handdator

Visa fullständig version : Köpa taklampa utan färdig kontakt - installation?


svag74
2013-03-08, 23:18
Tänkte köpa en plafond till taket i vardagsrummet.
Har redan en plafond i hallen, och den har en liten stickkontakt som man pluggar in i färdig hållare/kontakt i taket.

I vardagsrummet finns samma kontakt i taket, antar att detta är standard.

Men när jag kikar på denna billiga IKEA-lampa, som verkar vara en gammal storsäljare, så framgår det av manualen att den inte har någon färdig kontakt, utan man måste skruva i lösa sladdar från taket (alltså slakta kontakten som sitter färdig där) och montera elen själv i lampan.
Det står t.o.m. att i vissa länder kan detta vara olagligt, och en elektriker måste göra jobbet. Jag gissar att detta gäller bl.a. Sverige.

WTF liksom?!?
Är detta vanligt?
Kan man inte köpa en färdig taklampa som bara är att plugga in?
Någon elektriker här inne kanske med koll?

Tack :)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40149400/
http://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/erbium-plafond__AA-441632-2_pub.pdf

O_Wao
2013-03-08, 23:35
Kan det räcka med en sån här tro?

Koppla (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/62005210/)

svag74
2013-03-08, 23:40
Kan det räcka med en sån här tro?

Koppla (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/62005210/)

Hmm, det ser det ut som. Typ en sådan som sitter i min andra plafond jag har i hallen.
Tror den också är skruvad till en sådan där sockerbit (?) i lampan. Kanske hemskruvat det med, ingen aning, inte jag som köpt den.

Säljs alla taklampor såhär? Så att man får köpa och skruva dit stickkontakten själv?
Om man ens får det - fasta installationer får ej göras står det hos elsäkerhetsverket. Fast kanske bara räknas som fast installation om man skruvar fast sladdarna direkt från taket, inte om man kör med kontakten emellan?

O_Wao
2013-03-08, 23:44
Eftersom Ikea säljer dem och till och med jag kan koppla ihop det utan att dö så har jag svårt att tro att det inte är grönt. Rätt många av Ikeas lampor säljs såhär, ja.

svag74
2013-03-08, 23:55
Eftersom Ikea säljer dem och till och med jag kan koppla ihop det utan att dö så har jag svårt att tro att det inte är grönt. Rätt många av Ikeas lampor säljs såhär, ja.

Ok :)
Och ska inte spela någon roll vilken sladd som går vart, när det bara är två stycken?
Jord är visst i mitten i kontakten på själva lampan, så den bör man väl lämna tom då i alla fall. Tror ändå hela mitt rum är ojordat, fast av någon anledning går det tre sladdar i just taket ...

Donner
2013-03-09, 00:02
Blå ska möta blå och brun ska möta brud i sockerbiten. Har du plats för jord i lampan men ingen i taket så hoppas du bara över det.

Edit. Lampor säljs för det mesta tom sockerbiten.

svag74
2013-03-09, 00:10
Blå ska möta blå och brun ska möta brud i sockerbiten. Har du plats för jord i lampan men ingen i taket så hoppas du bara över det.

Edit. Lampor säljs för det mesta tom sockerbiten.

I taket sitter tre sladdar, monterade i en honkontakt med tre hål.
Lampan som satt innan hade två pinnar i hankontakten.
Om dessa var matchade så rätt sladd i lampan kom till rätt sladd i taket vet jag inte, gör väl vrida på 2-3 olika sätt, antar att värsta som händer om det kommer fel är att lampan inte lyser.

Rummet är ojordat, så vetefan om det verkligen ÄR jord i taket - ska ju vara olagligt/farligt att blanda i samma rum. Så bäst kanske är att montera en ojordad kronkontakt till lampan, och bara skippa jordkontakten i sockerbiten i lampan?

Right?
Och är det safe liksom?
Kanske t.o.m. helt lagligt? :D

bear.flowertwig
2013-03-09, 00:13
Reglerna i Sverige är lite luddiga och säger i princip att "man får göra det om man vet vad man pysslar med". Alltså den här typen av enklare installationer, tex dimmer.

Kör bara. Ingen minns en fegis. Frisk kopplat, hälften brunnet! Hejja!

svag74
2013-03-09, 00:13
Oj såhär skriver någon på ett annat forum där något liknande diskuteras :(

Jag fick beskedet på Clas Ohlson att det gick bra att bara använda plus/minus kablarna och hoppa över jordningskabeln. Det funkade tyvärr inte vilket förmodligen var lika bra. Läste mig till på nätet att det kan vara ett bra sätt att avliva sig själv.

:confused:

Donner
2013-03-09, 00:16
I taket sitter tre sladdar, monterade i en honkontakt med tre hål.
Lampan som satt innan hade två pinnar i hankontakten.
Om dessa var matchade så rätt sladd i lampan kom till rätt sladd i taket vet jag inte, gör väl vrida på 2-3 olika sätt, antar att värsta som händer om det kommer fel är att lampan inte lyser.

Rummet är ojordat, så vetefan om det verkligen ÄR jord i taket - ska ju vara olagligt/farligt att blanda i samma rum. Så bäst kanske är att montera en ojordad kronkontakt till lampan, och bara skippa jordkontakten i sockerbiten i lampan?

Right?
Och är det safe liksom?
Kanske t.o.m. helt lagligt? :D

Den enklaste är nog att bara köpa kontakten wao länkade, koppla den i lampan och trycka in. Lös den andra lampan lär denna också göra det :)

Donner
2013-03-09, 00:18
Oj såhär skriver någon på ett annat forum där något liknande diskuteras :(



:confused:

Inget jag känner till eller hört något om men sedan är jag ingen elektriker heller. Hör för säkerhets skull med någon mer insatt.

svag74
2013-03-09, 00:21
Inget jag känner till eller hört något om men sedan är jag ingen elektriker heller. Hör för säkerhets skull med någon mer insatt.

Kanske är så att om man faktiskt kopplar in jorden i lampkontakten, och kopplar den fel, så kan hölje/metalldelar bli strömförande?

Men om man skiter i att koppla in lampans jord, köper en kronkontakt med bara två sladdar/pinnar, då borde väl inget kunna bli fel/farligt på något sätt?

Eller kan en lampa som är tänkt att vara jordad bli strömförande om man inte kopplar in jorden, eller kopplar de två trådarna fel? Borde väl vara omöjligt?

Alfers
2013-03-09, 00:27
Har du lampan, ändarna på sladdarna, en sockerbit och vett nog att slå av strömmen till sladden har jag svårt att se hur man kan misslyckas.
Är lika enkelt som en vanlig stickkontakt men där är ett par små skruvar som ska dras ett par-tre varv.

Det är bara att tut and drive.

Donner
2013-03-09, 00:31
Kanske är så att om man faktiskt kopplar in jorden i lampkontakten, och kopplar den fel, så kan hölje/metalldelar bli strömförande?

Men om man skiter i att koppla in lampans jord, köper en kronkontakt med bara två sladdar/pinnar, då borde väl inget kunna bli fel/farligt på något sätt?

Eller kan en lampa som är tänkt att vara jordad bli strömförande om man inte kopplar in jorden, eller kopplar de två trådarna fel? Borde väl vara omöjligt?

Nej det ska vara omöjligt. Som alfers skriver är det svårt att koppla en lampa fel. Strömförande ska inget bli :)

svag74
2013-03-09, 00:35
Nej det ska vara omöjligt. Som alfers skriver är det svårt att koppla en lampa fel. Strömförande ska inget bli :)

Ok.
Så det bästa är att:
Skita i att lampan jag köper är jordad
Köpa en ojordad tvåpins kronkontakt att montera i lampan
Trycka in i taket åt valfritt håll

Right?

Fanns ju en jordad variant på IKEA med, men den var någon nyare standard med två pinnar och ett hål ... plus att jag ju inte vet om det är riktig jord i taket eller ej (rummet är ojordat i övrigt, men tre sladdar till takkontakten trots det).

svag74
2013-03-09, 00:36
Har du lampan, ändarna på sladdarna, en sockerbit och vett nog att slå av strömmen till sladden har jag svårt att se hur man kan misslyckas.
Är lika enkelt som en vanlig stickkontakt men där är ett par små skruvar som ska dras ett par-tre varv.

Det är bara att tut and drive.

Här ska inte slås av någon ström, har ju inte bara kablar i taket utan en gammal kontakt med tre hål i. Är i lampan jag ska skruva fast en sån där kronkontakt så den blir inkopplingsbar. Och en ojordad kontakt till jordade lampan verkar vara enklast.

Sovdags, tackar för hjälpen so far :)

svag74
2013-03-09, 08:43
Ok.
Så det bästa är att:
Skita i att lampan jag köper är jordad
Köpa en ojordad tvåpins kronkontakt att montera i lampan
Trycka in i taket åt valfritt håll

Right?

Fanns ju en jordad variant på IKEA med, men den var någon nyare standard med två pinnar och ett hål ... plus att jag ju inte vet om det är riktig jord i taket eller ej (rummet är ojordat i övrigt, men tre sladdar till takkontakten trots det).

Ah, nu har jag det! (?)
Det är ju en "dubbelknapp" på väggen (bara en som är aktiv), som troligen är för "hel/halvljus" om man har en sådan lampa i taket.
Så det är nog inget jordat i taket då utan de tre kablarna är för att kunna ha dubbel lampinkoppling på något sätt. Därför kontakten i taket har tre hål vilket verkar lite udda, då jordade ska ha två hål och en pinne, eller någon annan variant.

Så då ska jag ju definitivt inte koppla in någon jord från lampan jag köper (?) (vilket ju ändå inte går då jag köper ojordad kronkontakt med två han-pinnar).