handdator

Visa fullständig version : Hjälp mej sluta äta tills jag gråter?!


wjos
2013-03-08, 11:50
Helt ny på detta forum, att skriva på forum överhuvudtaget är helt nytt för mej iof. Så skratta inte åt mej om jag hamnat helt fel! :em:

Jag hittade iaf en kategori som gällde kost och hoppas på att kunna få lite hjälp här.
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mej på bästa sätt, men mitt problem är mitt sätt att äta. Jag saknar helt självbehärskning och disciplin när de kommer till ätandet.
Jag är helt rökfri sen två månader tillbaks, jag har gått ifrån att dricka alkohol 1-2 ggr/vecka till att ha varit nykter i snart 4 månader, och jag tränar ca 5 ggr i veckan. Jag har bytt ut ett ohälsosamt liv mot något jag älskar och trivs med utan några större problem, rökningen var dock jobbig såklart, men jag har motivationen och lusten till tusen och för mej gällde det bara att bestämma sej. MEN inte när det kommer till ätandet tydligen, eller jag kan sköta maten, jag äter mindre mål var tredje timme, frukost, något stabilare mål och mellanmål/proteinpulver etc under dagen. Problemet är att jag måste unna mej något ibland, jag får för mej att ta något litet men tyvärr så blir detta lilla till något stort, VARJE GÅNG, jag äter tills jag mår dåligt både fysiskt och psykiskt och jag kan äta under tiden jag gråter!!!! Jag äter dessutom fort, nästan som att jag tror att det ska springa ifrån mej, och jag gör det bara i smyg, ingen får se när jag äter :confused:

Jag blir otroligt svag när det kommer till kosten, jag förstår inte varför..
Jag har testat att ersätta det goda med annat men det funkar inte bara, jag har disciplin nog för att sluta röka, sluta dricka, hålla på med träningen, allt som egentligen behövs, men inte de gånger jag är i behov av de lilla extra som alltid slutar i gråt, mesig som man är...:smash: Vad ska jag göra?! Känner mej ju rätt konstig när jag plockar på mej mängder av ätbart för att i smyg trycka i mej allt!! Jag hinner knappt känna smaken men så länge det är socker i och förbjudet så är jag nöjd! Dumma mej..:(

Rickard
2013-03-08, 11:54
Du mår inte bra. Psykologiskt. Hitta orsaken, åtgärda.

andeem
2013-03-08, 12:03
Tror det är bättre att prata IRL. Vårdcentralen brukar kunna erbjuda psykologhjälp.

wjos
2013-03-08, 12:05
Du mår inte bra. Psykologiskt. Hitta orsaken, åtgärda.
Lättare sagt än gjort. Men ingen har ju sagt att det ska vara lätt. Tacksam för svar iaf.

wjos
2013-03-08, 12:12
Tror det är bättre att prata IRL. Vårdcentralen brukar kunna erbjuda psykologhjälp.
Visst upplever jag det som extremt jobbigt, men vill kunna fixa själv. Inte mycket för att göra saker för stora. Tänkte mest på om det fanns några tips på hur man kan undvika de små anfallen jag får, eller lite hjälp på vägen. Men jag har väll bevisat för mej själv att jag inte fixar det och kände under tiden jag skrev att nånting är extremt fel. Men att gå vidare med det ännu mer är nog inget jag vill. Får fortsätta försöka.

CrooDa
2013-03-08, 12:24
Visst upplever jag det som extremt jobbigt, men vill kunna fixa själv. Inte mycket för att göra saker för stora. Tänkte mest på om det fanns några tips på hur man kan undvika de små anfallen jag får, eller lite hjälp på vägen. Men jag har väll bevisat för mej själv att jag inte fixar det och kände under tiden jag skrev att nånting är extremt fel. Men att gå vidare med det ännu mer är nog inget jag vill. Får fortsätta försöka.

Har själv gått ner från 125kg till 80kg, Speciellt i början så är söt sugen så högt, att När man väll bestämde sig för att ta lite iaf så trycker man det i sig.
Tryckte i mig tills jag spydde ut det igen.

Det försvinner ju längre du kommer i din resa. Skulle vilja säga att det är normalt, Varje person som har varit överviktig känner så, känner återfallen, det är du som avgör om du ska stanna i dem eller inte!

Fortsätt kämpa på!

linnh
2013-03-08, 12:46
Du har tagit första steget redan genom att inse att detta verkligen är ett problem som du bör åtgärda, och det är skitbra! Det jag tänker på är att du kanske bör fundera lite på det där med att du "måste" unna dig något ibland. Varför måste du det?
Man får ju ofta höra att "en bulle kommer inte göra dig tjock" och det är helt sant, men suget som triggades igång utav den där bullen som gjorde att du åt 10 bullar till, det kommer göra dig tjock. Jag själv försöker att "dra i handbromsen" innan jag beslutar mig för att unna mig något och tänker genom om jag kommer klara av att bara äta det eller om jag kommer att "gå igång" och tömma köket sen.
Sen undrar jag, Började detta efter du slutade röka eller har det alltid varit så?

Alsor
2013-03-08, 12:50
Tycker personligen att du borde sätta en speciell dag i veckan där du äter i princip det du är sugen på, och om inte bara en dag fungerar kör du en till där du äter ett lättare "cheat-meal".
Exempel på upplägg är "lätt cheat-meal" på onsdag (ex kebab men utan pommes) och en på lördag där du äter det du vill (OBS, cheat meal, inte cheat day). Alla andra dagar håller du dig till dieten. Hunger är inget dåligt, det är ett tecken på att du gör någonting rätt. Acceptera att hungern finns där och gå sedan vidare i din vardag och sitt för fan inte o tänk på mat hela dagen.

mattilainen
2013-03-08, 13:33
Tycker personligen att du borde sätta en speciell dag i veckan där du äter i princip det du är sugen på, och om inte bara en dag fungerar kör du en till där du äter ett lättare "cheat-meal".
Exempel på upplägg är "lätt cheat-meal" på onsdag (ex kebab men utan pommes) och en på lördag där du äter det du vill (OBS, cheat meal, inte cheat day). Alla andra dagar håller du dig till dieten. Hunger är inget dåligt, det är ett tecken på att du gör någonting rätt. Acceptera att hungern finns där och gå sedan vidare i din vardag och sitt för fan inte o tänk på mat hela dagen.

Detta är, av egen kunskap, otroligt lätt att åter igen fastna i skitmaten. Jag måste sluta med saker HELT för att kunna avstå. Jag kan utan problem sluta med godis i flera månader men att äta godis någongång då och då går absolut inte.. Jag äter då varje dag eller otroligt mycket under helgen etc.

Nu till TS
Det är ju något fel, när du (ts) säger att du MÅSTE unna dig, varför måste du det? Det är fel när man måste unna sig något, och då framförallt godis/mat som man egentligen inte mår bra av. Jag vet hur lätt det är att återgå till tidigare vanor. Problemet låter mer psykiskt än fysiskt då det verkar som du har någon sorts problem i och med att du gråter när du äter och kan endast äta i smyg och då hetsäter du. Detta är väldigt likt bulimi tycker jag bara att du inte gör det drastiska och spyr upp det du hetsätit. Så problemet kommer du inte få hjälp med genom internet och jag tror det skulle vara bra för dig att prata ut om detta med en professionell person.

Det jag ville få fram var att sluta unna dig saker, speciellt om det inte gör dig gladare eller ger positiv respons. Om du är duktig en tid, unna dig något klädesplagg, något roligt spel, eller en film men unna dig inte det du vet att du har lätt att falla tillbaka på.. Att behöva unna sig något som får dig att må dåligt är ju ett bevis på att det är ett stort problem.

wjos
2013-03-08, 17:00
Detta är, av egen kunskap, otroligt lätt att åter igen fastna i skitmaten. Jag måste sluta med saker HELT för att kunna avstå. Jag kan utan problem sluta med godis i flera månader men att äta godis någongång då och då går absolut inte.. Jag äter då varje dag eller otroligt mycket under helgen etc.

Nu till TS
Det är ju något fel, när du (ts) säger att du MÅSTE unna dig, varför måste du det? Det är fel när man måste unna sig något, och då framförallt godis/mat som man egentligen inte mår bra av. Jag vet hur lätt det är att återgå till tidigare vanor. Problemet låter mer psykiskt än fysiskt då det verkar som du har någon sorts problem i och med att du gråter när du äter och kan endast äta i smyg och då hetsäter du. Detta är väldigt likt bulimi tycker jag bara att du inte gör det drastiska och spyr upp det du hetsätit. Så problemet kommer du inte få hjälp med genom internet och jag tror det skulle vara bra för dig att prata ut om detta med en professionell person.

Det jag ville få fram var att sluta unna dig saker, speciellt om det inte gör dig gladare eller ger positiv respons. Om du är duktig en tid, unna dig något klädesplagg, något roligt spel, eller en film men unna dig inte det du vet att du har lätt att falla tillbaka på.. Att behöva unna sig något som får dig att må dåligt är ju ett bevis på att det är ett stort problem.


Det hör till problemet, det är inte det att jag egentligen vill unna mej eller känner att jag ska få göra det, så ordvalet unna var kanske fel, men min hjärna hamnar i en konflikt med sej själv, jag kan inte hålla mej och något händer, jag tillåter mej själv att ta något litet helt plötsligt äter jag allt de där ändå..
Jag vill så gärna sluta med allt onyttigt! Precis som jag slutade med rökningen, jag trodde inte på någon "trappa-ner"-metod, jag bara slutade, hur är det ens möjligt att detta ska vara så mycket svårare :(

Ska kanske även tillägga att jag är 170 cm lång och väger ca 69.5 kg, är alltså inte överviktig. Jag gick ner från 72.2 kg till 66 kg efter jag började träna, men blev sedan sjuk en period vilket betydde uppehåll från träning och det sabbade mycket och nu har jag gått upp igen, alltså till 69.5 kg.
Jag har vissa mål jag vill uppnå vilket inte kommer gå när jag till stor del ofrivilligt behandlar min kropp som jag gör.


Detta pågick även innan jag slutade röka ja.

Tack för alla svar

wjos
2013-03-08, 17:02
Har själv gått ner från 125kg till 80kg, Speciellt i början så är söt sugen så högt, att När man väll bestämde sig för att ta lite iaf så trycker man det i sig.
Tryckte i mig tills jag spydde ut det igen.

Det försvinner ju längre du kommer i din resa. Skulle vilja säga att det är normalt, Varje person som har varit överviktig känner så, känner återfallen, det är du som avgör om du ska stanna i dem eller inte!

Fortsätt kämpa på!
Jag beundrar din disciplin och att du tagit dej så långt, bra jobbat!

Vitlök
2013-03-08, 17:15
Har inte läst hela tråden men, känner igen det du beskriver. Kan hålla stenhårt på dieten i ett par veckor åt gången men sen kommer det dagar där så fort man lyfter på locket så är det kört. 6000-8000kcal under vissa "ätardagar" är inga problem att trycka i sig och bara där har man förstört ~2 veckors diet.

Wzup2u
2013-03-08, 18:03
man ska inte ha för höga krav på sig & unna sig annars hetsäötning men testat att köra pf???? gött och man kötta i sig stora portioner m.m

1684_
2013-03-08, 18:32
testat att... 1 inte ha tillgång till godsaker. 2. gå promenad eller nått när suget kommer. 3, borsta tänderna-tugga vrål starkt sockerfritt tuggummi.

rekyl
2013-03-08, 21:38
Jag brukar drabbas av ett extremt sug, som även innefattar någon sorts rebellisk känsla mot mitt eget förnuft. Inombords säger jag i princip till mig själv "jag skiter i att det är dåligt för min kropp, jag ska fan äta godiset/tårtan/kladdkakan o.s.v.". Naturligtvis med efterföljande dåligt samvete.

Det låter dock aningen värre att du äter i smyg, har så mycket ångest att du gråter och att du äter så fort att du knappt registrerar smak. Påminner mycket om binch eating disorder, så om du inte vill söka hjälp IRL kan det ju vara en idé att titta närmare på det via nätet. I bästa fall hittar du praktiska tips på vad som kan hjälpa.

Symptomen för binch eating disorder:

Both of the following must be present to classify as Binge Eating Disorder:
* Eating, in a discrete period of time (e.g., within any 2-hour period), an amount of food that is definitely larger than most people would eat in a similar period of time under similar circumstances
* Feels loss of control over eating during binge. In other words, they feel that they cannot stop eating and they cannot control what they are eating and how much they are eating.

Also, an individual must have 3 or more of the following symptoms:
* Eats an unusually large amount of food at one time, far more than a regular person would eat.
* Eats much more quickly during binge episodes than during normal eating episodes.
* Eats until physically uncomfortable and nauseated due to the amount of food consumed.
* Eats when depressed or bored.
* Eats large amounts of food even when not really hungry.
* Often eats alone during periods of normal eating, owing to feelings of embarrassment about food.
* Feels disgusted, depressed, or guilty after binge eating.
* The binge eating occurs, on average, at least twice a week for 6 months.
* The binge eating is not associated with the recurrent use of inappropriate compensatory behavior and does not occur exclusively during the course Bulimia Nervosa or Anorexia Nervosa.

LizaK
2013-03-09, 11:35
Ha 1-2 bestämda dagar i veckan då du får äta något riktigt speciellt. Och då du gör det, öva på att äta med gott samvete. Lär dig att det är okej att äta något onyttigt emellanåt. Det behöver inte vara "allt eller inget". Kör med lite av varje lite då och då istället. Det kan till en början vara svårt, Tom svårare än att helt undvika, men på sikt blir livet lättare om man kan vara flexibel.

Dessutom är du inte tjock, så du har ingenting att nojja över. Om du dock börjar gå upp mer, sätt hårdare gränser gällande din kost. Eller lägg till ett extra konditionspass.