handdator

Visa fullständig version : När var du hos tandläkaren senast (Poll)


Akerhage
2013-03-08, 08:26
Jag kom på mig själv här att jag inte varit hos tandläkaren sedan jag fyllt 18. Det vill säga, jag har inte varit där på snart 11 år.

Har dock aldrig haft hål i tänderna (vad jag vet).
Men hur ofta går folk till tandläkaren egentligen? Hur ofta är ni där? Tycker ni det behövs?

Hur är era tänder? Fina/fula, snea, raka, gula, halva, bling bling?

PowPow
2013-03-08, 08:32
Hade också ett längre uppehåll på 6-7 år, och när jag tog mig tid att gå till tandläkaren efter det hade jag ett stort hål. Jag visste om det för jag kunde till och med se det i tanden. Men det gjorde inte ont alls. Så rotfyllde tanden, och har sedan dess varit där säkert 7-8 gånger i samma ärende (tanden sprack, lagningen var inte tät osv). Tandjäveln ställde till mindre problem innan den lagades :d

Summa summarum borde vara att antingen skiter man helt i tandläkaren (british style) eller så går man dit innan hålen blir för stora.

O_Wao
2013-03-08, 08:32
Är sjukt rädd för tandläkaren, till att börja med. Släpar mig dit vartannat år för kontroll eftersom jag har lätt för att få hål (taskig tandkvalité).

Akerhage
2013-03-08, 08:35
Så du kände inte ens hålet? Fan, jag är ju nästan rädd för att gå dit nu. Kan ju bli en kostsam historia om man nu har en jäkla massa hål och problem.

Dock är jag mycket noga med tandborstningen. 2 gånger dagligen och ofta tandtråd på detta. Men det är ju ingen garanti kanske.
Borde överväga gå dit igen. Får man tandvårdsbidrag (namn osäkert?) nu med. Isf kanske det nästan blir gratis för mig :)

PowPow
2013-03-08, 08:37
Så du kände inte ens hålet? Fan, jag är ju nästan rädd för att gå dit nu. Kan ju bli en kostsam historia om man nu har en jäkla massa hål och problem.

Dock är jag mycket noga med tandborstningen. 2 gånger dagligen och ofta tandtråd på detta. Men det är ju ingen garanti kanske.
Borde överväga gå dit igen. Får man tandvårdsbidrag (namn osäkert?) nu med. Isf kanske det nästan blir gratis för mig :)

Det tog nog i alla fall 2 år från det jag såg att något var tokigt, tills dess att den var lite öm (med betoning på lite - den är lagad nu och den är fan lika öm fortfarande, men det är så lite så jag inte tänker på det längre).

Ja, klart du ska gå dit. Vet inte hur tandvårdsbidraget fungerar men minns att mitt första besök var mer eller mindre gratis. Eventuella lagningar/rotfyllningar kan ju bli kostsamma dock, men det är ju inte som om behovet försvinner bara för att du väntar. Snarare tvärt om.

Piranha
2013-03-08, 08:38
4 år sen, då hade jag ett litet hål.

Innan dess var det 10 år sen så var 10e år känns som en bra frekvens.

Mental
2013-03-08, 08:38
Årligen nu, mellan 18 och 28 inga besök alls. Det kostade mig i slutändan ca 16-18k. Ovärt. Nu har jag tandvårdsabbonemang, kostar mig runt 80sek i månaden.

olle lindblad
2013-03-08, 08:39
Jag var hos tandläkaren i september. Går dit en gång om året. Tycker att det är bra att kolla av läget, dessutom får jag tänderna putsade så att missfärgningarna hålls i schack.

filmjölk
2013-03-08, 08:42
Jag går inte till tandläkaren annat än om det skulle bli akut. Min tandstatus är skräp, gingivit, tandsten, blottade tandhalsar etc etc. Im WT and i know it!

Akerhage
2013-03-08, 08:45
Bokade en tid nu, fick tid 22 april (jäkla väntan) - kostnad 900kr för snabbkoll och 1300kr för mer grundläggande koll. Då jag var under 30 år får jag 300kr/år i bidrag. Och jag kan använda och spara 2st bidrag. Så det kommer kosta mig 300-700kr om jag inte behöver något annat kostsamt.

Akerhage
2013-03-08, 08:46
Årligen nu, mellan 18 och 28 inga besök alls. Det kostade mig i slutändan ca 16-18k. Ovärt. Nu har jag tandvårdsabbonemang, kostar mig runt 80sek i månaden.

Det där lät ju kanon. Blir ju inte så dyrt då. Hur ofta får du gå dit på undersökning för de pengarna? Eller gäller det bara akuta tandvårdsbesök?

Duran
2013-03-08, 08:54
Jag har alltid gått varje gång jag fått en kallelse, det här är sånt man inte vill börja skjuta upp. I somras sa de att jag bara behövde komma vartannat år om jag fortsätter sköta tänderna. För några år sedan hade jag mycket småhål mellan tänderna och fick rådet att jag måste tandtråda regelbundet och använda munskölj. Jag började tandtråda morgon och kväll och använda munskölj varje kväll. Nästa år var småhålen läkta och har aldrig kommit tillbaka så tandtråd och munskölj är bra skit! Jag brukar också skölja munnen med vatten eller ta ett fluortuggummi efter att jag ätit eller druckit något annat än vatten.

hahavaffan
2013-03-08, 08:59
Brukar gå varje år då jag hade relativt många hål som liten snoris, men nu var det nog nästan två år sedan sist.

Arf Pingvin
2013-03-08, 09:15
Igår. Hade tydligen tappat nån flisa från en tand. Inget jag märkt av men det ska lagas.

Mental
2013-03-08, 09:16
Det där lät ju kanon. Blir ju inte så dyrt då. Hur ofta får du gå dit på undersökning för de pengarna? Eller gäller det bara akuta tandvårdsbesök?

Allt typ, Årlig undersökning, plåtar. Tandsten hos hygienisten, akuta och planerade lagningar mm

http://www.folktandvarden.se/frisktandvard/

Grundvilkoret är att inget är trasigt när man skaffar den. Sedan baseras priset på risken, som en försäkring, dvs har man en historia av taskiga tänder, röker och borstar dåligt blir månadskostnaden hög.

Prima tänder som är väl omhändertagna är billiga.

tlk
2013-03-08, 09:19
Årlig undersökning, årligt besök hos hygienist. Kör frisktandvårdsförsäkring hos folktandvården så de kallar ju mig när det är dags.

Innan dess höll jag opp ett par år tills jag bet sönder en tand som behövde rotfyllas.. Litta hål som är lagade + rotfyllning placerade mig i prisgrupp 2 så rätt lungt. Hade ju varit skönt att ha det innan jag fick rotfylla och punga ut 8 laxar men c'est la vie. Eller iaf bokat tid på tandvårdshögskolan och låtit dem göra det billigt.

tlk
2013-03-08, 09:20
Jag går inte till tandläkaren annat än om det skulle bli akut. Min tandstatus är skräp, gingivit, tandsten, blottade tandhalsar etc etc. Im WT and i know it!

Rekommenderar ju faktiskt att du råder bot på det där. Du vill inte att det urartar till tandlossning.

Lellan
2013-03-08, 09:22
Meh.. alltså, är jag korkad... jag går när de kallar, en gång per år? :D

Har inga problem med att gå dit, aldrig haft tandläkarskräck men min son har, så han brukar få hänga med när jag går för att kolla in coola morsan. :cool:

I år hade hans polett trillat ner och han visade truten för dem, han hade då hunnit tappa 7 tänder de aldrig sett. :)

Mental
2013-03-08, 09:25
Meh.. alltså, är jag korkad... jag går när de kallar, en gång per år? :D

Har inga problem med att gå dit, aldrig haft tandläkarskräck men min son har, så han brukar få hänga med när jag går för att kolla in coola morsan. :cool:

I år hade hans polett trillat ner och han visade truten för dem, han hade då hunnit tappa 7 tänder de aldrig sett. :)

Jag avskydde tandläkaren tidigt, men var beredd att göra allt, ALLT! för klistermärken och studsbollar. (Genidrag av folktandvården med en belöningslåda för barn efter varje besök)

Kostar kanske ett par kr per barn, men besparar sååå mycket problem.


Edit: Ja, även bokmärken, men fan inga glittriga änglar! Skellet skulle det vara!

Mental
2013-03-08, 09:27
Årlig undersökning, årligt besök hos hygienist. Kör frisktandvårdsförsäkring hos folktandvården så de kallar ju mig när det är dags.

Innan dess höll jag opp ett par år tills jag bet sönder en tand som behövde rotfyllas.. Litta hål som är lagade + rotfyllning placerade mig i prisgrupp 2 så rätt lungt. Hade ju varit skönt att ha det innan jag fick rotfylla och punga ut 8 laxar men c'est la vie. Eller iaf bokat tid på tandvårdshögskolan och låtit dem göra det billigt.

Mm, det är som att komma på försäkringen efter man har krockat.

Bara min senaste tandstenssanering om 3 sessioner hade kostat mig nära 3 lax. + undersökning för 800. Nu ingår det i mina 80kr månaden. VÄRT!

tlk
2013-03-08, 09:34
Mm, det är som att komma på försäkringen efter man har krockat.

Bara min senaste tandstenssanering om 3 sessioner hade kostat mig nära 3 lax. + undersökning för 800. Nu ingår det i mina 80kr månaden. VÄRT!

Är väl så för de flesta.. folk tänker inte så mycket på tänderna förräns det är för sent. Ser det själv typ varje gång jag tittar någon i käften. :cool:

Klart värt med frisktandvården iaf. Problemet för mig var väl att jag inte hade en aning om att den här försäkringen ens fanns förräns det var för sent. Och jag kan väl tycka att folktandvården kunde berättat för mig att "boka tid hos odontologiska fakulteten så kostar det typ inget, och sen kan du fixa försäkringen." Men det är inte hela världen.. rekommenderar verkligen den här frisktandvårdsförsäkringen till ungefär alla. Även om man inte "behöver" den så får man ju besök hos hygienisten + tandläkaren typ årligen och det täcker ju kostnaden för iaf de lägre prisklasserna ändå. Ingen nersida, bara uppsida! *cupid*

Akerhage
2013-03-08, 09:54
Blir ni kallade dit? Har inte fått en kallelse sedan jag var där sist.

PowPow
2013-03-08, 09:55
Blir ni kallade dit? Har inte fått en kallelse sedan jag var där sist.

När man är "skriven" hos en viss tandläkare (i alla fall folktandvården) så blir man (i alla fall jag) kallad en gång per 1,5 år.

tlk
2013-03-08, 09:55
Blir ni kallade dit? Har inte fått en kallelse sedan jag var där sist.

Normalt i Sverige så kallar folktandvården en fram tills man fyller 18. Sen strunter de i en. Tecknar man friskvårdsförsäkring så kallar de en regelbundet både för kontroll och besök hos hygienisten.

tigerofsweden
2013-03-08, 10:08
Varje år såklart, man vill väll vara fräsch

Überbiffen
2013-03-08, 10:20
Årligen. Frisktandvård med lägsta premiekostnad.

Gabriel174
2013-03-08, 10:29
Några månader sedan. Var på min kusins klinik och han frågade ifall jag ville undersökas när vi ändå var där. Hade inga hål, så det tog inte så lång tid att bli klar.

Lellan
2013-03-08, 10:57
Jag avskydde tandläkaren tidigt, men var beredd att göra allt, ALLT! för klistermärken och studsbollar. (Genidrag av folktandvården med en belöningslåda för barn efter varje besök)

Kostar kanske ett par kr per barn, men besparar sååå mycket problem.


Edit: Ja, även bokmärken, men fan inga glittriga änglar! Skellet skulle det vara!

Min unge vill inte ha sånt, äter vi på MacD så lämnar vi in grejerna också.. (om det inte är ngt han verkligen vill ha).

Så han tackade snällt nej, även denna gång (men sa efteråt "hade inte ödlorna haft glitter på så hade jag kanske tagit en sån" :D (de hade plastdjur)).

Quint
2013-03-08, 10:58
Från det att tandvården slutade kalla mig efter att jag fyllt 18 så var jag inte hos tandläkaren på närmare 10 år (däremot en massa springande hos ortidontister & käkkirurger), men efter att jag tappade en bit av en tand som resulterade i rotfylltning har jag börjat gå hos tandläkare igen, verkar ju inte vara den enda som återupptagit besöken pga av rotfyllning :).

Så nu är det en kontroll / år och ett besök hos tandhygienisten / år, dvs jag kryssade i "Brukar gå dit några gånger per år! (Power-teeth)", även om Power-teeth känns rätt långt ifrån det faktiskt läget...

filmjölk
2013-03-08, 10:59
Rekommenderar ju faktiskt att du råder bot på det där. Du vill inte att det urartar till tandlossning.

Tänder är en klassfråga. Att smälla upp ett bländvitt leende, utan gluggar och perfekta tandrader, friskt tandkött och mintfräsch andedräkt rimmar väldigt illa med en grundlön på 22,8k.

Dubbla min lön så har jag råd att sköta mina tänder. Annars kan det få vara:D

Gpajpen
2013-03-08, 12:17
True dat. Men har själv jävligt bra gaddar, tror det är för mina tvångstankar att borsta tänderna minst 2ggr/dagen. Fast jag är WT så har jag ett lager med tandkräm i skåp och i munnen.

tlk
2013-03-08, 12:20
Tänder är en klassfråga. Att smälla upp ett bländvitt leende, utan gluggar och perfekta tandrader, friskt tandkött och mintfräsch andedräkt rimmar väldigt illa med en grundlön på 22,8k.

Dubbla min lön så har jag råd att sköta mina tänder. Annars kan det få vara:D

Att hålla tandköttet friskt (gingiviten borta vill säga) och hålen borta är väl inte så mycket en klassfråga. I de flesta fall klarar du det med tandborste, tandtråd, och tandkräm. En TePe-borste i månaden för några tior har du väl ändå råd att bjuda dig själv på?

Nu när du väl har tandsten så är det ju inte jättemycket du kan göra själv åt den saken men jag rekommenderar ändå att du får det ordnat på någon vänster. Visst det kostar ju några hundringar att få tandsten plockat men ändå. Det låter ju iaf som du har tandkött som börjat dra sig tillbaka och det är ju inte sällan relaterat till tandlossningssjukdomar vilket faktiskt är rätt otrevligt i det långa loppet.

Bländvitt leende är en sak förstås.. det har man ju ungefär enbart om man springer och bleker tänderna stup i kvarten.

tlk
2013-03-08, 12:24
Kan ju tilläggas att jag älskar att gå till tandläkaren. Ända sen de fixade min golfbolls-stora svullnad i tandbenet som gjorde så in i helvete ont.. vill dit igen å igen å igen. Tillåmed det där härliga ljudet från ultraljuds-scalern som hygienisten plockar tandsten med är mysigt. Plus att min tandläkare brukar trycka tuttarna i fejset på mig när jag ligger i stolen. KALLA MIG OFTARE, PLZ!

MangeWbg
2013-03-08, 12:29
11 år sen. Va där sista gången när jag var 19. Nu är jag 30 och aldrig haft hål i hela mitt liv ;)
Tandläkaren:Använder du tandtråd?
jag:Nej det gör jag inte.
Tandläkaren: De ska man.
Jag: Jahopp...

Samma sak i alla år ;) Tänker inte betala för att höra det när man aldrig har hål.

tlk
2013-03-08, 12:40
11 år sen. Va där sista gången när jag var 19. Nu är jag 30 och aldrig haft hål i hela mitt liv ;)
Tandläkaren:Använder du tandtråd?
jag:Nej det gör jag inte.
Tandläkaren: De ska man.
Jag: Jahopp...

Samma sak i alla år ;) Tänker inte betala för att höra det när man aldrig har hål.

Vissa har för jävla bra salivsammansättning. Jäkla orättvist.

Gober
2013-03-08, 15:22
1999 :( är inte rädd har bara flyttat fram det hela tiden. Har inte haft ont men är helt säker på att jag har något hål och tandsten. Ska gå i år och räknar med 10-20000kr. Har dock hört att man kan använda försäkring till detta, någon som vet mer om detta?

hungry
2013-03-08, 15:31
Gratis att gå till tandläkaren här tills man är 23 år (Västragötaland) dom pratar på att höja tills man blir 25 så går dit minst 2 ggr om året:)

Ursäkta om de blev rörigt skriver från mobilen.

Mental
2013-03-08, 15:40
1999 :( är inte rädd har bara flyttat fram det hela tiden. Har inte haft ont men är helt säker på att jag har något hål och tandsten. Ska gå i år och räknar med 10-20000kr. Har dock hört att man kan använda försäkring till detta, någon som vet mer om detta?

Om du har en tandförsäkring så går det bra.
Men de brukar ju ha som krav att man sköter sina tänder, och då brukar regelbunden kontroll ingå som ett krav

tossefar
2013-03-08, 16:29
11 år sen. Va där sista gången när jag var 19. Nu är jag 30 och aldrig haft hål i hela mitt liv ;)
Tandläkaren:Använder du tandtråd?
jag:Nej det gör jag inte.
Tandläkaren: De ska man.
Jag: Jahopp...

Samma sak i alla år ;) Tänker inte betala för att höra det när man aldrig har hål.

Men... hur vet du att du inte har hål om du inte kollat upp det på 11 år? Det är inte precis så att alla hål syns och känns...
edit: Och det finns ju fler anledningar till att använda tandtråd än att bara undvika hål. Andedräkten blir väldigt sunkig om du har skräp mellan tänderna.

Osten80
2013-03-08, 16:35
Senast idag.
Trots mitt leverne, har jag har aldrig haft ett enda hål under mitt snart 33-åriga liv och idag var det lika fint i truten som det alltid varit. Ingen tandsten eller andra bekymmer.
Tänderna är snart det enda som är något att ha på den här kroppen, så det är väl alltid något att vara glad för. Jag har alltid skött dem ordentligt, men jag har nog också välsignats med väldigt bra salivkvalitet.

Gober
2013-03-08, 16:47
Om du har en tandförsäkring så går det bra.
Men de brukar ju ha som krav att man sköter sina tänder, och då brukar regelbunden kontroll ingå som ett krav

Nej det är inte det jag menar. Enligt min sambo har flera av hennes kollegor utnyttjat någon slags försäkring/högkostnadsskydd då det blivit höga summor.

begt
2013-03-08, 16:51
2 år sedan nu... Tandtråd säger jag bara.

z_bumbi
2013-03-08, 17:02
Nej det är inte det jag menar. Enligt min sambo har flera av hennes kollegor utnyttjat någon slags försäkring/högkostnadsskydd då det blivit höga summor.

Det finns ett statligt skydd idag som täcker vissa grejer och en stor del upp till en given summa. Kolla upp det.

King Grub
2013-03-08, 17:12
Snart ett år sedan.

Scratch89
2013-03-08, 17:38
3 år sedan.

Scratch89
2013-03-08, 17:39
Gratis att gå till tandläkaren här tills man är 23 år (Västragötaland) dom pratar på att höja tills man blir 25 så går dit minst 2 ggr om året:)

Ursäkta om de blev rörigt skriver från mobilen.

Det är väldigt beroende på var i länet du bor. De lite rikare kommunerna har väl redan en 25års-gräns, vad jag vet.

tlk
2013-03-08, 17:43
1999 :( är inte rädd har bara flyttat fram det hela tiden. Har inte haft ont men är helt säker på att jag har något hål och tandsten. Ska gå i år och räknar med 10-20000kr. Har dock hört att man kan använda försäkring till detta, någon som vet mer om detta?

Försäkring brukar du kunna teckna hos folktandvården.. Efter att de har fixat allt du har som behöver fixas.

Råkar du bo i närheten av en tandvårdshögskola så kontakta dem så gör de säkert allt billigare.

Gober
2013-03-08, 19:08
Det finns ett statligt skydd idag som täcker vissa grejer och en stor del upp till en given summa. Kolla upp det.

Ska kolla upp det.

Gober
2013-03-08, 19:09
Försäkring brukar du kunna teckna hos folktandvården.. Efter att de har fixat allt du har som behöver fixas.

Råkar du bo i närheten av en tandvårdshögskola så kontakta dem så gör de säkert allt billigare.

Tandvårdshögskolan i Malmö är ganska populär.

awesomooo
2013-03-08, 19:15
Senast jag var hos tandläkaren så pillade han i 5 minuter på mina tänder och det kostade 700 kronor : ))) Väl investerade pengar!

Alexton
2013-03-08, 19:21
Inte varit där på snart 5 år, aldrig haft problem med mina tänder eller tandsten. blir väl att besöka snart bara för att.

Fartman
2013-03-08, 19:24
11 år sen. Va där sista gången när jag var 19. Nu är jag 30 och aldrig haft hål i hela mitt liv ;)
Tandläkaren:Använder du tandtråd?
jag:Nej det gör jag inte.
Tandläkaren: De ska man.
Jag: Jahopp...

Samma sak i alla år ;) Tänker inte betala för att höra det när man aldrig har hål.

Ha! Låter fan exakt som min historia, sen en gång fick jag för mig att gå dit ändå... tänkte att det är nog lugnt ändå men kanske bra att kolla... BAM! Fullt med hål! Inget som jag kände av men det kryllade tydligen av dom. Hade det inte varit för Tandläkarstudenternas billiga pris (fast man betalar i tid, tar jävligt mycket längre tid!) så hade jag varit bankrutt. Nu börjar det nog vara dags att gå och titta till gaddarna igen..

tlk
2013-03-08, 21:32
Tandvårdshögskolan i Malmö är ganska populär.

Med tanke på att den är i särklass bäst i Svarje och en av de bättre i världen så är det inte så konstigt att den är hyfsad populär. *popcorn*

MangeWbg
2013-03-08, 21:40
Men... hur vet du att du inte har hål om du inte kollat upp det på 11 år? Det är inte precis så att alla hål syns och känns...
edit: Och det finns ju fler anledningar till att använda tandtråd än att bara undvika hål. Andedräkten blir väldigt sunkig om du har skräp mellan tänderna.

Jag kör på känsla! Lite rebell på det sättet!

Angel
2013-03-08, 23:57
Har tandvårdsförsäkring och går 1ggr/per år och oftare vid behov. Har lagat ett hål och fått en bettskena utöver de regelbundna besöken sedan jag skaffade försäkringen så jag anser att den betalat sig själv och mer därtill redan.

Yip_man
2013-03-09, 08:26
är där en gång om året

hugok
2013-03-09, 08:52
Tänder är en klassfråga. Att smälla upp ett bländvitt leende, utan gluggar och perfekta tandrader, friskt tandkött och mintfräsch andedräkt rimmar väldigt illa med en grundlön på 22,8k.

Dubbla min lön så har jag råd att sköta mina tänder. Annars kan det få vara:D

Har man kass lön har man inte råd att INTE sköta tänderna. Det handlar inte om något ytligt som ett perfekt leende för att imponera på de man gör affärer med. Det handlar om att slippa ligga ute med 20 000 för att över huvud taget kunna äta utan få ont.

Akerhage
2013-03-09, 09:07
Måste säga att efter att ha läst i tråden här så är jag mer orolig att gå dit. Tror mig själv ha väldigt bra tänder. Hade aldrig hål i dem som liten. Och väldigt sällan ont i dem. Tänk om man åker på en riktigt nota nu!

David Brent
2013-03-09, 09:25
Var några månader sedan. Går dit med 1,5års mellanrum ungefär, inte haft några problem. Med tandvårdsbidraget så brukar det landa på 250kr vilket jag tycker det är värt.

Akerhage
2013-04-22, 09:41
Nu är jag nervös så inåt helvete här! Idag smäller det, tandläkarbesöket är bokat 17:40. Kommer det bli avhyvling eller inte nu med 10-11 års frånvaro. Lätt nervös över att det kan bli kostsamt. Själva besöket i sig är inga problem, aldrig haft tandläkarskräck.

hungry
2013-04-22, 09:45
Var där idag, lagade en tand. Aldrig varit rädd för sprutor eller liknande, inte ens i munnen. Men när ja låg där i dag fick ja sån sjuk panik av nålen innan dom körde in den. Fy fan den klumpen i magen, kändes som om ja skulle spy :(

shadowfire
2013-04-22, 09:49
Årligen nu, mellan 18 och 28 inga besök alls. Det kostade mig i slutändan ca 16-18k. Ovärt. Nu har jag tandvårdsabbonemang, kostar mig runt 80sek i månaden.

haha, nästan samma erfarenhet.

Hade ett monster till tandläkare i skolan, han sa åt mig att hålla käft när jag bad om bedövning och karvade rätt ner i nerver o allt... en gammal klasskompis slog honom på truten vid ett tillfälle. Sedan dess har jag alltid haft grym tandläkarskräck och misskötte tänderna rejält en lång period.

När jag kom till Götet så ville jag göra om en gammal plasttand (avslagen på en innebandymatch) och hittade av en slump en klinik i stan som gav ett proffsigt intryck på webben. Åkte dit och sa "hej jag heter Peter, jag har sjuk tandläkarskräck, men jag behöver er hjälp". Personalen bemötte mig så fantastiskt pedagogiskt och vänligt och när de såg plasttanden så blev jag tilldelad ett proffs som var riktigt pedant och noga. Lagade något hål, bytte ut plasttanden mot riktig krona, körde blekning och hela rubbet och det var faktiskt kul.

Numera kör jag tandhygienisten 2ggr/år hos dem för lite tandstenscheck och polering mm, brukar ta en blekningssats i samma veva och tandläkarskräcken är som bortblåst. Inte haft så här bra tänder på 15 års tid som nu.

Piranha
2013-04-22, 09:54
Förrförra V.

Inga hål :)

Akerhage
2013-04-22, 10:00
Jag har nog en del tandsten kan jag tro. Är detta något som skrapas bort i "kostnaden" för besöket eller behöver man punga ut extra för det? Och hur fungerar det, frågar dem isf först? Eller kör dom ett race och sedan är man 12K fattigare?

feyin
2013-04-22, 10:09
Jag brukar tänka pa det här ibland. Lika mycket angest varje gang. Det kostar sa in i helvete att ga dit och ju längre jag väntar ju mer kostar det förmodligen. Framtids-Feyins problem!

Mental
2013-04-22, 10:18
Jag har nog en del tandsten kan jag tro. Är detta något som skrapas bort i "kostnaden" för besöket eller behöver man punga ut extra för det? Och hur fungerar det, frågar dem isf först? Eller kör dom ett race och sedan är man 12K fattigare?

Normalt får man en undersökning som kostar i trakterna kring 800 - ev bidrag.
Sedan bokar det tid för behandling, tandsten brukar skötas av en tandhygienist. Ev hål och annat skoj bokas till en tandläkare vid senare tillfälle, de brukar förklara vad det kommer att kosta.

Akerhage
2013-04-22, 10:20
Jag tror det är en tandhygienist idag faktiskt. Så kan ju vara att hon/han (hen) skrapar till lite idag med. Jag tänker ju givetvis ta ut mitt tandvårdsbidrag. Har ju maxat den nu, så det ligger på runt 600kr kanske.

shadowfire
2013-04-22, 10:49
Jag har nog en del tandsten kan jag tro. Är detta något som skrapas bort i "kostnaden" för besöket eller behöver man punga ut extra för det? Och hur fungerar det, frågar dem isf först? Eller kör dom ett race och sedan är man 12K fattigare?

Min tandhygienist tar 800 kr tror jag och då ingår röntgen och koll på hål osv, men inte lagning av hål utan skulle det hända så får man boka en tid med en tandläkare. Däremot ingår rengöring med ultraljud, polering, sådan där bananfloursalva mm. Skön känsla efteråt, men kan bli lite mörbultad i tandköttet. Jag får superlätt tandsten nertill på de fyra mellersta framtänderna där också mest saliv produceras/ligger. Klart värt besöket att få det bortrensat och få ett friskare tandkött där.

Akerhage
2013-04-22, 10:56
Precis där jag har det också. Skönt bli av med det ändå! Sen efter detta besöket skall jag skaffa den här försäkringen!

tano
2013-04-22, 11:09
Hum man kanske skulle ta sig dit ändå. Inte varit där sedan det började kosta men inte heller känt någon smärta i tänderna sedan tonåren. Dock att läsa här om folk som varit symptomfria och ändå haft hål gör att man inser att ett besök nog ändå vore på plats. Har dock alltid varit noga med skötseln av tänderna och småätning (som är det värsta för tänderna om jag förstått saken rätt?) sker bara när det är typ "helgkväll". Dagtid blir det bara tuggumituggande... ;)

as0k
2013-04-22, 11:20
Nu är jag nervös så inåt helvete här! Idag smäller det, tandläkarbesöket är bokat 17:40. Kommer det bli avhyvling eller inte nu med 10-11 års frånvaro. Lätt nervös över att det kan bli kostsamt. Själva besöket i sig är inga problem, aldrig haft tandläkarskräck.

Berätta hur det gick sen :) Jag är bara uppe i 2-3 år. Jag har iofs aldrig haft hål och tandläkaren sa senast att jag har starka och fina tänder så det räcker om jag går på kontroll vartannat år.
Jag börjar dock känna att det är dags, men jag orkar inte...

kaer
2013-04-22, 11:25
Faktiskt var jag där förra veckan. Efter att inte ha varit där på 6-7 år. Jag visste att jag hade en del problem, en lagning som lossnat bla.
Så nu har jag tre stora hål, bla rotfyllning som ska göras och antagligen måste jag sätta en krona på den tanden.
Kommer gå på minst 7500 spänn.

Akerhage
2013-04-22, 11:31
Berätta hur det gick sen :) Jag är bara uppe i 2-3 år. Jag har iofs aldrig haft hål och tandläkaren sa senast att jag har starka och fina tänder så det räcker om jag går på kontroll vartannat år.
Jag börjar dock känna att det är dags, men jag orkar inte...

Skall jag göra! om jag inte ligger och gråter i fosterställning av ekonomisk krash :)

shadowfire
2013-04-22, 15:05
Hum man kanske skulle ta sig dit ändå. Inte varit där sedan det började kosta men inte heller känt någon smärta i tänderna sedan tonåren. Dock att läsa här om folk som varit symptomfria och ändå haft hål gör att man inser att ett besök nog ändå vore på plats. Har dock alltid varit noga med skötseln av tänderna och småätning (som är det värsta för tänderna om jag förstått saken rätt?) sker bara när det är typ "helgkväll". Dagtid blir det bara tuggumituggande... ;)

det mesta fräter tyvärr på tänderna, men det handlar inte bara om hål.. tandsten är nog vanligare vill jag påstå. Tandsten o skiten omkring gör att tandköttet blir inflammerat och efter långgående process så vill kroppen fimpa det som den tror är orsaken till det inflammerade - tanden. Dvs du vaknar en dag och upptäcker att en tand går att vicka på, precis som en mjölktand.

Det är dock vad jag har förstått inte så jättevanligt, men visst sätter sig tandsten o irriterar tandkött osv även om man är duktig på att borsta tänderna. En missbrukare som tappar tänder gör det knappast för att denne varit i den sortens godispåse..

Tomas W
2013-04-22, 15:07
Den här tråden fick mig att beställa en ny tid till tandhygienist om ett par veckor, var 1,5 år sedan jag var på kontroll så är på tiden. Har dock aldrig haft några hål så hoppas att det håller i sig.

shadowfire
2013-04-22, 15:08
Jag vet inte om det är något trick jag går på, men min tandläkare rekommenderade flux/flourskölj för att få tänderna att självläka små hål.. sådana hål som man för 6-7 år sedan borrade upp och fyllde, låter man numera vara och låter flouret+tanden självläka. Naivt svalde jag det direkt o floursköljer 1-2 ggr/dag. Saknar dock den runda flourtanten i skolan.

Akerhage
2013-04-22, 18:25
Då är jag tillbaks från tandläkaren!

Gick toppen faktiskt, inte ett enda hål, bara lite tandsten då som behövdes fixas till. Så blev lite skrapning och sedan putsning. Kostade 1200kr -600kr som jag hade i tandvårdsbidrag. (totalt 633kr)

Jag kunde också på plats täckna den här försäkringen då, så då får jag betala 60kr/månaden 1a året, sedan 72kr månaden resterande 2 år. (3 års-basis)

Är nöjd som tusan med det, skönt att se att mina tänder håller bra kvalitet ändå :)

agazza
2013-04-22, 18:26
8 år och räknar vidare.

har aldrig haft ett hål, nuförtiden använder jag både tandtråd, munskölj och tandskrapa så det lär väl fortsätta så.

Dock måste jag operera halsen då jag får dålig andedräkt av skit som fastnar där.