handdator

Visa fullständig version : Hjälp - träna ben med skivstång men utan ställning


Tisu
2013-03-11, 10:06
Hej!

Tränar för tillfället hemma där jag har tillgång till en skivstång på upp till 130 kg. Men jag har ingen ställning eller så, så ska jag använda den måste jag lyfta upp den från marken.... Hantalrna jag har kan jag mata med runt 40 kg.

Hur kan jag träna ben med dessa förutsättningar. Jag har tänkt sumomark kanske? Har provat med utfall med hantlar, men det blir så instabilt tycker jag...

Ladugårdsdörr
2013-03-11, 10:07
Frivänd och kör frontböj.

z_bumbi
2013-03-11, 10:48
Marklyft
Stelbenta marklyft
Utfall. Om det är vingligt så är det bara att öva, att det är vingligt kan bero på ovana eller att du är svag i vissa muskler som du i alla fall bör stärka.
Lårcurl
Benspark

Sen finns det en del mer obskyra varianter men det där räcker bra för de flesta.

Kischen
2013-03-11, 10:54
Lårcurl
Benspark


Med stång och hantlar?

kalajset
2013-03-11, 11:01
Hack lift/hack squat. (Det tycks råda en viss förvirring gällande vad övningen egentligen kallas). Nu gäller det alltså inte maskinvarianten utan just med fri stång, likt ett marklyft bakom ryggen. Riktigt trevlig övning i eget tycke!

EDIT: Tillägger att detta självklart inte bör vara den enda benövningen i ett program utan ett tillskott till övriga nämnda övningar. Med det sagt hade jag personligen haft den som huvudövning men det beror helt på målsättning och förutsättningar i övrigt.

stemag
2013-03-11, 11:09
Jefferson squat kan starkt rekomenderas.

Jag har själv precis upptäkt denna övning, lite yxig i början, men kanon.

z_bumbi
2013-03-11, 11:09
Med stång och hantlar?

Håll fast hanteln mellan fötterna alt fäst en rem runt hanteln eller en viktskiva och fäst runt benet/benen.

Rikard Jansson
2013-03-11, 11:11
+1 på jefferson squat

Marcuslevin
2013-03-11, 12:52
Kör en clean and jerk och sen overheadsquatar du 100 reps, så! Du är klar!

svenbanan
2013-03-11, 14:12
Bygg en ställning själv i trä.

Alternativt frivänd och frontböj. Förutom det uppenbara med marklyftsvarianter.

Tisu
2013-03-12, 07:22
Tackar för alla råd. Marklyft kör jag redan under ryggpasset (får dock träningsvärk i hamstring och gluteus).

Att utfallets vinglighet beror på svaghet i stabiliseringsmuskler kan jag köpa, så det är ytterligare en anledning att köra på det.

Hack lift provade jag, men hade svårt att få upp så mycket vikt (kanske inte vågade?).

Jefferson squat kändes bra. Fick upp mycket vikt på ett stabilt sätt. Men hur gör ni som utför den, byter ni "grepp" på den, eller håller ni alltid på samma sätt?