handdator

Visa fullständig version : Mindre sömn på sommaren?


exevision
2013-03-08, 08:41
Varför behöver man mindre mängd sömn på sommaren?

Blindguard1
2013-03-08, 10:21
Vart har du hört det...?

ebbmp
2013-03-08, 10:24
Behöver vet jag inte, men den ljusare/varmare årstiden påverkar iaf mig att utnyttja dygnets timmar mer :-)

Fliptones
2013-03-08, 10:35
Inte helt säker, men tror det är så att mörker producerar melatonin (sömnhormon), och under den mörkare årstiden blir nivåerna således högre = mera sömn.

exevision
2013-03-08, 12:30
Hittade ett svar:
http://www.stressforskning.su.se/stress-somn/om-stress-somn/tips-fran-forskarna/tips-om-somn-1.72874#Sommarsomn

Sommarsömn

Fakta
•Sömnbehovet är något lägre på sommaren. Ljuset får ner nivåerna av sömnhormonet melatonin i kroppen vilket gör oss piggare. Genomsnittspersonen behöver sova 7 timmar på vintern och 6,5 på sommaren.
•Största hotet mot en bra sömn är sommarvärmen. Vi sover som bäst när kroppstemperaturen ligger på ungefär 36 grader och som sämst när den är uppe i 37.
•Eftersom vi sover mindre på sommaren är det oftast bättre kvalitet på sömnen när vi väl sover. Det gör att många ändå känner sig piggare på sommaren än på vintern.

tjing
2013-03-08, 12:35
felpost

exevision
2013-03-08, 12:37
Sen verkar ju även vitamin D påverka melatonin. Själv tycker jag mig behövt mindre sömn denna vinter då jag intagit extra vitamin D än förra vintern.

exevision
2013-03-08, 13:13
Lite roligt att samma artikel förespråkar en tupplur (försämrar inte det dygnsrythmen?). Sen om man har problem med att det är ljust på sommaren och vill sova längre så kanske sådana där ögonbindlar/sovmask eller vad de kallas vore en bra sak att köpa.

Tips för bättre sommarsömn:
•Svalt sovrum med en temperatur mellan 13 och 16 grader. Inte svalare, för då fryser man och när det är varmare får kroppen svårt återhämta sig. När det är varmt, sov naken och ta ett tunnare täcke.
•Mörkt i sovrummet. Ljus som sipprar in sätter fart på hjärnan och försämrar sömnen.
•Ta en tupplur. Tuppluren är mycket effektivare än slutet av den normala nattsömnen.
•Slarva inte med sömnen. I det långa loppet ökar dålig sömn risken för att drabbas av diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

watertouch
2013-03-08, 13:32
Jo så för folk med isomnia/sömnproblem så rekommenderas inga tupplurar efter kl:15.