handdator

Visa fullständig version : Besatt av träning


Skön
2013-03-08, 12:58
Jag lär väl knappast vara unik här på Kolozzeum av att vara besatt av träning. Det är ju något jag tycker är kul och lägger ned min själ i. Men problemet för mig är att jag inte har några andra intressen och jobbet mitt är inte direkt något jag kan göra karriär inom. Med andra ord har jag liksom inget som gör min vardag spännande.
Varenda sekund i min vardag präglas av detta tänk och jag minns att när jag gick i grundskolan så var jag orolig i två år över att jag skulle missa ett träningstillfälle (då lagidrott) för vi skulle ha studentbal. Det jag menar är att jag utgår varje dag från att förutsättningarna ska vara bästa tänkbara varje dag typ.

Men nu sitter jag här och undrar till vilken nytta jag ska fortsätta leva på detta sätt. Jag menar jag är ju högst medioker inom träning ändå och detta tar för mycket energi från saker jag borde prioritera.

Tänkte mest kolla om någon känner igen sig och kan bidra med lite råd. Är det just andra intressen man måste skaffa eller kan man försöka koppla bort detta tänket med några enkla övningar?

Mvh.

tjing
2013-03-08, 13:05
Dra ner på träningen till kring 3 ggr/vecka (tvinga in "vilodagar") och intressera dig för annat. Det finns så mycket mer än träning och kost. Spela gitarr, dataspel, umgås med flickvän, läs böcker, läs om något annat ämne (vid sidan om träning/kost), etc.

Sen behöver det ju faktiskt inte vara ett hinder att träna ofta och göra annat ändå. Man kan springa 45 min eller gymma en timme och ha resterande tiden av dagen kvar liksom. Det handlar i så fall mer om ackumulerad trötthet vid träning än träningens faktiska tidsåtgång. I så fall, dra ner på intensiteten några pass.

rogerQ
2013-03-08, 13:08
Dra ner på träningen till kring 3 ggr/vecka (tvinga in "vilodagar") och intressera dig för annat. Det finns så mycket mer än träning och kost. Spela gitarr, dataspel, umgås med flickvän, läs böcker, läs om något annat ämne (vid sidan om träning/kost) etc.

Sen behöver det ju faktiskt inte vara ett hinder att träna ofta och göra annat ändå. Man kan springa 45 min eller gymma en timme och ha resterande tiden av dagen kvar liksom. Det handlar i så fall mer om ackumulerad trötthet vid träning än träningens faktiska tidsåtgång. I så fall, dra ner på intensiteten några pass.

dataspel, haha.

Fastback
2013-03-08, 13:11
Känner du att det är ett problem och du frågar dig själv till vilken nytta så betyder ju det att du är missnöjd med det du kör på nu = du brinner inte för träningen tillräckligt mycket för att lägga ner den tiden. Så isf lägg mer tid på de sakerna du anser du bör prioritera mer så blir det nog bättre. :thumbup:

Skön
2013-03-08, 13:23
Känner du att det är ett problem och du frågar dig själv till vilken nytta så betyder ju det att du är missnöjd med det du kör på nu = du brinner inte för träningen tillräckligt mycket för att lägga ner den tiden. Så isf lägg mer tid på de sakerna du anser du bör prioritera mer så blir det nog bättre. :thumbup:

Jo själva träningen brinner jag helt klart för och tycker alltid att det är kul men det jag menade var att allt tänk på träning och all anpassning därefter knappast ger mig någon fördel och inte är det kul att andra saker blir lidande.

Tack för råd ovan. Lite det jag själv tänkt på. Dessvärre är flickan nästan likadan.

Okej
2013-03-08, 13:30
är du skön eller

Skön
2013-03-08, 13:43
är du skön eller

Okej jag erkänner, jag skrattade på riktigt.

Menigar
2013-03-08, 14:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=25880

Läs.