handdator

Visa fullständig version : [Effekter av högfruktossirap vid underskott]


Illuminatus
2013-03-10, 15:54
Hej,

Som rubriken lyder.

Finns det några negativa effekter av att konsumera en större mängd högfruktossirap trots kcalunderskott?

Enligt min uppfattning spelar det ingen roll, kcal in/ kcal ut principen gäller. Viktnedgången blir densamma med eller utan högfruktossirapen om kcalunderskottet är densamma.

Hur ligger det till egentligen?

Produkten jag refererar till är en BBQ-sås med stora mängder av just fruktossirap om det är av intresse.

/A

RobinEH
2013-03-10, 16:35
Det finns en del trådar där fruktos diskuteras och jag tror att du kan finna svaret på din fråga i dem.

Sheogorath
2013-03-10, 16:56
Hej,

Som rubriken lyder.

Finns det några negativa effekter av att konsumera en större mängd högfruktossirap trots kcalunderskott?

Enligt min uppfattning spelar det ingen roll, kcal in/ kcal ut principen gäller. Viktnedgången blir densamma med eller utan högfruktossirapen om kcalunderskottet är densamma.

Hur ligger det till egentligen?

Produkten jag refererar till är en BBQ-sås med stora mängder av just fruktossirap om det är av intresse.

/A

Det är inte undersökt men eftersom levern bara kan lagra en viss mängd kolhydrat och skapar visceralt fett av överskottet (om det är ett fruktosöverskott) medan fettförbränningsmönstret naturligtvis inte ändras är det åtminstone i teorin möjligt att man med ett högt fruktosintag vid ett och samma tillfälle, upprepat över tid kan omfördelar "ofarligt" fett (underhuds) till "farligt" fett (visceralt) även på underskott. Fettinlagring sker ju som bekant också på underskott (inlagring och förbränning sker alltid, hela tiden) och hamnar fettet på fel ställe är det inte bra.

Men vilka mängder som i så fall behövs kan nog ingen säga, och inte heller vid vilken mängd det ger hälsonackdelar (om det öht är möjligt på underskott), eller vilken mängd aerob träning som krävs för att motverka det.

shikami
2013-03-10, 17:05
Det är inte undersökt men eftersom levern bara kan lagra en viss mängd kolhydrat och skapar visceralt fett av överskottet (om det är ett fruktosöverskott) medan fettförbränningsmönstret naturligtvis inte ändras är det åtminstone i teorin möjligt att man med ett högt fruktosintag vid ett och samma tillfälle, upprepat över tid kan omfördelar "ofarligt" fett (underhuds) till "farligt" fett (visceralt) även på underskott. Fettinlagring sker ju som bekant också på underskott (inlagring och förbränning sker alltid, hela tiden) och hamnar fettet på fel ställe är det inte bra.

Men vilka mängder som i så fall behövs kan nog ingen säga, och inte heller vid vilken mängd det ger hälsonackdelar (om det öht är möjligt på underskott), eller vilken mängd aerob träning som krävs för att motverka det.

Om jag inte minns helt galet så stod det i Jacobs och Niklas bok att det finns studier på att upp till 40 g fruktos per dag och efter det så kan det bli skadligt.
Dock har jag för mig att det inte fanns studier på högre "doser" och med det oklart om över 40 g dag kan vara skadligt.

Men det här får någon av dom två rätta mig eller någon som vet, om jag har fel.

Minnet kan svika mig ibland :confused:

King Grub
2013-03-10, 17:06
http://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/lite-info-om-fruktos-247370

Sheogorath
2013-03-10, 17:08
Om jag inte minns helt galet så stod det i Jacobs och Niklas bok att det finns studier på att upp till 40 g fruktos per dag och efter det så kan det bli skadligt.
Dock har jag för mig att det inte fanns studier på högre "doser"

Men det här får någon av dom två rätta mig eller någon som vet, om jag har fel.

Minnet kan svika mig ibland :confused:

Det kan omöjligt finnas en sådan fix dos. Är levern smockfull med glykogen är 10 gram fruktos 10 gram för mycket medan en lever som är nära nog tömd kan ta emot hela sin kapacitet (80-110 gram för normalpersonen, om vi förutsätter att ren fruktos intas utan andra kolhydrater).

shikami
2013-03-10, 17:20
Känns som jag ska läsa igenom vad dom skrev, verkar som jag blandat ihop sakerna *facepalm*
Kan vara bra vilket som köpte den för ca 3 år sen så det kan vara dags att friska upp minnet ;)

Prost
2013-03-10, 17:34
Det kan omöjligt finnas en sådan fix dos. Är levern smockfull med glykogen är 10 gram fruktos 10 gram för mycket medan en lever som är nära nog tömd kan ta emot hela sin kapacitet (80-110 gram för normalpersonen, om vi förutsätter att ren fruktos intas utan andra kolhydrater).

Men om man nu ändå stoppar i sig en massa fruktos och samtidigt tränar muskelglykogentömmande träning så bör väl levern släppa på sitt förråd till musklerna och behöver inte inte bli "smockfull" ens? eller? :-)

Sheogorath
2013-03-10, 17:45
Men om man nu ändå stoppar i sig en massa fruktos och samtidigt tränar muskelglykogentömmande träning så bör väl levern släppa på sitt förråd till musklerna och behöver inte inte bli "smockfull" ens? eller? :-)

Absolut. Ett intag av t.ex. socker under träning lär inte vara något problem t.ex.

RobinEH
2013-03-10, 17:53
Om jag inte minns helt galet så stod det i Jacobs och Niklas bok att det finns studier på att upp till 40 g fruktos per dag och efter det så kan det bli skadligt.
Dock har jag för mig att det inte fanns studier på högre "doser" och med det oklart om över 40 g dag kan vara skadligt.

Men det här får någon av dom två rätta mig eller någon som vet, om jag har fel.

Minnet kan svika mig ibland :confused:

De skriver att 40g fruktos bör ses som en rimlig högsta nivå pga. den begränsade kunskapen om just detta. 60g har i interventionsstudier dock inte visat på negativa effekter, men dessa har endast pågått under relativt kort tid, vilket inte gör dem helt tillförlitliga.

exevision
2013-03-11, 15:36
http://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/lite-info-om-fruktos-247370

I den texten står det:
Ett totalt intag på ca 50-80g/dag eller ca 10-15E% har sannolikt inte några negativa effekter utan kanske bara fördelar. Vid energiöverskott kan mängderna begränsas till de lägre rekommendationerna. Vid energiunderskott spelar mängden fruktos en mycket mindre roll eftersom det inte kan bildas något överskott men man bör nog ändå inte överstiga 15E%.
I frukt och grönsaker kommer ca 20-50% av kolhydraterna från fruktos men eftersom färska grönsaker och frukter innehåller mycket vatten och därför inte så mycket kolhydrater totalt sett så kan intaget av frukt och grönt vara högt. Fruktosinnehållet är ca 0,1-7g/100g vilket mycket väl gör att man kan följa de nordiska näringsrekommendationerna om 600g frukt och grönt per dag och max 10E% från renframställda sockerarter, i stort sett oavsett vilken diet man följer.

Vilka fördelar syftas det på?

Ola Wallengren
2013-03-11, 17:40
Man har främst studerat diabetiker och där ger det bland annat bättre blodsocker.

Doserna är från ca 25g till 137g (ca 5-20E%).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22723585

Här är en sammanställning på studier där man sett en positiv effekt på diastoliskt blodtryck
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22331380

exevision
2013-03-11, 17:47
Tack Ola!
Den där artikeln har minskat min rädsla för fruktos en del. Ska nog kunna äta en bulla eller tårtbit ibland, utan att bli nojig om visceralt fett.

exevision
2013-03-11, 18:29
Det kan omöjligt finnas en sådan fix dos. Är levern smockfull med glykogen är 10 gram fruktos 10 gram för mycket medan en lever som är nära nog tömd kan ta emot hela sin kapacitet (80-110 gram för normalpersonen, om vi förutsätter att ren fruktos intas utan andra kolhydrater).

Levern har nog inte så lätt att bli "smockfull" för aktiva tränande.

Sheogorath
2013-03-11, 19:51
Levern har nog inte så lätt att bli "smockfull" för aktiva tränande.

Levern behöver ju inte vara smockfull när man börjar äta heller. Stora mängder socker kommer ju inte bara ta upp leverkapacitet med fruktosdelen utan också med glukosdelen.

Jaeg
2013-03-11, 19:53
Säger kanske ingenting alls men hade en patient under en längre tid som var 99 år. Kvinnan hade i 85 år av sitt liv levt som vegetarian och baserat sin kost på nästintill enbart frukt och grönsaker. En tallrik fil på morgonen och därefter helt vegetariskt dagarna igenom med fruktsallader och grönsaker i olika former.

Den piggaste 100 åring av alla jag har träffat. Med säkerhet mycket gener och tur som spelar in men frukt i stora mängder är absolut ingenting som jag fruktar. Jag ligger själv högt vad gäller intag av frukt, vissa dgar slinker 3-4kg apelsiner/äpplen ner, en klase bananer mm, har tränat i 14 år och ätit så här i 10 av dem, mår prima, får bra resultat och uppvisar bra värden i hälsoundersökningar.

Sheogorath
2013-03-11, 19:55
Säger kanske ingenting alls men hade en patient under en längre tid som var 99 år. Kvinnan hade i 85 år av sitt liv levt som vegetarian och baserat sin kost på nästintill enbart frukt och grönsaker. En tallrik fil på morgonen och därefter helt vegetariskt dagarna igenom med fruktsallader och grönsaker i olika former.

Den piggaste 100 åring av alla jag har träffat. Med säkerhet mycket gener och tur som spelar in men frukt i stora mängder är absolut ingenting som jag fruktar. Jag ligger själv högt vad gäller intag av frukt, vissa dgar slinker 3-4kg apelsiner/äpplen ner, en klase bananer mm, har tränat i 14 år och ätit så här i 10 av dem, mår prima, får bra resultat och uppvisar bra värden i hälsoundersökningar.

Det finns nog få som menar att fruktos som kommer genom färsk frukt är en hälsorisk. Du kommer helt enkelt inte i närheten av fruktosmängderna som med en diet som är rik på tillsatt socker.

shikami
2013-03-11, 20:26
Tack Ola!
Den där artikeln har minskat min rädsla för fruktos en del. Ska nog kunna äta en bulla eller tårtbit ibland, utan att bli nojig om visceralt fett.


Sen är frågan du behöver ställa dig, måste du vara opti 365 dagar om året? Eller kan du avvara någon dag/dagar per år för att njuta lite av den "förbjudna frukten" och må bra psykiskt?

Det är ju skillnad om du smäller i dig halvkilo godis efter varje måltid.

Livet handlar om att njuta också, sen får man bestämma själv hur och på vilken nivå :)

exevision
2013-03-11, 20:45
Levern behöver ju inte vara smockfull när man börjar äta heller. Stora mängder socker kommer ju inte bara ta upp leverkapacitet med fruktosdelen utan också med glukosdelen.

Jo, men om nu 50 gram fruktos per dag bedöms som riskfritt så kan ju inte levern ha så väldigt lätt att bli smockfull för tränande och aktiva personer.

Sen är frågan du behöver ställa dig, måste du vara opti 365 dagar om året? Eller kan du avvara någon dag/dagar per år för att njuta lite av den "förbjudna frukten" och må bra psykiskt?

Det är ju skillnad om du smäller i dig halvkilo godis efter varje måltid.

Livet handlar om att njuta också, sen får man bestämma själv hur och på vilken nivå :)

Jo, helt sant. Har bara blivit lite nojig om detta med fruktos och visceralt fett till den grad att jag nästan nollat allt som innehåller socker förutom frukt. Blir ju knasigt när man blir bjuden...

Sheogorath
2013-03-11, 20:59
Jo, men om nu 50 gram fruktos per dag bedöms som riskfritt så kan ju inte levern ha så väldigt lätt att bli smockfull för tränande och aktiva personer.


Ett annat sätt att tolka det är att en liten mängd visceral fettinlagring inte är döden och kompenseras för via någon typ av mekanism.

Jag hade gärna sett en studie i stil med: leverpåverkan av 50 gram fruktos utspritt på 50 doseringstillfällen versus 50 gram fruktos vid ett tillfälle, strax efter intag av säg 200 g pasta. Det hade varit spännande. Tycker jag.

shikami
2013-03-11, 21:02
Jo, helt sant. Har bara blivit lite nojig om detta med fruktos och visceralt fett till den grad att jag nästan nollat allt som innehåller socker förutom frukt. Blir ju knasigt när man blir bjuden...

Jo jag med ;)

Men som sagt, tror det stjälper mer att avstå än vad det hjälper att ta en bulle eller liknade någon gång.

Det är ju inte varje dag och inga mängder heller.
Jag har gjort många tabbar speciellt genom att inte unna mig ibland, för mig har det slagit tillbaka hårdare än att Lyxa till det någon gång ibland.
Nu funkar inte alla så men antagligen för dom flesta.

begt
2013-03-11, 21:05
50 g fruktos är verkligen inte mycket oavsett tillfälle.

exevision
2013-03-11, 21:46
Ett annat sätt att tolka det är att en liten mängd visceral fettinlagring inte är döden och kompenseras för via någon typ av mekanism.

Jag hade gärna sett en studie i stil med: leverpåverkan av 50 gram fruktos utspritt på 50 doseringstillfällen versus 50 gram fruktos vid ett tillfälle, strax efter intag av säg 200 g pasta. Det hade varit spännande. Tycker jag.

Det kanske är som du säger, visceralt fett är inte så farligt. Och eftersom jag bulkar och deffar i relativt korta perioder så borde ju inte det vara något problem. Det viscerala fettet kan inte hinna bli någon större mängd innan deff. Och det viscerala fettet är, om jag förstått det rätt, ett fett som förbränns snabbare/lättare än det övriga fettet? Men hur skulle visceralt fett kompenseras?

Och en sådan studie skulle även jag vilja se på aktiva personer!

LizaK
2013-03-12, 11:02
Jag är ingen expert så ta mitt inlägg med en nya salt..

..men ja.. Har svårt att tänka mig att du får i dig tillräckligt med fruktos för att din kropp/viktnedgång ska påverkas negativt. Du baserar ju inte hela dina kost på en sås liksom..så det måste röra sig om relativt små mängder..

tjing
2013-03-12, 11:30
Alltså, t ex 200 g marshmallows efter träning (relativt tom lever) är förmodligen inget problem.

Tankar? Det känns spontant som att det ändå inte är helt hälsosamt, men jag har inte orkat fundera eller kolla upp det närmare. Jag undrar om inte "stora" fruktosintag åt gången, som t ex 50 g fruktos från godis utgör ett problem.

Illuminatus
2013-03-12, 11:46
Väldigt intressant att läsa det ni skriver.

Jag tycker det är ett intressant ämne och ska läsa på mer om fruktos på egen hand men fortsätt gärna dela med er av era kunskaper här!

Självklart så baseras inte min kost på enbart sås utan det rör sig om mängder från 10g upp till 30g om dagen.

bolacola
2013-11-26, 09:53
Är det för mycket med 70g socker vid samma tillfälle? Finaste någon fördel med det innan träning?