handdator

Visa fullständig version : Efterlyser namn på ett arkadspel samt ett tecknat program


Blaine
2013-03-09, 20:02
Jag brukar kunna hitta det mesta med hjälp av Google, och i och med Fuarks nostalgitråd så har minnena åter dykt upp för dessa två titlar jag nu söker namnen på en gång för alla. Har många gånger funderat på vad tusan den ena och andra heter, men aldrig nått fram till ett slutgiltigt svar. Kolozzeum brukar veta det mesta, så det här är nog sista chansen.

Arkadspelet:
När jag någon gång under 90-talet var i Mexiko City så fanns det en lokal butik som hade en arkadmaskin, och där fann jag detta spel. När jag några år senare besökte staden igen så var arkadmaskinen borta och sedan dess har jag aldrig sett spelet mer. Jag har gått igenom nästan alla arkadtitlar men utan resultat.

· Förklaring av spelet:
Det är ett beat 'em up-spel. Tänk er Streets of Rage 2. Ungefär likadant var det, fast mer "utemiljöer" (träd, lera, djungel) och inte gator. Skillnaden var att det fanns mer vapen, exempelvis bazooka och liknande. Man hade några liv på sig och tog de slut så var man tvungen att betala fler mynt och börja om från början.

Tecknade programmet:
Det fanns många bra tecknade serier/barnprogram under 80- och 90-talet, och detta var ingen undantag. Det visades under en kort period, sedan försvann det och är numera blott i mitt minne.

· Förklaring av programmet:
Jag vill minnas att det var dinosaurier som krigade mot varandra. De gick på två ben (människofysik) och hade häftiga vapen som sköt glasskulor och dylikt. Dinosaurierna var i "två lag" har jag för mig. Minns inte mer.


Vore underbart om jag kan få bekräftelse på åtminstone en av dessas existens. Tack på förhand.

mini_Arnold
2013-03-09, 20:08
Dinosaucers ?
zjhJSD8RU4k

(1 min googling btw ;))

Blaine: happ! :/

Blaine
2013-03-09, 20:13
Dinosaucers ?

(1 min googling btw ;))

Jag har varit inne på den serien förut, men jag är inte övertygad om att det är det, även om det är väldigt likt min beskrivning.

Det var inte lika grovt som Dinosaucers, utan mer på "gröna kullar", och såvitt jag vet så finns inga glasskulsskjutande vapen med i Dinosaucers. Bra försök dock! :)

RassK
2013-03-09, 20:16
http://arrrr.com/dinoriders/dinowar-1.jpg

Ronn
2013-03-09, 20:22
Arkadspelet:
När jag någon gång under 90-talet var i Mexiko City så fanns det en lokal butik som hade en arkadmaskin, och där fann jag detta spel. När jag några år senare besökte staden igen så var arkadmaskinen borta och sedan dess har jag aldrig sett spelet mer. Jag har gått igenom nästan alla arkadtitlar men utan resultat.

· Förklaring av spelet:
Det är ett beat 'em up-spel. Tänk er Streets of Rage 2. Ungefär likadant var det, fast mer "utemiljöer" (träd, lera, djungel) och inte gator. Skillnaden var att det fanns mer vapen, exempelvis bazooka och liknande. Man hade några liv på sig och tog de slut så var man tvungen att betala fler mynt och börja om från början.

Finns en massa såna spel, kommer du ihåg något mer? Var det sidoscrollande som Streets of rage? Hur såg gubbarna ut?

http://www.racketboy.com/retro/the-best-undiscovered-beat-em-ups

Blaine
2013-03-09, 20:25
Finns en massa såna spel, kommer du ihåg något mer? Var det sidoscrollande som Streets of rage? Hur såg gubbarna ut?

http://www.racketboy.com/retro/the-best-undiscovered-beat-em-ups

Det var sidoscrollande som Streets of Rage, japp.

Ska kolla igenom spelen på listan, återkommer senare.

Ronn
2013-03-09, 20:29
Det var sidoscrollande som Streets of Rage, japp.

Ska kolla igenom spelen på listan, återkommer senare.

Den var långt ifrån komplett, finns hur många som helst, men där har du lite bilder kanske har tur. :)

Kan även vara metal slug serien, hade man vapen hela tiden eller slogs man med nävarna?

RassK
2013-03-09, 20:46
Tråkigt att min bild sluta funka :(

Slänger in en yt-video och hoppas på att den funkar ist:
eqUvAhrb86Y

Jukka Sejlite
2013-03-09, 21:24
P.O.W

rKbMOKNaZO8

Blaine
2013-03-09, 21:29
Tråkigt att min bild sluta funka :(

Slänger in en yt-video och hoppas på att den funkar ist:

Inte rätt.

P.O.W

Inte rätt.

Ronn:
Det är inte Metal Slug. Inget heller på listan du angav.

Närmast i utseendet är nog Growl:
http://www.hardcoregaming101.net/growl/growl-10.png

Blaine
2013-03-09, 21:46
Angående Dinosaucers så kan det vara så att jag blandar ihop den serien med den jag tänker på. Kan ha varit tvåbenta får, noshörningar i stället för dinosaurier som sköt mot varandra med glassvapen o. dyl.

Det är så svårt att minnas exakt när det gäller ~15+ år tillbaka. Ni vet ju att man har en annan perception av saker och ting när man är mindre (typ att gården på förskolan var större än den egentligen är).

Albatross
2013-03-10, 09:34
Spelet lät som det kunde vara Bayou Billy, men det kom bara till NES iirc...

Gpajpen
2013-03-10, 12:15
Extreme dinosaurs?

SqgJ6wzSW8k

Blaine
2013-03-10, 12:36
Bra gissningar hittills, men inga fullträffar.

Märkligt vad många dinosaurieserier det gjordes förut… Men som sagt, jag kan ha blandat ihop Dinosaucers med det jag tänker på. Det kan ha varit får/lamm, noshörningar och liknande djur i stället som sköt glasskulor och annat mot varandra; miljö "gröna kullar och en sjö".

Spelet Bayou Billy är det inte, men när jag tittar på bilder så finns det nog vissa likheter. Spelet jag tänker på är dock "snyggare" och karaktärerna man spelar är ingen hillbilly utan mer häftiga. :)

Grotesk
2013-03-10, 12:39
Extreme dinosaurs?


Fy fan vad extreme. :d

Blaine
2015-10-19, 23:25
Bumpar en två år gammal tråd för att säga att jag äntligen har hittat det tecknade programmet jag eftersökt sedan barnsben!

Programmet är Barnyard Commandos, och det var inga dinosaurier med som jag hade för mig (blandat ihop med Dinosaucers och/eller Dino-Riders). Däremot är det får med som jag mindes (men inte beskrev i tråden), men också grisar, och de använder vapen som skjuter vad liknar glass. Programmet var bara i fyra avsnitt så jag förstår att många missat det. Nu kan jag pusta ut!

BGqBrle4lAI

Wzup2u
2015-10-20, 07:21
Vad skönt blaine! alltid jobbigt när man kommer ihåg lite vagt och inte hittar det man söker :)...