handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag gå till väga?


Lina89
2013-03-09, 14:41
Hej. jag är en tjej på 24 som tänkt komma i form igen så har fixat ett gym jag kan va på. Jag har i sikte att bli i lika bra form som jag en gång var när jag när jag höll på med hästarna.
Jag vill bli av med den lite runda mage jag har i nuläget och ta fram den smala delen igen. Få en starkare och fastare kropp.
Att va på gymmet älskar jag och tycker är skit kul.
Men har ingen aning om hur jag ska gå till väga för att nå mina mål till en snygg kropp.

Någon som kan ge mig lite tips?

Mvh Lina

nitz
2013-03-09, 14:54
Hur tränar du idag?

Lina89
2013-03-09, 15:02
Jag har nyss börjat träna.. Har väll gjort de i 1 vecka nu. Men denna veckan har jag kört på löpbandet och lite styrka i armar ben, situps. 3 dagar körde jag. Vet inte om de är lagom att börja med?

King Grub
2013-03-09, 15:04
Roligt att du börjat träna.

Här är ett exempel på hur man som nybörjare kan lägga upp sin träning http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

Lina89
2013-03-09, 15:18
Tack =)

NiklasAlm
2013-03-09, 15:44
Tänk på att om du vill bli smalare och tightare, så är det inte nödvändigt att stå på löpbandet, eller crosstrainern timme ut och timme in (nu säger jag inte att du gör det, men många har den uppfattningen). Du kan likväl göra det med ändrade kostvanor.

Här är en bra guide för det: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Och glöm inte träna styrketräning hårt, det blir man snygg och tight av (även tjejer) =)

Juniper
2013-03-09, 15:57
Någon som kan ge mig lite tips?

Jag tycker att du ska ta det i två steg.

Fas 1. Bli smal genom motion och, eller lätt styrketräning(lätta vikter, set om ca 15 eller fler repetitioner, fokus på teknikträning). Ät om nödvändigt mindre portioner mat(skär i första hand ned på fett och, eller kolhydrater).

Fas 2. För att sedan gå från smal till fast med fina former gör du precis som i fas 1 fast omvänt. Det vill säga tung styrketräning(tunga vikter, set om 12 eller färre repetitioner). Ät större portioner proteinrik mat. Ex. fisk, kyckling, ägg och mjölk är utmärkta proteinkällor.

Men viktigast av allt är att du tycker att det är kul att träna så var försiktig med att följa råd som gör träningen tråkigare.

mattilainen
2013-03-09, 16:08
Kör på så kommer resultaten :) Var inte rädd för att höja vikterna och för att få lite tightare kropp kan även en liten viktnedgång behövas utöver träningen.

nitz
2013-03-09, 16:15
Jag tycker att du ska ta det i två steg.

Fas 1. Bli smal genom motion och, eller lätt styrketräning(lätta vikter, set om ca 15 eller fler repetitioner, fokus på teknikträning). Ät om nödvändigt mindre portioner mat(skär i första hand ned på fett och, eller kolhydrater).

Fas 2. För att sedan gå från smal till fast med fina former gör du precis som i fas 1 fast omvänt. Det vill säga tung styrketräning(tunga vikter, set om 12 eller färre repetitioner). Ät större portioner proteinrik mat. Ex. fisk, kyckling, ägg och mjölk är utmärkta proteinkällor.

Men viktigast av allt är att du tycker att det är kul att träna så var försiktig med att följa råd som gör träningen tråkigare.
Jag tycker styrketräningen skall vara inkluderad tidigast möjligt.

Sheogorath
2013-03-09, 16:22
Jag tycker att du ska ta det i två steg.

Fas 1. Bli smal genom motion och, eller lätt styrketräning(lätta vikter, set om ca 15 eller fler repetitioner, fokus på teknikträning). Ät om nödvändigt mindre portioner mat(skär i första hand ned på fett och, eller kolhydrater).

Fas 2. För att sedan gå från smal till fast med fina former gör du precis som i fas 1 fast omvänt. Det vill säga tung styrketräning(tunga vikter, set om 12 eller färre repetitioner). Ät större portioner proteinrik mat. Ex. fisk, kyckling, ägg och mjölk är utmärkta proteinkällor.

Men viktigast av allt är att du tycker att det är kul att träna så var försiktig med att följa råd som gör träningen tråkigare.

Jättedumt faktiskt. Naturligtvis ska hon träna riktig styrketräning redan från början om det är planen på sikt, för att lära sig tekniken och bevara/bygga muskelmassa. Man går inte ner i vikt snabbare av motion och lätt styrketräning än motsvarande underskott från kosten. Däremot riskerar man med en sådan approach att få sämre kroppssammansättning än man fått om man tränat ordentlig styrketräning under viktnedgången.

nothingendshere
2013-03-09, 16:34
jättedumt faktiskt. Naturligtvis ska hon träna riktig styrketräning redan från början om det är planen på sikt, för att lära sig tekniken och bevara/bygga muskelmassa. Man går inte ner i vikt snabbare av motion och lätt styrketräning än motsvarande underskott från kosten. Däremot riskerar man med en sådan approach att få sämre kroppssammansättning än man fått om man tränat ordentlig styrketräning under viktnedgången.

+1

stromming
2013-03-09, 17:14
Jättedumt faktiskt. Naturligtvis ska hon träna riktig styrketräning redan från början om det är planen på sikt, för att lära sig tekniken och bevara/bygga muskelmassa. Man går inte ner i vikt snabbare av motion och lätt styrketräning än motsvarande underskott från kosten. Däremot riskerar man med en sådan approach att få sämre kroppssammansättning än man fått om man tränat ordentlig styrketräning under viktnedgången.

+1. Tjejer som vill få en fast atletisk kropp bör träna på samma sätt som killar med samma mål