handdator

Visa fullständig version : Tandblekning


Sparven från Minsk
2013-03-12, 08:45
Har förstått att det i dagens underbara samhälle finns möjlighet att utföra detta hemma. Dvs måste inte gå till tandläkare och betala multum för att få vita tänder.

Någon som har erfarenhet av tandblekning hemma, kan komma med förslag på kit samt andra tips och trix?

tlk
2013-03-12, 08:50
BeConfident har fått 5/5 utav veckorevyn!

Angel
2013-03-12, 10:26
Jag kör alltid hemma. Vet inte vilket märke dock.

Bailah
2013-03-12, 10:32
Syrran köpte något i USA nått år tillbaka. En tandskena du häller i något gojs sen sätter in i en timme eller vad det nu var. Syrran sa "Äh, jag sover med den på sen är mina tänder sparkly!"
Hon har ju vita tänder så jag tänkte sure. Vaknade nästa dag och det isade något förjävla mycket i ALLA tänder. Det höll på i två dagar och smärtan var horribel. Mina tänder blev ifs vita men inte värt det. Så finns det något annat så är jag intresserad också!

Eller bara inte ha inne den mer än en timme... !

Paperbasket
2013-03-12, 10:39
Jag har prövat för något år sedan och kommer tyvärr inte ihåg märke.

Tandläkarna, de jag pratat med, säger att man inte ska göra det själv då man kan skada emalj etc. Vet inte om det är för att de inte vet tillräckligt om produkten eller om det är sant.

Om du ska pröva, som Bailah tog upp.. Less is more. Det är rätt starka grejer så att ha i dem för mycket kan påverka tandköttet med.

delta_mats
2013-03-12, 11:23
Ytan blir skör efter en blekning, och ett tag efteråt är den ännu känsligare för missfärgning än innan blekningen.

Gober
2013-03-12, 11:25
Man bör väl ha varit hos tandläkare först och se till att man inte har hål osv, det är väl då det kan göra jävligt ont.

martikainen
2013-03-12, 12:48
Något så viktigt som ens tänder skulle aldrig jag chansa på.
jag gick till folktandvården och gick en undersökning + gjorde skena för blekning. 2700kronor och 2 veckor senare hade jag perfekt bleka tänder med ytterst lite besvär (inga ilningar men lite ömt tandkött pga blekmedlet).

Jag kände mig också väldigt trygg i att min tandläkare fick godkänna det.

mela
2013-03-12, 14:00
Jag snusar, dricker mängder med kaffe men håller tänderna vita med:

http://img367.imageshack.us/img367/8954/pepsodentwhitenowhm9.jpg


och


http://images-its.chemistdirect.co.uk/Denivit-Professional-Whitening-Toothpaste-27258.jpg?o=vjZrvR1rfziyiZE1NxWsCMSphx0j&V=YGyN

Sandra81
2013-03-12, 14:02
borstar med bikarbonat

awesomooo
2013-03-12, 14:08
Jag köpte Pepsodent White Now igår, tyckte mig nästan ana att tänderna blev ännu mer missfärgade.

Amfksp
2013-03-12, 14:11
Finns det något för hemmabruk mot tandsten?

Mental
2013-03-12, 14:30
Finns det något för hemmabruk mot tandsten?

Efter att den bildats? Nej.

Men förebygga kan man göra, genom att borsta rätt, regelbundet och tandtråda.

Slartibartfast
2013-03-12, 15:15
Tandkrämer som ska göra tänderna vitare (eller i praktiken minska missfärgningar) är väl bara BS?

cero
2013-03-12, 15:22
TS: Gör det inte hemma. Onödigt att chansa. Misslyckas det kan det bli väldigt dyrt och omständligt.

Sparven från Minsk
2013-03-12, 15:23
Jag snusar, dricker mängder med kaffe men håller tänderna vita med:

http://img367.imageshack.us/img367/8954/pepsodentwhitenowhm9.jpg


och


http://images-its.chemistdirect.co.uk/Denivit-Professional-Whitening-Toothpaste-27258.jpg?o=vjZrvR1rfziyiZE1NxWsCMSphx0j&V=YGyN

Testat den översta, tycker inte den gjorde varken till eller ifrån =(

Sparven från Minsk
2013-03-20, 14:13
Beslut fattat!
La en besätning hos BeConfident på deras kit med betskena för 399 :-
Ska vi se om det är bra skit eller ej! Återkommer med rencension och möjligen för och efterbilder.

PixelMiner
2013-03-20, 18:54
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4118797&postcount=25

shadowfire
2013-03-20, 19:29
Efter att ha provat 3st sådana fina "blekatänderhemma"-grejsemojs med skenor, och "lika stark gel som hos tandläkaren men ännu bättre!!!11[tm]" så ja, det gjorde resultat. I 3 veckor. Sedan satte sig kaffet sin prägel på tänderna igen.

Gick till tandläkaren, formgjöt skenor efter tänderna och fick gel ännu en gång, men denna gång så gav det faktiskt långvarigt resultat också, tog över ett år innan nästa blekning.

Skenorna består ju o lite extra gel kostar en hundring, så för min del så var det onekligen bortkastade pengar med tv-shop-trams och verkligen värt det att få bra skit för dubbla priset hos tandläkaren. Åtgången av en liten gel-spruta är ju minimal även om den är dyrare i inköp, men mängden gel är en liten droppe på varje tandplats i skenan som är formgjuten.

Sedan kan man ju fundera på tandkrämer som bleker, du borstar tänderna i 1 minut innan du ska till jobbet/plugget (seriöst, hur många borstar 2-5 minuter?), sedan spottar du ut skiten och en kvart senare har du fyllt käften med kaffe, thé eller annat gott.. ska det verkligen BLEKA en så stark yta som emalj då får det vara ett gröndjävulskt tryck i skiten! Möjligen kan det avlägsna bajs på tänderna från gårdagens intag, men det gör ju vanlig tandborstning med. Ett par sådana tandkrämer har visat sig vara effektiva, då de innehållt så pass kraftigt polermedel att du inte bara blivit av med missfärgningarna utan yttersta lagret av tanden också. Får nog ställa mig lite skeptisk här, utan att vara varken tandläkare eller speciellt insatt... men vad har vi sagt om genvägar på kolo?

shadowfire
2013-03-20, 19:32
Man behöver inte gå till gymet heller, räcker med att koppla lite elektroder på magen o köra en stund medan man kollar på Lilla huset på Prärien så förlorar man 15 kg fett och får rutmage.

Frantic
2013-03-20, 19:48
Jag har blekt mina tänder två gånger med laser på klinik med brilliant smile-tekniken efter erbjudanden från Groupon.
Jag har i princip inte sett någon skillnad och kan dumförklara mig själv som gjorde det två gånger.

Ska jag göra det igen är det skena hos tandläkaren som gäller. Eller sätta in porslinfasader om jag vinner på lotto.

tlk
2013-03-20, 20:08
Finns det något för hemmabruk mot tandsten?

Du kan bjuda hem en tandhygienist på kaffe. Alternativt köpa en sickle och be någon kompis köra igång. Förutsatt att det är supragingival tandsten dårå.. annars bör du nog lämna det till proffsen.

Slartibartfast
2013-03-31, 07:45
Gick till tandläkaren, formgjöt skenor efter tänderna och fick gel ännu en gång, men denna gång så gav det faktiskt långvarigt resultat också, tog över ett år innan nästa blekning.

Gjuter dom av alla tänder, även dom bakre? Har gjort det ett par gånger då jag var yngre, när jag skulle få tandställning. Fyfan vad äckligt det var. *spy*

PureWhey
2013-03-31, 08:29
Vad kostar porslinsfasader? Ramlade och slog sönder min framtand för ett tag sedan of vill laga och fixa det på bästa möjliga sätt..

bigtraps
2013-03-31, 08:30
Nån som provat Zoom?

awesomooo
2013-03-31, 08:43
Jag har haft problem med mina framtänder eftersom jag har slagit av dom två gånger och med det kan jag tycka att dom har blivit lite missfärgade. Vad kostar egentligen en riktig tandblekning? Det kanske t.o.m. är värt att åka till Estland eller något och göra det?

jockke
2013-03-31, 12:46
Annars


http://i48.tinypic.com/3465q45.jpg

Lundberg
2013-03-31, 13:04
Vad kostar porslinsfasader? Ramlade och slog sönder min framtand för ett tag sedan of vill laga och fixa det på bästa möjliga sätt..

Min tandläkare tar runt 4k per tand. Om du har slagit sönder en framtand så är det nog troligt att du måste fixa fasader för de fyra mittersta tänderna.
Plus att du måste bleka tänderna innan så dom ska kunna matcha färgen så bra som möjligt, och det går runt 3k.

Jode
2013-03-31, 17:58
Har kört med tandblekningspenna några gånger. Visst blir tänderna lite vitare efter ett par dagars användande men fundera på att gå till en "klinik" eller tandläkare för att få ett mer bestående resultat.
http://www.billigastetandblekningen.se/wp-content/uploads/2011/06/tandblekningspenna.jpg

cero
2014-07-06, 12:32
Vad kostar blekning hos tandläkaren? Det är inget man behöver göra ofta så det kan vara värt det. Och sluta dricka kaffe och té om vita tänder är så viktigt.

PureWhey
2014-07-06, 12:34
Vad kostar blekning hos tandläkaren? Det är inget man behöver göra ofta så det kan vara värt det. Och sluta dricka kaffe och té om vita tänder är så viktigt.

Tror det kostar olika beroende på vart man bor, det finns en prislista på landstingets (?) hemsida har jag för mig. Kostade runt 3000 i Göteborg har jag för mig sist jag kollade.

cero
2014-07-06, 12:36
Äh, det var inte så mycket. Med lite förebyggande efteråt så håller dem nog sig vita i ett antal år? Vore ju inte så kul att förstöra emaljen genom att göra det själv, om det nu stämmer att den risken finns.

EDIT: Såg nu att det var en reklampost som bumpade tråden. Aja.

PureWhey
2014-07-06, 12:38
Har polare som vart hos b la Alexis-kliniken... Knappt sett någon skillnad tbh. Folk som gör det hos tandläkaren brukar se mycket bättre ut. Jag kommer göra det när jag orkar.

timoat
2014-07-06, 19:50
Jag använder crest whitening strips, professional, fungerar bra, kört dem 3 gånger nu under 2 år, alla kommenterar mina vitare tänder. känner mig mycket självsäkrare och snygg när jag ler nu, innan var mina tänder jävligt gula pga massa kaffe. kan säga att jag inte dricker kaffe pga det längre, eller te, eller cola. Kostar väl 4-500 på ebay. lätt värt det.

greger3
2014-08-04, 15:22
Nån som testat tandblekning med plasmaljus? Halva priset på en klinik här i stan just nu så funderar på om det är värt det. Vad är det för behandling man gör hos tandläkare?

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Snubben
2014-08-04, 15:25
Uppenbart reklam men hells no! Köpte dessa på groupon för skojs skull, gav inte ett smack. Pengar i sjön.

+1

Jag använder crest whitening strips, professional, fungerar bra, kört dem 3 gånger nu under 2 år, alla kommenterar mina vitare tänder. känner mig mycket självsäkrare och snygg när jag ler nu, innan var mina tänder jävligt gula pga massa kaffe. kan säga att jag inte dricker kaffe pga det längre, eller te, eller cola. Kostar väl 4-500 på ebay. lätt värt det.

Men är det inte de dära som man sätter på tänderna och låter sitta? Jag har riktigt dålig erfarenhet av dessa, frågan är om mina tänder faktiskt inte blev gulare..

Macroman
2014-08-04, 15:48
Har blekt tänderna flera ggr. Kanske 4-5 ggr?

Första gången var hos tandläkaren med gjutning av skenor etc. Sedan fick man sprutor med medel som man fyllde skenorna med och hade i på natten. Detta medel kunde man få ilningar och ont i tandköttet av. De nyare produkterna får man inte det och behöver dessutom bara ha skenorna 20 min/gång. Har inte märkt av några problem med skörare tänder etc. Tänderna blir helt klart vitare men för mig tar det ett par veckor men det beror ju på ålder etc.

Senast använde jag Beconfident. Funkade bra.

timoat
2014-08-04, 16:45
+1



Men är det inte de dära som man sätter på tänderna och låter sitta? Jag har riktigt dålig erfarenhet av dessa, frågan är om mina tänder faktiskt inte blev gulare..

Yes, fungerade skitbra för mig, på tal om det kanske det är dags för en ny kur nu. Du måste hålla dig borta från ALLA former av livsmedel som kan missfärga tänderna under tiden innan och efter. Det var så jag slutade med kaffe och te. Dricker du det medans du använder det så riskerar man nog att missfärga tänderna ännu mer är de var innan. Hydroxiden gör ju tänderna porösare för tillfället.