handdator

Visa fullständig version : Jobba i Norge?


patrik747
2013-03-10, 00:31
Tjenare! Min livssituation har nu hamnat lite på kant, och jag har nu möjlighet att åka utomlands för att jobba, jag tänker då Norge.
Jag är svetsare med licenser.

Vet någon vart man ska vända sig för att hitta ett såntdär "bra" jobb med rotation och sådär?
Någon här som jobbar i Norge kanske och kan hjälpa mig lite på traven? Jag är tacksam för all hjälp och alla tips! :)

agazza
2013-03-10, 01:01
Finns en tråd med ungefär samma titel med massor av tips. Men framförallt sök jobb via finn.no och stillinger, bemanningsföretag är inte dom bästa och gå med i facket och kolla med dom vilka arbetsgivare som är seriösa, många svenskar får rövlöner.

Är du certifierad svetsare så tror jag säkert du har rätt till mer än jag hade när jag var certifierad fibertekniker, dvs 174.50Nok/timme. Många svenskar åker dit och hamnar på 120-140kr timmen. O´bra.

patrik747
2013-03-10, 01:12
Finns en tråd med ungefär samma titel med massor av tips. Men framförallt sök jobb via finn.no och stillinger, bemanningsföretag är inte dom bästa och gå med i facket och kolla med dom vilka arbetsgivare som är seriösa, många svenskar får rövlöner.

Är du certifierad svetsare så tror jag säkert du har rätt till mer än jag hade när jag var certifierad fibertekniker, dvs 174.50Nok/timme. Många svenskar åker dit och hamnar på 120-140kr timmen. O´bra.

Tack för ditt svar och ursäkta min iver och/eller lathet. Kanske borde sökt.
Du menar att Norge inte är en sån guldgruva som "folk säger"? Eller läser jag fel mellan raderna?

MVH Patrik

Vinter
2013-03-10, 02:26
Tack för ditt svar och ursäkta min iver och/eller lathet. Kanske borde sökt.
Du menar att Norge inte är en sån guldgruva som "folk säger"? Eller läser jag fel mellan raderna?

MVH Patrik

Det kostar att bo och leva i Norge, och efterfrågan är högre inom brist-yrken. Däremot är det alltid bättre att åka över och jobba kontra att vara arbetslös i Sverige. Men man kanske inte ska tro att man kan göra miljoner på att jobba som lagerarbetare. Blir inte så mycket vinst om man vill ha lite livskvalitet med.

Dreas
2013-03-10, 07:44
Svetsare med licens borde kunna få jobb. Har polare som jobbar för Contiga och en som jobbar för ett jag inte kan namnet på. Alla tjänar fina pengar.

Drughi
2013-03-10, 09:53
Lycka till som nämnt finn.no, nav.no etc för jobben.

Hoppa på medan tåget fortfrande går Subsea växer med 10% om året kommande åren innan det kommer stagnera lite och bara "växa" 5% :)
Skulle nog skippa Oslo å satsa på kuststäderna stavanger, bergen & etc.
Verkar vara mer drag där :)
Skulle satsat på å flytta dit och fixa "vilket jobb som helst" till en börjantt för att sedan kunna söka det man vill ha på plats eventuellt skapa lite kontakter :)

Allt är ju lite beroende på vad man jobbar med osv men kostar å leva ja har vänner som betalar ca 13- 14 000 för en lägenhet.
Kan man klara sig utan bil & dra ner på bostaden finns fina pengar å spara ihop iaf :)

Bor själv i Stavanger :)

agazza
2013-03-10, 10:05
Tack för ditt svar och ursäkta min iver och/eller lathet. Kanske borde sökt.
Du menar att Norge inte är en sån guldgruva som "folk säger"? Eller läser jag fel mellan raderna?

MVH Patrik


Alltså för en arbetslös 18 åring kan det vara fint med 140kr timmen. Men nej, alla blir inte rik där. Däremot tror jag som sagt att du kan få bra betalt ifall du får anställning på en seriös norsk firma iomed att du är svetsare och har licenser, skulle du köpa säkerhetskurserna som behövs för att jobba på platform kanske du har tur och landar ett sånt jobb, då är det bra med pengar iomed traktamente osv, du har även skatteavdrag ifall du pendlar från sverige.
sent from phone

Ondskapelsen
2013-03-10, 11:24
Tack för ditt svar och ursäkta min iver och/eller lathet. Kanske borde sökt.
Du menar att Norge inte är en sån guldgruva som "folk säger"? Eller läser jag fel mellan raderna?

MVH Patrik

Självklart kan man bli rik i Norge. Problemet med många Svenskar är att dom accepterar för låga löner och sen super dom upp alla pengar.
Att ha en lägenhet själv i Oslo sär ekonomiskt självmord så vill du över huvudtaget ha pengar över så måste du nästan bo med någon.

Lycka till som nämnt finn.no, nav.no etc för jobben.

Hoppa på medan tåget fortfrande går Subsea växer med 10% om året kommande åren innan det kommer stagnera lite och bara "växa" 5% :)
Skulle nog skippa Oslo å satsa på kuststäderna stavanger, bergen & etc.
Verkar vara mer drag där :)
Skulle satsat på å flytta dit och fixa "vilket jobb som helst" till en börjantt för att sedan kunna söka det man vill ha på plats eventuellt skapa lite kontakter :)

Allt är ju lite beroende på vad man jobbar med osv men kostar å leva ja har vänner som betalar ca 13- 14 000 för en lägenhet.
Kan man klara sig utan bil & dra ner på bostaden finns fina pengar å spara ihop iaf :)

Bor själv i Stavanger :)

Det är är faktiskt bra tips. Tror att efterfrågan på svetsare är högre i "oljestäderna", stavanger är väl den största. Men det finns en sak som suger med västkusten...vädret.

Alltså för en arbetslös 18 åring kan det vara fint med 140kr timmen. Men nej, alla blir inte rik där. Däremot tror jag som sagt att du kan få bra betalt ifall du får anställning på en seriös norsk firma iomed att du är svetsare och har licenser, skulle du köpa säkerhetskurserna som behövs för att jobba på platform kanske du har tur och landar ett sånt jobb, då är det bra med pengar iomed traktamente osv, du har även skatteavdrag ifall du pendlar från sverige.
sent from phone

Cribsnorge.se säger att snittlönen för en svetsare är 366000 NOK vilket innebär 30500 i månaden. Det är väl inte jättedåligt men ändå under lönesnittet för landet som sådant. Tycker definitivt att du kan kräv minst 180kr i timmen. Hur ser din erfarenhet ut? Hur många år har du jobbat?


// En som bor i Oslo sedan 2 år.

Chaaarles
2013-03-10, 12:12
http://www.finn.no/finn/job/fulltime/result?sort=0&keyword=sveis

Sök först jobb. Bemanningsföretag fungerar om du inte själv redan har kontakter.

Som nämnt över så är det inte värt att bo själv utan leta hellre efter ett trevligt kollektiv att bo i. Åtminstone är det sant om det primärt är Oslo du tänker på.

jasonmago
2013-03-10, 12:43
Jag tror inte man tjänar så överdrivet mycket mer pengar bara för att man åker till norge.. Allting blir dyrare, när man jobbar mycket övertid osv så blir det mycket mat ute och impulsköp.

Och det med att bo flera ihop i en lägenhet kan man ju göra i sverige med?

Duffman
2013-03-10, 12:50
Alltså det här är väl den främsta lösningen som till exempel Arbetsförmedlingen och andra liknande aktörer har. Exportera de arbetslösa till Norge.

Att det i stort sett finns fler svenskar än norrmän i Oslo och andra ställen tänker de inte på. Ej heller på att det oftast krävs 3 månadshyror i deposition för att få bostad, att denna är svindyr och att det är betydligt tuffare att få jobb nu i Norge än det var förr har de ingen aning om.... Visst går det att få jobb och att tjäna bra i Norge, men utan kontakter på plats står man oftast inför rejäla startkostnader innan det är dags att börja jobba....

just my 2 cents..

Appel
2013-03-10, 14:52
Är du svetsare med licens så har du nog inga problem att få jobb o tjäna hyfsade pengar i Norge.
I värsta fall så kan du höra runt med diverse bemanningsföretag innan så du får in en fot på ett byggföretag. Sköter du dig där så har du säkerligen fast jobb hos byggfirman inom 3-6månader.