handdator

Visa fullständig version : "promenader på fastande mage"


Sharkz
2013-03-09, 17:08
Hej har en fråga angående SK fasted cardio". Jag har gått på 1h lågintensiva promenader 2 gånger i veckan för kunna minska på kroppsfettet, men jag undrar om det ger någon märkbar effekt mot vanlig cardio och isf vad kan jag förvänta mig efter 5 veckor som är min "deadline"? tack på förhand!

abstract
2013-03-09, 17:26
"En viktminskning kan du bara åstadkomma på ett sätt: att förbruka mer energi än vad du stoppar i munnen. Detta i sin tur kan du åstadkomma på tre sätt: genom att dra ner på maten, genom att öka din energiförbrukning via motion eller andra aktiviteter, eller genom en kombination av dessa. Den sistnämna metoden är att rekommendera. Dels slipper du dra ner för mycket på maten och därigenom riskera försämrad energiomsättning, muskelförlust (vilket innebär ytterligare nedsatt energiförbrukning, i en ond spiral) och att gå miste om värdefulla näringsämnen, dels slipper du spendera ändlösa timmar på förbränningsträning."

Utdraget är ifrån Deffguiden, som antagligen svarar bäst på de frågorna du har när det kommer till att få "märkbar effekt" på 5v:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

nitz
2013-03-09, 17:39
http://traningslara.se/traning-innan-frukost-och-fettforbranning/

tjing
2013-03-10, 11:40
Jag tror nog det kan ge en förbättring av kroppskomposition på sikt och som en del av andra interventioner.

Skulle man jämföra två personer med identiska upplägg men där den ena personen dessutom går raska morgonpromenader innan frukost 5 dagar i veckan, misstänker jag att den personen skulle gå ner i fettvikt fortare. Men jag vet ju inte.

På lägre fettprocent kan det vara ett sätt att mobilisera fettdepåer både via ökade blodcirkulation i svåråtkomlig fettvävnad och ökad lipolys av fastande träning och helst t ex koffein innan.

Men det tar onekligen rätt lång tid för kanske inte en jätteeffekt. Ett kort och intensivt HIIT-pass i veckan kan också göra susen under deff skulle jag tro.

Sharkz
2013-03-10, 12:07
tack för alla bra svar, nu blir det till att fundera lite.