handdator

Visa fullständig version : Passat eller Volvo.


Lasse Kongo
2013-03-08, 11:03
Jag tror mig veta var skon pekar men det känns så svårt ändå så jag tänkte kolla med kolos bilfantaster, vi ska byta "main bil"

Vi har en dotter som snart ska gå över till Sulky alltså 3 pers i familjen.

Vi har möjlighet att köpa en Passat CC, jag har den för tillfället, 2010modell, gick på drygt 430000 ny, jag får den till ett väldigt väldigt väldigt... förmånligt pris.

Diesel, chippad 195häst, DSGlåda, 4motion och i stort sett ALLT i utrsutningsväg, heeeelt underbar att köra, man vill bara åka åka åka och sambon känner samma när hon kör, har personligen inte kört en mer komfortabel bil som dessutom pinnar på duktigt bra.

Hög skatt, drar förbannat lite, vi åker dock under 1500m/år.


Andra alternativet är en V70 2011, R-Design, också fullutrustad i stort sett, bensin, manuell.

Stor, rymlig, bra komfort med, billig skatt, sörplar ganska mycket, vi åker dock lite.

V70 har gått ca 2000mil mer än Passaten, 1 ägare, som jag känner på Lé Passat, 3 okända på Lé Volvo.

Vi får faktiskt in stora barnvagnen i Passaten i bagaget, sen är det dock fullt, men jävligt bra bagage för den typen av bil.

I Volvon kan man dock kasta in min och 4 kompisars vagnar typ...

Prismässigt hamnar vi ganska likvärdigt på dessa två.

Lyx, eller praktisk? V70n är ju dock snyggare än en Vanilla V70 Passaten är dock grymt läcker -bakdelen.

Det jag är osäker är att jag inte vet så mycket om VW, men jag tycker man läser mycket skit om deras bilar och ffa service etc, dsglådan verkar många ha strul med, dyrt, Volvon känns om än något tråkigare val ett säkrare val?

Om vi har någon bilintresserad, vad hade ni valt?

Lasse Kongo
2013-03-08, 11:21
Volvon är en 2.5FT btw.

D Andersson
2013-03-08, 11:22
Passat CC är faktiskt riktigt snygg. Men antar att bilen i sig (köregenskaper etc.) är lika tråkig som en vanlig passat, d.v.s. ännu tråkigare än Volvo. Som du säger har VAG mycket problem med sin bilar, DSG-lådan som du själv är inne på har väl en inofficiell livslängd på ca 10000 mil. Dock brukar det kunna finnas en del utrymme för goodwill när det gäller krånglande säkerhetsutrustning som airbags och liknande. Men i längden är det ändå ohållbart.

Fick själv erfara detta under ca 2 års tid (bilens ålder 3-5 år), med 4-6 månaders mellanrum var det en varningslampa som tändes. Andra VAG-ägare har berättat liknande historier om fel på airbags, handbroms, rattlås, nycklar som tappar kontakten och gör bilen omöjlig att starta, problem med tändning, larm etc. etc. Förtroendet för bilen var till slut noll.

Så skulle säga att det lutar åt att volvon är det minst dåliga alternativet. Både Volvo och VAG är på intet sätt billiga att reparera och serva, trots att båda är extremt tråkiga och vardagliga "folkvagnar".

Daniiiel
2013-03-08, 11:29
Två fina bilar som är likvärdiga i princip allt. Vad är det du vill ha hjälp med? Är du inte man nog att kunna bestämma vilken du gillar mest? ;)

Tyskt stål är bättre än kinesiskt. Jag skulle tagit passaten alla dagar i veckan. DSG lådan är ju underbar!!

bertbert
2013-03-08, 11:31
Köpte en ny passat 2008, hade väldigt mycket problem. Skräpkvalitet. Har bytt till en Volvo S60D5 AWD. Volvon är bättre på de flesta vis - bekvämare, tystare, och mycket snyggare karaktär i motorn, stabilare i hög fart. Dock något trängre.

Den andra bilen i hushållet är en BMW 530d och Volvon kan inte mäta sig med den, men jag håller Volvon som varandes betydligt närmare BMW än VW.

Lasse Kongo
2013-03-08, 11:36
Passat CC är faktiskt riktigt snygg. Men antar att bilen i sig (köregenskaper etc.) är lika tråkig som en vanlig passat, d.v.s. ännu tråkigare än Volvo. Som du säger har VAG mycket problem med sin bilar, DSG-lådan som du själv är inne på har väl en inofficiell livslängd på ca 10000 mil. Dock brukar det kunna finnas en del utrymme för goodwill när det gäller krånglande säkerhetsutrustning som airbags och liknande. Men i längden är det ändå ohållbart.

Fick själv erfara detta under ca 2 års tid (bilens ålder 3-5 år), med 4-6 månaders mellanrum var det en varningslampa som tändes. Andra VAG-ägare har berättat liknande historier om fel på airbags, handbroms, rattlås, nycklar som tappar kontakten och gör bilen omöjlig att starta, problem med tändning, larm etc. etc. Förtroendet för bilen var till slut noll.

Så skulle säga att det lutar åt att volvon är det minst dåliga alternativet. Både Volvo och VAG är på intet sätt billiga att reparera och serva, trots att båda är extremt tråkiga och vardagliga "folkvagnar".

Jag kan inte hålla med om att cc är tråkig att köra, paddlar, 195 dieselhästar 4hjulsdrift, jag hade jättekul hela kvällen igår : )

Lasse Kongo
2013-03-08, 11:38
Två fina bilar som är likvärdiga i princip allt. Vad är det du vill ha hjälp med? Är du inte man nog att kunna bestämma vilken du gillar mest? ;)

Tyskt stål är bättre än kinesiskt. Jag skulle tagit passaten alla dagar i veckan. DSG lådan är ju underbar!!

Nej jag är ju inte det, väger dock över mot volvon, tycker r desigen gör bilen tjusig och rätt så pigg är den trots storleken.

Ja, dsg och 4motion är kärlek.

bertbert
2013-03-08, 11:50
Här är lite att glo på:

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/22/38265/passat-ras-kostade-95-000-kronor-efter-uteblivet-oljebyte/

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla/

Lasse Kongo
2013-03-08, 12:02
Här är lite att glo på:

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/22/38265/passat-ras-kostade-95-000-kronor-efter-uteblivet-oljebyte/

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla/

Redan läst : )

Gpajpen
2013-03-08, 12:10
Du vill ju uppenbarligen ha passaten så ta den. Jag menar vem fan vill ha en volvo? Ärligt talat. Om du om 5 år får byta lådan so what, 5 år utan att skämmas.

Lasse Kongo
2013-03-08, 12:12
Du vill ju uppenbarligen ha passaten så ta den. Jag menar vem fan vill ha en volvo? Ärligt talat. Om du om 5 år får byta lådan so what, 5 år utan att skämmas.

Jag skäms inte att åka Volvo, hade inte ställt frågan annars, du hade likabra kunnat skippa den här posten, men jag hade förväntat mig lite sånt här, det finns ju en del tomtar på kolozzeum.

awesomooo
2013-03-08, 12:19
Eftersom att du har barnvagnar och grejer så hade jag tagit Volvon. Jag har en XC70 och det kan ibland bli kaos i bagaget, i passaten lär det bli ett helvete på semestrar och grejer :naughty:

Gpajpen
2013-03-08, 12:21
Om vi har någon bilintresserad, vad hade ni valt?
Tomte eller ej, hade jag sett dig i passaten hade jag varit avundsjuk. Volvon, not so much

Lasse Kongo
2013-03-08, 12:24
Tomte eller ej, hade jag sett dig i passaten hade jag varit avundsjuk. Volvon, not so much

Folk tittar när man kommer i Passaten, den är en blickfångare, det har du helt rätt i.

Jag köper dock inte en bil för att imponera, anledningen att ccn är intressant är att jag får köpa loss den värdigt förmånligt.

Lasse Kongo
2013-03-08, 12:24
Eftersom att du har barnvagnar och grejer så hade jag tagit Volvon. Jag har en XC70 och det kan ibland bli kaos i bagaget, i passaten lär det bli ett helvete på semestrar och grejer :naughty:

Så är det, helt klart.

Gpajpen
2013-03-08, 13:30
En CC är en häftig bil. Nått du kan smilea åt varenda dag du ska sätta dig i bilen. En volvo är bara en volvo och kommer alltid vara en volvo oavsett vad. Bilvärldens Margherita.

Även, 2000mil mindre på passaten, färre ägare varav du känner personen.

Dock en sak som talar för volvon, du säger att du ska få köpa passaten för ungefär samma pris som volvon, vilken jag värderar till MAX 250,000. Och låt säga Passaten för 250k, det är inte direkt rabatt. Definitivt inte "väldigt förmånligt" på något sätt, om det inte är 0-milare i princip.

Lasse Kongo
2013-03-08, 14:13
En CC är en häftig bil. Nått du kan smilea åt varenda dag du ska sätta dig i bilen. En volvo är bara en volvo och kommer alltid vara en volvo oavsett vad. Bilvärldens Margherita.

Även, 2000mil mindre på passaten, färre ägare varav du känner personen.

Dock en sak som talar för volvon, du säger att du ska få köpa passaten för ungefär samma pris som volvon, vilken jag värderar till MAX 250,000. Och låt säga Passaten för 250k, det är inte direkt rabatt. Definitivt inte "väldigt förmånligt" på något sätt, om det inte är 0-milare i princip.

Hehe, passaten är långt ifrån 250 : )

Arf Pingvin
2013-03-08, 14:27
Skit i pengarna. Vad behöver ni för bil. Jag hade nog valt en kombi trots allt. Älskar DSG-typ av låda men om alternativen är kombi eller dubbelkopplingslåda så vinner kombin. Dock kommer 4motion in som joker i leken.

Köp en Audi Avant Quattro TDI.

Gpajpen
2013-03-08, 14:56
Hehe, passaten är långt ifrån 250 : )

Då är dom inte i princip likvärdiga i prisklass. För att passaten ska vara ett riktigt riktigt kap prismässigt krävs låga mil och en bra bit under 200,000.

delta_mats
2013-03-08, 14:56
Jag ser ingen anledning till varför man måste ha en kombi bara för att man har barn. Kombi är fult och opraktiskt, baken blir jämt smutsig. Hur ofta lastar man såpass mycket i bagaget att man har nytta av den extra höjden som en kombi medför?

Körmässigt är dom väl lika gubbiga i karaktären, dvs okänsliga och pösiga. Passaten är ljusår snyggare än Volvon dock.

bertbert
2013-03-08, 15:06
Jag ser ingen anledning till varför man måste ha en kombi bara för att man har barn. Kombi är fult och opraktiskt, baken blir jämt smutsig.

Vad är det här för j-a fjollfasoner? En praktisk bil använder man för att köra runt skit i och den blir ofta nerdyngad, lämna det åt posörerna att hålla baken på bilen ren! Pfft!

Passat CC är förresten en handväska. Så det så.

Daniiiel
2013-03-08, 15:39
Jag har en halvkombi som familjebil. Jag har två barn och får in den fetaste syskonbarnvagnen i bagaget och kan samtidigt åka och handla med hela familjen utan problem.

Kombi är ingen livsnödvändighet

D Andersson
2013-03-08, 15:46
Är benägen att hålla med delta_mats. Om man ständigt kör omkring en massa skrymmande gods är det givetvis en kombi som gäller, men gör man verkligen det? Min erfarenhet är att de gånger man verkligen behöver en kombi, vilket är ungefär när man inte kan dra för insynsskyddet över lasten, är lätträknade och då krävs i princip ändå en släpkärra. Kombi är inte sportigt eller tufft.

bertbert
2013-03-08, 15:47
Är benägen att hålla med delta_mats. Om man ständigt kör omkring en massa skrymmande gods är det givetvis en kombi som gäller, men gör man verkligen det? Min erfarenhet är att de gånger man verkligen behöver en kombi, vilket är ungefär när man inte kan dra för insynsskyddet över lasten, är lätträknade och då krävs i princip ändå en släpkärra. Kombi är inte sportigt eller tufft.

Jag blir besviken om du kör något annat än en Ford F-150. :d

D Andersson
2013-03-08, 15:49
Fördomar! :D

buten
2013-03-08, 16:27
7-växlad dsg? Om den är det så köp den inte :)

hahavaffan
2013-03-08, 16:59
7-växlad dsg? Om den är det så köp den inte :)6-stegad i den bilen vad jag vet. Är den 7-stegade värre gällande kvalité osv eller?

awesomooo
2013-03-08, 18:05
Du vill ju uppenbarligen ha passaten så ta den. Jag menar vem fan vill ha en volvo? Ärligt talat. Om du om 5 år får byta lådan so what, 5 år utan att skämmas.

Haha, skämmas... Då är det mer pinsamt att åka i en CC, lite jag hade inte råd med en A7, Panamera, CLS etc. No offence, jag tycker Passaten är skitfin men att påstå att man skulle skämmas i en Volvo är bara löjligt.

Jag ser ingen anledning till varför man måste ha en kombi bara för att man har barn. Kombi är fult och opraktiskt, baken blir jämt smutsig. Hur ofta lastar man såpass mycket i bagaget att man har nytta av den extra höjden som en kombi medför?

Körmässigt är dom väl lika gubbiga i karaktären, dvs okänsliga och pösiga. Passaten är ljusår snyggare än Volvon dock.

:laugh:

buten
2013-03-08, 18:54
6-stegad i den bilen vad jag vet. Är den 7-stegade värre gällande kvalité osv eller?

Stora problem med 7 växlade för tillfället, akta dig för den. Det som oftast tar knäcken på den är om man är snabb med att skifta mellan backen och driven tex, man måste stå STILLA innan man byter växel och inte rulla det minsta, det som knäcker dom oftast. Fast finns ju andra fall som rasat också.

Den 6 växlade är bättre bara sköta oljebytet på dom var 6000:e mil, står i boken.
Det som har hänt på dom är väl dubbelmassesvänghjulet som gått sönder men mycket billigare det än en ny 7 växlad låda för över 60 tusen om man inte får den på garantin och långt ifrån lika vanligt :)

Lasse Kongo
2013-03-08, 21:40
Stora problem med 7 växlade för tillfället, akta dig för den. Det som oftast tar knäcken på den är om man är snabb med att skifta mellan backen och driven tex, man måste stå STILLA innan man byter växel och inte rulla det minsta, det som knäcker dom oftast. Fast finns ju andra fall som rasat också.

Den 6 växlade är bättre bara sköta oljebytet på dom var 6000:e mil, står i boken.
Det som har hänt på dom är väl dubbelmassesvänghjulet som gått sönder men mycket billigare det än en ny 7 växlad låda för över 60 tusen om man inte får den på garantin och långt ifrån lika vanligt :)

Det är en 6växlad, kört drygt 15 mil idag och oboy oboy vad man kärar ner sig i bilen :/

awesomooo
2013-03-08, 21:53
Det är en 6växlad, kört drygt 15 mil idag och oboy oboy vad man kärar ner sig i bilen :/

YOLO, gillar du bilen så ta den. Inget kul att åka runt i något man inte gillar!

Lasse Kongo
2013-03-08, 22:35
YOLO, gillar du bilen så ta den. Inget kul att åka runt i något man inte gillar!

Jag gillar båda men en av dem är betydligt mer praktisk, och det avgör nog saken.

Dyrgripen
2013-03-08, 22:36
DSG låda, behövs inte mycket mer :D

EDIT: Ja förutom en bil till lådan då..

delta_mats
2013-03-08, 22:42
Jag gillar båda men en av dem är betydligt mer praktisk, och det avgör nog saken.

Orka vara praktisk hela tiden. Bara vi skandinavier som är så betuttade i kombibilar. Undrar hur resten av världen klarar sig utan kombi.

Lasse Kongo
2013-03-08, 23:08
Orka vara praktisk hela tiden. Bara vi skandinavier som är så betuttade i kombibilar. Undrar hur resten av världen klarar sig utan kombi.

Jag tycker många kombibilar är snygga, och nej, jag orkar inte vara praktisk hela tiden, men ccn är bra tight kan jag lova dig.

Adama
2013-03-08, 23:46
Jag kör V70 och har två barn + fru. Har fyllt upp den till bristningsgränsen åtskilliga gånger på resor hit och dit med familjen. Nu senast till sälen.. då krävdes även takbox (vilket vi även brukar använda på längre sommarresor med). Och då behöver vi inte ens få plats för någon vagn då barnen är större.

bladhet
2013-03-09, 06:46
Hade du funderat på en Audi A5 sportback och en V70 hade jag förstått problemet. Men nu finns det inga problem, köp v70

awesomooo
2013-03-09, 07:48
Jag tycker V70n i R-design är jäkligt snygg, vilken färg är den i? : ) Det tråkiga med Passat CC i sånna fall är väl att det finns en ny modell ute, dock är denna du kan köpa snyggare än nya : )

Fan vad jag inte vill vara i din sits, jag brukar få beslutsångest bara när jag står i affären och ska välja mjölk :D

bertbert
2013-03-09, 07:53
Orka vara praktisk hela tiden. Bara vi skandinavier som är så betuttade i kombibilar. Undrar hur resten av världen klarar sig utan kombi.

:D

http://www.thetorquereport.com/2009_ford_f150_sfe.jpg

awesomooo
2013-03-09, 08:14
Orka vara praktisk hela tiden. Bara vi skandinavier som är så betuttade i kombibilar. Undrar hur resten av världen klarar sig utan kombi.

Ibland är det bra att vara praktisk, försök att knöla ner 4 golfbagar i en CC och kom sen tillbaka ;)

Imni
2013-03-09, 09:03
...
Som du säger har VAG mycket problem med sin bilar, DSG-lådan som du själv är inne på har väl en inofficiell livslängd på ca 10000 mil.
...

Källa? Mycket intressant om det verkar stämma. Vet att många biltillverkare har en livstidsgräns på komponenter som är avgörande för att bilen ska gå som är satt till 16 000 mil.

Lasse Kongo
2013-03-09, 09:06
Jag tycker V70n i R-design är jäkligt snygg, vilken färg är den i? : ) Det tråkiga med Passat CC i sånna fall är väl att det finns en ny modell ute, dock är denna du kan köpa snyggare än nya : )

Fan vad jag inte vill vara i din sits, jag brukar få beslutsångest bara när jag står i affären och ska välja mjölk :D

Haha jag är likadan, velar alltid och väger för mot nackdelar men blir i stort sett alltid nöjd med mina köp, brukar lyssa på magkänslan och så gör jag även nu.

Och the beslut is faktiskt made : )

hahavaffan
2013-03-09, 09:41
Vad blev det då?

Lasse Kongo
2013-03-09, 09:56
Vad blev det då?

Volvo

hahavaffan
2013-03-09, 10:09
VolvoYeeeeees! Välkommen i klubben!

Lasse Kongo
2013-03-09, 10:19
Yeeeeees! Välkommen i klubben!

Tackar tackar, vi har dock Passaten över helgen så det blir lite gäsa... får väl Volvon tidigt i början av nästa vecka, känns bra.

D Andersson
2013-03-09, 10:47
Källa? Mycket intressant om det verkar stämma. Vet att många biltillverkare har en livstidsgräns på komponenter som är avgörande för att bilen ska gå som är satt till 16 000 mil.

Ta en titt på första sidorna av tråden.

Lillgrabben
2013-03-09, 11:10
Tackar tackar, vi har dock Passaten över helgen så det blir lite gäsa... får väl Volvon tidigt i början av nästa vecka, känns bra.

Jag tror det var ett bra val, särskilt som det extra utrymmet i kombibilen kan komma väl till pass då du har barn! Även om en sedanbil oftast räcker gör det ju sas inte ont att ha lite extra utrymme till övers.

Fartman
2013-03-09, 14:33
Bra val, jag har inte några barn ens men känner ändå att jag aldrig kommer köpa en sedan. Lastutrymme är helt enkelt guld, så djävla skönt när man vet att man i princip alltid kommer ha plats för det man ska ha med sig.

awesomooo
2013-03-09, 14:45
Bra val, jag har inte några barn ens men känner ändå att jag aldrig kommer köpa en sedan. Lastutrymme är helt enkelt guld, så djävla skönt när man vet att man i princip alltid kommer ha plats för det man ska ha med sig.

Exakt, har kompisar med A3:or och liknande men det går in en platta bärs och en golfbag så är det smockfullt där bak. Nackdelen med kombi är att man alltid får agera chaufför på resor ;)

Lasse Kongo
2013-03-09, 15:36
Vi har precis checkat in på hotell, åkte givetvis cc hit, vidrig bil, så fort man åker i den gör den allt den kan för att få över sig till den mörka sidan haha

Victorsnya
2013-03-09, 17:16
Haha, skämmas... Då är det mer pinsamt att åka i en CC, lite jag hade inte råd med en A7, Panamera, CLS etc. No offence, jag tycker Passaten är skitfin men att påstå att man skulle skämmas i en Volvo är bara löjligt.



:laugh:

bra val (volvon) för det är precis såhär jag tänker varje gång jag ser en CC

pragmatist
2013-03-09, 18:48
Tänk på att CC:n inte bara har mer opraktiskt bagage utan även ett sämre baksäte, huvudhöjden räcker inte till riktigt för vuxna. Så man begränsar sig själv en hel del med en CC.

Varför inte försöka hitta en vanlig Passat kombi med diesel, DSG och 4motion?

wessmen
2013-03-09, 19:01
Tomte eller ej, hade jag sett dig i passaten hade jag varit avundsjuk. Volvon, not so much

Att agera blickfångarna är kanske inte prio 1 om man nu har sambo och en dotter i Sulky, men vad vet jag.

newb123
2013-03-09, 19:05
Tänk på att CC:n inte bara har mer opraktiskt bagage utan även ett sämre baksäte, huvudhöjden räcker inte till riktigt för vuxna. Så man begränsar sig själv en hel del med en CC.

Varför inte försöka hitta en vanlig Passat kombi med diesel, DSG och 4motion?

OT: Vilken utb/jobb är mest pragmatisk enligt dig? Sett till pengar/ansträngning-kvot när intresse är irrelevant för alla jobb är jobbiga (min erfarenhet). Du som är/var lärarinna. :D

Wzup2u
2013-03-09, 19:20
passat ajaj en bil som kommer börja krångla...

volvo såklart........... kör själv en s60 r sköna bilar billigt mek...

newb123
2013-03-09, 19:57
Hur mycket går ens att mecka till rätta på en bil årsmodell 2013? Själv har jag ingen aning förutom att det är mindre med dagens bilar.

Victorsnya
2013-03-10, 16:47
Hur mycket går ens att mecka till rätta på en bil årsmodell 2013? Själv har jag ingen aning förutom att det är mindre med dagens bilar.

idag kan du göra extremt lite (på bättre bilar) då det mesta kontrolleras och diagnostiseras av ett dataprogram (det dom hade på peguot när jag jobba efter gymnasiet gick på 80k.. tror inte alla svenssons har den summan pengar för att diagnostisera sina egna p
bilar tyvärr. Så handlar idag om att köpa den bil som behöver minst tid i verkstaden.

Pengu
2013-03-11, 13:21
Oj vad synd att jag kom försent in i den här tråden. Ämnet tilltalade mig lite då jag har en 2011 CC TDI 4Motion DSG privat och kör en V70 i tjänsten. Nu har du redan gjort ditt val och det är säkert ett bra val med dina förutsättningar men jag skulle aldrig för liv byta ut min CC mot en V70. Men jag har å andra sidan inget behov av att kunna lasta skrymmande bråte i bakluckan.

Efter 2 år så njuter jag fortfarande varje gång jag sätter mig i CCn. För mig så vinner alltid komfort och roligt över funktionalitet och förnuft.

Lasse Kongo
2013-03-11, 13:24
Oj vad synd att jag kom försent in i den här tråden. Ämnet tilltalade mig lite då jag har en 2011 CC TDI 4Motion DSG privat och kör en V70 i tjänsten. Nu har du redan gjort ditt val och det är säkert ett bra val med dina förutsättningar men jag skulle aldrig för liv byta ut min CC mot en V70. Men jag har å andra sidan inget behov av att kunna lasta skrymmande bråte i bakluckan.

Efter 2 år så njuter jag fortfarande varje gång jag sätter mig i CCn. För mig så vinner alltid komfort och roligt över funktionalitet och förnuft.

Jag hämtar Volvon idag : )

Men ja, sjukt trevlig komfort och underbar bil ccn, men v70 vinner ändå på det mesta för vår del, tycker den är väldigt trevlig att köra, och så blir det nog Polestaroptimering innan sommaren : )