handdator

Visa fullständig version : Ska man "äta upp" intjänade kcal?


DuzzBuzz
2013-03-07, 11:05
Jag försöker att speeda upp min viktnedgång och har gått ned till ca 1200 i kcal-underskott vilket är på gränsen för min kropps bf (uppskattat med hjälp av forummedlemmar i en annan tråd). Detta gör att jag ligger på ett dagligt intag på 1700kcal.

Men de dagar jag tränar och "tjänar ihop" tex 200kcal, ska jag lägga till dem till dagsbehovet så att jag äter 1900kcal eller ska jag fortsätta att äta 1700kcal?
Som ni förstår vill jag inte äta så få kcal att jag tappar muskelmassa i onödan och jag är orolig att jag hamnar nära max kaloriunderskott.

Danke//D

Provrörsbarn
2013-03-07, 11:08
Om ditt mål är att bespara muskler tycker jag personligen du ska äta lite extra dem dagarna du tränar ja, Det skulle JAG gjort iaf.

vicarious
2013-03-07, 11:08
Det beror på hur du gick tillväga när du räknade ut ditt energibehöv från början, om du räknade in träning eller inte i uträkningen.

mattilainen
2013-03-07, 11:13
Det beror mycket på för mig. Om jag vet att helgerna äter jag mer så gör jag det inte för att jag då KAN äta mer på helgerna. Dock är det, om man ligger på en tight budget och kanske på gränsen så ska man nog absolut göra det. Dock är det ju då viktigaste att fylla på med det man ligger "sämst" inom, tex. protein om det är det, fett om det är det, och fyller sedan sist på med kolhydrater.

DuzzBuzz
2013-03-07, 11:38
Det beror på hur du gick tillväga när du räknade ut ditt energibehöv från början, om du räknade in träning eller inte i uträkningen.

Jo jag räknade in träning ca 4 dagar i veckan dvs ca 1.4 i aktivitetsfaktor.

vicarious
2013-03-07, 11:48
Såna uträkningar är hursomhelst ganska grova uppskattningar så det spelar nog mindre roll hur du gör. 1.4 är ju bara en gissning. Man får oftast köra en testperiod och utvärdera viktnedgången och sedan justera intaget upp eller ned beroende på hur vikten har förändrats.