handdator

Visa fullständig version : Stora korset


newb123
2013-03-09, 21:21
Hur vanligt (ovanligt) är det egentligen att klara Stora Korset. Om nån tänker tid svarar jag minimum två sekunder. Anledningen är en skröna (som jag ser det). Enligt mig klarar bara elitgymnaster det men jag har inte undersökt det närmare. Var en gubbe som påstod sig klarat det men som jag inte trodde ett skvatt på. Är ändå intressant för mig att bli ännu mer säker på min sak så därför startar jag tråden (eller mot förmodan nån övertygar mig om motsatsen). Så... han påstod alltså att han klarat det i sin krafts dagar men inte längre givetvis. Han är väl 50 nu. Har aldrig tränat på gym men provat nån enstaka gång. Dock jobbat som vaktmästare (utomhus) antagligen hela liv from 30 (gissning). Innan ett annat yrke, dock inte mer fysiskt på nåt avgörande sätt. Han utmanade mig att brottas och jag gick med på det. Jag vann. Säger ju inte mycket dock för han borde menat han gjorde Korset för mer än 20 år sen.

Blindguard1
2013-03-09, 22:16
Vad är Stora korset? Får inte så bra sökträffar på google direkt.

baggard
2013-03-09, 22:23
sök på iron cross

PureWhey
2013-03-09, 22:39
Både min mormor och morfar har varit Svenska mästare (om jag inte minns fel, får fråga dem imorgon för mer detaljer.)
På den tiden var det dom bästa som kunde utföra detta.
Har sett en bild på morfar när han va runt 19-22(tror jag) och han var så enormt muskulös att det var löjligt, tänk Proxy fast längre och mer "atletisk" massa / stil. Han tävlade och var framgångsrik inom simhopp och gymnastik.
Att det var så svårt på den tiden att klara detta var enligt honom p.g.a att dom inte använde vikter ALLS där ha n tränade. (Helt sjukt tycker jag)

newb123
2013-03-09, 22:43
Haha får bara upp massa nazistkonst när jag bildgooglar på iron cross men det är säkert samma sak ändå. :) "Att hänga i gymnastringar med raka armar horisontellt". Ett kors helt enkelt. Lilla korset är att bara sträcka ut en arm med den andra nära kroppen. Det här är beskrivningen jag kommer på nu. Säg till om det är otydligt.

Blindguard1
2013-03-09, 22:50
Haha får bara upp massa nazistkonst när jag bildgooglar på iron cross men det är säkert samma sak ändå. :) "Att hänga i gymnastringar med raka armar horisontellt". Ett kors helt enkelt. Lilla korset är att bara sträcka ut en arm med den andra nära kroppen. Det här är beskrivningen jag kommer på nu. Säg till om det är otydligt.

Haha, yes, jag sökte på "Iron Cross exercise"

newb123
2013-03-09, 23:05
Någon gymnast med inside info här? Vore ju kul om jag blir motbevisad och det "alls inte är så märkvärdigt med stora korset" samt jag är avundsjuk och prestationsförmågan visst kan sjunka mycket mer än jag tror i det här fallet. Är inte ute efter medhåll med tråden bara. Men ja, jag stör mig och hakar upp mig för mycket på historier och skrönor. Iof kanske jag borde acceptera lättare. En person kan ju lägga max 1 min på att myta utan stora konsekvenser och så tänker jag på det i minst 10 min. Minst. Inte svårt att köpa mytomanens inställning om man ser det på det sättet. :D

Supermicke
2013-03-09, 23:43
tror knappast det är speciellt märkvärdigt för en gymnast. Finns hur många som helst på youtube som gör kors. Inom gym kanske motsvarigheten skulle vara 120-130kg bänk för en 80-85kgs kille? Random spekulerande.

newb123
2013-03-10, 00:31
tror knappast det är speciellt märkvärdigt för en gymnast. Finns hur många som helst på youtube som gör kors. Inom gym kanske motsvarigheten skulle vara 120-130kg bänk för en 80-85kgs kille? Random spekulerande.

Nej, är med på det när det gäller gymnaster (läs: folk som helt enkelt tränat på det och blivit starka). Om jag skrev det exakt skrev jag fel. Nu undrar jag väl mest angående synpunkter på att en "otränad" bonde som såklart är stark i det han gör för sitt syfte klarade det som "max 30-åring" alternativt i sin krafts dagar när det nu var han var som starkast

Det jag är mest nyfiken på är folks åsikter som skiljer sig som mest från mig. Annars finns ju försvaret "men du är så långt ifrån en kroppsarbetare man kan komma och har därför ingen erfarenhet/insikt".

emi23j
2013-03-10, 19:08
Frågade du honom hur gammal han var när han gjorde det?

Till diskussionen.
Många klarar nog inte järnkorset på grund av rörligheten som krävs. Om man tittar på youtube så gör många en variant av korset utan att ha fullt utsträckta armar och ej heller ha armarna helt horisontella.
Sen finns det väl så vitt jag vet även 2 versioner av korset, en lättare och en tyngre. Den lättare belastar lats mer, medan den tyngre belastar axlarna mer. Gymnasterna kör den tyngre varianten eftersom att den möjligör en enklare övergång mellan moment.

För en person på 80 kg så kan själva styrkemomentet jämföras med att hålla en 40 kgs hantel i varje näve och hålla ut dem från kroppen med raka armar så som i korset.

nissepelle
2013-03-10, 19:18
En nära vän till mig gjorde "stora korset" på gymnastiklektionen i mellanstadiet/högstadiet (minns inte exakt). Han var aktiv i en gymnastikförening och var väldigt smal och tunn, men inte särskilt stark egentligen. Handlar nog mycket om kroppsvikt. Vilka jävla idioter till idrottslärare vi har i sverige va, för MVG i ämnet skulle man klara t.ex. denna övning. Vilket jävla efterblivet sätt att dela ut betyg på.

Adde84
2013-03-10, 19:51
Tror det är ganska få som inte tränar specifikt för detta på ett random gym som klarar stora korset.
Liknelsen med 40 kg hantlar ger en rimlig uppfattning, förutom att man måste hänga i knävecken (upp och ner) för att belastningen ska bli i rätt riktning.

Awesomeous Prime
2013-03-10, 19:55
Om jag har förstått det hela rätt så är väl korset inom gymnastikvärlden egentligen inget direkt "speciellt" och ger väl inte direkt nå höga poäng utan är väl ett såkallat "B-element?" där det väl är A-G och att G är svårast?

så, för gymnaster (manliga sådana) antar jag att korset är nåt man kan, men, för "ordinära" gymmare så tror jag att man blir förvånad (om man inte tänker efter lite) över hur pass tungt/svårt det är att göra... men de e mina tankar/upplevelser om de hela iofs så...

EDIT:
däremot så tror jag verkligen INTE att det bara är elitgymnaster som klarar det som nån form av "svar" på TS fråga...

emi23j
2013-03-10, 20:12
Tror det är ganska få som inte tränar specifikt för detta på ett random gym som klarar stora korset.
Liknelsen med 40 kg hantlar ger en rimlig uppfattning, förutom att man måste hänga i knävecken (upp och ner) för att belastningen ska bli i rätt riktning.

ja precis!