handdator

Visa fullständig version : Har jag fel på min ämnesomsättning eller vad är problemet?!


Sooffiiee
2013-03-08, 11:17
Jag blir galen på detta dietande och tappar min motivation för alltid snart!

Detta åt jag igår:
Innan träning
25 gram wnt triple protein =95 kcal 20 gram protein

Efter träning:
100 gram isbergssallad =13kcal
200 grma konserverad majs = 162kcal
50 gram paprika =16kcal
50 gram rödlök15kcal
210 gram handskalade räkor 198kcal 42 gram protein
25 gram vitlökssås =105 kcal

Middag:
Profeel kvarg 175gram =140kcal 19gram protein
ett halv äpple =35kcal

Tillpersonalmat
Babybackribs 50gram =236kcal 11 gram protein
schnitxel 50gram =115kcal 13 gram protein
Risotto 20 gram 70 kcal protein
Tillsammans med detta en sallad på 150 gram med gurka, isbergssallad,morot, savoykål och rödbetor.

Övrigt 5 deciliter kaffe med 0,5 deciliter mjölk 3%

Jag tränade överkropp igår på 45 minuter, sprang 5 km på 30 minuter
Utöver detta så jobbade jag 10 timmar som servitris med ovanligt mycket att göra vilket inebar mkt gång i rasktakt, påfyllning av dryck och bärande av tomma ölfat som jag gjorde i 40 minuter.

Och så här jar jag ätit och jobbat hela veckan men inte gått ner 100 gram ens en gång, Detta är ett kaloriintag på ca 1350 kcal om dagen och då har jag inte ens räknat med min träning!
Vad ska jag göra?! eller har jag hamnat på en platå? gått från 63,5-62,5 kg under 2 veckors tid nu.. suuck!

beerbear
2013-03-08, 11:25
Jag skulle fortsätta så alternativt lägga in ett extra löpningspass.
Använd måttband för att säkerhetsställa att ingenting verkligen händer.

Rickard
2013-03-08, 11:31
Fel på tålamodet möjligtvis. ;)

Du är kvinna, ni fluktuerar några kilo i vätskevikt över månaden. Så ge det lite tid innan du börjar stressa upp dig.

Sooffiiee
2013-03-08, 11:35
Ett extra löppass?! näee jag springer 5 km varje dag förutom lördagar då jag springer 8 km och 1 mil på söndagar :S
Det e fan 3,8 mil i veckan
onsdagar springer jag inget alls....

nitz
2013-03-08, 11:46
Vad ska jag göra?! eller har jag hamnat på en platå? gått från 63,5-62,5 kg under 2 veckors tid nu.. suuck!
Det är ju ner ett kg på 2 veckor? Det är ju inte att stå stilla, eller missförstår jag något nu?

Sooffiiee
2013-03-08, 11:57
Jag pendlar upp och ner mellan dessa vikter, ena dagen 63, nästa dag 63,4. Annu en dag senare 62,7. Nästa dag 63,2, orkar inte... Väger mig alltid under samma förutsättningar, äter sista målet runt 22:00, väger mig vid 12:00 efter toabesök.. Äter knappt kolhydrater alls så känns inte som om det borde vara vätska jag binder..

Mental
2013-03-08, 12:01
Kör på i 3 månader, har det fortfarande inte rört sig så kan det nog vara något konstigt med din metabolism.

Sooffiiee
2013-03-08, 12:06
Kom att tänka på att jag ska ha min "röda vecka" nu på tisdag och brukar känna mig uppsvullen dessa dagar, någon som kanske vet om vi tjejer lägger på oss mer vikt, (vätska) under dessa dagar? Någon kunnig tjej här kanske vet, eller killar :)

tjing
2013-03-08, 12:10
Du samlar på dig vatten i kroppen p g a ovan nämnda anledningar. Ge det ett par dagar och du kommer se skillnad i spegeln.

Jag lovar dig. Du går alltid ner i vikt på ett kcal-underskott och det är i stort sett alltid vatten (och glykogen) som spökar.

KravMagen
2013-03-08, 13:13
Tillpersonalmat
Babybackribs 50gram =236kcal 11 gram protein!

Nyfiken hur du beräknade detta.. En hel den ben utgör ju totalvikten.. eller pillade du loss köttet och vägde sedan?

Jag älskar ribs men vet inte hur jag ska räkna...

Xenomore
2013-03-08, 13:18
Kom att tänka på att jag ska ha min "röda vecka" nu på tisdag och brukar känna mig uppsvullen dessa dagar, någon som kanske vet om vi tjejer lägger på oss mer vikt, (vätska) under dessa dagar? Någon kunnig tjej här kanske vet, eller killar :)

Jag vet inte hur det är för andra, men jag brukar väga nästan precis ett kg mer veckan innan och dom första dagarna, och då känna mig väldigt pluffsig :P veckan efter är jag tillbaka på standardvikten igen.

Sooffiiee
2013-03-08, 13:38
Då hoppas jag att detta är anledningen, återkommer om 1 vecka och ser vart jag ligger:) angående ribsen vägde jag dem innan jag åt, sen vägde jag resterna när jag var klar:) Simple as that!

J3T69
2013-03-08, 19:02
Jag pendlar upp och ner mellan dessa vikter, ena dagen 63, nästa dag 63,4. Annu en dag senare 62,7. Nästa dag 63,2, orkar inte... Väger mig alltid under samma förutsättningar, äter sista målet runt 22:00, väger mig vid 12:00 efter toabesök.. Äter knappt kolhydrater alls så känns inte som om det borde vara vätska jag binder..

Om du stressar mycket kan detta vara negativt för en ev viktnedgång.
Jag själv tycker mig märka en förbättring på div.helger när jag inte tränar att jag tappar vikt.
Vet inte om det har med stressen att göra men kortisol skall ju vara negativt när man vill ner och har du ett stressigt jobb/liv kan detta vara en sak att ta med i beräkningen.
Jag spekulerar bara nu och jag har inget belägg jag kan hänvisa till. detta är bara vad jag själv märkt på min egen kropp.
Lycka till och kör hårt!:)

Bryggan
2013-03-09, 01:41
Nyfiken hur du beräknade detta.. En hel den ben utgör ju totalvikten.. eller pillade du loss köttet och vägde sedan?

Jag älskar ribs men vet inte hur jag ska räkna...Väg dem råa och tillaga dem sedan samt ät upp det som är kött. Därefter väger du benen som blev kvar - de har inte ändrat sig så mycket i vikt under tillagningen.

Sooffiiee
2013-03-11, 22:04
Tillbaka tidigare än väntat. Men till saken..

I Lördags när jag vägde mig låg jag på 62,8 kg.. På söndagen när jag vaknade mådde jag så himla dåligt och kände mig allmänt svag.
Dagen betod mestadels utav att springa på toaletten och kräkas och skita, Fan vad dåligt jag mådde.
Kunde knappt få i mig någon föda och när jag väl försökte så kom det upp efter 30 min. Drack så mycket vatten jag kunde och även resorb, men kräktes då oxo. Vetti tusan vad det var som kan ha orsakat detta, Då jag inte ätit något som jag inte brukar äta.
Nu på måndag morgonen så vägde jag mig och låg då på 61,2 kg, Förstår ju såklart att det mesta är vätska som jag tappat under detta dygn.

Vet inte rikgit vart jag vill komma med det här, men det jag undrar är om detta är den vätske vikt som jag troligen hade bundit pga utav min mens som kommer denna vecka och att allting nu har släppt?

NiklasAlm
2013-03-11, 22:41
Tillbaka tidigare än väntat. Men till saken..

I Lördags när jag vägde mig låg jag på 62,8 kg.. På söndagen när jag vaknade mådde jag så himla dåligt och kände mig allmänt svag.
Dagen betod mestadels utav att springa på toaletten och kräkas och skita, Fan vad dåligt jag mådde.
Kunde knappt få i mig någon föda och när jag väl försökte så kom det upp efter 30 min. Drack så mycket vatten jag kunde och även resorb, men kräktes då oxo. Vetti tusan vad det var som kan ha orsakat detta, Då jag inte ätit något som jag inte brukar äta.
Nu på måndag morgonen så vägde jag mig och låg då på 61,2 kg, Förstår ju såklart att det mesta är vätska som jag tappat under detta dygn.

Vet inte rikgit vart jag vill komma med det här, men det jag undrar är om detta är den vätske vikt som jag troligen hade bundit pga utav min mens som kommer denna vecka och att allting nu har släppt?

Antagligen ätit nåt dåligt ja. Jag åt kebab en gång och fick springa fram och tillbaka till toaletten, ätit kebab på samma ställe 100 ggr innan dess utan problem, sånt som händer.

Eftersom du inte ätit nåt har du antagligen tömt dina glykogen nivåer lite och tappat vätska och därför du väger mindre.

Jag tycker du fokuserar för mycket vid din vikt. Jag baserar min viktnedgång på iaf minst 1-2 v statistik och där ser det ju bra ut för din del so what's the problem?

Se kaloriunderskottet som din "belöning" eller viktminskning istället. Räkna ihop ditt underskott varje vecka och tänk t.ex. om du haft ett totalt underskott på 3500 kalorier. 3500/7000= ca 0,5 kg.

Nu vet jag inte alls hur du ser ut, men eftersom du tränar och är tjej antagligen ett bf% nånstans mellan 20-25% vilket innebär att du kanske har 15 kg fett.

På två veckor har du isåfall 14 kg fett. Du har alltså gjort en fettminskning med 9,3%!!

Räknar du vikt har du minskat i vikt med 1,5%. (detta märks inte.) Men 9 % fettminskning de första 2v och keep on going så kommer du snabbt se det i spegeln men inte på vågen så speciellt mycket. Hoppas du ser min poäng.

Tålamod, och fortsätt, tid finns det gott om, och stressa inte upp dig på vikten, det viktigaste är att ha en hälsosam viktnedgång som resulterar i att man blir mer nöjd med sig själv i slutändan, och inte hamnar i dåliga ätbeteenden.

Detta blev verkligen mer text än vad jag tänkte skriva från början haha ;)

Sooffiiee
2013-03-11, 23:12
Jag fattar poängen och det låter klokt.
Det är bara just det att jag tappar motivationen så sjukt mycket för jag tycker inte att något händer. Mätt mig och jag har inte ens tappat en enda millimeter, Någonstans....gått ner från 67 kg sen i vintras, just nu känns det hopplöst!

NiklasAlm
2013-03-11, 23:41
Jag fattar poängen och det låter klokt.
Det är bara just det att jag tappar motivationen så sjukt mycket för jag tycker inte att något händer. Mätt mig och jag har inte ens tappat en enda millimeter, Någonstans....gått ner från 67 kg sen i vintras, just nu känns det hopplöst!

Om det känns så kämpigt, så kanske du bör fundera på att göra förändringar. Det gäller att komma in i rutiner och anpassa sig till nåt som kommer fungera under en längre tid, som passar en själv och som gör det lätt så man inte tröttnar. Det ska ju inte vara för jobbigt då har man gjort det för svårt för sig själv.

Om hunger är problemet kan du ju variera variabler som måltidfrekvens, tidpunkter du äter, underskottet(minska kanske?), vad du äter, ätardagar, promenader o.s.v. bara fantasin som sätter gränser ;)

Sooffiiee
2013-03-12, 01:03
Jag vet inte vad för förändringar jag kan göra, jag ligger på 1300 kcal om dagen höjer jag det går jag inte ner alls och jag vill inte minska mitt kaloriintag heller.
Hungern är inte heller ett prpblem för mig, det är just bara det att nästan gått ner 5-6 kilo och inte se en gnutta skillnad :(

Bryggan
2013-03-12, 02:58
Hungern är inte heller ett prpblem för mig, det är just bara det att nästan gått ner 5-6 kilo och inte se en gnutta skillnad :(Men det gör vi andra;).
Klart som korvspad att 5-6 kilo är skillnad! Det är nära 10% av din ursprungsvikt så - jo det är skillnad! Det är nog svårare för dig att se som ser dig själv varje dag dock.

Lycka till.

Beelz
2013-03-12, 08:22
Går du ner snabbt i vikt är det förmodligen vätska så det är ointressant, titta i spegeln. En vecka är ingen mätperiod alls, vänta en 2-3 minst

Knatcharn
2013-03-13, 12:54
Vikten flyger alltid upp och ned för alla. Det beror på vätska och vad man har i magen. Du måste väga dig varje dag och sedan ta ett medelvärde och jämföra mellan veckorna, det går inte att jämföra dag för dag. Om du dessutom gått ned 1kg på 2 veckor ser jag inga problem.

Hette
2013-03-13, 13:05
Vågen funkar i längden, över tid, ska man väga sig varje dag kom det bara bli en himmla bergodalbana upp och ner, vätska binds baserat på hur mycket du har druckit, kolhydrater samt natrium du käkat. Sj pendlar jag mellan 1-3 kg baserat på om jag äter mycket kolhydrater eller saltad mat. Som tjej är det ju som du säger också Premenstrual water retention kan ju vara anledningen du binder lite vätska.

Stirra inte blindt på vågen, använd måttband och spegel och ge det tid. Kroppen fungerar inte som något linjärt den är dynamisk och hela tiden anpassar sig. Men om du verkligen måste väga dig varje dag så väg dig varje dag och ta medianvikten så ser du åt vilket håll kurvan går åt.

Sooffiiee
2013-03-14, 00:21
Allting låter så klart vettigt det ni säger, jag blir bara så himla nojjig och tappar motivationen när jag inte ser någon skillnad rikigt med egna ögon men jag kämpar på och gör som ni säger!
Jag har räknat med att iaf gå ner 10 kg så det är ju en bit kvar och antar att det är svårt att se stor skillnad dom första tappade kilona :)

Heddaway
2013-03-14, 01:24
Hur länge har du stått stilla? Jag tror nämligen att det släpper, haft liknande problem och jag låg alltså på ett kalorintag på kanske max 900 kcal om dagen i 1-2 mån men gick knappt ner i vikt. Jobbade som en jude och åt i princip ingenting. Det har så mycket mer än med kcal-intag att göra, även om jag inte är en expert.

Kroppen fungerade så på mig att den helt enkelt lagrade det underskottet energi den fick istället för att förbränna, ren överlevnadsinstinkt. För med tanke på vad du sliter och tränar och med såpass underskott så låter det som ett liknande fall som mitt.

Kan ju vara vätska du bär på också, det kan göra stor skillnad. Drick mer om du inte redan dricker väldigt mycket förstås.

Hoppas det löser sig, men jag tycker du gjort ett jättebra jobb oavsett och ingenting är omöjligt.

kör på.

Beemel
2013-03-14, 06:55
Jobbade som en jude

Med andra ord du jobbade och lyfte inte saker på Lördagar?

Knatcharn
2013-03-14, 10:26
Allting låter så klart vettigt det ni säger, jag blir bara så himla nojjig och tappar motivationen när jag inte ser någon skillnad rikigt med egna ögon men jag kämpar på och gör som ni säger!
Jag har räknat med att iaf gå ner 10 kg så det är ju en bit kvar och antar att det är svårt att se stor skillnad dom första tappade kilona :)

Tro mig när jag säger att du tjänar på att tänka på det mindre. Jag känner många, speciellt folk som bara vill ner i vikt, som börjar träna och slutar efter några veckor för att "det inte fungerar för dem". Fortsätt bara med vetskapen om att sakta men säkert kommer du dit. När du speglar dig och inte ser vad du vill se, tänk att det kommer och att du är närmare idag än du var igår. Om du slutar däremot, kommer du aldrig dit, och det är helt säkert.

r0b1nr
2013-03-14, 11:04
Ta det lugnt tjejen, ge det minst 1 månad.. och tänk inte att du vägde 62.4 kg ena dagen och nästa dag 63kg.. Skriv ner vad du väger varje dag, under samma förutsättningar. Ta ut snittet per vecka, sedan jämför du från v1 till v4. Känner du att du är nöjd, fortsätt annars ändrar du lite i din kost..

Ligg runt -500 kcal per dag så blir det ~2kg fett mindre varje månad helt lagom..

Jag nojjade sjukt mycket när jag började gå ner i vikt, ville gå ner från 100 till 80 på en vecka, men man kan inte trolla.. tog runt 4 månader..

Angående motivation, så tänk som sagt inte på dagsvikten, kör snittvikt.. Sen tränar du för att det är roligt eller för att du MÅSTE gå ner i vikt, tänk om isf.. träna för att det är roligt så kommer vikten av sig själv!