handdator

Visa fullständig version : Endokrinolog i Stockholm


C h r i s
2013-03-07, 15:49
Snabb fråga,

Är det någon som känner till en endokrinolog som ni kan rekommendera i Stockholm som jag kan vända mig till utan remiss från husläkare? (Om jag nu vägras remiss) Att en snabb googling inom ämnet ger mig mer kunskap än allmänläkaren inger inte förtroende, ändå är hen säker på sin sak. Suck... :)

Trouble
2013-03-07, 16:37
Snabb fråga,

Är det någon som känner till en endokrinolog som ni kan rekommendera i Stockholm som jag kan vända mig till utan remiss från husläkare? (Om jag nu vägras remiss) Att en snabb googling inom ämnet ger mig mer kunskap än allmänläkaren inger inte förtroende, ändå är hen säker på sin sak. Suck... :)

Vad tror du att du har?

mattilainen
2013-03-07, 17:02
Du kan skriva en egenremiss till endokrinolog.

tjing
2013-03-07, 17:52
Det är väl bara att skriva en egenremiss väl?

RandomC
2013-03-07, 21:37
Med egenremiss en egenremiss är sannolikheten ganska stor att du i slutändan ändå hänvisas till din husläkare.

Har du försökt att komma fram till någon gemensam lösning med din husläkare? Att googla sig till svar på olika medicinska frågeställningar är inte alltid så lätt som vissa patienter verkar tro...

hallar
2013-03-07, 21:56
Det är bara att leta upp någon som har en privatmottagning. Många av dessa går du till för samma taxa som till det offentliga dvs 300-400 kr per besök och ingår i högkostnadsskyddet. Om du skall gå rent privat kostar det ca 1500 kr besökte + kostnad för analys av blodprover (om det nu behövs) så där kanske 500 kr till. Detta är den riktiga kostnaden för ett besök hos läkaren.

C h r i s
2013-03-07, 22:17
Med egenremiss en egenremiss är sannolikheten ganska stor att du i slutändan ändå hänvisas till din husläkare.

Har du försökt att komma fram till någon gemensam lösning med din husläkare? Att googla sig till svar på olika medicinska frågeställningar är inte alltid så lätt som vissa patienter verkar tro...

Gäller Hypotyreos

Nja, är ganska säker på min sak. Flera familjemedlemmar har fastställd diagnos på sjukdomen jag söker hjälp för, som även är ärftlig. Problemet är att jag finner att läkaren verkar lita blint på de siffror provsvaren ger. Har legat över gränsvärdet (5) för medicinering tidigare (inte vet jag varför läkaren inte gjorde något då), dock när jag tog senaste provet låg jag precis under.

Ledande endokrinologer har ifrågasatt detta gränsvärde och har även behandlat personer som uppvisat symtom med lägre värden än mig med goda resultat. De föreslår ett nytt gränsvärde på 2.5 (som jag varje gång legat en bra bit över).

Jag har inga andra brister eller fel så jag har svårt att föreställa mig något annat än just denna sjukdom, därav mitt tvivel. Får försöka att övertala läkaren annars får jag vända mig till någon annan.

mattilainen
2013-03-08, 13:24
Du vill få kontakt med en endokrinolog, så skriv en egenremiss som både jag och en annan sagt. Det fungerar exakt som om en läkare skriver remissen, fast du själv står för brevet och remissen? Sen berättar du exakt så som du tänker om varför du skriver egenremiss och vad du inte håller med din läkare som inte vill skriva remissen och låter experter ha sin åsikt.

C h r i s
2013-03-08, 15:06
Du vill få kontakt med en endokrinolog, så skriv en egenremiss som både jag och en annan sagt. Det fungerar exakt som om en läkare skriver remissen, fast du själv står för brevet och remissen? Sen berättar du exakt så som du tänker om varför du skriver egenremiss och vad du inte håller med din läkare som inte vill skriva remissen och låter experter ha sin åsikt.

Jag visste inte att detta var ett alternativ, ska definitivt skriva en egenremiss om jag inte lyckas övertala läkaren. Tack :)

watertouch
2013-03-08, 15:15
Jag visste inte att detta var ett alternativ, ska definitivt skriva en egenremiss om jag inte lyckas övertala läkaren. Tack :)

Annars finns det om jag inte missminner mig totalt, en VC i Tyresö med hyffsad kompetens, såg det på nått forum förut, men det var ett tag sen och dem där staffetläkarna hoppar ju runt så.