handdator

Visa fullständig version : Kyckling i ugn, olivolja


OnMyWay
2013-03-10, 21:23
Hej!

När jag tillagar kyckling i ugn så brukar jag hälla i en halv deciliter olja för att den inte ska bränna fast i själva ugnsformen.

Hur mycket av denna olja tror ni kycklingen drar till sig? När kycklingen är färdig så ligger den ju i ett bad av olja blandat med vatten (lagar fryst), dvs det är mycket som jag häller bort.

Vad tror ni? En halv dl går ju på ca 450kcal, hur mycket skulle ni räkna med i er energikalkyl?

Mvh

frekar3
2013-03-10, 21:27
Använd bakplåtspapper :)

madballz
2013-03-10, 23:03
Använd bakplåtspapper :)

Exakt min tanke! :D

Loka
2013-03-10, 23:38
Svep in dem i folie med lite krydda så blir dom rätt saftiga och goda!

Marsa
2013-03-11, 10:37
Alt. skaffa en ny form! Kör på ca 1-2 msk på 900g kyckling, inget som fastnar där :)
Bakplåtspapper funkar lika bra

Chichkare
2013-03-11, 17:35
Hur är det när man steker kycklingen då? hur mycket olja tror ni det dras åt då?

claes_84
2013-03-11, 18:36
Magert kött suger inte åt sig fett fick jag lära mig på gymnasiet.
Med det menar jag kött med tät textur som exempelvis filé, biff, innanlår o.s.v.

Fettet som du får i dig efter att ha stekt kycklingen (förutsätter här att du tillagar filé, är det hel kyckling gäller annat) är det som har fastnat utanpå kycklingfilén.

Lagar du färsrätter så tränger fett in i hålrummen i färsen.
Lagar du hel kyckling så drar skinnet åt sig, det tränger in i hålrum och skarvar. Ex en lycklingklubba har mkt yta som fettet fastnar på i förhållande till köttmängd.

I princip kan du fritera din kyckling och detta blir ej onyttigare än att steka den i mycket olja.
Värt att veta är oxå att pommes frites innehåller mindre fett än om du steker identiska bitar. Detta har och göra med att fettets höga temperatur täpper igen porerna i potatisen och gör att den slutar suga åt sig fett. I stekpannan däremot så täpps såklart den sidan som ligger emot pannan till, men fettet som bubblar upp på sidorna och ovanpå håller en lägre temperatur och absorberas därmed istället för att täppa till.

Gober
2013-03-11, 18:48
Köttet suger inte upp fettet, men det känns ju väldigt onödigt att lägga kycklingen i ett oljebad för att den inte ska fastna. Köp en ugnsform i nonstick-material. Kostar inte många hundralappar. Det ska räcka med att smörja in kycklingen i lite fett.

Gpajpen
2014-06-05, 19:33
Vart tar allt fett vägen då om inte fettet "sugs upp" ? Jag tillagar 900g kycklingfilé i en stekpanna med flytande margarin och har allt-som-allt i kanske 50g (stor stekpanna) , finns inget att hälla bort efteråt så vart tar det vägen?

Gpajpen
2014-06-06, 05:09
Bumpish

Löpsko
2014-06-06, 07:54
Annars borde man kunna koka kyckling i vatten och buljong.

Magnus N
2014-06-06, 07:56
Dunstar bort alternativt dras in i stekpannan(gjutjärn?)?

Sarco
2014-06-06, 12:46
Annars borde man kunna koka kyckling i vatten och buljong.

Visst kan man det. Lägg med lite rotfrukter i lagom stora bitar och lite torkade örtkryddor och lite grönsaker mot slutet så har du en hel rätt.

vicarious
2014-06-06, 14:56
Vart tar allt fett vägen då om inte fettet "sugs upp" ? Jag tillagar 900g kycklingfilé i en stekpanna med flytande margarin och har allt-som-allt i kanske 50g (stor stekpanna) , finns inget att hälla bort efteråt så vart tar det vägen?

Det är klart det sugs upp. Fett dunstar inte.

Bryggare
2014-06-06, 15:31
Men filtret i köksfläkten blir väldigt fett efter ett tag. Var kommer det ifrån? Tror nog en hel del fett följer med i stekoset.

vicarious
2014-06-06, 15:34
Men filtret i köksfläkten blir väldigt fett efter ett tag. Var kommer det ifrån? Tror nog en hel del fett följer med i stekoset.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3012154&postcount=10

Bryggare
2014-06-06, 16:04
Du har rätt i att fett inte dunstar då det inte antar gasform. Men jag tror nog en ganska ansenlig mängd följer med i stekoset. Även kläder kan ju lukta av stekos så då tror jag inte mängderna är försvinnande små. Men det är bara vad jag tror. Har inga vetenskapliga studier som stödjer detta. Jag steker i vanligt smör och kommer fortsätta med det. Smakar bäst så.

Animalisk
2014-06-07, 08:29
Fettet fastnar på köttets yta men sugs inte in helt. Det mesta försvinner på grund av värmen. Varför är det fettrester i fläkten, någon idiot penslar väl dit det efteråt? :d

zodiac
2014-06-07, 08:38
Blir det inte en väldans massa transfetter om man steker så mkt på hög värme? Varför ens steka i så mkt fett?

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Sverker
2014-06-07, 11:29
Det bildas knappt några transfettsyror när man steker i pannan.

Jag skulle säga noll men det finns något abstrakt här på Kolozzeum där man hittat små mängder efter stekning med hög värme.

Animalisk
2014-06-07, 11:45
Vill tipsa om ett lätt sätt att få en saftig kycklingfile, stek den först i stekpanna runtom sen lägger du den i en smord plåt och kör den i ugnen på 150 grader tills köttet är vitt och fint. Det går inte åt mycket smör eller vad man nu använder till stekningen och den blir saftig och god.