handdator

Visa fullständig version : Ont i smalbenen


Argbiggan
2013-03-11, 11:43
Nu får det vara slut på smyglurkandet för mig på detta forum, jag har en fråga.

Jag har sprungit en hel del, men till och från. Jag gillar att springa allt från korta snabba distanser till långa långsamma.
Jag får dock alltid benhinneinflammation. Jag vilar, ibland har det t.o.m gått månader tills jag börjat träna igen. Jag kör alltid lugnt i början, stretchar innan osv.

Nu har jag börjat styrketräna, har tränat benen genom att köra benböj. Men nu har jag så ont i smalbenen att jag knappt kan gå och börjar känna mig förtvivlad eftersom jag vill gå ner i vikt. Jag funderar på att köpa pronationsskor (Min skosula är sliten på utsidan) men jag har också läst att dom inte hjälper.

Min fråga är hur man kan förebygga och förhoppningsvis bli av med benhinneinflammation? Jag har det inte asfett med pengar just nu så behöver budgetalternativ.

Jag tackar på förväg och ber om ursäkt om all info redan finns någonstans som jag inte lyckats hitta.

rooz
2013-03-11, 11:46
Tåhävningar i gummiband, funkade för mig iaf.

Argbiggan
2013-03-11, 11:48
Som uppvärmning eller ska man köra varje dag? Hur många ska man göra utan att det sliter?

rooz
2013-03-11, 11:59
Som uppvärmning eller ska man köra varje dag? Hur många ska man göra utan att det sliter?

Jag gjorde ca 300 varje dag, 100 åt höger & vänster samt 100 rakt upp.


Rehab /prehab ska inte slita ut dig..

Bryggan
2013-03-11, 12:04
Denna jävla benhinneinflammation!! I ett års tid hade jag denna skiten konstant för att jag var tvungen att knata 2 mil varje dag (lumpen). Till slut garvade jag bara åt smärtan på något lustigt vis, det gör ju rejält ont men ändå på ett ganska mjukt sätt...vet inte hur jag ska uttrycka det.
Står du bara ut med smärtan så går den att köra vidare med.

Lycka till

rooz
2013-03-11, 12:07
Denna jävla benhinneinflammation!! I ett års tid hade jag denna skiten konstant för att jag var tvungen att knata 2 mil varje dag (lumpen). Till slut garvade jag bara åt smärtan på något lustigt vis, det gör ju rejält ont men ändå på ett ganska mjukt sätt...vet inte hur jag ska uttrycka det.
Står du bara ut med smärtan så går den att köra vidare med.

Lycka till

Låter som en sund & bra lösning.

Bryggan
2013-03-11, 12:25
Åhh ironi på hög nivå.
Nej det är klart man ska bota sig om det går. Jag vet inte hur det är med er men jag tar smärtor på ganska stort allvar eftersom jag anser att det är kroppens sätt att signalera att något inte är som det ska. Men just med benhinneinflammation så det lite annorlunda anser jag...det är en smärta som till skillnad mot annan smärta är tämligen ofarlig. Ja det gör ont av h-e och din lösning är bra rooz. Jag ville bara säga att man behöver inte vänta med att träna pga benhinneinflammation, om man inte vill.

Argbiggan
2013-03-12, 08:39
Nu har jag införskaffat ett gummiband, hoppas verkligen att det kommer hjälpa.
Jag har precis lika ont i benhinnorna idag som jag hade igår.

Vet någon här om det är ok att köra crosstrainer så länge? Jag mår piss av att inte kunna träna nämligen :/

Bailah
2013-03-12, 10:36
När jag hade det som värst med benhinnorna kunde jag knappt gå. Hade så jävla ont.
Jag cyklade och körde crosstrainer dock. Det funkade utan några större problem. Sen vilade jag 4ish månader från löpning, fotboll, thaibox etc etc.. Testade i lördags att spela mitt första inomhus fotbollsmatch. Började med att stretcha ut benhinnorna, slängde på tigerbalsam sen körde jag. Ingen smärta alls ännu. Är sjukt glad, men jag har testat en massa och enda som verkar hjälpa mig var vila >.<

Argbiggan
2013-03-12, 11:02
Så det enda som hjälper för att bli av med skiten för att kunna träna, är att inte träna.. Skit :C

LizaK
2013-03-12, 11:25
Vissa har känsliga benhinnor. Är man/har man en gång varit överviktig, är inflamerade behinnor vanligare.

Felet många gör är att de börjar träna igen i princip såfort inflammationen är över. Man bör, enligt min sjukgymnast, vänta ett (bra) tag till.
Under tiden man vilar ut inflammationen är det bra med s.k "aktiv vila". Cykling och simning är 2 konditionsformer som brukar fungera bra då man har benhinneinflammation.

Att börja belasta benen mer och mer när man väl ska "komma igång" igen är en process. En del kan behöva börja med promenader i en, två månader innan de kroppsligen är redo för att bara jogga igen.

Skynda långsamt.. (Har fungerat för mig. Benhinnerna trilskas numera aldrig, vad jag än gör (peppar peppar)..).

Argbiggan
2013-03-12, 21:36
Fast jag tycker väl inte jag är jätteöverviktig (Tjej, 26 år 174 cm 70 kg) vet dock inte var gränsen går för att det ska vara skadligt för benhinnorna.

Köpte faktiskt nyligen årskort på badhuset, så jag får väl simma lite oftare. Tycker dock inte det är det minsta jobbigt. Det jag gillar med löpning är att det är det enda sättet att få upp flåset på.

Idag cyklade jag en timme, nästan 3 mil. Kändes ingenting rent konditionsmässigt, bara i arslet. :(

LizaK
2013-03-13, 02:32
Fast jag tycker väl inte jag är jätteöverviktig (Tjej, 26 år 174 cm 70 kg) vet dock inte var gränsen går för att det ska vara skadligt för benhinnorna.

Köpte faktiskt nyligen årskort på badhuset, så jag får väl simma lite oftare. Tycker dock inte det är det minsta jobbigt. Det jag gillar med löpning är att det är det enda sättet att få upp flåset på.

Idag cyklade jag en timme, nästan 3 mil. Kändes ingenting rent konditionsmässigt, bara i arslet. :(

Tror inte att mindre övervikt påverkar så mycket, men det är säkert individuellt. Dina stats tyder förresten inte på övervikt överhuvudtaget.

Allt går att få jobbigt. Dra på dig ett gäng vikter och crawla tills du inte orkar lyfta armarna längre. Cykla i backar, snabbt och ofta.

Max-Ot Cardio på fåtöljcykeln må se bekvämt ut, men är jobbigt så in i..

Lycka till nu.