handdator

Visa fullständig version : Söker Stand Up Comedy-kurser


Diomedea exulans
2013-03-10, 22:33
Hej!

Jag vill gå en Stand up Comedy-kurs, men när jag googlade visade sig utbudet vara något av en djungel. Är det någon som har några tips om en bra? Jag bor i Blekinge.

Syftet med det hela? Jag vill bli roligare, helt enkelt.

Duran
2013-03-10, 22:40
Jag har också tänkt på att kanske gå en sån kurs! Hoppas det dyker upp bra tips.

Degpekka
2013-03-11, 00:08
Jag hade nog hellre satsat på en kurs i teater/improvisationsteater, man lär sig sjukt mkt på det. Stand up comedy är ju inte så roligt egentligen... det är ju bara själva manuset som är kul och en viss känsla för timing.

Diomedea exulans
2013-03-11, 06:37
Jag hade nog hellre satsat på en kurs i teater/improvisationsteater, man lär sig sjukt mkt på det. Stand up comedy är ju inte så roligt egentligen... det är ju bara själva manuset som är kul och en viss känsla för timing.

Stand up comedy är väl roligt om komikern är rolig?

Och hur roligt är teater/improvisationsteater, då? ;)

Rahf
2013-03-11, 08:15
Stand up comedy är väl roligt om komikern är rolig?

Och hur roligt är teater/improvisationsteater, då? ;)

Sjukt kul om man har ett bra gäng som improviserar.

En sak jag konstant hör från framgångsrika stand-up-komiker är att man måste göra det. Man måste kasta sig ifrån klippan och gå upp på scenen med lite material som man själv tror kan vara roligt för publiken. Några genvägar finns inte, och en kurs kommer inte hjälpa nämnvärt med den biten.

Diomedea exulans
2013-03-11, 08:20
En sak jag konstant hör från framgångsrika stand-up-komiker är att man måste göra det. Man måste kasta sig ifrån klippan och gå upp på scenen med lite material som man själv tror kan vara roligt för publiken. Några genvägar finns inte, och en kurs kommer inte hjälpa nämnvärt med den biten.

Men jag har inga illusioner om att bli komiker, jag vill bara bli lite roligare i vardagen. Typ få bättre timing, några tips om hur man ska tänka, och så vidare.

Rahf
2013-03-11, 08:42
"Bli rolig" blir man av sina egna, bisarra observationer. Att bli roligare i vardagen hjälps mer av social kontakt, för det är skillnad mot att stå på scen.

Diomedea exulans
2013-03-11, 08:48
"Bli rolig" blir man av sina egna, bisarra observationer. Att bli roligare i vardagen hjälps mer av social kontakt, för det är skillnad mot att stå på scen.

Vad baserar du det på?

Tror du inte man kan få en liten skjuts av en sådan kurs?

Jag har liksom prövat social kontakt i 29 år, känns som att jag inte blir roligare nu.

Grotesk
2013-03-11, 09:16
Hemligheten när det kommer till god humor är att inte vara spartansk.

rooz
2013-03-11, 09:17
Hemligheten när det kommer till god humor är att inte vara spartansk.

Eller vara groteskt folkskygg..

Rikard Jansson
2013-03-11, 09:19
Eller vara groteskt folkskygg..

och att kunna ta både ris såväl som rooz

filmjölk
2013-03-11, 09:23
och att kunna ta både ris såväl som rooz

...och tänka efter, inte bara köra på som en kanonkula.

rooz
2013-03-11, 09:27
...och tänka efter, inte bara köra på som en kanonkula.

..Annars kan omgivningen bli sur, som när filmjölken stått för länge.

Tricklew
2013-03-11, 11:24
"Bli rolig" blir man av sina egna, bisarra observationer. Att bli roligare i vardagen hjälps mer av social kontakt, för det är skillnad mot att stå på scen.

Jodå, men humor som de flesta konstformer bygger till stor del på ett gäng mallar, att identifiera detta hjälper dig med leverering och timing. Att sedan lära sig hitta humor i upplevelser och iakttagelser blir man bättre desto mer man gör det.


phone

Diomedea exulans
2013-03-11, 11:26
Jodå, men humor som de flesta konstformer bygger till stor del på ett gäng mallar, att identifiera detta hjälper dig med leverering och timing. Att sedan lära sig hitta humor i upplevelser och iakttagelser blir man bättre desto mer man gör det.

Ja, det var lite såhär jag menade.

Om man bara ska lära sig något genom att pröva sig fram, så är det ju lätt att man missar något som är "mitt framför ögonen på en", men som andra ser.

Att tro att det bara ska lösa sig av sig själv är lite som att säga "det är ingen mening att gå till psykolog, bara fortsätt leva så kommer du komma på vad du ska göra så småningom".

Loke
2013-03-11, 11:50
Improvisationsteater tror jag också på. Inte för att man lär sig att bli rolig, utan för att man faktiskt tvingas att göra så gott man kan.

En sak kan jag säga från mina erfarenheter inom området: Man behöver sannerligen inte vara speceillt rolig för att få folk att skratta. Betnér är ju ett exempel på en person som inte ens är nästan lite rolig, men man skrattar ändå. Därmot måste man våga ställa sig upp och säga saker högt så alla hör, annars är det omöjligt att få hela rummet att skratta.

Så det är därför jag tror på improvisationsteater. Och på den punkten vänder man sig lättast till studentnationer.

Diomedea exulans
2013-03-11, 12:28
Därmot måste man våga ställa sig upp och säga saker högt så alla hör, annars är det omöjligt att få hela rummet att skratta.

Så det är därför jag tror på improvisationsteater. Och på den punkten vänder man sig lättast till studentnationer.

Men det vågar jag redan. :P

Det jag måste lära mig är mer att hålla tyst när jag borde...

rogerQ
2013-03-11, 21:49
Det handlar mest om swagig attityd tror jag. Jag älskar De vet du och lonley Island. Tråden med en snubbe som ville ha en blå keps gjorde att jag höll på att dö av garv.

Diomedea exulans
2013-03-11, 21:52
Det handlar mest om swagig attityd tror jag. Jag älskar De vet du och lonley Island. Tråden med en snubbe som ville ha en blå keps gjorde att jag höll på att dö av garv.

Var lär de ut swagig attityd?

rogerQ
2013-03-11, 22:03
Jag tror det handlar om inspirationakällor snarare än en enskild skola. För den där larger Than life känslan är Freddie mercury min största förebild.

Solros
2013-03-11, 22:05
Har inga tips på skolor, men kurser och tips från mer erfarna inom det området man vill förbättra kan ju knappast göra saken värre iallafall.

rogerQ
2013-03-11, 22:05
För det mer subtila gillar jag Anders och måns, Johan glans och David batra. Sök på Anders och måns plus björn ranelid på YouTube.

rogerQ
2013-03-11, 22:14
http://m.youtube.com/watch?v=xJiKOc8-Yp8 this.

leBrownJames
2013-03-11, 22:46
Tror man måste vara rolig i grunden, vissa har det vissa har de inte. Du kommer alltid vara tråkig förmodligen

Diomedea exulans
2013-03-11, 23:09
Tror man måste vara rolig i grunden, vissa har det vissa har de inte. Du kommer alltid vara tråkig förmodligen

Jag är beredd att betala några tusenlappar för att ge det en chans.

Tricklew
2013-03-11, 23:13
Tror man måste vara rolig i grunden, vissa har det vissa har de inte. Du kommer alltid vara tråkig förmodligen

Kanske om man vill leva på det, det är få saker som är så komplicerade och svåra att man inte kan bli en duglig amatör på det.

Diomedea exulans
2013-03-11, 23:27
Kanske om man vill leva på det, det är få saker som är så komplicerade och svåra att man inte kan bli en duglig amatör på det.

Precis. Och det här handlar om att jag vill bli roligare, inte rolig. Typ gå från en femma i rolighet till sexa-sjua, kanske.

rogerQ
2013-03-12, 00:51
http://m.youtube.com/watch?v=H6ew-Wlgy9g this.

rogerQ
2013-03-12, 10:58
http://www.youtube.com/watch?v=LqxUWmMshWo And some more....

Jag vet inte om de tidigare länkarna strular på desktop-datorer men jag tror de flesta fixar det....

Tricklew
2013-03-12, 11:06
rogerQ, du länkar exempel på hur man inte ska vara för att vara rolig, eller?

rogerQ
2013-03-12, 11:15
rogerQ, du länkar exempel på hur man inte ska vara för att vara rolig, eller?

Det finns nog inget ja eller nej på den frågan. Jag täcker upp olika aspekter och sedan får betraktaren göra sig en egen uppfattning.

Gober
2013-03-12, 11:37
Antingen är man rolig eller så man inte rolig, det är inget du kan lära dig. Är du redan rolig kan du dock finslipa din humor och då kan en kurs kanske hjälpa dig.

Finns inget värre än folk som inte är roliga men försöker.

rogerQ
2013-03-12, 11:55
Antingen är man rolig eller så man inte rolig, det är inget du kan lära dig. Är du redan rolig kan du dock finslipa din humor och då kan en kurs kanske hjälpa dig.

Finns inget värre än folk som inte är roliga men försöker.

Det där är inte sant.

http://www.youtube.com/watch?v=S7vWi8sosg4

Se 4:19 - 4:53. Kärringen tycker inte det är roligt men jag dör av garv.

Diomedea exulans
2013-03-12, 13:31
Antingen är man rolig eller så man inte rolig, det är inget du kan lära dig. Är du redan rolig kan du dock finslipa din humor och då kan en kurs kanske hjälpa dig.

Finns inget värre än folk som inte är roliga men försöker.

Vet inte om jag är tråkig. Förhoppningsvis tar kursläraren sitt ansvar i så fall och säger "tyvärr, det enda du kan göra är att hålla käften."

rogerQ
2013-03-12, 14:50
Vet inte om jag är tråkig. Förhoppningsvis tar kursläraren sitt ansvar i så fall och säger "tyvärr, det enda du kan göra är att hålla käften."

Jag börjar ana att det kan vara en trolltråd. Du sitter ju och är smårolig hel tiden. Som många vet handlar det mycket om att bjucka på sig själv. Man behöver inte leverera hela kakan rakt upp och ner, men lite kan man bjuda på. Som det här: http://www.youtube.com/watch?v=DJpsMGNE30I

Diomedea exulans
2013-03-12, 15:00
Jag börjar ana att det kan vara en trolltråd. Du sitter ju och är smårolig hel tiden.

Haha!

Nä, tråden var 100 % seriös från början, men jag erkänner att jag småtrollar lite när jag säger att jag inte vet om jag är rolig. Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att jag är ganska rolig, men samtidigt så drar jag ofta dåliga skämt och trampar i klaveret, plus att jag kan vara väldigt tyst och tråkig ibland. Så jag skulle gärna vilja ha lite "uppstyrning" från ett proffs.

Gober
2013-03-12, 15:08
En del kända komiker har väl någon slags kurs, typ Özz med flera. Kolla upp de du tycker är roliga och kolla om de håller någon kurs?

Diomedea exulans
2013-03-12, 15:12
En del kända komiker har väl någon slags kurs, typ Özz med flera. Kolla upp de du tycker är roliga och kolla om de håller någon kurs?

Ja, Özz har en, det vet jag. Jag har funderat på att gå den, även om jag faktiskt inte tycker att Özz är speciellt rolig. Detta för att vissa av hans adepter är roliga.

Men det var en bra utgångspunkt, att söka på komikern först, och sedan se om han/hon har någon kurs. Tack för tipset!