handdator

Visa fullständig version : Schema från Elliott Hulse


Snömannen
2013-03-07, 14:58
Såg en av Yo Elliott's senaste videos där han tipsar om ett enkelt tvådagarsschema uppbyggt på 4 övningar;

Pass A
Marklyft
Dips

Pass B
Frontböj
Chinups

Låter onekligen lite futtigt. Men om Elliott Hulse tycker att det är ett bra schema, så är det förmodligen ett bra schema. Någon som kört på liknande sätt?

hbe
2013-03-07, 15:09
antar att det är anpassat för nån annan med något speciellt mål

drkrupp
2013-03-07, 15:09
Schemat är ju hans rekommenderade övningar vid tidspress och inte vad han tycker är "det bästa schemat".

Snömannen
2013-03-07, 21:29
Schemat är ju hans rekommenderade övningar vid tidspress och inte vad han tycker är "det bästa schemat".

Det har ingen påstått heller, men absolut, det är nog inte den heliga graalen bland träningspass. Men under tidspress är dessa 4 övningar de främsta att rekommendera enligt Elliott Hulse. Han hävdar dessutom att man kan bygga en bra fysik med enbart dessa övningar.

Jag skulle nog inte välja ett sådant upplägg själv, då varken dips eller chins är några favoritee. Men intressant ändå att se vad Hulse rekommenderar.

ceejay
2013-03-07, 21:33
Jag skulle iaf lägga in bänkpress också.

aranada05
2013-03-07, 21:39
Tycker inte det ser så illa ut, smidigt och enkelt. En fin progressionsmetod på det där så funkar det galant, helt kart. Dock bäst för den som är seriös och vill bli stark/stor? Förmodligen inte, men inte helt åt helvete. Skulle någon motionär, som inte spenderar mer än några timmar per vecka åt att tänka på styrketräning, köra det schemat med progression skulle denne förmodligen göra stora framsteg.

Snömannen
2013-03-08, 00:32
Tycker inte det ser så illa ut, smidigt och enkelt. En fin progressionsmetod på det där så funkar det galant, helt kart. Dock bäst för den som är seriös och vill bli stark/stor? Förmodligen inte, men inte helt åt helvete. Skulle någon motionär, som inte spenderar mer än några timmar per vecka åt att tänka på styrketräning, köra det schemat med progression skulle denne förmodligen göra stora framsteg.

Lite så jag tänkte. För någon med extremt lite tid går det kanske att köra den här spliten under en lunchrast eller som ett helpass på helgen. Jag hade nog splitat den och ev lagt till lite vader och militärpress och även saxat frontböj med vanlig böj.

Fishtank
2013-03-08, 00:45
Jag skulle iaf lägga in bänkpress också.

Håller med, även om dips tar på bröst så kommer nog bröst hamna lite efter.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Carcer
2013-03-08, 01:46
Hur många sets/rep?

Snömannen
2013-03-08, 08:41
Hur många sets/rep?

Det bestämmer man själv utifrån sina mål.

Carcer
2013-03-08, 16:31
Det bestämmer man själv utifrån sina mål.

Alltså hur många ska du köra?

Snömannen
2013-03-08, 20:52
Alltså hur många ska du köra?

Jag ska inte köra detta upplägget. Trivs alldeles för bra med mitt nuvarande schema för att ha en tanke på att byta. Men hade jag gjort det hade jag kört alla fyra övningarna i samma pass 3 x vecka. Set o reps 5x5 (två första seten =uppvärmning).