handdator

Visa fullständig version : Något negativt att äta nötter varje dag?


baggard
2013-03-09, 15:08
Försöker hitta billig bulkmat som fortfarande är nyttig. Vill inte behöva trycka i mig stora mängder makaroner, bröd eller yoghurt utan satsa mer på en grön kost med mycket grönsaker, mycket protein, hellre quinoa och bulgur än pasta osv. Var dock rätt mycket svårare att bulka på det märkte jag.

Finns det någon anledning till att undvika äta säg, 30-100gram nötter om dagen? Vet t.ex. att man inte kan äta massa bacon eller spenat varje dag.

Några andra tips hur man kan komma undan med en billig bulk utan att behöva trycka i sig för mycket skit?

Diomedea exulans
2013-03-09, 15:09
Några andra tips hur man kan komma undan med en billig bulk utan att behöva trycka i sig för mycket skit?

Drick mängder av mjölk med den högsta fettprocenten du kan hitta.

baggard
2013-03-09, 15:18
Drick mängder av mjölk med den högsta fettprocenten du kan hitta.

Finns det någon smärtgräns där då? Jag vill ju inte bli laktosintolerant eller något sådant. 1 liter om dagen är okej?

begt
2013-03-09, 15:20
Drick mängder av mjölk med den högsta fettprocenten du kan hitta.

Stora mängder kalcium är associerat med prostatacancer. Det är onödigt att ligga högre än slv:s rekommendation på 0.5 L mjölk om dagen.

Paranötter kan innehålla höga halter av radium. Nötter överhuvudtaget kan innehålla en del kadmium liksom alla spannmål, till stor del beroende på var de odlas.

http://traningslara.se/aflatoxiner-ett-mycket-potent-naturgift/

Är också något att tänka på innan man överdoserar.

Att inte bara bulka på ett livsmedel är ett sätt att minska ev. risker och samtidigt få i sig mer näring.

Diomedea exulans
2013-03-09, 15:25
Okej, jag visste inte att mjölk var så "farligt".

begt
2013-03-09, 15:29
Okej, jag visste inte att mjölk var så "farligt".

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=193498&highlight=prostata&page=2

Läs King Grubs inlägg längst ned.

baggard
2013-03-09, 15:37
Det var ju tråkigt att behöva läsas. Men nyttigt, tack!

RobinEH
2013-03-09, 15:42
...Finns det någon anledning till att undvika äta säg, 30-100gram nötter om dagen?....
Nötter innehåller ju ganska rikligt med Omega-6, något väldigt få behöver mer av. Sedna beror det ju på hur man definerar nötter. Cashew, jordnöt, sötmandel, kokos?

...Vet t.ex. att man inte kan äta massa bacon eller spenat varje dag....
Hur vet du detta?

Diomedea exulans
2013-03-09, 15:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=193498&highlight=prostata&page=2

Läs King Grubs inlägg längst ned.

Risken för prostatacancer höjs, otrevligt.

Det finns dock sätt att motverka det:

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/625612_562979980389684_1323242556_n.jpg

1684_
2013-03-09, 16:04
Vissa kan vara känsliga för nötter, jag kan inte äta mer än typ 5 st innan min mage pajar ihop.
alltså, nötter e tyvärr hårdsmält = kan också framkalla mat(nöt) allergi.
Så MITT tips, ät nötter, i LAGOM mängd någon gång i veckan och drick ordentligt med... gammaldags mjölk, ät mer smör, gräddfil, feta produkter, ägg, köttfärs, pasta, bröd, avokado blabla

RassK
2013-03-09, 16:08
Kletigt bajs, det kan vara en nackdel.

Sheogorath
2013-03-09, 16:15
Tycker inte att det finns något bättre att bulka på än mackor. Behöver man det av ekonomiska skäl kan man baka och då blir bröd väldigt billiga kalorier.

begt
2013-03-09, 16:25
Pasta kan man köpa för under 10 kr/kg om man nöjer sig med lågprisvarianterna ;)

Sheogorath
2013-03-09, 16:26
Pasta kan man köpa för under 10 kr/kg om man nöjer sig med lågprisvarianterna ;)

:thumbup:

Risgrynsgröt är också lättätet och billigt.

baggard
2013-03-09, 16:31
Får väl bli lite mackor och mer pasta då helt enkelt!

NiklasAlm
2013-03-09, 16:51
Vet t.ex. att man inte kan äta massa bacon eller spenat varje dag.


Är det oxalsyran som är farlig i spenat? Kan nån insatt förklara varför det är farligt, blev nyfiken

Sheogorath
2013-03-09, 17:38
Får väl bli lite mackor och mer pasta då helt enkelt!

Ser du bara till att lägga en tillräcklig grund med bra proteiner, varierat av grönsaker och fetter så är det bästa att fylla ut med stärkelse skulle jag säga (bröd, gryn, ris, pasta, manna, couscous, potatis eller vad du nu vill). Även om bröd och pasta är relativt näringsfattigt så är det helt OK att överäta till skillnad från t.ex. socker som dessutom är helt näringsbefriat.

Blindguard1
2013-03-09, 17:41
Stora mängder kalcium är associerat med prostatacancer. Det är onödigt att ligga högre än slv:s rekommendation på 0.5 L mjölk om dagen.

Paranötter kan innehålla höga halter av radium. Nötter överhuvudtaget kan innehålla en del kadmium liksom alla spannmål, till stor del beroende på var de odlas.

http://traningslara.se/aflatoxiner-ett-mycket-potent-naturgift/

Är också något att tänka på innan man överdoserar.

Att inte bara bulka på ett livsmedel är ett sätt att minska ev. risker och samtidigt få i sig mer näring.

Nää... jag dricker runt 2 liter mjölk per dag... kanske 3 liter de dagarna då jag tränar, vafan... :( ökar risken stort?

baggard
2013-03-09, 17:43
Ser du bara till att lägga en tillräcklig grund med bra proteiner, varierat av grönsaker och fetter så är det bästa att fylla ut med stärkelse skulle jag säga (bröd, gryn, ris, pasta, manna, couscous, potatis eller vad du nu vill). Även om bröd och pasta är relativt näringsfattigt så är det helt OK att överäta till skillnad från t.ex. socker som dessutom är helt näringsbefriat.

Det var ett bra tänk. Nu känns det lättare.

Angående baconen och spenaten så fick jag för mig att det var nitrat i bägge, jag vet egentligen inte.

Bikken
2013-03-09, 20:36
Jag brukar ta en näve nötter lite då och då men jag lever fortfarande så dålig kan det väl inte vara! :)

baggard
2013-03-09, 21:04
Jag brukar ta en näve nötter lite då och då men jag lever fortfarande så dålig kan det väl inte vara! :)

Har du ätit nötter varje dag under en längre tid och sedan testat dig för prostatacancer? :cool:

King Grub
2013-03-09, 21:06
Har du ätit nötter varje dag under en längre tid och sedan testat dig för prostatacancer? :cool:

Var kom den kopplingen från?

baggard
2013-03-09, 21:09
Var kom den kopplingen från?

En kortslutning i hjärnan.