handdator

Visa fullständig version : Ska operera hälen, tips på benträning?


alva
2013-03-08, 22:13
På onsdag ska jag operera bort en benutväxt på ena hälen.
(http://i253.photobucket.com/albums/hh72/Pummis/bild25.jpg)

Blir sjukskrivning 4-6 veckor. Jag vill ju komma igång med benträningen så snart som möjligt, och ortopeden sa att jag efter några veckor kan börja lite smått med benspark förutsatt att jag inte belastar hälen på något sätt.. så benpressar, knäböj och dyligt kommer ju inte på tal på många månader :/
Känns riktigt segt att inte kunna träna ordentligt på väldigt länge.

Någon här som genomgått nåt liknande? Hur lång tid tog det innan du var tillbaka på banan?

Tips på benövningar där hälen ej medverkar?

/Alva

Henrik L
2013-03-08, 22:21
oj, det var annorlunda....ska bli roligt att höra om någon annan kommer på nåt men det är väl endast att träna med motståndsband eller i maskiner som går i detta fall?

alva
2013-03-08, 23:08
Motståndsband, mjo.. tänker om det går att köra ben i cable cross också.. jag får nog testa mig fram och se vilka övningar som gör ont i hälen och vilka som funkar :)

Rawsteel
2013-03-09, 00:19
Varför kan du inte börja med bensparken direkt?

svenbanan
2013-03-09, 09:28
kanke hindu squats?

Knäböj (utan vikt) på tå, typ...

alva
2013-03-09, 09:44
Varför kan du inte börja med bensparken direkt?

Tror det är pga risken att slita upp operationssåret. Även om inte hälen medverkar i benspark så känns det väl som man ändå spänner foten i rörelsen?

Don't know *rolleyes*

alva
2013-03-09, 09:54
kanke hindu squats?

Knäböj (utan vikt) på tå, typ...

Jag kommer inte få stödja på höger fot öht på bra länge, men sen så!
Tänker mer på övningar där man kan sitta ner/stå på vänster ben för att träna upp styrkan i höger ben som kommer hänga och dingla många veckor :(

mattilainen
2013-03-09, 10:01
som många sagt, i cable cross eller benspark/bencurl

Rawsteel
2013-03-09, 10:45
Tror det är pga risken att slita upp operationssåret. Även om inte hälen medverkar i benspark så känns det väl som man ändå spänner foten i rörelsen?

Don't know *rolleyes*

Mjo kanske det.
Jag personligen försöker vara så avslappnad som möjligt i fötterna när jag kör lårcurl/benspark då jag tycker det tar bättre, eller ja, jag får bättre kontakt iaf:p
Har även en tendens att få kramp i min vänstra vad om jag spänner fötterna i benspark.

DJJOHANSSON
2013-03-09, 12:57
Flytta fram ryggstödet så mycket som möjligt i spark/curl och använd vaderna. Inte det bekvämaste men det borde funka.

alva
2013-03-09, 22:20
Flytta fram ryggstödet så mycket som möjligt i spark/curl och använd vaderna. Inte det bekvämaste men det borde funka.

Tack för tipset! Ska testa det.

z_bumbi
2013-03-10, 11:09
Ett gyllene tillfälle att koncentrera sig på överkroppen men utöver det så går det att köra omvända ryggresningar med ett ben i taget för baksida lår och häck. Självklart väntar du tills du får klartecken för att träna överhuvudtaget.

Tolkia
2013-03-10, 13:52
Självklart väntar du tills du får klartecken för att träna överhuvudtaget.
+1 på detta. Det hr är en operation som inte är så stor och där man nog kan känna sig frestad att börja lite tidigare än man borde. Dock JÄVLIGT irriterande om man p.g.a. detta ställer till med strul, t.ex. att man får ett fult ärr (det är en irriterande plats att ha något som sticker ut på) eller att utväxten kommer tillbaka. Då är ju liksom allt i onödan, och så kul är det ju inte att bli skuren i.

alva
2013-03-13, 17:48
Jag opererades i förmiddags. Läkaren sa då att jag inte får träna öht på minst 2 veckor. Detta pga att svett frodar bakterier, och nån infektion vill jag inte dra på mig. Så hela kroppen måste vila :(

Tack för alla tips! Jag ska börja lugnt sen och lyssna på kroppen ;-)