handdator

Visa fullständig version : Anledning till stela vastus lateralis?


Järvskan
2013-03-07, 18:27
Har suttit och googlat en stund varför m. vastus lateralis blir så stel och öm för vissa. Lider själv också av denna stelhet vilket jag åtgärdat med Rumbleroller och gnuggning med ett kvastskaft. Det jag misstänker är att det beror på en muskelobalans mellan adductorerna och nämnda område, men jag skulle gärna få detta bekräftat av någon kunnig.

Sheogorath
2013-03-08, 07:56
Har suttit och googlat en stund varför m. vastus lateralis blir så stel och öm för vissa. Lider själv också av denna stelhet vilket jag åtgärdat med Rumbleroller och gnuggning med ett kvastskaft. Det jag misstänker är att det beror på en muskelobalans mellan adductorerna och nämnda område, men jag skulle gärna få detta bekräftat av någon kunnig.

Är det inte det iliotibiala bandet ("tractus") som är stramt? Aldrig hört talas om att vastus lateralis skulle vara speciellt benägen att bli stram.

Morty
2013-03-08, 08:32
Låter helt klart som IT-bandet. Det är en stram struktur. Iom mycket sittande så blir ju Tensor Fascia Latae kort också vilket bidrar.

killenigrillen
2013-03-08, 11:22
Faller in i kören och håller med Sheo o Morty.

pezrulezhaakon
2013-03-08, 12:41
Järvskan, upplever du nån stramhet på andra ställen i samma ben? Gluteus, framsida lår eller i underbenet?

Järvskan
2013-03-14, 23:26
Tankefel av mig.