som har effekt på den (extremt) korta tid du använder det...

Men jag tror nog att jag har räknat ut det rätt.

Behöver ca 2300 kcal.
Äter ca 185 g protein, 230g kolhydrater och 87 g fett, allt detta per dag.
Använder shape up appen för att logga och räkna detta.

Med tiden syftar du då på att jag inte tränat tillräckligt länge?

Dreas
2013-03-12, 12:40
Lugna ner dig. Att bygga tar tid. Att bygga muskler på kcalunderskott/balans tar ännu längre tid.

tossefar
2013-03-12, 12:45
Men jag tror nog att jag har räknat ut det rätt.

Behöver ca 2300 kcal.
Äter ca 185 g protein, 230g kolhydrater och 87 g fett, allt detta per dag.
Använder shape up appen för att logga och räkna detta.

Med tiden syftar du då på att jag inte tränat tillräckligt länge?

Jag tvivlar inte på att du räknat rätt, men om du inte går upp i vikt så äter du uppenbarligen inte tillräckligt mycket. Det är ingenting magiskt. Oavsett om du tränar eller inte så går du upp i vikt om du äter mer energi än vad du förbrukar.

Precis så menar jag. Inget schema ger effekt efter 2 månader... Kör det du tycker är roligast (och jobbigast!) och ät mer än vad du förbrukar, så kommer resultaten.

Hotdoog
2013-03-12, 12:48
Lugna ner dig. Att bygga tar tid. Att bygga muskler på kcalunderskott/balans tar ännu längre tid.

Ok, men vad för slags träning tycker ni jag borde fortsätta med, samma förut?
Låg reps och tungt, eller högreps och lätt?
GVT?

Dreas
2013-03-12, 12:52
Ok, men vad för slags träning tycker ni jag borde fortsätta med, samma förut?
Låg reps och tungt, eller högreps och lätt?
GVT?Se till att vikterna ökar stadigt över en längre period. Ett schema med progressionstänk är vad jag skulle rekommendera.

5-3-1 kanske är något att titta på? Finns en tråd här.

Kortare scheman finns också, t.ex. Russian power routine.

Eller ta bara ett schema du gillat och kört på och sen ger du det några år. Se till att öka i styrka så ordnar det sig.

Hotdoog
2013-03-12, 13:15
Se till att vikterna ökar stadigt över en längre period. Ett schema med progressionstänk är vad jag skulle rekommendera.

5-3-1 kanske är något att titta på? Finns en tråd här.

Kortare scheman finns också, t.ex. Russian power routine.

Eller ta bara ett schema du gillat och kört på och sen ger du det några år. Se till att öka i styrka så ordnar det sig.

Tycker det är svårt att öka i vikterna nu.
Ett exempel är bänkpress. Vill nå 3 siffriga i bänk men ligger stadigt på 95 kg om jag kör med 6 reps. Så är det mer eller mindre i alla muskelgrupper.

tossefar
2013-03-12, 13:18
Tycker det är svårt att öka i vikterna nu.
Ett exempel är bänkpress. Vill nå 3 siffriga i bänk men ligger stadigt på 95 kg om jag kör med 6 reps. Så är det mer eller mindre i alla muskelgrupper.

Återigen, du behöver öka i kroppsvikt.

forslund
2013-03-12, 13:43
Precis så menar jag. Inget schema ger effekt efter 2 månader...

Vilket skitsnack.

Blindguard1
2013-03-12, 14:09
Vilket skitsnack.

Japp...

Om du tror att du räknat rätt, kör ett experiment, grisbulka och se om något händer, om det gör det så har du räknat fel :P för om du nu kört i 7 månader och knappt gått upp i vikt trots att du ständigt legat på ett överskott så har du antingen något fel eller så har du bara räknat fel, vilket jag tror att det är.

Själv är jag 189, 105kg och behöver drygt 3500 för att ligga på balans, jag ligger på ungefär 4000 per dag nu. Det ska vara svårt att gå upp i vikt såväl som med träningen, jag har inget problem med att ligga på deff eller träningen, det är viktuppgången som blir svårare, kostar mer, behöver äta mycket och ofta, för lite och ofta går fan inte längre :P

Tycker det är svårt att öka i vikterna nu.
Ett exempel är bänkpress. Vill nå 3 siffriga i bänk men ligger stadigt på 95 kg om jag kör med 6 reps. Så är det mer eller mindre i alla muskelgrupper.

Testa att vara mindre reps fokuserad, försök köra mellan 1-3 reps i två/tre set och se om det hjälper, det gjorde det för mig.

Hotdoog
2013-03-12, 23:18
Japp...

Om du tror att du räknat rätt, kör ett experiment, grisbulka och se om något händer, om det gör det så har du räknat fel :P för om du nu kört i 7 månader och knappt gått upp i vikt trots att du ständigt legat på ett överskott så har du antingen något fel eller så har du bara räknat fel, vilket jag tror att det är.

Själv är jag 189, 105kg och behöver drygt 3500 för att ligga på balans, jag ligger på ungefär 4000 per dag nu. Det ska vara svårt att gå upp i vikt såväl som med träningen, jag har inget problem med att ligga på deff eller träningen, det är viktuppgången som blir svårare, kostar mer, behöver äta mycket och ofta, för lite och ofta går fan inte längre :P



Testa att vara mindre reps fokuserad, försök köra mellan 1-3 reps i två/tre set och se om det hjälper, det gjorde det för mig.


Jag är 174 lång och väger 74,5 kg.

1-3 reps i två eller tre set? Är det inte lite väl lite?
Jag har hört talas om att träna minst 4 reps men inte bara 1 rep...

Men har ni några synpunkter på mitt sätt att träna som jag nämnt ovan?

Är crossfit bra för förbränning och packa på muskler, volym, balans och koordination?
Eller fokus på mer enbart att lyfta vikter?

Latissimus Dorsi
2013-03-12, 23:20
Hård träning ger bäst resultat, speciellt under en lång tid t.e.x minst 6 månader för att märka att det går rätt bra framåt.

Jag tycker personligen crossfit suger.

weistedt
2013-03-12, 23:25
kör överlag med samma mentalitet och kost mot kcalbalans, tycker det funkar riktigt bra. brukar se resultat efter nån vecka bara tills pumpet är tillbaka (från uppehåll) sen brukar det ge riktig skillnad efter ett par månader

Blindguard1
2013-03-12, 23:55
Jag är 174 lång och väger 74,5 kg.

1-3 reps i två eller tre set? Är det inte lite väl lite?
Jag har hört talas om att träna minst 4 reps men inte bara 1 rep...

Men har ni några synpunkter på mitt sätt att träna som jag nämnt ovan?

Är crossfit bra för förbränning och packa på muskler, volym, balans och koordination?
Eller fokus på mer enbart att lyfta vikter?

Crossfit suger, tycker jag då, finns de som gillar det, crossfit är ju just vad det heter, en blandning.

För styrka så ska du sikta på 4-6 reps under 4-5 sets som ligger på 85% av ditt 1RM, men om du nu ligger fast så kan du testa olika saker, jag låg som sagt på 90-95% och körde runt 2-4 reps istället, för att sedan köra 95-100% på 1-2 reps, körde 2-4 reps på kanske 3 sets och 1-2 på 2 sets. Det fick min styrka i bänkpressen som jag hade fastnat i att skjuta ifrån som fan, ökar fortfarande och låg förut still på 105kg 1RM, ligger nu på 125, och det var 2 månader sen.

Hotdoog
2013-03-14, 20:54
Men skulle ni säga att Crossfit kan ha en negativ inverkan på min träning?
Om jag vill packa på mig så mycket muskelmassa som möjligt.
Jag är även ute efter balansen och explosiviteten som finns i Crossfit träningen.