handdator

Visa fullständig version : Mer bålträning än marklyf och knäböj


Philley
2013-03-09, 19:18
Jag böjer två gånger i veckan och markar två gånger i veckan tungt och utan bälte. När jag kör spänna jag bålen men det känns inte i bålen. Tycker ni jag bör lägga till separat bål/mag-träning? Syftet är att bli stark i bålen för hårdare slag, klara human flag etc. Har kört utan bålträning därför många sagt att det inte behövs om man böjer och markar ofta.

rogerQ
2013-03-09, 19:22
Känns som knäböj kanske gör lårena tjocka och tunga för flag

ett styck
2013-03-09, 19:23
Känner du att bålen släpar när du kör mark/böj? Går ju lika bra o träna bålen samma pass.

major Pectoralis
2013-03-09, 19:24
Komplettera, skulle jag säga. Marklyft och knäböj ger inte generaliserbar bålstyrka. Det gör en stabil/bred om midjan men vill man bli bra på spannungövningar typ flaggan får man träna det med lämplig progression. Hängande benlyft, pik-övningar, sidhävningar, maghjul, tunga situps/crunches och lite TRX-övningar m.m. ger helt klart effekt utöver det man får av skivstång. Dessutom upplever jag att det kan vara lättare att öka i den typen av övningar (man kanske måste öka sitt 1RM i mark med typ 30-50kg för att få en märkbar/generaliserbar effekt på kärnan).

Tyrwing
2013-03-09, 19:28
Frontböj är en tanke.
Annars kör jag viktade plankor(och maghjul när jag hittar den)

Degpekka
2013-03-09, 19:51
Frontböj är skitbra ja! Vill du klara human flag så är det bara att nöta den, tex med böjda ben i början och hoppa upp.

Philley
2013-03-09, 20:21
Tack för alla tips.
Tycker ni bålträning fyra gånger i veckan blir over kill?

Fishtank
2013-03-09, 20:34
Känns som knäböj kanske gör lårena tjocka och tunga för flag

This.
Vill du göra flaggan är det svårt att ha respektabla ben tyvärr.
Nu kommer fredrik komma in och säga att vi har fel men för gemene man så gäller det här.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Philley
2013-03-09, 20:35
This.
Vill du göra flaggan är det svårt att ha respektabla ben tyvärr.
Nu kommer fredrik komma in och säga att vi har fel men för gemene man så gäller det här.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Väger 70 kg och böjer typ 120 kg så än så länge är det inget problem ;)

PureWhey
2013-03-09, 20:37
Jag har alltid kört frontböj, benböj och marklyft.
Dock inte alltid militärpress, det va där jag märkte att min mag/bålstyrka har hamnat lite efter. Kör mage supersettat tillsammans med små muskelgrupper, funkar perfekt tycker jag.

Erector spinae
2013-03-10, 21:01
"Syftet är att bli stark i bålen för hårdare slag" Antar att du sysslar med kamsport då, och har flera polare som kör kampsport. De brukar bland annat köra plankan på en liten pilatesboll, och göra små, små cirklar. Har provat det själva några gånger och jag tycker det är en fantastiskt bålövning. En av mina polare sa att bl.a Jörgen Kruth använder sig av den, men kan inte styrka det påståendet :)