handdator

Visa fullständig version : Distanscykling - Påverkar gymningen negativt?


Sarga
2013-03-11, 16:57
Snart börjar cykelsäsongen för mig! Så fort plusgraderna börjar hålla i sig och isen försvinner från gatorna börjar träningen inför andra vättern!

Lite historia bakom frågorna som kan förbises. Frågorna kommer längst ned:

Jag började cykla förra året i samband med att jag fick en svår gymsvacka. Var borta från gymmet i 5 månader. Tanken med cyklingen var, utöver för träningen och nöjet, att bli av med fett som kommit på grund av min vårdslösa bulk tidigare.
Jag slarvade dock grovt med kalorier och protein (i synnerhet protein) under cykelperioden, där jag gick på en väldigt märklig diet samtidigt som jag långdistans- och intervallcyklade omkring 20 mil i veckan. Senare började jag även distansjogga.

Jag gick ned över 10 kg under dessa månader och förlorade cirka 10 cm kring magen, men hade trots en vikt på 74.5 kg (184 cm) en del fett kring magen i alla fall. Min tanke är nu i efterhand att det självklart berodde på en usel kost men också på långa kardiopass där jag förstått att långdistanslöpning bryter ned muskler. Den dåliga kosthållningen var givetvis den kanske största orsaken och kombinationen med löpning blev kanske den vinnande formeln för att förlora muskelmassa.

Frågan man kan ställa sig är huruvida distanscykling har likvärdiga muskelnedbrytande egenskaper som distanslöpning och ifall jag måste göra några förändringar med kost och gymning i och med cyklingen. Jag planerar att cykla aningen mindre i år där gymningen skall ha prio. Kosten skall, liksom nu, ligga på marginellt överskott. Joggning är inte aktuellt längre.

Frågorna:

* Under de längre cykelpassen (över 3 timmar), av hur stor vikt är det att regelbundet fylla på med protein och kolhydrater?

* Är det sannolikt att de långa cykelpassen kommer bilda så pass höga nivåer av kortisol så att muskeluppbyggningen tar någon betydande skada?

* Vore det att rekommendera att istället för långa cykelpass (3-5 timmar) istället ta kortare pass (1-2 timmar) och köra intervall? Eller ett distanspass (+3 timmar) och ett intervallpass (1 timme) i veckan.

* Finns det någon risk att distanscyklingens "eventuella" muskelnedbrytande egenskaper kan "väga tyngre" än de positiva faktorerna vid regelbunden gymning och god kosthållning? Skulle kroppen komma att bryta ned muskler på grund av de faktorer som (eventuellt) kommer med distanscykling och genom kaloriöverskottet lägga på sig mer fett istället?

* Skulle cykling (2 pass i veckan, relativt intensivt) rent av kunna främja muskeluppbyggningen om man sköter kost och gymning?

Morty
2013-03-12, 16:29
Snart börjar cykelsäsongen för mig! Så fort plusgraderna börjar hålla i sig och isen försvinner från gatorna börjar träningen inför andra vättern!

Lite historia bakom frågorna som kan förbises. Frågorna kommer längst ned:

Frågorna:

* Under de längre cykelpassen (över 3 timmar), av hur stor vikt är det att regelbundet fylla på med protein och kolhydrater?
Jag har redan gjort 2 distanspass utomhus :hbang:

Det är inte jätteviktigt. Det beror på hur fit du är. Om du är riktigt vältränad är ett 3h distanspass ganska lätt, är du ny kanske det är stenhårt och då behövs det lite energi på passen. Kolhydrater är det viktiga.

* Är det sannolikt att de långa cykelpassen kommer bilda så pass höga nivåer av kortisol så att muskeluppbyggningen tar någon betydande skada?
Nej, det tror jag faktiskt inte. Det är bara att köra på. Vad som kommer att bli svårt är att gymma benen ordentligt av uppenbara skäl.

* Vore det att rekommendera att istället för långa cykelpass (3-5 timmar) istället ta kortare pass (1-2 timmar) och köra intervall? Eller ett distanspass (+3 timmar) och ett intervallpass (1 timme) i veckan.
Både och! Distans och intervall. Distanspassen behöver sällan vara övar 3h då det tycks vara diminishing returns på längre pass än så, ie, varje timma upp till 3 ger verkligen 1h träningseffekt medans ytterligare tid inte ger så mkt mer och till och med kan vara negativt pga man blir så sliten. Intervallpassen bör vara 2x20 min eller 3x15 min på tröskel imo. Om du är tjej har du stor nytta av backpass också. Det har såklart killar med men nyttan är störst för tjejer.

* Finns det någon risk att distanscyklingens "eventuella" muskelnedbrytande egenskaper kan "väga tyngre" än de positiva faktorerna vid regelbunden gymning och god kosthållning? Skulle kroppen komma att bryta ned muskler på grund av de faktorer som (eventuellt) kommer med distanscykling och genom kaloriöverskottet lägga på sig mer fett istället?
Nej absolut inte.
* Skulle cykling (2 pass i veckan, relativt intensivt) rent av kunna främja muskeluppbyggningen om man sköter kost och gymning?
Så långt skulle jag nog inte sträcka det. Som sagt, benträningen går stick i stäv med cyklingen men överkroppsträningen är inga problem.

Skallfraktur
2013-03-14, 11:58
Om man jämför långdistanslöpare och cyklister så har ju cyklisterna väldigt mycket muskulösare lår. Nu gissar jag på att cyklister tränar sina ben på gym långt mer än vad en långdistanslöpare gör (om dom ens tränar på gym), men eftersom de kan bygga en relativt bra massa så borde det inte vara extremt muskelnedbrytande.

Spikmattan
2013-03-14, 12:27
Jag har redan gjort 2 distanspass utomhus :hbang:

Intervallpassen bör vara 2x20 min eller 3x15 min på tröskel imo. Om du är tjej har du stor nytta av backpass också. Det har såklart killar med men nyttan är störst för tjejer.


Nej absolut inte.

Så långt skulle jag nog inte sträcka det. Som sagt, benträningen går stick i stäv med cyklingen men överkroppsträningen är inga problem.

Korkad fråga kanske... men är det då av rent utseendemässiga skäl det skulle vara extra bra för tjejer?

cero
2013-03-14, 13:07
* Är det sannolikt att de långa cykelpassen kommer bilda så pass höga nivåer av kortisol så att muskeluppbyggningen tar någon betydande skada?

Är det verkligen kortisol som gör att musklerna tar stryk av för mycket konditionsträning?

Sarga
2013-03-14, 13:44
Jag har redan gjort 2 distanspass utomhus :hbang:

Det är inte jätteviktigt. Det beror på hur fit du är. Om du är riktigt vältränad är ett 3h distanspass ganska lätt, är du ny kanske det är stenhårt och då behövs det lite energi på passen. Kolhydrater är det viktiga.


Nej, det tror jag faktiskt inte. Det är bara att köra på. Vad som kommer att bli svårt är att gymma benen ordentligt av uppenbara skäl.


Både och! Distans och intervall. Distanspassen behöver sällan vara övar 3h då det tycks vara diminishing returns på längre pass än så, ie, varje timma upp till 3 ger verkligen 1h träningseffekt medans ytterligare tid inte ger så mkt mer och till och med kan vara negativt pga man blir så sliten. Intervallpassen bör vara 2x20 min eller 3x15 min på tröskel imo. Om du är tjej har du stor nytta av backpass också. Det har såklart killar med men nyttan är störst för tjejer.


Nej absolut inte.

Så långt skulle jag nog inte sträcka det. Som sagt, benträningen går stick i stäv med cyklingen men överkroppsträningen är inga problem.

Tack för svaren :) Då är allt som jag hade hoppats. Det med diminishing returns lät intressant. Det visste jag inte.

Morty
2013-03-14, 14:54
Om man jämför långdistanslöpare och cyklister så har ju cyklisterna väldigt mycket muskulösare lår. Nu gissar jag på att cyklister tränar sina ben på gym långt mer än vad en långdistanslöpare gör (om dom ens tränar på gym), men eftersom de kan bygga en relativt bra massa så borde det inte vara extremt muskelnedbrytande.

Det är för att kraven ser ut så i cykling. Den som trycker hårdast på pedalerna är sannolikt den som vinner. Då krävs muskler. Jag tror seriöst inte att det är någon vidare styrketräning för de som cyklar landsväg. MTB & bana dock, de styrketränar.

Korkad fråga kanske... men är det då av rent utseendemässiga skäl det skulle vara extra bra för tjejer?

Haha nej, men de drar mer nytta av den cykelstyrketräningen. Svagare lår.

Spikmattan
2013-03-14, 16:48
Haha nej, men de drar mer nytta av den cykelstyrketräningen. Svagare lår.

haha.. åh. Anade att det var något som inte stämde :smash:

arthax
2013-03-14, 17:56
Utan att svara på dina frågor nämnvärt eller ha någon egen kunskap i om din frågeställning så har jag en god vän som tränar aktivt idag (långdistanns cykling) och var för några år sedan verksam i SM i både landsvägscykling och mountinbike. Han är rent muskulärt större än de flesta jag känner, så i det fallet, jag vet inte om han är unik så till synes har inte cyklingen påverkat hans muskelmassa negativt.