handdator

Visa fullständig version : Alkohol på fredag, träna ändå?


Blindguard1
2013-03-07, 00:38
Hej! Jag kör en två split, sedan en dag vila och så börjar jag om igen, en jävligt effektiv sådan för min kropp, i vilket fall så tränade jag igår och idag (tisdag&onsdsg) mitt nästa träningspass blir på fredag följt av lördagen, sen söndagen för vila och så börjar jag om på måndag.

Mina fråga är nu, på fredag så ska jag hem till en av mina kompisar och dricka alkohol, senaste gången jag var berusad var på nyår och nu ska jag som sagt bli det på fredag igen, men hur ska jag göra med träningen? Ska jag skita i att träna hela helgen och köra på måndag istället, eller kan jag köra på både fredag och lördag med positiva resultat eller kommer alkoholen att fördärva det?

Optinoja som ni märker!

Tack!

mattilainen
2013-03-07, 00:41
det är ju alltid bättre att träna än att inte träna såklart. Dricker du så sällan kommer det knappast påverka något resultat och träningen blir ju inte ogjord bara för du dricker alkohol på kvällen.

Blindguard1
2013-03-07, 00:47
Okej, bra, var bara lite rädd för att musklerna bara skulle brytas ner och sedan inte byggas upp igen pga alkoholen, därav negativ progression, har inte stenkoll på alkoholens effekt på träningen eftersom jag undviker den hyfsat bra, max 20ggr per år, blir ju på nyår, midsommar och sånt, sen på sommaren lite.

MackeJuve
2013-03-07, 03:51
drack idag, tränar imorgon, ingen optionoja. Alltid bättre att träna än att inte. Lite full nu men detta är glasklart.

r1kkie
2013-03-07, 07:25
Kroppen prioriterar att ta bort alkoholen ur kroppen före återuppbyggnaden av musklerna...

Wormzie
2013-03-07, 08:01
Kompromissa och vila lördag om du är bakis? Håll inte igen på livet, man hinner bli stor och stark ändå:)

Blindguard1
2013-03-07, 10:45
Jodå, unna mig kommer jag göra! Blir väl att träna båda dagarna för jag blir aldrig bakis :p

Victuhh
2013-03-07, 11:00
Kroppen prioriterar att ta bort alkoholen ur kroppen före återuppbyggnaden av musklerna...

Fast så kan man inte tänka hela tiden, fan en liten sup ibland måste man ha :d

mattilainen
2013-03-07, 11:04
Sen är det ju så klart inte svart eller vitt. Från tiden du tränar, tills du dricker spelar ju roll. Att förfesta på gymmet kanske är.. ja.. ;)

Blindguard1
2013-03-07, 12:16
Haha, jag kommer i så fall träna från 1300 till drygt 1500/1600, och jag tänkte dra iväg till gymmet idag eftersom jag är uttråkad, så det blir ben, baksida axlar, vader, rygg, biceps på fredag, efter träningen är det alltid 1l röd mjölk som gäller och föda med snabba kolhydrater inom timmen (om inte sl bestämmer sig för annat...). Drickat börjar väl vid nio/tio kanske, och då har jag redan hunnit äta två gånger i mellan.

tjing
2013-03-07, 12:18
det är ju alltid bättre att träna än att inte träna såklart.

Är det?

Blindguard1
2013-03-07, 12:20
Är det?

Exakt så jag har tänkt med alkohol, men som sagt, är inte för insatt i det tyvärr, har alltid tänkt att man ska undvika träningen samma dag samt dagen efter alkoholintag. Då ur ett byggarperspekiv.

tjing
2013-03-07, 12:43
Ja, det är en rimlig hållning.

Blindguard1
2013-03-07, 12:47
Okej, var det jag tänkte också, sen kom ju massor av människor här och sa annorlunda :P Kör dock på idag och får se vad som händer imorgon, på lördag är jag i alla fall hemma och börjar igen på söndag. Får se om någon mer håller med oss att man inte bör träna på fredagen.

tjing
2013-03-07, 12:52
Jag tränar själv aldrig på utgångsdag (styrka alltså, kondition kör jag ibland) och sannerligen inte dagen efter.

Jag ser faktiskt inte riktigt poängen med det då återhämtning/prestation är så nedsatt. Dessutom får man ofta in lite välbehövlig "vila".

clavain
2013-03-07, 13:19
Jag tränar själv aldrig på utgångsdag (styrka alltså, kondition kör jag ibland) och sannerligen inte dagen efter.

Jag ser faktiskt inte riktigt poängen med det då återhämtning/prestation är så nedsatt. Dessutom får man ofta in lite välbehövlig "vila".


Är inte riktigt med nu, kan du utveckla varför det är sämre att träna en "utgångsdag" jämfört med att inte träna alls?

4623
2013-03-07, 13:27
Är väl ingen höjdare att träna dagen efter en fylla?

Låt kroppen jobba med att ta bort gifterna och gotta dig i soffan istället.

aijou
2013-03-07, 14:05
Om jag hade haft inplanerad träning dagen efter eller samma dag som jag skulle dricka alkohol så hade jag inte avstått från träningen. Men nu dricker jag sällan och när jag dricker så blir det inga kopiösa mängder.

Å andra sidan så dör du nog inte heller av att avstå från träningen en eller ett par dagar.

Med andra ord. Det spelar nog ingen roll om man ser lite långsiktigt på det hela. Speciellt eftersom du skriver att du dricker sällan.

Här har du lite info om ämnet: http://traningslara.se/alkoholintag-prestation-och-aterhamtning/

Blindguard1
2013-03-07, 14:17
Tack för alla svar! Blir att träna idag och imorgon, sen söndag börjar jag igen, mest för att inte förstöra min rutin och sen för att det är så jävla kul :p

Überbiffen
2013-03-07, 14:33
Om du ska träna eller ej känner du väl själv, om du är kapabel till att prestera eller ej. Jag hade aldrig kunnat träna dagen efter, är inte människa.

I övrigt ser jag inga problem med alkohol. Får i mig runt litern starksprit mer eller mindre varje helg och då tillhör jag ändå inte dom mindre killarna på forumet.

Fuck opti. :)

Xtronal
2013-03-07, 14:38
Hoppas du får ligga annars har du druckit i onödan TS

Matsa
2013-03-07, 14:50
Om du vill och orkar träna så tycker jag att du kan göra det. Man tycks inte veta tillräckligt idag för att säga hur pass förkastligt det är att träna dagen före eller dagen efter, det är gissningsverkstad. Dessutom är det både dosrelaterat och individuellt.

exevision
2013-03-07, 15:08
Det sups för mycket. Drick med förstånd!

Klensomfan
2013-03-07, 16:41
för ett par år sedan började jag löpträna från noll kondis.
Efter några månader så fick jag plötsligt onormalt hög puls när jag var ute och sprang så jag vart livrädd och tränade inte mer på nån månad.
Vad jag sen koppla ihop var att jag druckit alkohol dagen innan, så jag tränar aldrig dagen efter igen.

tjing
2013-03-07, 16:42
Är inte riktigt med nu, kan du utveckla varför det är sämre att träna en "utgångsdag" jämfört med att inte träna alls?

Jag tänker huvudsakligen på återhämtningen, men det beror ju givetvis på hur nära inpå spriten man tränar. Kör man på morgonen och dricker på kvällen är det såklart mycket bättre, men många kör ju på eftermiddagen och då kan jag anse att det blir väl kort tid för återhämtning.

Träna bakis har jag aldrig gjort förutom ett lätt konditionspass och kommer aldrig göra mer. Jag förstår inte hur man orkar träna hårt dagen efter en fylla. Då har man förmodligen supit för dåligt.

Blindguard1
2013-03-07, 17:27
Hoppas du får ligga annars har du druckit i onödan TS

Har en killkompis som säkert vill ligga ;) nä, men gjorde slut med flickvännen förra veckan (exakt idag!) så jag tar det lite lugnt tills hon är ut mitt liv helt :p jag har ju alltid träningen som är minst lika viktig samt så kan man lätt dra ut och hitta lösaktiga tjejer med eventuella STDs om man är desperat.

BisonLGcrew
2013-03-07, 18:51
Kompromissa och vila lördag om du är bakis? Håll inte igen på livet, man hinner bli stor och stark ändå:)

Ingen hinner någonsin bli stor och stark, man blir aldrig nöjd. Mitt tips: drick aldrig. Om det känns svårt, ja då kan du se det som bra och behövlig mental träning.
/Sur idag.

Blindguard1
2013-03-07, 18:58
Ingen hinner någonsin bli stor och stark, man blir aldrig nöjd. Mitt tips: drick aldrig. Om det känns svårt, ja då kan du se det som bra och behövlig mental träning.
/Sur idag.

Yes, försöker hålla mig till att aldrig dricka, men i helgen är det speciellt, min kompis farsa som jag har ganska nära relation med fyller 50. Och nej, jag är inte nöjd förens jag har nått mina omöjligt mål, och dit ska jag, men det tar tid.

BisonLGcrew
2013-03-07, 19:10
Yes, försöker hålla mig till att aldrig dricka, men i helgen är det speciellt, min kompis farsa som jag har ganska nära relation med fyller 50. Och nej, jag är inte nöjd förens jag har nått mina omöjligt mål, och dit ska jag, men det tar tid.

Låter bra

MEN, försök att inte ha såna nära relationer heller. Tänk muscle adding processes only, lean manufacturing u know.

Sen är jag ju sur också..

rooz
2013-03-07, 19:12
Låter bra

MEN, försök att inte ha såna nära relationer heller. Tänk muscle adding processes only, lean manufacturing u know.

Sen är jag ju sur också..

Du menar att du är jäkla tomte?

Fartman
2013-03-07, 19:16
Fuck opti. :)

:thumbup:

Blindguard1
2013-03-08, 00:57
Låter bra

MEN, försök att inte ha såna nära relationer heller. Tänk muscle adding processes only, lean manufacturing u know.

Sen är jag ju sur också..

Sant, flickvän har man inte längre, ska bara rensa bort dem sista relationerna!

Matsa
2013-03-08, 01:31
Det sups för mycket. Drick med förstånd!

Det förstås för mycket. Sup mera!

Blindguard1
2013-03-09, 03:46
Då livets första trekant är inledd så blir man fan sugen på att dricka igen :D

Röda Björnen
2013-03-09, 06:15
Yes, försöker hålla mig till att aldrig dricka, men i helgen är det speciellt, min kompis farsa som jag har ganska nära relation med fyller 50. Och nej, jag är inte nöjd förens jag har nått mina omöjligt mål, och dit ska jag, men det tar tid.

Isåfall försöker du inte hålla dig till att aldrig dricka, då misslyckas du försöka hålla dig med att aldrig dricka. Två helt annorlunda saker!

MVH